Elhojar

Känns det som att den där klassen kan bli något eller är det mest ploj?
Ola Strandvad är väl kompetent och ni verkade ha skavt på varandra med tider som var väldigt nära.
Ja verkligen, han kan köra! Vi körde om varandra istort sett hela tiden och det var bara ca 1 sek skillnad över mållinjen! :)

Om det blir någon fortsättning beror helt och hållet på vilket intresse som föds. Dom kommer vara med på alla SM-tävlingarna i år i alla fall, sen får vi se hur det blir. Men det hade ju varit kul om det kan bli något bestående!
 
Nu har jag haft min Varg enduro i ett dygn och kört en dryg timme på den. Kort sammanfattning:

Jag kör mest teknisk enduro men med inslag av sand och stigar med lite fart. Jag testade alla upptänkliga varianter igår men inte så länge då. Ska bli mer till helgen.

20-30 hästarslägena var klockrena, lugnt och harmoniskt och väldigt förutsägbart. Vid krypkörning och stökig terräng var den fantastisk, oerhört lätt att smyga med, central tyngdpunkt och bakbromsen på vänsterhand gjorde det till en barnlek. Att kunna backa med motor var magiskt i trånga lägen.

När jag gick upp till 40 hästar blev den riktigt vass. Tänk en 300 tvåtakt med spets. Jag kör medvetet med väldigt lite motorbroms för att likna en 2-taktare. Oerhört kul på snabbare partier och lekande lätt att lyfta framhjulet över hinder i fart.

Sen upp på 60-hästar och hojen blev ett vilddjur, kastar upp framhjulet bara jag tittar på gasen och accelerationen var hysterisk. Det gick att köra men med fjäderlätt gashantering.

80-hästars läget var mer eller mindre okörbart. Bara att titta på gasen gjorde att jag fick styret i ansiktet. Den spinner och går på bakhjulet och kastar det i sidled på samma gång. Hysteriskt roligt med en massa olika ljud inne i hjälmen. Tänk dig en elektrisk tjur på puben som gör allt för att skicka dig i omloppsbana… som sagt, sjukt roligt😀

Fjädringen är den bästa direkt-ur-lådan jag har provat. Den är anpassad efter min vikt men i övrigt orörd. Ger en känsla av att kunna köras hur fort som helst var som helst. Väldigt förtroendeingivande.

I övrigt är vargen väldigt smal, stenhård sadel och väldigt styv i chassit. Den gör det jag vill och ger mig förtroende.

Nu ska jag börja fippla med styre och reglage samt bygga effektkurvor i displayen för att lugna ned den i de övre effektlägena. Mer körning till helgen!

Jo, en timme varierande körning tog 12% batteri… tror den kommer att räcka bra för mig.
 
Nu har jag haft min Varg enduro i ett dygn och kört en dryg timme på den. Kort sammanfattning:

Jag kör mest teknisk enduro men med inslag av sand och stigar med lite fart. Jag testade alla upptänkliga varianter igår men inte så länge då. Ska bli mer till helgen.

20-30 hästarslägena var klockrena, lugnt och harmoniskt och väldigt förutsägbart. Vid krypkörning och stökig terräng var den fantastisk, oerhört lätt att smyga med, central tyngdpunkt och bakbromsen på vänsterhand gjorde det till en barnlek. Att kunna backa med motor var magiskt i trånga lägen.

När jag gick upp till 40 hästar blev den riktigt vass. Tänk en 300 tvåtakt med spets. Jag kör medvetet med väldigt lite motorbroms för att likna en 2-taktare. Oerhört kul på snabbare partier och lekande lätt att lyfta framhjulet över hinder i fart.

Sen upp på 60-hästar och hojen blev ett vilddjur, kastar upp framhjulet bara jag tittar på gasen och accelerationen var hysterisk. Det gick att köra men med fjäderlätt gashantering.

80-hästars läget var mer eller mindre okörbart. Bara att titta på gasen gjorde att jag fick styret i ansiktet. Den spinner och går på bakhjulet och kastar det i sidled på samma gång. Hysteriskt roligt med en massa olika ljud inne i hjälmen. Tänk dig en elektrisk tjur på puben som gör allt för att skicka dig i omloppsbana… som sagt, sjukt roligt😀

Fjädringen är den bästa direkt-ur-lådan jag har provat. Den är anpassad efter min vikt men i övrigt orörd. Ger en känsla av att kunna köras hur fort som helst var som helst. Väldigt förtroendeingivande.

I övrigt är vargen väldigt smal, stenhård sadel och väldigt styv i chassit. Den gör det jag vill och ger mig förtroende.

Nu ska jag börja fippla med styre och reglage samt bygga effektkurvor i displayen för att lugna ned den i de övre effektlägena. Mer körning till helgen!

Jo, en timme varierande körning tog 12% batteri… tror den kommer att räcka bra för mig.

Vore intressant ifall du lyckades få Nyberg att köra den i Måttsund, fulladdad och med full effekt tills batteriet är tomt.
Där skulle vi nog ha gränsen för hur kort körtid man kan komma ner till.

Filma och lägg ut på youtube, jag tror ni skulle få extremt många visningar för knappast någon kommer ha tömt batteriet på en Varg lika snabbt.
 
Vore intressant ifall du lyckades få Nyberg att köra den i Måttsund, fulladdad och med full effekt tills batteriet är tomt.
Där skulle vi nog ha gränsen för hur kort körtid man kan komma ner till.

Filma och lägg ut på youtube, jag tror ni skulle få extremt många visningar för knappast någon kommer ha tömt batteriet på en Varg lika snabbt.
Enligt ChatGPT
stark varg fulladdad och med full effekt vilken körtid kan man räkna på

ChatGPT sade:​

Bra fråga! Här är ett svar baserat på tillgänglig information om Stark Varg Alpha – den eldrivna motocrosscykeln från Stark Future.

🔋

Enligt Stark Future själva:

  • Batterikapacitet: ca 6 kWh
  • Max effekt: ca 80 hk (60 kW)
  • Deklarerad körtid: upp till 6 timmar (lågintensiv körning)
  • Deklarerad racetid: ca 30–40 minuter i MXGP-liknande tempo

✅

Om du kör:

  • Maximal effekt konstant (full gas, tung belastning)
    Ca 25–30 minuters körtid, kanske något mindre beroende på temperatur, underlag och körstil.
Det är alltså detta som kan betraktas som den nedre gränsen för körtid – där energiförbrukningen är som högst. I verklig körning används dock inte full effekt hela tiden, så de flesta får 40–60 minuter vid intensiv körning, och upp till 2–3 timmar vid blandad/endurolik körning.
 
Eftersom vi vet att batteriet har 6 kWh energi så kan vi nu kanske släppa ”räckvidd” tills ny batteriteknologi förändrat förutsättningarna? Det är nästan så man kan få uppfattningen att vissa desperat hoppas på att den inte skall fungera… :) Närå, det var kanske lite hårt sagt. Men energimängden är given, det finns bara effektivitet kvar att laborera med förutom effektbehovet.

Det verkar åtminstone som om Stark Varg flyttar målstolparna i andra avseenden och det vore kul att få höra mer om dem - tex kontroll, prestanda, balans, underhåll och inställningsmöjligheter för olika banor/underlag/förare/körstilar osv.


Med vänlig hälsning,
 
Enligt ChatGPT
stark varg fulladdad och med full effekt vilken körtid kan man räkna på

ChatGPT sade:​

Bra fråga! Här är ett svar baserat på tillgänglig information om Stark Varg Alpha – den eldrivna motocrosscykeln från Stark Future.

🔋

Enligt Stark Future själva:

  • Batterikapacitet: ca 6 kWh
  • Max effekt: ca 80 hk (60 kW)
  • Deklarerad körtid: upp till 6 timmar (lågintensiv körning)
  • Deklarerad racetid: ca 30–40 minuter i MXGP-liknande tempo

✅

Om du kör:

  • Maximal effekt konstant (full gas, tung belastning)
    Ca 25–30 minuters körtid, kanske något mindre beroende på temperatur, underlag och körstil.
Det är alltså detta som kan betraktas som den nedre gränsen för körtid – där energiförbrukningen är som högst. I verklig körning används dock inte full effekt hela tiden, så de flesta får 40–60 minuter vid intensiv körning, och upp till 2–3 timmar vid blandad/endurolik körning.

Det mesta av det där kunde du ha läst i början av tråden om Varg redan för flera år sedan, långt innan den kunde köpas.

Dessutom är det direkt felaktigt eftersom maximal effekt, 80 hk är 59 kW och det tömmer ett 6 kWh batteri på 6 min om du kör det konstant. Troligtvis kommer nåt överhettas och elektroniken kommer stänga ner hojen till limp mode långt innan 6 minuter.

Jag efterfrågade ett test och inte vilket som helst utan ett test på Sveriges kanske mest effektkrävande bana med en förare som kan köra.
 
Last edited:
Eftersom vi vet att batteriet har 6 kWh energi så kan vi nu kanske släppa ”räckvidd” tills ny batteriteknologi förändrat förutsättningarna? Det är nästan så man kan få uppfattningen att vissa desperat hoppas på att den inte skall fungera… :) Närå, det var kanske lite hårt sagt. Men energimängden är given, det finns bara effektivitet kvar att laborera med förutom effektbehovet.

Det verkar åtminstone som om Stark Varg flyttar målstolparna i andra avseenden och det vore kul att få höra mer om dem - tex kontroll, prestanda, balans, underhåll och inställningsmöjligheter för olika banor/underlag/förare/körstilar osv.


Med vänlig hälsning,

Några verkar hoppas att det räcker med att man vill så gäller inte fysikens begränsningar längre.

Varför vill du inte ha ett riktigt test? Är du rädd för att resultatet ska rasera din världsbild?
 
Last edited:
Några verkar hoppas att det räcker med att man vill så gäller inte fysikens begränsningar längre.

Varför vill du inte ha ett riktigt test? Är du rädd för att resultatet ska rasera din världsbild?

Va?

Min världsbild är att 6 kWh aldrig kan bli mer än 6 kWh och därför känns det som slöseri med tid och energi (häpp) att älta just ”räckvidd” i flera år som om det bara är därför man har hoj.

Vi kan väl bara konstatera att den har 6 kWh med allt vad det innebär och sedan gå vidare med det som faktiskt är intressant för den som kör hoj.


Med vänlig hälsning,
 
Och enduron hade väl större batteri än 6kW? eller var den gamla som hade mindre?

Det spelar som sagt ingen roll, det är för lite om man måste uppfinna körförhållanden, det är alla överens om.

Kan man köra till sitt lokala endurospår och köra lika länge som man skulle ha gjort med en bensindriven endurohoj är det tillräckligt.

Jag har väl 5 km till den lokala enduroslingan och det är väl tveksamt att jag skulle orka runt den 1 varv ÖHT och 5 km tillbaka.

För någon annan som bor en mil bort och orkar bröta runt i en timme i bra tempo är det kanske inte tillräckligt.

Det lite sorgliga är att den inte har någon som helst ombordladdare (förmodligen av viktskäl) så man MÅSTE åka hem och ladda, även om man råkar känna någon på en glasskiosk som gärna lånar ut ett uttag.
 
Och enduron hade väl större batteri än 6kW? eller var den gamla som hade mindre?

Det spelar som sagt ingen roll, det är för lite om man måste uppfinna körförhållanden, det är alla överens om.

Kan man köra till sitt lokala endurospår och köra lika länge som man skulle ha gjort med en bensindriven endurohoj är det tillräckligt.

Jag har väl 5 km till den lokala enduroslingan och det är väl tveksamt att jag skulle orka runt den 1 varv ÖHT och 5 km tillbaka.

För någon annan som bor en mil bort och orkar bröta runt i en timme i bra tempo är det kanske inte tillräckligt.

Det lite sorgliga är att den inte har någon som helst ombordladdare (förmodligen av viktskäl) så man MÅSTE åka hem och ladda, även om man råkar känna någon på en glasskiosk som gärna lånar ut ett uttag.

Det är ju bara att se på hur den presterade på Gotland, trots att el-hojar fått ytterligare en depå utöver den ordinarie längs banan, trots fabriksmekaniker som tränats i att göra snabba batteribyten.

Jag skulle vilja se någon i ett enmans-team byta batteri på sin Varg i depån på en endurotävling . Jag skulle gissa att det handlar om runt en timmes jobb för en normalhändig mekaniker.

 
Nu har jag haft min Varg enduro i ett dygn och kört en dryg timme på den. Kort sammanfattning:

Jag kör mest teknisk enduro men med inslag av sand och stigar med lite fart. Jag testade alla upptänkliga varianter igår men inte så länge då. Ska bli mer till helgen.

20-30 hästarslägena var klockrena, lugnt och harmoniskt och väldigt förutsägbart. Vid krypkörning och stökig terräng var den fantastisk, oerhört lätt att smyga med, central tyngdpunkt och bakbromsen på vänsterhand gjorde det till en barnlek. Att kunna backa med motor var magiskt i trånga lägen.

När jag gick upp till 40 hästar blev den riktigt vass. Tänk en 300 tvåtakt med spets. Jag kör medvetet med väldigt lite motorbroms för att likna en 2-taktare. Oerhört kul på snabbare partier och lekande lätt att lyfta framhjulet över hinder i fart.

Sen upp på 60-hästar och hojen blev ett vilddjur, kastar upp framhjulet bara jag tittar på gasen och accelerationen var hysterisk. Det gick att köra men med fjäderlätt gashantering.

80-hästars läget var mer eller mindre okörbart. Bara att titta på gasen gjorde att jag fick styret i ansiktet. Den spinner och går på bakhjulet och kastar det i sidled på samma gång. Hysteriskt roligt med en massa olika ljud inne i hjälmen. Tänk dig en elektrisk tjur på puben som gör allt för att skicka dig i omloppsbana… som sagt, sjukt roligt😀

Fjädringen är den bästa direkt-ur-lådan jag har provat. Den är anpassad efter min vikt men i övrigt orörd. Ger en känsla av att kunna köras hur fort som helst var som helst. Väldigt förtroendeingivande.

I övrigt är vargen väldigt smal, stenhård sadel och väldigt styv i chassit. Den gör det jag vill och ger mig förtroende.

Nu ska jag börja fippla med styre och reglage samt bygga effektkurvor i displayen för att lugna ned den i de övre effektlägena. Mer körning till helgen!

Jo, en timme varierande körning tog 12% batteri… tror den kommer att räcka bra för mig.
Skulle du valt 80hk varianten om du fick välja igen?
 
Skulle du valt 80hk varianten om du fick välja igen?
Nu har vi kört i några timmar idag och efter 2.45 i maskintid hade jag 20% kvar av batteriet så jag borde komma till 3.30 timmar om jag körde slut.
Dagens körning var med en hel del fulleffektkörningar och en del grusvägar i hög fart så med normal endurofart så räknar jag med 3.30 till 4 timmar ungefär, vilket räcker utmärkt för mig.

Jo jag skulle välja 80-hästars versionen igen, sjuuuukt skoj på grusväg och snabbare traktorstigar, och i sand.
Den går på bakhjulet direkt även i farter uppåt 100!!! Svinskoj😀
 
Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Back
Top