Elmotorcyklar – varför så ovanliga?

Sporthojen är riktigt snygg, men förstår inte varför elhojstillverkarns har så orealistiska räckviddsuppgifter. En Energica Ego har också 20 kWh batteri men kommer bara omkring 10-12 mil, och dessutom när man kör i lugnt och synnerligen lagligt tempo. Kör man så som de flesta kör sportigare hojar räcker den inte alls så långt. Visst att Damon kan ha utvecklat en effektivare drivlina och batteristyrning men 3x bättre än Energica? Känns inte ens teoretiskt möjligt. Men, Damon kan ju ha räknat på att man kör hela sträckan i typ 30 km/h förstås.
Någon som har en enkel lista över hur de olika elhojarnas batteristorlekar ser ut?
 
Den måste vara tung som en gris, med tanke på att de inte skriver vikt nånstans vad jag kan se. Men en intressant hoj iaf.
Hittar en uppgift att den ska väga 200 kg ”torr”. Men det kanske är utan batteriet? :D oavsett en overifierad uppgift från början av förra året. Om den faktiskt väger 200 kg körklar så vore det ju en på allvar konkurrenskraftig hoj.
 
Sporthojen är riktigt snygg, men förstår inte varför elhojstillverkarns har så orealistiska räckviddsuppgifter. En Energica Ego har också 20 kWh batteri men kommer bara omkring 10-12 mil, och dessutom när man kör i lugnt och synnerligen lagligt tempo.
Har du verifierat detta själv eller vad baserar du det på? Menar du på fullt allvar att en Energica i lagligt tempo drar mer än en 2 tons elbil?
Jag har 7,2kWh batteri i min hoj och kommer ledigt 12 mil på landsväg.
 
Elbilar räknar ju mellan 1,5 och 2kW / mil ungefär, någon påstår sig ligga nära 1kW/mil.
Om jag jämför mina mc med min bensinbil så ligger väl mc på 70% av bränsleförbrukningen vid normal hojkörning. (gissar lite nu)
Så runt 1 kW/mil på en sporthoj är väl rimligt att anta, kanske mer beroende på körstil passagerare osv.
Då vill jag ha 40kW tillgängligt, annars får det vara.
 
Elbilar räknar ju mellan 1,5 och 2kW / mil ungefär, någon påstår sig ligga nära 1kW/mil.
Om jag jämför mina mc med min bensinbil så ligger väl mc på 70% av bränsleförbrukningen vid normal hojkörning. (gissar lite nu)
Så runt 1 kW/mil på en sporthoj är väl rimligt att anta, kanske mer beroende på körstil passagerare osv.
Då vill jag ha 40kW tillgängligt, annars får det vara.
Lite siffror:
 
Har du verifierat detta själv eller vad baserar du det på? Menar du på fullt allvar att en Energica i lagligt tempo drar mer än en 2 tons elbil?
Jag har 7,2kWh batteri i min hoj och kommer ledigt 12 mil på landsväg.

Jag skulle säga att en modern bil i allmänhet drar mindre bränsle än en motorcykel som körs inspirerat, ja. Mina hojar brukar alltid dra runt 0,6-0,7 liter/milen. Kör jag en modern bil i 110 på motorvägen så kan jag lätt komma under det. Min poäng, bilar har lägre luftmotstånd än en mc och körs oftast i jämn fart. Kör man en Tesla på bana eller i inspirerat på kurviga vägar kommer den garanterat dra mer än 2 kWh/mil.

Men nej, har inte verifierat det själv ang Energican, det är tester från tuben.
 
Last edited:
Jag skulle säga att en modern bil i allmänhet drar mindre bränsle än en motorcykel som körs inspirerat, ja. Mina hojar brukar alltid dra runt 0,6-0,7 liter/milen. Kör jag en modern bil i 110 på motorvägen så kan jag lätt komma under det. Min poäng, bilar har lägre luftmotstånd än en mc och körs oftast i jämn fart. Kör man en Tesla på bana eller i inspirerat på kurviga vägar kommer den garanterat dra mer än 2 kWh/mil.

Men nej, har inte verifierat det själv ang Energican, det är tester från tuben.
Inspirerat ja, var det detta du skrev?
”En Energica Ego har också 20 kWh batteri men kommer bara omkring 10-12 mil, och dessutom när man kör i lugnt och synnerligen lagligt tempo.”

Jag vet inte vad för hoj du åker på.
 
Tompamannen,
En åktur för mig med en snittfart på 70 km/h kan se ut så här.
Screenshot_20220107-112442.jpg
Det där är 11 mil med exakt 70 i snitt. Skulle det gå att göra på 7,2 kWh?
 
Tompamannen,
En åktur för mig med en snittfart på 70 km/h kan se ut så här.
View attachment 467270
Det där är 11 mil med exakt 70 i snitt. Skulle det gå att göra på 7,2 kWh?
Jag säger instinktivt ja. Min 11,6mils tur som jag gjorde i somras var 95% 70-väg, lite över ibland, lite under ibland. Först en kurvig ganska flack sträcka till en sjö på ca. 4 mil, sedan lite inspirerad åkning runt denna sjö på ca. 4 mil med höjdskillnader på 0-150m och ganska kurvigt. Mycket populär sträcka att åka hoj runt denna sjö. Sedan hem samma väg 4 mil. Väl hemma hade jag 7% batteri eller 12km stod det på displayen. Dom som provat säger att man kan rulla minst 10km ytterligare efter SOC är 0%, nån form av reserv misstänker jag.

Bifogar en bild på min snittförbrukning över dom 300 milen jag kört. Naturligtvis ingen snittfart på 70 där då jag kört en del stadsmiljö/tätbebyggt.
 

Bifogat

  • BC26EA67-E6B2-485F-B509-AAB71A290BD7.jpeg
    BC26EA67-E6B2-485F-B509-AAB71A290BD7.jpeg
    56.3 KB · Visningar: 20
Appropå Energicans och Zerons räckvidd så har Hans testat detta på bana.

100km/h i konstant fart gav 17 mils räckvidd för Energican och 12 mil för Zeron.

Översättning av slutet på sidan:

”Avsluta bara den här artikeln, jag ska också ge dig några av siffrorna som Energica har listat på sin webbplats. Deras listning hävdar 230 km för blandad användning och 180 km räckvidd för motorvägsbruk. Så allt som allt var jag inte så långt ifrån deras nummer. De testade förmodligen på plan yta och med bättre temperaturer. Jag slår vad om att jag kommer att uppnå det intervallet under dessa förhållanden”.
 
Nja, det vet vi inte, för han körde 4 mil och använde "Guessometern" för att extrapolera resultatet.
Nog måste det väl finnas 10 mil väg med 100km/h att testa på?
Precis, detta är lika menlös fakta som alla andra presenterat från nätet i tråden!
Jag äger en elhoj själv så jag vet vad som gäller för min hoj iaf.

Kul om nån verkligen vågar provköra en Energica eller Zero till våren. Eller är hela forumet fullt av tuffa tangentbordsriddare som inte törs?:krama
 
Vad är det för dumheter? Man ser ju förbrukningen ganska snabbt, sedan är det bara att räkna. Man behöver alltså inte köra 10 mil för att få en uppfattning om vad ett fordon drar per 100 km.
 
Kul om nån verkligen vågar provköra en Energica eller Zero till våren. Eller är hela forumet fullt av tuffa tangentbordsriddare som inte törs?:krama
Bara det finns hojar att provköra så kör jag gärna.
Kan till och med göra en youtube-review av en när den framförs i äkta Bomber tempo, körs rödljusrace mot alla samt testa vad den går för på flygrakor.
:yoparty
 
Vad är det för dumheter? Man ser ju förbrukningen ganska snabbt, sedan är det bara att räkna. Man behöver alltså inte köra 10 mil för att få en uppfattning om vad ett fordon drar per 100 km.
Mer data ger högre träffsäkerhet så det kallar jag inte dumheter. Med din logik kan man extrapolera en körning på 100 meter och dra slutsatser från det. Fel.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top