Elhojar

Horwin Senmenti 0

View attachment 478856

Jo, blev tvungen att gnugga ögonen och läsa de här siffrorna två gånger:

Toppfart: 200 km/t
Acceleration: 0 - 100 km/t... 2,8 sek
Räckvidd (vid en jämn fart på 87 km/tim): 29 mil
Laddtid: 0-80%...30 min
Jag har en flygraka här i närheten, med fartkamera på slutet, om någon vill testa toppfarten.
 
Horwin Senmenti 0

View attachment 478856

Jo, blev tvungen att gnugga ögonen och läsa de här siffrorna två gånger:

Toppfart: 200 km/t
Acceleration: 0 - 100 km/t... 2,8 sek
Räckvidd (vid en jämn fart på 87 km/tim): 29 mil
Laddtid: 0-80%...30 min
En sån fruktansvärt ful och löjlig best. Jag riktigt hör hur den krälar och ber mig piska den i snabba gruppen på Gelleråsen.
 
Horwin Senmenti 0

Jo, blev tvungen att gnugga ögonen och läsa de här siffrorna två gånger:

Toppfart: 200 km/t
Acceleration: 0 - 100 km/t... 2,8 sek
Räckvidd (vid en jämn fart på 87 km/tim): 29 mil
Laddtid: 0-80%...30 min

Som vanligt med elfordon så tror jag siffrorna när jag ser dom i verkliga tester.

Är det inte förövrigt dags att sätta en standard för hur man mäter laddtid?
Många anger ju 20-80%, andra 10-80% och så vidare.
Jag går med på att man inte laddar 0-100% och att en sådan tid är ovesäntlig.
(även om det är så man anger laddtider på mobiltelefoner som aldrig heller körs helt tomma)

Men kan vi plocka en siffra på hur mycket som ska vara kvar och hur mycket man ska ladda till för att få jämförbara laddtider mellan olika märken och modeller.

Dessutom ska bilen/motorcykeln vara körd från full ner till startsiffran för laddning på motorväg i +20, så att alla har den temperatur i batterierna man får av långkörning.

Sämst är kanske "man kan ladda i ytterligare 27 mil räckvidd på 45 minuter" och andra värdelösa marknadsföringsfloskler.

Då ljuger dom ju i två steg, först hur mycket den förbrukar per mil och sedan hur fort den laddar och kommer fram till en riktig fantasisiffra som inte har någin verklighetsförankring.
 
Som vanligt med elfordon så tror jag siffrorna när jag ser dom i verkliga tester.

Är det inte förövrigt dags att sätta en standard för hur man mäter laddtid?
Många anger ju 20-80%, andra 10-80% och så vidare.
Jag går med på att man inte laddar 0-100% och att en sådan tid är ovesäntlig.
(även om det är så man anger laddtider på mobiltelefoner som aldrig heller körs helt tomma)

Men kan vi plocka en siffra på hur mycket som ska vara kvar och hur mycket man ska ladda till för att få jämförbara laddtider mellan olika märken och modeller.

Dessutom ska bilen/motorcykeln vara körd från full ner till startsiffran för laddning på motorväg i +20, så att alla har den temperatur i batterierna man får av långkörning.

Sämst är kanske "man kan ladda i ytterligare 27 mil räckvidd på 45 minuter" och andra värdelösa marknadsföringsfloskler.

Då ljuger dom ju i två steg, först hur mycket den förbrukar per mil och sedan hur fort den laddar och kommer fram till en riktig fantasisiffra som inte har någin verklighetsförankring.
Det gör man ju redan. Alla bilar inkl elbilar mäts ju enligt WLTP där man kör i en standardiserad miljö, sommartemperatur, från fullt till tomt batteri.
Problemet är ju att det påverkar så ohyggligt mycket HUR man kör sin bil, oavsett el eller fossilt så är provet ganska värdelöst. Jag har hittils aldrig haft en bil som har stämt med vare sig WLTP eller någon annan test, mitt körmönster gör att jag skulle få mögel på hjärnan om jag skulle köra som i testerna...

Polestar har en ganska bra förklaring på sin hemsida:


Å andra sidan så kan man ju alltid ha åsikter om vilket körmönster som används. Ska man testa motorväg från 100 - 0 % batteri så måste man ju för det första ha en motorväg som är tillräckligt lång, bortåt 40 mil iallafall. Där får heller inte finnas någon trafik eller andra hinder som kan störa, annars blir testet meningslöst. Ska då alla fordon som säljs köras där, och bara under de dagar/veckor som det är exakt +20 så blir det ganska "körigt" under en kort tid per år... :)
 
mitt körmönster gör att jag skulle få mögel på hjärnan om jag skulle köra som i testerna...
Ha ha, måste bara hålla med!
Det bästa är att låna hem en bil och testa, då har man sin egen körcykel och förbrukning i verkligheten, och därefter analysera sina egna resultat.
Tyvärr verkar det ju allt svårare att kunna låna en bil ett par dagar :unsure:
 
WLTP är en standard men moderna elbilar verkar ha lättare att nå förbrukningssiffrorna.

Jag har tex drygt 6490 kWh laddat in i bilen sedan ny, detta på 3430 mil. Det ger 1,89 kWh/mil i genomsnitt. Tesla Y LR levererad 220331.

Landsvägskörning till 95%, farthållare på fartgräns.


EDIT: Tyckte att siffrorna inte stämde riktigt och hade glömt ändra slutdatum i Teslafi. Nu stämmer de.
 
Last edited:
Det gör man ju redan. Alla bilar inkl elbilar mäts ju enligt WLTP där man kör i en standardiserad miljö, sommartemperatur, från fullt till tomt batteri.
Problemet är ju att det påverkar så ohyggligt mycket HUR man kör sin bil, oavsett el eller fossilt så är provet ganska värdelöst. Jag har hittils aldrig haft en bil som har stämt med vare sig WLTP eller någon annan test, mitt körmönster gör att jag skulle få mögel på hjärnan om jag skulle köra som i testerna...

Polestar har en ganska bra förklaring på sin hemsida:


Å andra sidan så kan man ju alltid ha åsikter om vilket körmönster som används. Ska man testa motorväg från 100 - 0 % batteri så måste man ju för det första ha en motorväg som är tillräckligt lång, bortåt 40 mil iallafall. Där får heller inte finnas någon trafik eller andra hinder som kan störa, annars blir testet meningslöst. Ska då alla fordon som säljs köras där, och bara under de dagar/veckor som det är exakt +20 så blir det ganska "körigt" under en kort tid per år... :)

Jag har fullt förtroende för att tekniken har kommit tillräckligt långt för att kunna simulera vilken vägsträcka som helst på rullar inomhus, inklusive motvind, slaskföre, omkörningar och annat, och att dom kan hålla stadig temperatur.

I bensinbilars fall är ju körcykeln med blandad körning relevant, för det är då bensinbilar drar mest, i elbilars fall är motovägskörning mera relevant för det är då dom drar mest, och det är vid motorvägskörning det är viktigt att veta hur långt man tar sig.

Jag minns inte vad snitthastigheten på WLTP var, men den var under 50km/h, och då spelar aerodynamiken väldigt liten roll, det har visat sig att den är väldigt viktig på elbilar ute i verkligheten.

Men vad jag främst försökte få fram var att det inte finns någon standard för laddtidsmätning.
 
WLTP är en standard men moderna elbilar verkar ha lättare att nå förbrukningssiffrorna.

Jag har tex drygt 5400 kWh laddat in i bilen sedan ny, detta på en bit över 3400 mil. Det ger ca 1,58 kWh/mil i genomsnitt. Tesla Y LR levererad 220331.

Kul för dig då :D

WLTP testar ett körmönster som fungerar på en bilförare i Bryssel eller Berlin, det funkar uselt med hur vi kör i Norrbotten, Brooklyn undantaget såklart :D
 
Jag har fullt förtroende för att tekniken har kommit tillräckligt långt för att kunna simulera vilken vägsträcka som helst på rullar inomhus, inklusive motvind, slaskföre, omkörningar och annat, och att dom kan hålla stadig temperatur.

I bensinbilars fall är ju körcykeln med blandad körning relevant, för det är då bensinbilar drar mest, i elbilars fall är motovägskörning mera relevant för det är då dom drar mest, och det är vid motorvägskörning det är viktigt att veta hur långt man tar sig.

Jag minns inte vad snitthastigheten på WLTP var, men den var under 50km/h, och då spelar aerodynamiken väldigt liten roll, det har visat sig att den är väldigt viktig på elbilar ute i verkligheten.

Men vad jag främst försökte få fram var att det inte finns någon standard för laddtidsmätning.
WLTP ska ju vara ett snitt för bilkörning, vilket innebär ett snitt på hur man kör bil i allmänhet, bland miljoner bilförare. det är ytterst få bilar i det stora hela som körs annat än i storstad i låg fart, därav testets utformning. Det som isåfall skulle behövas är ju ett annat WLTP test för bilar som kör väldigt mycket i hög fart, men det är som sagt en väldigt liten del av alla som kör så. Sverige är så litet så vi finns förmodligen inte ens statistiskt :)

Vad det gäller laddtidsmätning så blir det ju svårt att mäta eftersom elbilarna har så många olika system. 600 volt eller 800 volt, vilken laddström som just din bil kan ta emot, vilken fart det är på just den laddaren du ska koppla dig mot, ladda hemma eller i snabbladdare, vilken typ av snabbladdare, vad är den nuvarande belastningen på just den laddaren du ska koppla dig emot...osv. Tesla får ju bra värden i de här testerna eftersom de har ungefär samma drivlina och ett enhetligt laddnät, som dessutom fungerar väldigt bra. Har du en Kia eller en Volvo så är det ju omöjligt att sia om hur just den bilen laddas mot just den stolpen...
Det blir ett prov utan värde.
 
WLTP gäller även hojar, resonemanget som fördes var kring <verklighet-standard> och det är detsamma för alla fordon.
 
WLTP ska ju vara ett snitt för bilkörning, vilket innebär ett snitt på hur man kör bil i allmänhet, bland miljoner bilförare. det är ytterst få bilar i det stora hela som körs annat än i storstad i låg fart, därav testets utformning. Det som isåfall skulle behövas är ju ett annat WLTP test för bilar som kör väldigt mycket i hög fart, men det är som sagt en väldigt liten del av alla som kör så. Sverige är så litet så vi finns förmodligen inte ens statistiskt :)

Vad det gäller laddtidsmätning så blir det ju svårt att mäta eftersom elbilarna har så många olika system. 600 volt eller 800 volt, vilken laddström som just din bil kan ta emot, vilken fart det är på just den laddaren du ska koppla dig mot, ladda hemma eller i snabbladdare, vilken typ av snabbladdare, vad är den nuvarande belastningen på just den laddaren du ska koppla dig emot...osv. Tesla får ju bra värden i de här testerna eftersom de har ungefär samma drivlina och ett enhetligt laddnät, som dessutom fungerar väldigt bra. Har du en Kia eller en Volvo så är det ju omöjligt att sia om hur just den bilen laddas mot just den stolpen...
Det blir ett prov utan värde.

Ja, fast den genomsnittliga bilkörningen sker ju inom 2 mil från hemmet, och inte mer än 4 mil om dagen, så då skulle det ju räcka om elbilar hade ett batteri som klarar 6 mil?
Det är inte det köparna vill veta, dom vill veta hur många mil man kommer på en laddning när man ska på semester, och då snittar man inte 48km/h i närheten av en laddare.

Vad gäller laddmätning så får väl alla tillverkare ladda med den laddare som fungerar bäst för just den bilen, vad jag efterlyste är en standard för hur många procent som ska vara kvar i batteriet och hur många procent man laddar till.

Så att inte en biltillverkare anger en siffra mellan 15-80% och en annan anger mellan 10-75% bara för att just deras bil laddar snabbast i exakt det intervallet.
Säg en standard på 10-90% för alla.
Det är det som är intressant när man har bilen full av skrikiga ungar och en tjurig fru och det är 257mil kvar till hotellet på rivieran...

Då vet man att hemifrån, med fullt batteri, kan man köra 90% av räckvidden på Motorvägs-WLTP, och sedan ladda i X minuter (förutsatt att det inte är en för klen laddare) och sedan kan man köra 80% av räckvidden enligt M-WLTP och ladda X minuter igen så många gånger det behövs för att ta sig till hotellet.

Hur många dagar man kan puttra tur och retur jobbet utan att plugga in över natten när man kommer hem är en väldigt ovesäntlig siffra
 
Ja, fast den genomsnittliga bilkörningen sker ju inom 2 mil från hemmet, och inte mer än 4 mil om dagen, så då skulle det ju räcka om elbilar hade ett batteri som klarar 6 mil?
Det är inte det köparna vill veta, dom vill veta hur många mil man kommer på en laddning när man ska på semester, och då snittar man inte 48km/h i närheten av en laddare.

Vad gäller laddmätning så får väl alla tillverkare ladda med den laddare som fungerar bäst för just den bilen, vad jag efterlyste är en standard för hur många procent som ska vara kvar i batteriet och hur många procent man laddar till.

Så att inte en biltillverkare anger en siffra mellan 15-80% och en annan anger mellan 10-75% bara för att just deras bil laddar snabbast i exakt det intervallet.
Säg en standard på 10-90% för alla.
Det är det som är intressant när man har bilen full av skrikiga ungar och en tjurig fru och det är 257mil kvar till hotellet på rivieran...

Då vet man att hemifrån, med fullt batteri, kan man köra 90% av räckvidden på Motorvägs-WLTP, och sedan ladda i X minuter (förutsatt att det inte är en för klen laddare) och sedan kan man köra 80% av räckvidden enligt M-WLTP och ladda X minuter igen så många gånger det behövs för att ta sig till hotellet.

Hur många dagar man kan puttra tur och retur jobbet utan att plugga in över natten när man kommer hem är en väldigt ovesäntlig siffra
Javisst...när grisarna flyger och Batman hoppar fram ur månen och bestämmer att så ska det vara...! :)

Visst har du en poäng men det är ju som med förbrukningssiffrorna på bilar sedan 50 år tillbaka, det har ju heller aldrig stämt. Eller det där med vikt på motorcyklar. Ska det vara torrvikt, våtvikt, med eller utan soppa, med eller utan några vätskor öht... ;)

Enligt transportstyrelsen så har t ex en Energica 170 hästar och väger 140 kg, eftersom transportstyrelsen reggar hojarna utan bränsle och batteriet räknas som bränsle... Det blir ett schysst vikt/effektförhållande då vilket gör underverk för försäkringspremien... ;)
Dessutom går det inte komma på en uppkörning med en sån, den är för lätt...

"Tänkte inte på det..."

Unknown.jpeg
 
Back
Top