Elkompressor till minicross!?

Sweet_Yaa skrev:
Jag hade tänkt att överladda en 110cc minicross med hjälp av en kompressor från en bärbar dammsugare, tror ni de funkar?


Nej, eftersom den inte kommer att ge ngn speciellt övertryck. Jag försökte för länge sedan med en flygkabinskompressor, tills jag insåg varför kompressorkit kostar 20.000,- och uppåt.

Lär dig köra på bakhjulet istället.
 
Chronic skrev:
Nej, eftersom den inte kommer att ge ngn speciellt övertryck. Jag försökte för länge sedan med en flygkabinskompressor, tills jag insåg varför kompressorkit kostar 20.000,- och uppåt.

Lär dig köra på bakhjulet istället.




Men något ger det vell? annars mest kul att ha grej :yoparty
tror du inte att det laddar något eller? :rolleyes:
 
Sweet_Yaa skrev:
Men något ger det vell? annars mest kul att ha grej :yoparty
tror du inte att det laddar något eller? :rolleyes:

Om du har följt de andra trådarna så har du noterat att det krävs ca 50kW för turbindrivningen för öka motoreffekten ca 100kW. Dvs, mellan arslet och näsan så behövs det 1 del kraft för att få ut 2 delar kraft. För att få ut 2 hästar extra ur din motor behövs det 1 hästkraft som driver kompressorn (dvs inte någon fläkt). Att låta göra en eldriven grunka som höjer laddtrycket... är helt bortkastad tid, ungefär som att bädda sängen varje morgon.
 
andersbrink skrev:
Om du har följt de andra trådarna så har du noterat att det krävs ca 50kW för turbindrivningen för öka motoreffekten ca 100kW. Dvs, mellan arslet och näsan så behövs det 1 del kraft för att få ut 2 delar kraft. För att få ut 2 hästar extra ur din motor behövs det 1 hästkraft som driver kompressorn (dvs inte någon fläkt). Att låta göra en eldriven grunka som höjer laddtrycket... är helt bortkastad tid, ungefär som att bädda sängen varje morgon.

Den var bra :D, men varför tycker det täcka könet att det är nödvändigt......
 
På tal om kompressor

Skulle det inte kunna gå att driva en turbo med en elmotor?
 
flexbert skrev:
Skulle det inte kunna gå att driva en turbo med en elmotor?

Det går utmärkt, tungt att släpa med alla batterierna bara....
Alternativet lång förlängningssladd skapar kanske andra problem :rolleyes:
 
M:et skrev:
Det går utmärkt, tungt att släpa med alla batterierna bara....
Alternativet lång förlängningssladd skapar kanske andra problem :rolleyes:

För att inte snacka om vikten på elmotorn!!! Lär vara en ganska stor sak för att få någon skillnad om man räknar med brinkens "mellan huvud och arsle"-regel. :D
 
M:et skrev:
Det går utmärkt, tungt att släpa med alla batterierna bara....
Alternativet lång förlängningssladd skapar kanske andra problem :rolleyes:

eller kan en bil köra bakom med ett vindkraftverk och en förlängningssladd mellan fordonen
 
Hon.......

Den var bra , men varför tycker det täcka könet att det är nödvändigt.....


Heter det inte Otäcka könet??? :hihi

"Den man ligger med får bädda" gäller här hemma i alla fall. :rofl

:tummenupp Roffe
 
VRM Roffe skrev:
"Den man ligger med får bädda" gäller här hemma i alla fall. :rofl

och hur låter det om man frågar henne??? :D de som låter mest..... det är inte som så att du snubblar på dammsugaren när du kommer hem från jobbet? :7peta

edit: stavning
 
M:et skrev:
Det går utmärkt, tungt att släpa med alla batterierna bara....
Alternativet lång förlängningssladd skapar kanske andra problem :rolleyes:

Japp, faktum är att man i bilvärlden redan undersökt möjliheterna till eldriven "turbo". -egentligen blir det ju då en kompressor eller hur blir det nu...

Inte omöjligt att det dyker upp i samma veva som man får 48volts elsystem i bilarna
 
andersbrink skrev:
Om du har följt de andra trådarna så har du noterat att det krävs ca 50kW för turbindrivningen för öka motoreffekten ca 100kW. Dvs, mellan arslet och näsan så behövs det 1 del kraft för att få ut 2 delar kraft. För att få ut 2 hästar extra ur din motor behövs det 1 hästkraft som driver kompressorn (dvs inte någon fläkt). Att låta göra en eldriven grunka som höjer laddtrycket... är helt bortkastad tid, ungefär som att bädda sängen varje morgon.


men OM jag nu mot all förmodan har fattat detta rätt så får jag i vilket fall som hellst mer kw ur motorn? inte mycket, men lite...??? :hoppskrat
det är mest för ljudet samt kul,o,ha begäret ja vill göra detta...
 
Bas_Rutten skrev:
och hur låter det om man frågar henne??? :D de som låter mest..... det är inte som så att du snubblar på dammsugaren när du kommer hem från jobbet? :7peta

edit: stavning


Höns kör dammsugare bättre..
:tungan
*L*
Roffe
 
Sweet_Yaa skrev:
men OM jag nu mot all förmodan har fattat detta rätt så får jag i vilket fall som hellst mer kw ur motorn? inte mycket, men lite...??? :hoppskrat
det är mest för ljudet samt kul,o,ha begäret ja vill göra detta...


Ja ljudet från en bordsdammsugare får ju nackhåret att resa sig Mmmmm...
 
Bas_Rutten skrev:
För att inte snacka om vikten på elmotorn!!! Lär vara en ganska stor sak för att få någon skillnad om man räknar med brinkens "mellan huvud och arsle"-regel. :D

Mmm, inte nödvändigtvis. Kom ihåg att en turbokompressor har varvtal i storleksordningen 100.000-200.000 rpm, och att momentet därför är rätt lågt för dessa 40-50kW. Jag är ingen elmotorexpert, men jag tror att man kommer undan med betydligt mindre lindning etc om man inte ska ha så mycket moment. Och elmotorer som snurrar så här fort finns det. Ska man däremot ha utväxling och lägre varvtal på motorn så...

Ang Jet-driven kompressor... Ja, vad är en turboladdare egentligen? Är inte motorn en typ av brännkammare?

/J
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top