Elkunniga, vad för motstånd motsvarar en 55W lampa?

Ett enkelt och billigt sätt att bränna bort 20W är ju en 20W glödlampa! :)

Sätt den under motorhuven så får du porrbelysning där på köpet.
Den kan vara bra att ha om bilen börjar krångla mitt i natten ute i obygden.

Nja fulmeket får stanna bland mina gamla skitbilar, inhandlat motstånd iaf så får vi se hur det går!
 
Det fungerade jättebra med 8Ohms motstånd.... i 1minut, sedan brann de upp! Trots att jag monterat på aluplåt för extra kylning.
De var på 30W varför blev det så?
 
Det fungerade jättebra med 8Ohms motstånd.... i 1minut, sedan brann de upp! Trots att jag monterat på aluplåt för extra kylning.
De var på 30W varför blev det så?

Var det ett effektmotstånd? Finns vanliga sen finns det motstånd med någon form av kylfläns som klarar mer effekt.

Annars kan du lägga två motstånd i serie så blir det inte lika mycket värmeutecklig per motstånd.

Edit om du använder den gammla kontakten som boxen är van vid att den driver en lampa så lär du ju belasta den med lika mycket nu som förut.

55watt= U*I --> P/U=I --> 55/12=4,58A

U=R*I

U=12v
I=4,58A

U/I=R ---> 12/4,58= 2,62ohm

Svar: Du skall montera ett motstånd på 2.62 ohm i serie med din kontakt.

Detta förutsätter att lampan är seriekopplad och har 12v spänning. Samt att det bara finns en lampa i kretsen.

En Styrström till ett relä är inte matningen därför skall hela lampans motsånd i kretsen ersättas med ett mostånd.

Någon annan som har en vettig idé får gärna föklara om jag tänkt galet:tummenupp

Hade en tenta på univeristetet i 7 timmar på sånhär skit igår:näsblod
 
Last edited:
Var det ett effektmotstånd? Finns vanliga sen finns det motstånd med någon form av kylfläns som klarar mer effekt.

Annars kan du lägga två motstånd i serie så blir det inte lika mycket värmeutecklig per motstånd.

Edit om du använder den gammla kontakten som boxen är van vid att den driver en lampa så lär du ju belasta den med lika mycket nu som förut.

55watt= U*I --> P/U=I --> 55/12=4,58A

U=R*I

U=12v
I=4,58A

U/I=R ---> 12/4,58= 2,62ohm

Svar: Du skall montera ett motstånd på 2.62 ohm i serie med din kontakt.

Detta förutsätter att lampan är seriekopplad och har 12v spänning. Samt att det bara finns en lampa i kretsen.

En Styrström till ett relä är inte matningen därför skall hela lampans motsånd i kretsen ersättas med ett mostånd.

Någon annan som har en vettig idé får gärna föklara om jag tänkt galet:tummenupp

Hade en tenta på univeristetet i 7 timmar på sånhär skit igår:näsblod


Det är 20Watt som skall fejkas. Inte 55. HID-ballasterna (höger & vänster sida) drar tillsammans med Xenonlamporna 35W per sida. Förutsatt att de verkligen drar 35W förstås.. men detta har vi gått igenom tidigare :)
 
Nu får vi nog reda ut begreppen lite här!

A: Drar ballasterna sin ström från ORGINALKABLARNA?

B: Eller används bara orginalkablarna för att styra ett RELÄ?

Skillnaden är att i alternativ A behöver du ett motstånd som eldar upp runt 15W för att simulera normal förbrukning, i alternativ B gäller nästan 55W!


Xenonet förbrukar 40-45W normalt sett. Själva lampan får "bara" 35W, men elektroniken i ballasten förbrukar några watt också.
 
Jag hade tippat på: "Samma motstånd som ditt relä har"
Eftersom glödtrådsvakter brukar se "balansen" mellan höger och vänster, och är det lika motstånd +/- en viss tolerans så varnar de inte.

Tyvärr. Audi använder en lite mer avancerad variant i sin autocheck.
Den kollar så att förbrukningen stämmer. vilket innebär att om man xenonkonverterar sin Audi så spelar det ingen roll om det drar samma på höger och vänster. Det drar inte 55W per lampa och då varnar den.
Exakt hur den är konstruerad vet jag inte men finfixet på ovanstående problem är att byta ut två motstånd i styrboxen. vilket innebär att man ska in och löda i den. Inte kul.

Japp, det är H7. Har själv haft Xenonkungens Xenonsats i en A4 -01. Hade dock ingen färddator så jag hade heller ingen varning för trasiga lampor.

Hittar inget på Nordicaudi om det heller tyvärr.

Hittade detta precis:

http://www.audiforums.com/archive/threads/hid-kit---l-r-dipped-headlight-warning-s-719226-1.html

Citat:
The stock lights use 55 watts each and the HIDs use 35 watts each.
A 7.2 ohm resistor in parallel with each HID should work. Make sure they
can take 20 watts.

Jopp. Det finns flera trådar om det på Nordicaudi. Du borde hitta om du söker på xenon bara.
dock så är det enda fix jag sett på problemet att man ska in och löda för att byta ut två motstånd i styrboxen. Så jag har valt att inte xenonkonvertera min bil bara på grund av det.
 
Last edited:
Det är 20Watt som skall fejkas. Inte 55. HID-ballasterna (höger & vänster sida) drar tillsammans med Xenonlamporna 35W per sida. Förutsatt att de verkligen drar 35W förstås.. men detta har vi gått igenom tidigare :)

Men om det inte är matningen till relät han drar den gammla kontakten utan signalen så lär det behövas ersätta 55w.
 
Nu får vi nog reda ut begreppen lite här!

A: Drar ballasterna sin ström från ORGINALKABLARNA?

B: Eller används bara orginalkablarna för att styra ett RELÄ?

Skillnaden är att i alternativ A behöver du ett motstånd som eldar upp runt 15W för att simulera normal förbrukning, i alternativ B gäller nästan 55W!


Xenonet förbrukar 40-45W normalt sett. Själva lampan får "bara" 35W, men elektroniken i ballasten förbrukar några watt också.

Allt är relästyrt, dvs en lös lampkontakt och en sköter styrströmmen. Allt fungerade som sagt i 1min innan de gav upp så behöver kraftigare motstånd, men hur mycket kraftigare?
 
Exakt vad var det för motstånd du använde då? (Och med exakt menar jag artikelnummer och säljare, inte bara effekttålighet och resistans.)
 
Men om det inte är matningen till relät han drar den gammla kontakten utan signalen så lär det behövas ersätta 55w.

Så sant. På min H7 sats matas HID-ballasten direkt från original-kablage. Inget relä alltså.

Tyvärr. Audi använder en lite mer avancerad variant i sin autocheck.
Den kollar så att förbrukningen stämmer. vilket innebär att om man xenonkonverterar sin Audi så spelar det ingen roll om det drar samma på höger och vänster. Det drar inte 55W per lampa och då varnar den.
Exakt hur den är konstruerad vet jag inte men finfixet på ovanstående problem är att byta ut två motstånd i styrboxen. vilket innebär att man ska in och löda i den. Inte kul.



Jopp. Det finns flera trådar om det på Nordicaudi. Du borde hitta om du söker på xenon bara.
dock så är det enda fix jag sett på problemet att man ska in och löda för att byta ut två motstånd i styrboxen. Så jag har valt att inte xenonkonvertera min bil bara på grund av det.

Du har säkert rätt :) Länge sen jag var aktiv på NA. Det är dock en grym källa att ösa ur när det gäller problem.
 
Last edited:
Exakt vad var det för motstånd du använde då? (Och med exakt menar jag artikelnummer och säljare, inte bara effekttålighet och resistans.)

Köptes på Elfa. Kan kolla artnr senare men tror det är det enda 8ohm, 30W som de tar in. Försäljaren sa att det skulle fungera om jag monterade dom på en aluplåt. Inga kylflänsar på motståndet.

Så sant. På min H7 sats matas HID-ballasten direkt från original-kablage. Inget relä alltså.



Du har säkert rätt :) Länge sen jag var aktiv på NA. Det är dock en grym källa att ösa ur när det gäller problem.

Min orkar inte tända bägge lamporna om jag kör på org. kablage.
Våra erfarenheter om NA verkar skilja sig lite , men några kunniga finns nog :)
 
Last edited:
Så sant. På min H7 sats matas HID-ballasten direkt från original-kablage. Inget relä alltså.



Du har säkert rätt :) Länge sen jag var aktiv på NA. Det är dock en grym källa att ösa ur när det gäller problem.

Ja. det är ju det. riktigt entusiastiska personer. Villt främmande människor som ställer upp och kommer med laptop och programvara för att hjälpa till med att läsa ut felkoder ur bilen och det går ju att hitta svar på de flesta frågor.
Jag har inte heller varit så aktiv där på sistone.

Köptes på Elfa. Kan kolla artnr senare men tror det är det enda 8ohm, 30W som de tar in. Försäljaren sa att det skulle fungera om jag monterade dom på en aluplåt. Inga kylflänsar på motståndet.



Min orkar inte tända bägge lamporna om jag kör på org. kablage.
Våra erfarenheter om NA verkar skilja sig lite , men några kunniga finns nog :)

Inte tända båda lamporna??? Kopplar du inte båda lamporna till samma originalkabel då eller. För kan den förse en 55W halogen så ska den orka med en xenonlampa.
Det gäller ju att sålla agnarna från vetet på NA. Det finns en del tyckare som inte egentligen har någon koll. Men det finns ganska gott om dom som för skojs skull plockar ner hela bilen i molekyler och sen sätter ihop den igen. Dom brukar ha svar på det mesta.
 
Last edited:
Köptes på Elfa. Kan kolla artnr senare men tror det är det enda 8ohm, 30W som de tar in. Försäljaren sa att det skulle fungera om jag monterade dom på en aluplåt. Inga kylflänsar på motståndet.



Min orkar inte tända bägge lamporna om jag kör på org. kablage.
Våra erfarenheter om NA verkar skilja sig lite , men några kunniga finns nog :)

Vad har du fått för mastodont ballaster om den inte orkar tända lamporna med originalkablage? :)
Om du kopplar direkt på originalkablaget, tänds den ena lampan ibland eller aldrig? Jag hade en ballast som var felaktig vilket gjorde att den ena lampan tändes ibland och ibland inte. Slog man om från automatiskt halvljus till parkering och sen tillbaka igen kunde den hoppa igång. Den dog iofs helt efter ett tag. Hur som, det ska ju funka med relästyrt också.

Din koppling nu antar jag liknar H4 Bi-Xenon satserna.
Styrning till relä tas från en av de befintliga lampkontakterna och ballasterna matas med ström direkt från batteriet via relät/reläer. Rätt?

I så fall är det som påpekats tidigare drygt 55W du behöver fejka och inte 20W.

Vid 12v och 55W ger det ett motsånd på 2,6 Ohm och vid 14v och 55W blir det 3,6 Ohm.

Elfa har 50W, kan kanske räcka. Kostar ca 100/st. Trist att elda upp 200 spänn om det inte funkar förstås. De har andra som tål från 100W och uppåt också men frågan är hur smart kontrollen av lamporna är.

Har du möjlighet att mäta hur hög strömförbrukning (Ampere) du har över lampkablaget?
 
Vad har du fått för mastodont ballaster om den inte orkar tända lamporna med originalkablage? :)
Om du kopplar direkt på originalkablaget, tänds den ena lampan ibland eller aldrig? Jag hade en ballast som var felaktig vilket gjorde att den ena lampan tändes ibland och ibland inte. Slog man om från automatiskt halvljus till parkering och sen tillbaka igen kunde den hoppa igång. Den dog iofs helt efter ett tag. Hur som, det ska ju funka med relästyrt också.

Din koppling nu antar jag liknar H4 Bi-Xenon satserna.
Styrning till relä tas från en av de befintliga lampkontakterna och ballasterna matas med ström direkt från batteriet via relät/reläer. Rätt?

I så fall är det som påpekats tidigare drygt 55W du behöver fejka och inte 20W.

Vid 12v och 55W ger det ett motsånd på 2,6 Ohm och vid 14v och 55W blir det 3,6 Ohm.

Elfa har 50W, kan kanske räcka. Kostar ca 100/st. Trist att elda upp 200 spänn om det inte funkar förstås. De har andra som tål från 100W och uppåt också men frågan är hur smart kontrollen av lamporna är.

Har du möjlighet att mäta hur hög strömförbrukning (Ampere) du har över lampkablaget?

En billigare variant är ju att sätta en lampa igen i serie med kablaget ifrån gammla kontakten för att testa om det fungerar eller ej.
 
Tycker också det är skumt att org. kablaget inte orkar driva lamporna. Har provat och byta ballasten då det är min polare som importerar, men samma skit, bara ena lampan som tänds om org. kablaget körs. Därför kör jag relästyrt.
Antar kablarna på höger och vänster sida går ihop till samma säkring.
Jag har beställt hem ett diagnosinstrument, ska se om man kan styra vad färddatorn ska varna för där i, kan jag inte plocka bort lampvarnaren så skaffar jag kraftigare motstånd.
8ohm fungerade ju utmärkt, men det ska 3,6ohm minst 55W också göra då?
 
Tycker också det är skumt att org. kablaget inte orkar driva lamporna. Har provat och byta ballasten då det är min polare som importerar, men samma skit, bara ena lampan som tänds om org. kablaget körs. Därför kör jag relästyrt.
Antar kablarna på höger och vänster sida går ihop till samma säkring.
Jag har beställt hem ett diagnosinstrument, ska se om man kan styra vad färddatorn ska varna för där i, kan jag inte plocka bort lampvarnaren så skaffar jag kraftigare motstånd.
8ohm fungerade ju utmärkt, men det ska 3,6ohm minst 55W också göra då?

Det borde det göra, ja. Om jag räknar och tänker rätt :) Någon får gärna kontrollera riktigtheten i det jag säger. Har en fantastisk huvudvärk idag så man vet aldrig om de grå funkar som de ska.
 
Att det inte funkar med orginalkablarna kan lätt bero på att de är underdimensinerade. En 55W halogenlampa ska dra ca 4,2A vid 13,2V, och vid den strömmen kan genomsnittsbilen lätt ha 1V eller mer i spänningsfall mellan batteriet och lamporna. En ballast som minst drar 8A (kanske mer än det dubbla) när lamporna ska tändas får betydligt högre spänningsfall, 2-4 gånger högre med dessa siffrorna. Inte alls omöjligt att spänningsfallet blir så högt att ballasten helt enkelt inte klarar att tända lampan.

Jag skulle personligen aldrig ens fundera på att köra en xenonkonvertering på de underdimensionerade orginalkablar som dagens bilar har.
 
Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Back
Top