Elkostnad?

Kleiv skrev:
Men om nätagregatet är på 400w så skulle den kunna dra 200w men den skulle aldrig dra mer än 400w eller har jag förståt det fel.

se mitt svar på första sidan, sista inlägget...

Kleiv skrev:
Men om nätagregatet är på 400w så skulle den kunna dra 200w men den skulle aldrig dra mer än 400w eller har jag förståt det fel.
Nataggregatet klarar en maxlast pa 400W. Rakna ihop alla komponenter hur mycket de drar tillsammans eller mat lasten.

Current Requirements
12 VDC
Read/Write 530 mA
Idle 510 mA
Standby 30 mA
Sleep 30 mA

5 VDC
Read/Write 450 mA
Idle 400 mA
Standby 150 mA
Sleep 120 mA

Power Dissipation
Read/Write 8.600 Watts
Idle 8.100 Watts
Standby 1.100 Watts
Sleep 1.000 Watts

detta stog på WD hemsida.

Kleiv skrev:
Current Requirements
12 VDC
Read/Write 530 mA
Idle 510 mA
Standby 30 mA
Sleep 30 mA

5 VDC
Read/Write 450 mA
Idle 400 mA
Standby 150 mA
Sleep 120 mA

Power Dissipation
Read/Write 8.600 Watts
Idle 8.100 Watts
Standby 1.100 Watts
Sleep 1.000 Watts

detta stog på WD hemsida.

alltså 8.6W :va

oftast så är inte hårddiskarna boven i datorn, utan grafikkortet brukar vara det som drar mest. om du har 6 st diskar som drar 8.6W st vid read/write så har du alltså en sammanlagd förbrukning på 51,6W, och det är ju inte så mycket...

Sen så är ju frågan om ett "400 watts" nätagg drar 400 watt eller om det är det den kan avge. Har liksom för mig att det är maximala avgivna effekten som avses.

Komponenterna blir ju varma så då tycker man att agget ska ta mer kräm än det avger till datorns olika komponenter. Däremot så drar ju datorn knappast max hela tiden, det är ju när de olika prylarna jobbar som den drar mest ström.

Hmmmm :confused:

/lastu

Köp en såndär enlförbrukningsmätare på claes ohlsson eller liknande. Brukar kosta ca 150 :-. Ser ut som en timer med en display. Koppla in den innan datorn så ser du exakt hur mycket den drar. Tror du även kan knappa in din elkostnad så ser du kostnaden.

TomTroll skrev:
Köp en såndär enlförbrukningsmätare på claes ohlsson eller liknande. Brukar kosta ca 150 :-. Ser ut som en timer med en display. Koppla in den innan datorn så ser du exakt hur mycket den drar. Tror du även kan knappa in din elkostnad så ser du kostnaden.
Precis så gjorde jag för att se hur mycket min server drog :)
Den låg mellan 60-75W.
Servern hade då följande:
* 1GHz PIII
* 5st hårddiskar
* 3com Nätverkkort 10/100
* Intergrerat ljud/grafik på moderkortet
* 300W nätaggregat
+ ADSL Modem och Router

När du funderar över kostnaden att ha din dator igång ett år, glöm inte att räkna med skärmen. Såvida den inte skall stå helt utan förstås.

Det finns gott om energi att spara genom att använda dig av energisparfunktionerna i Windows. Till exempel att döda skärmen, cpu och hårddiskar efter 10-20 minuters inaktivitet. Är man vid datorn petar man oftat på musen eller trycker på en tangent inom denna tidsrymd.

Fimpa skärmen istället för att köra någon hysterisk skärmsläckare.

Sett över ett år, om du har burken igång 24-7 finns hamnar du långt ifrån maxförbrukning med bra (dvs vad som passar dig) inställningar för det här. :tummenupp

/SSB

Last edited:
Det enda sättet att få fram den exakta förbrukningen är att hänga på loggar på matningen. Jag tror dock inte du behöver oroa dig över några höga elkostnader. :lol

Vad "billig" el ni har då :va

Sist jag räknade ut betalade jag 1,06kr / Kwh inklusive alla skatter, pålagor och moms. :huvet

Tips på vilken elleverantör som är billigast!?

beror det på hur mkt man gör av med? jag är ensam i en tvåa...lagar mat ibland och har en diskmaskin =)

nu har jag väl plusEnergi, men byter gärna som nån vet nåt billigare alternativ!

Om ett nätagg ger ut 400W så drar den mer än 400W. Verkningsgraden på aggen är inte så jättebra. kanske en 85%. Så om den ger ut 400W så drar den igentligen 460W ifrån nätet...

Men så drar sällan en vanlig persondator så mycket som 400W som sagt..

Iommi har helt rätt, man har förluster i nätaggregatet så man kan teoretiskt få högre förbrukning än 400 watt i ett 400 watts psu.

Ska man komma upp i 400 watt förbrukade så får man suga ur 1,74A (fortfarande dagismatte)

Jag håller på att byta till Vallentuna Energi.
De lär vara billigast.
6 Månader bundet, 22 öre/kWh. :tummenupp
INGA fasta avgifter över huvud taget dessutom!!! :tummenupp :tummenupp
Såg att Fortum (som jag hatar) skröt med 22 öre i sin nya reklam också, men då är det 500:- om året i fast avgift också...

kWh-priserna är utan skatt, elcertifikat, moms, moms på skatten, moms på momsen på skatten samt skatt och moms på fan och hans moster förstås, för de som inte har koll... 22 öre + allt detta blir endast 62,5 öre/kWh men kan variera något p.g.a elcertifikatet som är rörligt. Inte ens 200% skatt i alla fall, inte illa med vår regering...

CJ900RR skrev:
alltså 8.6W :va

oftast så är inte hårddiskarna boven i datorn, utan grafikkortet brukar vara det som drar mest. om du har 6 st diskar som drar 8.6W st vid read/write så har du alltså en sammanlagd förbrukning på 51,6W, och det är ju inte så mycket...

det beror på om du har en av pentiums "prescott" processorer med.. har för mig att det va de som drog 100+watt... varma som svinet blev de också.. :D

sen e de ju beroende på vad man gör som styr hur mycket datorn drar...

TIPS: Stäng av bildskärmen (med den inbyggda "energispar funktionen" (egenskaper på skrivbord->skärmsläckare-> inställningar) för om man stänger av med knappen så spöar de skärmen lite..) för den slukar power allan..

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år