Eloxera naven på en Husaberg?

Evil M

?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
450 Cross
En polare till mig undrar om det går att eloxera naven på husan, vad måste göras med naven innan man lämnar iväg dem på eloxering?
Finns det någon färg som ser snarlig ut som eloxering men som man kan kladda på själv? Han hade hört att man kunde blanda ut färg med klarlack och att det likna eloxering, någon som vet?

Evil M skrev:
En polare till mig undrar om det går att eloxera naven på husan, vad måste göras med naven innan man lämnar iväg dem på eloxering?
Finns det någon färg som ser snarlig ut som eloxering men som man kan kladda på själv? Han hade hört att man kunde blanda ut färg med klarlack och att det likna eloxering, någon som vet?

Pröva sök på Eloxering i www.gulasidorna.se så finns det några företag.
Jag vet att några har eloxerat aluminiumramarna på hondacrossarna, jag
antar att firman ombesörjer all förbehandling??

Eloxering går utmärkt. Se till att dom är riktigt polarede innan bara. Anars blir det matt.
Annars är det bara att lämna in dom ( Alu.nav hoppas jag?)

Ett problem som kan uppstå är att lagerpassningen plir för glapp pga. att man betar av för mycket innan anodisering. Vi har haft stora problem, på jobbet, när vi lämnat till ytbehandlare som "glömmer" bitarna i betbadet. Men gör de rätt så ska det bli bra.

Är det någon som med en mening kan förklara vad man gör när man eloxerar? Är eloxering och anodisering samma sak?

//@

Jag lämnade in ett Yamahanav för eloxering men det blev bara brunt !
Beror på att dom inte använder ren aluminium i navet(som tex Talon) utan nån billig blandning.

Det mesta aluminiumet är faktiskt legerat, tro det eller ej, ren aluminium är för mjuk till mycket.

Kai skrev:
Jag lämnade in ett Yamahanav för eloxering men det blev bara brunt !
Beror på att dom inte använder ren aluminium i navet(som tex Talon) utan nån billig blandning.

Det brukar vara problem att eloxera gjutna bitar,som dom flesta originalnav är.Talon däremot är väl svarvat ur ett stycke å därmed lämpligare för eloxering.

*/ ?>
Back