ELmotard från KTM

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird

Bifogat

• KTM_3.jpg
    KTM_3.jpg
    29.4 KB · Visningar: 229
Äntligen!

Nu vill jag ju hellre ha en el-duro så jag kan svina runt i skogarna här där det faktiskt finns lite folk ute utan att störa dom, men en el-tard är ju inte fel alls heller...bus i stan är ju alltid kul, och med en sån så kan man ju ordna tävlingar mitt i centrum - inga bullerkrav, inga miljökrav.

Det kommer en skogsmaskin med :)

Kvaliteten på bilderna är inte den bästa då jag laborerat lite med brightness/contrast för att få fram hojen bättre. Bilden från KTM var riktigt mörk.

Bifogat

• ktm_2.jpg
    ktm_2.jpg
    45.5 KB · Visningar: 205
Ser riktigt bra ut, fullsize?
Ha-begäret växer sig bara mer ju mer jag tänker på det.

Jag vill ha! Om det går att ladda den i närmaste vägguttag det vill säga!
Då kan man åka bakhjul i stan på natten utan att väcka en enda kotte:P

Återstår då frågan om drifttid och effekt, samt hur den klarar kyla. Någon timmes fullgas är väl ok om man bor i stan och bara pendlar till jobbet, men för en helkvälls åka funkar det ju sisådär. Vikten kan vara intressant - en lätt elmotor vägs upp (ordvits :rolleyes: ) av batterierna som krävs. Dags att satsa på bränslecell istället? (men då är halva priset på hojen, just detta)

Zerohojjarna ser ju tråkigare ut motormässigt än valfri trimmad MT5a, troligen samma med KTM då det inte uppfunnits något revolutionerande i batteriväg.

Då slipper man slita upp hojen för trappan utan kan köra upp utan att störa någon :D

Jag känner mig konstigt nog ganska sugen på motardversionen.
Dels därför att mina körningar på motard brukar vara ganska korta, typ snurra runt på "byn"/industriområdet några varv och skrämma slag på folk.
Med en hoj som knappt låter något lär det där med att skrämma slag på folk bli ännu effektivare och så slipper man oönskade klagomål när man bränner runt där man vill vara i fred.

Skall dock bli intressant med prestandan och laddtiden.

Fattar inte varför elhojstillverkarna inte placerar en borstlös motor i hjulnavet istället?
Med "traditionell" motorplacering stjäl den ju utrymme från batterierna, och man slipper inte den där jävla kedjan.

Jag blir lätt illamående av allt tjat på elfordon. Vart är vi på väg?
Snart sitter hela mc kollektivet på modepscootrar med eldrift a la stadsmoped.
Jag ska gå emot "strömmen" och börja bunkra 70,80,90 -tals hojar tror jag.

Fattar inte varför elhojstillverkarna inte placerar en borstlös motor i hjulnavet istället?
Med "traditionell" motorplacering stjäl den ju utrymme från batterierna, och man slipper inte den där jävla kedjan.

Ja, intressant tanke, tvåhjulsdrift är nära till hands då också.

Och, kedja och drev tjänar ju till att oxå dreva ner...om man ska få samma kraft till hjulet så måste motorn bli en god del större för att man ska få någorlunda lika prestanda, och då är vi där ige med ÄNNU mer ofjädrad vikt.
Dock, en mindre motor som bara ger några hk skulle man kunna smeta in i framhjulet, för att bara få lite driv där. Då är vi ju väldigt nära de 2wd system så finns idag som överför en mindre kraft till framhjulet. DET vill jag gärna se!

fy fan vilken trist tanke att åka hoj med elmotor...hur länge tar det innan strömmen tar slut? antar att det inte tar länge:mad: äckliga jävla el-prylar
Hur stor tank sa du att du hade på din motard ?

Den optimala elhojen skulle ha utbytbara batteripack. Kör ett heat/tävling sen in med nya batterier.
Eller lek runt 1 timme och sen tillbaka till garaget och in med nya batterier.

Nyheter
Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP