Elitserietråden 2008/2009

Tack.:yoparty

Det händer att när man kommer på bortamatch så skall de lokala busarna testa gästande lags supportrar. Tyvärr går dom oftast på de som inte vill slåss. Man kan lätt se vilka som inte vill slåss. De är sk "julgranar" Har massa tröjor och halsdukar, men de blir lätta mål för lokala buset. Blir en supporter angripen slår han tillbaks så strömmar fler till och fighten är igång. Det är ett scenario.
Ett annat är att sk. DIF supportrar/firmor (eller aik eller vad du nu vill) som oftast då inte har klubbtröjor o dyl, startar bråk med firmor från det andra laget, eller bara med det lokala buset om inte firmor finns.

Samma fenomen som uppstår på vilket stadshotell som helst varje helg. Fylltratt och bråkstake ska mäta sig med den störste och starkaste som befinner sig där just den helgen, eller så kanske de kommer från Kårböle till Bastuträsk och åker på däng för att dom har en ful 142:a.

Som sagt det finns idoiter var man än är.

En äkta supporter är och förblir man.

Är det för sent för TS att starta en poll knuten till denna tråden om vilket lag som har flest supportrar på SH?

haha du ska nog allt få höra & se på stämning den 26/12 när vi kommer på besök... få se & höra på en riktig klack med läktar kultur, möts vi på puben innan? haha...

Vi är alla grön å vita bröderå skånes vackra landskap här är vi, hör på våran sång vi ekar matchen lång Vi älskar RBK :)

Klart man skäms för djurgården pack som inte kan spela hockey, å klacken tror man kollar för att få slåsssss innan / efter match.. mkt mogna sthlm:are

Det gick ju bra i lördags... :D
Jo, förresten hur många var ni i EON-Arena då? Fem? :pannkyss

Nej, jag bara drygar mig. Det är riktigt kul att så många lag faktiskt har en seriös supporterskara och inte en otäck svans av slagskämpar.

Jag är inte världens mest frekventa matchbesökare, men jag har under alla mina år bara hamnat i ett lite taskigt läge, på Sveavägen i Stockholm, inklämd bland någon av AIK eller Djugården-klackarna (minns inte vilken av dom det var), och den andra på andra sidan, med kravallpolis i mitten.

Det här var i slutet av 80-talet, och stämningen var allt annat än hjärtlig.

Och, nej. Jag tillhör inte anhängarna till någon av dom, jag är Timråit. :nicka

Kom på hemmamatcherna den 26/12 mot rögle och 3/1 mot hiv71 så får du uppleva stämning...:pannkyss

Då min andra hälft é DIF:are hoppas jag ni spöar både Rögle & HV, å att hovet fylls till mer än hälften då... :tummenupp Tyvärr är vi på Cypern å tjör cross för allt va tygen håller nämnda datum, så du får klara dig utan oss... :D

...eller så kanske de kommer från Kårböle till Bastuträsk och åker på däng för att dom har en ful 142:a.

:skrattaåt ...ful 142:a epa-traktor, om jag får be. :fakta

Last edited:
Tack.:yoparty

Det händer att när man kommer på bortamatch så skall de lokala busarna testa gästande lags supportrar. Tyvärr går dom oftast på de som inte vill slåss. Man kan lätt se vilka som inte vill slåss. De är sk "julgranar" Har massa tröjor och halsdukar, men de blir lätta mål för lokala buset. Blir en supporter angripen slår han tillbaks så strömmar fler till och fighten är igång. Det är ett scenario.
Ett annat är att sk. DIF supportrar/firmor (eller aik eller vad du nu vill) som oftast då inte har klubbtröjor o dyl, startar bråk med firmor från det andra laget, eller bara med det lokala buset om inte firmor finns.

Samma fenomen som uppstår på vilket stadshotell som helst varje helg. Fylltratt och bråkstake ska mäta sig med den störste och starkaste som befinner sig där just den helgen, eller så kanske de kommer från Kårböle till Bastuträsk och åker på däng för att dom har en ful 142:a.

Som sagt det finns idoiter var man än är.

En äkta supporter är och förblir man.
Tror du på det där själv? Du vill alltså hävda att Djurgårdens "klack" inte är inblandad i bråk oftare än andra klackar?

Det är alltid kul att höra snacket om maratontabeller. Det tas alltid upp som sista halmstrå när vederbörandes lag parkerar långt ned i den aktuella tabellen.

Det är möjligt att det fanns någon sorts ishockeyläktarkultur i Stockholm på Lasse Björns tid, men att kalla nutidens hundratal närmast sörjande i fotbollströjor för läktarkultur är ju bara skrattretande.
Åk med till en bortamatch till Karlstad (bara tanken är väl otänkbar för fotb...jag menar hockeyfansen i Stockholm) så får du en fingervisning om vad det handlar om.

En rutten, fullsatt lada kan man möjligen acceptera. En rutten, tredjedelsfylld lada är pinsamt.

Grattis till segern mot Färjestad förresten. Riktig kämpainsats.

Valmers:
Trodde jag börjat gilla dig, men du är obildbar... Läs om hela debatten från början. Läs om läs rätt.
Om du bemödar dig om att iaf. läsa igenom senaste inlägget så ser du att det ingenstans står att DIF skulle vara förskonade från den sk. svans som slåss mest, men de är inte DIF-supporters i min mening.
Även vanliga anhängare kan hamna i slagsmål och varför har jag också förklarat ovan. Blir jag attackerad på bortamatch för att jag har DIF attribut på mig så slår jag tillbaks. Det gör en stor del av sveriges befolkning om de blir provocerade. Svansen som bara vill slåss finns överallt. Både i karlstad Knäckebrödhult och Ystad. Se ovan ang detta också.

Att förklara för bönder på bönders vis har inte gått, att försöka pedagogiskt förklara har inte gått heller.
Om ni på allvar tror att läktarkultur (JAAA VI HAR SAMMA LÄKTARKULTUR I BÅDE FOTBOLL OCH HOCKEY!!! VI ÄR DIF-SUPPORTERS först och främst) härstammar från Karlstad eller Ängelholm så fortsätt med det.

Jag fortsätter och lida med mitt lag och vet att inget lag är i toppen för evigt, det finns dåliga år och det finns bra år. Men jag älskar Djurgården och stöttar mitt lag oavsett med eller motgång. Den kärleken omfattar både fotboll och hockey. LÄS: Fotboll och hockey. För en Djurgårdare är det ingen skillnad.

För mig är debatten om detta avslutad och som sagt välkomna till Hovet 26/12 och 3/1.. För mig är det ypperliga exempel på vad för läktarkultur vi har i Djurgården. Gör vi vårt på läktaren kommer framgångarna på isen.

Hej Bönder! Vi är Djurgården!

Valmers:
Trodde jag börjat gilla dig, men du är obildbar... Läs om hela debatten från början. Läs om läs rätt.
Om du bemödar dig om att iaf. läsa igenom senaste inlägget så ser du att det ingenstans står att DIF skulle vara förskonade från den sk. svans som slåss mest, men de är inte DIF-supporters i min mening.
Även vanliga anhängare kan hamna i slagsmål och varför har jag också förklarat ovan. Blir jag attackerad på bortamatch för att jag har DIF attribut på mig så slår jag tillbaks. Det gör en stor del av sveriges befolkning om de blir provocerade. Svansen som bara vill slåss finns överallt. Både i karlstad Knäckebrödhult och Ystad. Se ovan ang detta också.

Att förklara för bönder på bönders vis har inte gått, att försöka pedagogiskt förklara har inte gått heller.
Om ni på allvar tror att läktarkultur (JAAA VI HAR SAMMA LÄKTARKULTUR I BÅDE FOTBOLL OCH HOCKEY!!! VI ÄR DIF-SUPPORTERS först och främst) härstammar från Karlstad eller Ängelholm så fortsätt med det.

Jag fortsätter och lida med mitt lag och vet att inget lag är i toppen för evigt, det finns dåliga år och det finns bra år. Men jag älskar Djurgården och stöttar mitt lag oavsett med eller motgång. Den kärleken omfattar både fotboll och hockey. LÄS: Fotboll och hockey. För en Djurgårdare är det ingen skillnad.

För mig är debatten om detta avslutad och som sagt välkomna till Hovet 26/12 och 3/1.. För mig är det ypperliga exempel på vad för läktarkultur vi har i Djurgården. Gör vi vårt på läktaren kommer framgångarna på isen.

Hej Bönder! Vi är Djurgården!
Bönder eller inte, det är fulla arenor ute "på landet". I den så kallade storstan är det tredjedelsfullt i en lada från -63.

Det vore kul om du kunde förklara hur du kan få den pinsamma publiktillströmningen att rimma med begreppet läktarkultur.

Måste det vara speciella helgmatcher för att "storstadslaget" ska kunna visa upp en publik värd namnet? Konstigt, vi bönder tar traktorn till arenorna även på veckodagarna.

Bönder eller inte, det är fulla arenor ute "på landet". I den så kallade storstan är det tredjedelsfullt i en lada från -63.

Det vore kul om du kunde förklara hur du kan få den pinsamma publiktillströmningen att rimma med begreppet läktarkultur.

Måste det vara speciella helgmatcher för att "storstadslaget" ska kunna visa upp en publik värd namnet? Konstigt, vi bönder tar traktorn till arenorna även på veckodagarna.

Nej du har inte fattat och självklart kommer all läktarkultur i världen från Karlstad
:huvet :huvet :huvet :huvet

Ni supportrar har med andra ord inte gjort någon bra insats för DIF hockey iår ;)

Visst, så kan man se det och vi är besvikna på insatsen så långt, men det jag menar är att bara vi fortsätter på läktarn så kommer framgångarna på isen så småningom. Om de inte kommer är vi där ändå...:yoparty

Last edited:
Jag förstod att du inte skulle kunna förklara hur en miljonstad endast kan åstadkomma ett par tusen åskådare på en elitseriehockeymatch.

Ett kan vara att det är ett stort utbud på en massa andra saker i Stockholm.
Trenden överlag är väl att de flesta lag tappar åskådare.

Det är ju dyrt att gå på hockey och om man måste se över sin ekonomi så tror jag att det är många som väljer bort hockeyn.

Jag förstod att du inte skulle kunna förklara hur en miljonstad endast kan åstadkomma ett par tusen åskådare på en elitseriehockeymatch.

Valmer:
Jamen visst ja, jag ensam ska ju självklart förklara och stå för alla Djurgårdares skäl för att gå på hockey eller ej, samt givetvis alla andra i miljonstaden. Förlåt.... Dumma dumma mig...:huvet :huvet

Nåt annat vi avhandlat tidigare som du tycker vi ska mala om ett par ggr till?:confused:

Izah:

Tack för att det finns såna som du.

Det är ju dyrt att gå på hockey och om man måste se över sin ekonomi så tror jag att det är många som väljer bort hockeyn.

haha medgångs supportrar väljer bort hockeyn..... ingen annan oavsett..
haha nä ha det så trevligt här itråden idag..
sj flyger man ju till skellefteå efter som man är en riktig supporter :)

Ett annat skäl kan vara att det inte finns ett skit av den hockeykultur som alla sportjournalister hävdar finns i Stockholm.

Valmer:
Jamen visst ja, jag ensam ska ju självklart förklara och stå för alla Djurgårdares skäl för att gå på hockey eller ej, samt givetvis alla andra i miljonstaden. Förlåt.... Dumma dumma mig...:huvet :huvet

Nåt annat vi avhandlat tidigare som du tycker vi ska mala om ett par ggr till?:confused:

Izah:

Tack för att det finns såna som du.
Du undviker frågan. Frågan är hur du och andra envist som synden kan fortsätta hävda att det finns läktar/hockeykultur i Stockholm, när läktarna gapar tomma i Johannes Rivningkåk? Menar du att man kan utöva läktar/hockeykultur hemma i soffan?

Last edited:
läktar kultur kommer ni aldrig få i sthlm å har aldrig haft...
Finns hos vissa andra.. Men kommer aldrig upp i klass med rögles oavsett, i stortsett alltid fullsatt & en av sverigen minsta städer.
en bra läktar kultur jobbar man inte fram under några sässonger det tar tid, kom tillbaka den dagen ni har läktar kultur & en riktig klack med en bra tjärna å när ni kan sjunga utan trummor...

Nyss hemkommen från en av de sämsta hockeymatcher jag någonsin sett. Dessutom gjorde HV 3-2 med ett tiotal sekunder kvar. :D

Riktigt uselt. :gnissla

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...