Elkompressor till minicross!?

Sweet_Yaa skrev:
precis! jag ser inte detta som något dåligt... då funkar det alltså :hihi
sen har jag ingen fläkt fortfarande... jag har en turbin... men hur som hellst så har jag bestämt mig för att försöka på detta nu... vill dock inte betala massa på bänkning så ja får uppskatta :tummenupp

Borde inte bänkningen vara den billigaste utgiften? :va
Lycka till iaf! :tummenupp
 
Hoztic skrev:
Borde inte bänkningen vara den billigaste utgiften? :va
Lycka till iaf! :tummenupp

:hihi jo kanske... men jag har redan delar från modellflyg samt min andra mini så att ja ska nog komma undan utan större nya utgifter...

om allt går som de ska så kommer de en film med den sen innan/efter :tummenupp

kanske vore en lövblås nått o satsa på :yoparty
 
Det känns som att regeln "ju större motor->ju mer luft" gäller i detta fall?!
Om man skulle sätta den där flekten som Mr.Blue använt på sin Ninja (900 cc) på en liten radiobilsmotor (typ 1,23876 cc :hihi ) skulle resultatet vara HELT andra (procentuellt). Så på en 110cc motor borde ju effekten öka med typ 900% gämfört med mrblues?! eller :3freak

3x9= 27... hmmmm (knappast när jag börjar räkna på det)

Prova för fan!

Gällande bilmotorer och eldrivna turbos borde man kunna använda en transformator för att driva en vanlig Jula-elmotor med en sjuhelvettes utväxling till en turbo!

Diskuterade även andra sätt att driva turbos;
VÄRME, är ju den enda energi man inte provat att ta hand om, elerhur?
Om man skulle lyckas bygga en solid klump runt grenrören med en massa 1mm hål i kan man pumpa vatten genom dessa hål. Vattnet förångas och lyckas man förånga 2 DL i sekunden motsvarar det ungeffär lika mycket vattenånga som avgaser som kommer ur motorn.
Med denna vattenånga driver man turbon som sedan kyls av till vatten igen efter turbon. kan man sen hålla vattentempraturen runt 90 grader borde man i teorin kunna förånga 6 dl vatten per sekund och då blir det ett jävla drag. Man bör ju då göra ett kompressorhus i aluminium istället för gjutjärn PGA rosten.

Bra: Man slipper smörjning av turon (borde räcka med fett typ)
Dåligt: Man måste ha en extra "kylare" samt en vattentank på typ 5 liter.

Vi talade i det fallet om dragracingbilar skall tilläggas.
 
t.otte skrev:
Diskuterade även andra sätt att driva turbos;
VÄRME, är ju den enda energi man inte provat att ta hand om, elerhur?
Om man skulle lyckas bygga en solid klump runt grenrören med en massa 1mm hål i kan man pumpa vatten genom dessa hål. Vattnet förångas och lyckas man förånga 2 DL i sekunden motsvarar det ungeffär lika mycket vattenånga som avgaser som kommer ur motorn.
Med denna vattenånga driver man turbon som sedan kyls av till vatten igen efter turbon. kan man sen hålla vattentempraturen runt 90 grader borde man i teorin kunna förånga 6 dl vatten per sekund och då blir det ett jävla drag. Man bör ju då göra ett kompressorhus i aluminium istället för gjutjärn PGA rosten.

Bra: Man slipper smörjning av turon (borde räcka med fett typ)
Dåligt: Man måste ha en extra "kylare" samt en vattentank på typ 5 liter.

Vi talade i det fallet om dragracingbilar skall tilläggas.

Hahaaaa. Fundera på hur stor laggen skulle bli på ett sånt aggregat. Det skulle ju ta minuter innan du fick nån fart på kompressorn.
 
Oj.

Totte skrev:
Det känns som att regeln "ju större motor->ju mer luft" gäller i detta fall?!
Om man skulle sätta den där flekten som Mr.Blue använt på sin Ninja (900 cc) på en liten radiobilsmotor (typ 1,23876 cc :hihi ) skulle resultatet vara HELT andra (procentuellt). Så på en 110cc motor borde ju effekten öka med typ 900% gämfört med mrblues?! eller :3freak

En fläkt accellererar luft. Inget annat. Ska du få en tryckuppbyggnad så måste du ha en diffusor.

3x9= 27... hmmmm (knappast när jag börjar räkna på det)

Prova för fan!

Gällande bilmotorer och eldrivna turbos borde man kunna använda en transformator för att driva en vanlig Jula-elmotor med en sjuhelvettes utväxling till en turbo!

Effektbehovet är lika oavsett utväxling (det är därför man inte kan dreva sin moppe till att gå i 400 km/t), så din elmotor ska klara ett antal kW. En liten kompressor som kan passa i det här fallet kan ju vara betydligt mindre än till t.ex. en bil, men säg 5-10 kW då. Då har du en elmotor till din elkompressor som är ungefär lika kraftfull som motorn självt...

Diskuterade även andra sätt att driva turbos;
VÄRME, är ju den enda energi man inte provat att ta hand om, elerhur?

Fel. Effektuttaget man tar ut över avgasturbinen på en förbränningsmotor är skillnaden i entalpi över densamma. Du får ett markant temperaturfall över turbinen, dvs värmen övergår till mekaniskt arbete = turbinaxeleffekt.

Om man skulle lyckas bygga en solid klump runt grenrören med en massa 1mm hål i kan man pumpa vatten genom dessa hål. Vattnet förångas och lyckas man förånga 2 DL i sekunden motsvarar det ungeffär lika mycket vattenånga som avgaser som kommer ur motorn.
Med denna vattenånga driver man turbon som sedan kyls av till vatten igen efter turbon. kan man sen hålla vattentempraturen runt 90 grader borde man i teorin kunna förånga 6 dl vatten per sekund och då blir det ett jävla drag.

Varför skulle det vara en vinst att använda vattenånga istället för avgaser?

Man bör ju då göra ett kompressorhus i aluminium istället för gjutjärn PGA rosten.

Kompressorhusen är uteslutande i aluminium. Och du kommer väl inte i ditt exempel ovan att ha någon vattenånga på motorns luftsida?

Bra: Man slipper smörjning av turon (borde räcka med fett typ)

Varför skulle du slippa smörjning av turbon? Radial och axiallagrena utsätts väl för samma krafter oavsett vad du driver turbinen med? Visst, mindre oljeflöde p.g.a. minskat behov av kylning, men...?

Dåligt: Man måste ha en extra "kylare" samt en vattentank på typ 5 liter.

Vi talade i det fallet om dragracingbilar skall tilläggas.

Mmm, du får ursäkta min skepsis, men... Många idéer som vädras kan säkert ha viss bäring, men skulle de funka så skulle de användas i motorerna redan. Utvecklingen av motorer sker i ett grymt tempo, och har gjort så länge nu.

/J
 
Johannes, du som verkar ha lite koll på bitarna...
Kan du förklara vad WVs nya motor ska vara bra för? Dvs den som har både mekanisk kompressor och en avgasturbo. Det låter väldigt onödigt att driva en kompressor när man ändå laddar med en turbo? Finns det nån smart tanke bakom eller är det ett marknadstrick?
 
RG500-Johannes skrev:
Mmm, du får ursäkta min skepsis, men... Många idéer som vädras kan säkert ha viss bäring, men skulle de funka så skulle de användas i motorerna redan. Utvecklingen av motorer sker i ett grymt tempo, och har gjort så länge nu.

/J
Observera att skrivfel och fantasier får existera...

Victor skrev:
Johannes, du som verkar ha lite koll på bitarna...
Kan du förklara vad WVs nya motor ska vara bra för? Dvs den som har både mekanisk kompressor och en avgasturbo. Det låter väldigt onödigt att driva en kompressor när man ändå laddar med en turbo? Finns det nån smart tanke bakom eller är det ett marknadstrick?
Kan ju ha med lagget att göra kanske?
Under 3000rpm kanske kompressorn mata för effekt redan från början. Sen byter den till turbon då den får tillräckligt med avgaser för att få maximalt effektuttag. Då måste ju självklart kompressorn kopplas bort på något sätt... Rent drivmässigt alltså, för annars vore det väl ingen idé?
 
Totte skrev:
Observera att skrivfel och fantasier får existera...

Jo, men det är kanske inte så kul att blåsa ett antal hundra, en tusenlapp, på att köpa en elfläkt, batteri etc på en pipe-dream. Bättre att man då får råd och tips på sånt som funkar. Tycker jag iaf.

Victor skrev:
Johannes, du som verkar ha lite koll på bitarna...
Kan du förklara vad WVs nya motor ska vara bra för? Dvs den som har både mekanisk kompressor och en avgasturbo. Det låter väldigt onödigt att driva en kompressor när man ändå laddar med en turbo? Finns det nån smart tanke bakom eller är det ett marknadstrick?

Handlar väl som vanligt om att lappa och laga för turbons största brist = respons och lågvarvsprestanda.

Så kan man unna sig en fet turbo med goda prestanda på topp. Kan man koppla ur kompressorn, vilket de säkerligen kan, så finns det mycket prestanda att vinna.

Men vilken motor är det du syftar på? Har de den i produktion?

/J
 
RG500-Johannes skrev:
Men vilken motor är det du syftar på? Har de den i produktion?

/J
Vet du inte det, du är ju proffs och jag amatör.
Men vänta så ska jag googla.

Edit: Jag är kass så jag hittar inget. Men jag tror mig ha läst att den tillverkas och har provkörts av folk. Och om jag inte minns fel var det en 1.4L motor, förmodligen fyrcylindrig.
 
Last edited:
RG500-Johannes skrev:
Jo, men det är kanske inte så kul att blåsa ett antal hundra, en tusenlapp, på att köpa en elfläkt, batteri etc på en pipe-dream. Bättre att man då får råd och tips på sånt som funkar. Tycker jag iaf.
/J

Jo, men det känns som en utflippad tråd, om en osannolikt fungerande idé. :3freak

Allt som kan provas skall provas om man har råd att mixtra...
Vem vet, Sporthoj.com kanske bidrar till nya rön :rolleyes:
 
Victor skrev:
Johannes, du som verkar ha lite koll på bitarna...
Kan du förklara vad WVs nya motor ska vara bra för? Dvs den som har både mekanisk kompressor och en avgasturbo. Det låter väldigt onödigt att driva en kompressor när man ändå laddar med en turbo? Finns det nån smart tanke bakom eller är det ett marknadstrick?


Volvo har haft såna motorer i många år, kompressorn stänger av vid 2800rpm med en magnetkoppling (där börjar den ta mer effekt än den klarar att ge) och vid det varvtalet har turbon fulltryck, så du har i princip fullt laddtryck redan från tomgång :tummenupp
 
Totte skrev:
Vem vet, Sporthoj.com kanske bidrar till nya rön :rolleyes:

Ja, vem vet. Finns plenty av idéer iaf. :)

PD skrev:
Volvo har haft såna motorer i många år, kompressorn stänger av vid 2800rpm med en magnetkoppling (där börjar den ta mer effekt än den klarar att ge) och vid det varvtalet har turbon fulltryck, så du har i princip fullt laddtryck redan från tomgång :tummenupp

Jag har aldrig hört talas om att Volvo har bilar i produktion med ett sådant överladdningssystem! Mer info please!!

Eller är du sånt här du menar: http://www.volvo.com/volvopenta/se/sv-se/marineengines/powerforleisureboats/diesel_inboard/kamd300/

Hittar fan inget annat... :confused:

/J
 
Sweet_Yaa skrev:
men OM jag nu mot all förmodan har fattat detta rätt så får jag i vilket fall som hellst mer kw ur motorn? inte mycket, men lite...??? :hoppskrat
det är mest för ljudet samt kul,o,ha begäret ja vill göra detta...

Jag tro heldre att det blir så att den stryps.
Du begränsar nog bara flödet in.
Men om du ska göra det bara för att det ska se coolt ut så kan du ju experimentera på.
Snör dit lite lustgas oxå vet jag. :rofl
 
Hej alla! nu är jag tillbaka med lite info om hur det gick... det funkade! dock inte mycket... uppskattningsvis ½hk... men det var märkbart iaf! dock är hojjen total kvaddad nu då jag slangade o slog över... men ja ska bygga på detta på min andra hoj nu! men de funka :yoparty
 
Sweet_Yaa skrev:
Hej alla! nu är jag tillbaka med lite info om hur det gick... det funkade! dock inte mycket... uppskattningsvis ½hk... men det var märkbart iaf! dock är hojjen total kvaddad nu då jag slangade o slog över... men ja ska bygga på detta på min andra hoj nu! men de funka :yoparty
Fan va grymt!
Kul att det funka, synd på en sån kul leksak!
Grattis till upptäkten!
 
Victor skrev:
Johannes, du som verkar ha lite koll på bitarna...
Kan du förklara vad WVs nya motor ska vara bra för? Dvs den som har både mekanisk kompressor och en avgasturbo. Det låter väldigt onödigt att driva en kompressor när man ändå laddar med en turbo? Finns det nån smart tanke bakom eller är det ett marknadstrick?

Kolla på BMV:s nya diesel turbos. Där har man istället valt ett dubbelturbosystem. En liten turbo med snabb spool up dvs snabb respons på låga varv. En större som tar över när den lilla snurran flåsat färdigt. Fungerar på samma sätt egentligen som med kompressorn.

JB
 
Jas-95 skrev:
Kolla på BMV:s nya diesel turbos. Där har man istället valt ett dubbelturbosystem. En liten turbo med snabb spool up dvs snabb respons på låga varv. En större som tar över när den lilla snurran flåsat färdigt. Fungerar på samma sätt egentligen som med kompressorn.

JB
Samma som på Mazda Rx7 -92
Den laddar fullt (1,0 bar) efter bara någon halv sekunds gas, sen går den över på den stora turbon (1,2 bar) vid 3500-4000 varv.
Det jobbiga med sånna system är att det lätt blir ett läckage någon stans. En god vän och garagekompis har en sådan, vilken han blev tvungen att byta alla vacuumslangar på, vilket resulterade i över 40 meter ny slang!
Kan fixa ett kopplingschema för slangarna om ni inte tror mig =)
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top