Elmotorcyklar – varför så ovanliga?

Vad beror det på att elfordon, både bilar och mc, är så dyra? Det måste väl vara batteriet som kostar, för själva motorn med kringutrustning är betydligt enklare. Ingen bränsleinsprutning, ingen avgasrening, inget tändsystem. Knappast koppling och växellåda, eller? Servicebehovet på just motorn måste ju vara som på en symaskin - obefintligt.
Priset på ett fordon har inget med produktionskostnaden att göra. På en elbil har man inte lika mycket gammalt bös att trycka som på en avgasbil så det går åt några ingenjörstimmar, men när man inte kan räkna med att tjäna pengar på kamremmar och oljefilter vill man ha betalt direkt.
 
Priset på ett fordon har inget med produktionskostnaden att göra. På en elbil har man inte lika mycket gammalt bös att trycka som på en avgasbil så det går åt några ingenjörstimmar, men när man inte kan räkna med att tjäna pengar på kamremmar och oljefilter vill man ha betalt direkt.
Fast batteribytet kan de ju säkert plocka några pengar på med.
 
Oväxlad elmotor som matas av batteri får det tuffare än din hoj i 110 på 6000 rpm på bensin. Det är ju samma som batteribilar fast inte lika illa. Det finns en anledning till att en Tesla i regel är väglus när vi kör till Norge, samtidigt som vår bensinare drar ungefär samma upp till 120 iaf.
Jag vet, och den varvar inte ens 6 000 eftersom den ska kunna komma upp i 265 kph vid maxvarv.
Men den är trevligare även om det går att vara snabbare. Jämför bensinare och batteri så är inte hastigheten den stora skillnaden för mig. Känslan. Jag kan åka elektriskt men köra blir tråkigt...
Samma förare, samma plats men olika fordon...


 
Priset på ett fordon har inget med produktionskostnaden att göra. På en elbil har man inte lika mycket gammalt bös att trycka som på en avgasbil så det går åt några ingenjörstimmar, men när man inte kan räkna med att tjäna pengar på kamremmar och oljefilter vill man ha betalt direkt.
Nä, nu vill man ha betalt direkt OCH på servicar:

https://teknikensvarld.se/nyheter/bil-och-trafik/elbil-laddhybrid/service-av-elbil-billig-men-dyr/
 
MotoE kör kortare sträcka (ca 40 km jmf med ca 60 km), men ägnar också mer tid åt att accelerera.
Snitthastigheten är betydligt högre i TT Zero och luftmotstånd äter mycket effekt. På en elhoj kan man (förenklat) också se det som att det genomsnittliga gaspådraget är större när man ligger och matar i högfart än när man accar/bromsar om vartannat.
Jag har klämt på en std Energica och det är en välbyggd gathoj men jag har också tittat närmare på en äldre variant av Mugen Shinden och det är en extremt avancerad kolfiberracer. Den väger garanterat mindre utan batterier.
 
Jag har klämt på en std Energica och det är en välbyggd gathoj men jag har också tittat närmare på en äldre variant av Mugen Shinden och det är en extremt avancerad kolfiberracer. Den väger garanterat mindre utan batterier.
Så i klartext: varför väger den exklusiva prototypen lika mycket som den välbyggda gathojen?
 
500wh/kg då börjar elhojar bli aktuella enligt mig, innan dess finns inga batterier som fixar att prestera ordentligt. Nu ligger vi på max 300wh/kg ungefär. Motorer finns det gott om som är både mindre starkare och lättare än de flesta förbränningsmotorer, Emrax eller Magnax t ex. Nackdelen är att dessa kräver controllers som är rätt avancerade och gärna en BMS som tillåter snabbladdning, motorn, controllern och BMS'n kostar lätt 100-150k och då har vi inte ens börjat kolla på batterier.

Jag och 3 polare har skissat på diverse elhojar för att optimera tyngdpunkt och luftmotstånd, vissa galnare än andra, bl a en idé om att sitta lågt bakom bakhjulet där batterierna är placerade mellan fram och bakhjul. Men den skissen jag trivs best med är ändå den som liknar en tvåhjulig lastcykel och med battericeller i botten av lastutrymmet och navstyrning. Då hade man kunnat få plats med 25kwh men allt är bara lösa planer inför framtiden. Miljönyttan med elhoj är också försumbar...

Vill man ändå bygga något så skulle jag köpa en motor och controller från goldenmotors, 10kw som kan pumpa ut 40kw i 30 sek är ju inte så illa, det hade jag klarat mig rätt gott på och snabbare än 120 behöver den inte gå så potentiellt kan den isf bli rätt rapp också.
 
Last edited:
Så i klartext: varför väger den exklusiva prototypen lika mycket som den välbyggda gathojen?
Mer batterikapacitet. Den har också mer effekt så det kan hända att även motor och controller är tyngre men det är inte säkert.
 
Jag "stör" mig lite på att elhojstillverkarna inte gör typ en BMW C1 fast eldriven och säger "här är det billigaste pendlingsfordonet ni kan ha".

Visst, C1 är ful som stryk men du har bättre väderskydd än en vanlig hoj och framför allt så skulle de ha en plattform "för vanligt folk" att utveckla. Nu sitter folk och jämför sporthojar och där kommer elhojen alltid att ha en nackdel och det är laddningstid/-möjlighet. Och att den är dyr då.

För kortare pendel är ju hoj, oavsett drivmedel, smidigt (och kul). Och där har ju eldrift inte samma nackdel, man vet vad man kör för rutt och kan planera laddning på ett annat sätt.
 
Flera biltillverkare håller på att utveckla något som kallas Solid-state batterier som enligt de glada PR-människorna påstås har fantastiska prestanda med mycket lägre vikt än dagens Litium-Jon batterier, bättre effekt, snabba och ladda och tappar inte så mycket i kyla. Kanske kan bli något för motorcyklar? sedan behöver de bara lägga till lite ljudkuliss som elfordon saknar och gör dem sjukt tråkiga.

Toyota sägs kommit lång...men det har man hört i femton år nu från batteriförespråkarna.
 
Om laddningshastigheten 10-80% tar ca 10 minuter och platserna att ladda på blir tillräckligt många så kunde jag nog klara mig med 15-20 mil räckvidd på MC. Kör mest kortare turer med flera stopp nu för tiden.

Som pendlarfordon är el MC redan ett utmärkt alternativ, särskilt i varmare länder. Sett till de få milen som Sveriges motorcyklar rullar per säsong så är det nästan garanterat mer miljövänligt att köra vidare med en äldre bensin MC i 10 år till om alternativet är att skrota och köpa ny eldriven MC.
 
Batteriförespråkarna menar nog att Toyota tillhör de som missat tåget…
 
Batteriförespråkarna menar nog att Toyota tillhör de som missat tåget…
Vet inte riktigt hur dessa batteriförespråkare tänker. Bränsleceller är absolut bra grejer och det är inte så Toyota inte använder batterier. Det är bara det att dom bytt ut stora batteripack mot små pack + b-celler.
 
Jag "stör" mig lite på att elhojstillverkarna inte gör typ en BMW C1 fast eldriven och säger "här är det billigaste pendlingsfordonet ni kan ha".
Verkligen. Men gäller inte detta även den helt vanliga personbilsmarknaden? Varför är inte vägarna sedan flera decennier fulla av motorcykel-smala bilar drivna av dieselmotorer som drar 0,25 liter / mil för en toppfart på 110 km/h? De skulle vid massproduktion kunna säljas för 60.000 kr och ha plats för en passagerare och en del bagage. Halverad plats i trafiken; plötsligt har varje trafiknät dubblerad kapacitet. Kanske av samma foliehatt-skäl som Israel väljer död och hat istället för fred och en pytteliten palestinsk stat: det ”känns” fel.
 

Bifogat

  • Peraves-Eco-mobile-MonoTracer-Monoracer.jpg
    Peraves-Eco-mobile-MonoTracer-Monoracer.jpg
    91.1 KB · Visningar: 16
Last edited:
Verkligen. Men gäller inte detta även den helt vanliga personbilsmarknaden? Varför är inte vägarna sedan flera decennier fulla av motorcykel-smala bilar drivna av dieselmotorer som drar 0,25 liter / mil för en toppfart på 110 km/h? De skulle vid massproduktion kunna säljas för 60.000 kr och ha plats för en passagerare och en del bagage. Halverad plats i trafiken; plötsligt har varje trafiknät dubblerad kapacitet. Kanske av samma foliehatt-skäl som Israel väljer död och hat istället för fred och en pytteliten palestinsk stat: det ”känns” fel.
Det är nog mest här i Sverige där alla familjer måste ha största fyrhjulsdrivna kombin/SUV eftersom allt annat är en dödsfara om de får för sig att åka på skidresa till fjällen.
Sitta och pendla till jobbet i en liten Renault är ju under de flestas värdighet. Skitsamma att de skulle spara några tusenlappar i månaden på det.. ;)
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top