Elhojar

DampKid

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2017
Ort
Kunglig huvudstad
Hoj
Många Hyndor
Dollarn ligger väl precis på en tia nu?

Och sen ska Europas/Sveriges alla avgifter läggas till på det, så UNDER 200 tussar hamnar den nog inte.
Det är väl om den får en massa miljöbonusar i såna fall.
Kan ju bli ett kul vad. Jag gissar på under på under 180 lök. Du får lite vacker Stockholms-sol av mig, om jag slipper ditt satans Norrlandsväder. Deal?
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Kan ju bli ett kul vad. Jag gissar på under på under 180 lök. Du får lite vacker Stockholms-sol av mig, om jag slipper ditt satans Norrlandsväder. Deal?

Okej, över 180 alla gånger, men mest troligtvis över 200, eller 199.900 för att låta billigare än så...

Jag lovar dig minst en vindstilla dag med 30 grader och sol, förmodligen en dag då du blir sittandes i en bilkö i full MC mundering i en timme :hihi

Limewire 2020 säljs i USA för $29799 och i Sverige för 359.900 såvitt jag förstår
 
Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
HD säljer ju hojar på utseendet, och då står ju kunderna ut med mediokra köregenskaper och dålig fjädring/bromsar osv. En ny gammal ”äkta” hoj liksom.

Men om man helt släpper utseendet, och har kvar övriga egenskaper, varför skall man då köpa en? :va
 

pimpelgas

Ute å cyklar..
Gick med
20 Jun 2019
Ort
Stockholm
Hoj
rsv4, gsxr1000
Om man jämför med elbilar, så var väl early adopters villiga att betala ungefär dubbla priset jämfört med motsvarande förbränningsbil.
Del Mar:en har väl ungefär samma användningsområde som en monkeybike som kostar 47000. Så för stax under 100 hade den nog sålt bra.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Om man jämför med elbilar, så var väl early adopters villiga att betala ungefär dubbla priset jämfört med motsvarande förbränningsbil.
Del Mar:en har väl ungefär samma användningsområde som en monkeybike som kostar 47000. Så för stax under 100 hade den nog sålt bra.

Skillnaden är att en elbil blir billigare totalt sett för många, så då ”räknar man hem” den.

En hoj är nöjespryl, inget man räknar kr/mil på för de flesta.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Skillnaden är att en elbil blir billigare totalt sett för många, så då ”räknar man hem” den.

En hoj är nöjespryl, inget man räknar kr/mil på för de flesta.
Billigare är väl fel ord. Inte lika dyrt borde det väl vara? :va
För hur många "räknar hem" ett bilköp? :va

Motorcykeln hjälper mig att må bra och det kan inte räknas i pengar eller milkostnad. Att jag kan må bra och förflytta mig samtidigt ser jag som positivt. ;)
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
:tummenupp


(Du glömde filmen!)
Man måste tänka på människor med självskadebeteende som klickar och läser det de inte är intresserade av. :7peta;)
Dessa kan då bli ledsna och irriterade och skriver då tråkiga och nedlåtande inlägg. :fakta

Jag är inte så intresserad av gruSHojar, även om jag kört med tvåhjulssladd och uppskattar det, så jag kollar sällan dagens bild. Men vi är alla olika. :krama
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Har inte du ett Alter Ego på SOE?

Smyg-grusare liksom?
Nix, men har kamrater på SOE. :krama
Men bara för att jag inte skriver om hur härligt det är med gruSHoj istället för SportHoj här på SportHoj betyder inte att jag inte har erfarenhet av grus. Jag vet hur härligt det är med båda hjulen kasandes i sidled. Tycker bara att det inte är rätt forum och jag skulle aldrig posta bilder på en SportHoj på SOE. :fakta

Fast det känns som flest inlägg handlar om annat än motorcyklar och ännu mer sällan om SportHojar... :hej
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag har tex dubbelt så många sporthojar som andra hojar. Tror att "hoj" är det väsentliga faktiskt. :tummenupp
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Om man jämför med elbilar, så var väl early adopters villiga att betala ungefär dubbla priset jämfört med motsvarande förbränningsbil.
Del Mar:en har väl ungefär samma användningsområde som en monkeybike som kostar 47000. Så för stax under 100 hade den nog sålt bra.
Jag skulle säga att det är en djäkla skillnad att jämföra bil och motorcykel.
Dom flesta köper en bil som kan ta en från A till B på ett bekvämt och tillförlitligt sätt. En minoritet av oss kräver dessutom att det skall vara bekvämt eller roligt. För en motorcykel så är det en försvinnande liten andel som anser att det är tillräckligt att den tar dig från A till B på ett säkert och tillförlitligt sätt. Dessutom har en motorcykel en helt annan påverkan från vikten på körupplevelsen. En bil som väger några hundra kilo mer går till viss del att maskera med justeringar av fjädring mm. Och för merparten som bara bryr sig om att det rullar som är det bra nog. För en motorcykel så blir det ett problem redan om du behöver lägga till 50kg batterier då det blir en väldigt tung motorcykel som får sämre köregenskaper. Alternativt köper motorcyklister något för att det har en viss nostalgi.
En elmotorcykel har inget av det. Den har ingen nostalgi och den blir tyvärr tyngre eftersom batterierna väger för att få godtagbar räckvidd. Och MC-förare är notoriskt kinkiga med att man inte gillar just dom kompromisserna då det liksom är grunden i varför man skaffade motorcykeln från början.
Bilen köptes för att den ska ta mig hyfsat bekvämt och någorlunda roligt från A till B. Jag är aldrig ute på nöjesrundor i bilen.
Motorcykeln köptes för att den ska vara primärt rolig att köra och att den sedan är praktisk i vissa avseenden är mer eller mindre sekundärt.
Det gör att det är avsevärt svårare att göra en elmotorcykel som passar för flertalet av motorcykelförarna.

Och då skall man inte heller glömma att knappt 5% av den svenska bilparken är elektrifierad trots att merparten bara bryr sig om att komma från A bill B. Dvs det finns en bit kvar innan elfordon på riktigt tar över. Dom kommer dock att göra det. Men det kräver att utbudet av alternativ som är vettiga blir fler och mer tillgängliga så att man inte måste välja antingen något som är trevligt att köra eller något som tar dig hela vägen och inte bara till ICA utan att tömma hela sparkontot och belåna hela huset för att kunna köpa en bil för 1 miljon..
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Jag har tex dubbelt så många sporthojar som andra hojar. Tror att "hoj" är det väsentliga faktiskt. :tummenupp
Jag funderar också på hysterin kring definitionen av "sporthoj" av vissa här på forumet :va
Vad är en sporthoj då, har jag någon kanske?
Men det kanske är så att hojen vid den valda tidpunken i historian har ett chassie som ska inbjuda till snabb framfart?
Duger en RD350, RD500 eller en R6:a.....eller funkar det med en MT-09....eller måste man sitta mer framåtlutad?
Många frågor att reda ut i detta synnerligen viktiga ämnesområde, som faktist verkar vara en "vattendelare"!
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Jag funderar också på hysterin kring definitionen av "sporthoj" av vissa här på forumet :va
Vad är en sporthoj då, har jag någon kanske?
Men det kanske är så att hojen vid den valda tidpunken i historian har ett chassie som ska inbjuda till snabb framfart?
Duger en RD350, RD500 eller en R6:a.....eller funkar det med en MT-09....eller måste man sitta mer framåtlutad?
Många frågor att reda ut i detta synnerligen viktiga ämnesområde, som faktist verkar vara en "vattendelare"!

Håller me dig på vad kan klassas som sporthoj, eller ska man kanske säga sportig hoj??
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Jag skulle säga att det är en djäkla skillnad att jämföra bil och motorcykel.
Dom flesta köper en bil som kan ta en från A till B på ett bekvämt och tillförlitligt sätt. En minoritet av oss kräver dessutom att det skall vara bekvämt eller roligt. För en motorcykel så är det en försvinnande liten andel som anser att det är tillräckligt att den tar dig från A till B på ett säkert och tillförlitligt sätt. Dessutom har en motorcykel en helt annan påverkan från vikten på körupplevelsen. En bil som väger några hundra kilo mer går till viss del att maskera med justeringar av fjädring mm. Och för merparten som bara bryr sig om att det rullar som är det bra nog. För en motorcykel så blir det ett problem redan om du behöver lägga till 50kg batterier då det blir en väldigt tung motorcykel som får sämre köregenskaper. Alternativt köper motorcyklister något för att det har en viss nostalgi.
En elmotorcykel har inget av det. Den har ingen nostalgi och den blir tyvärr tyngre eftersom batterierna väger för att få godtagbar räckvidd. Och MC-förare är notoriskt kinkiga med att man inte gillar just dom kompromisserna då det liksom är grunden i varför man skaffade motorcykeln från början.
Bilen köptes för att den ska ta mig hyfsat bekvämt och någorlunda roligt från A till B. Jag är aldrig ute på nöjesrundor i bilen.
Motorcykeln köptes för att den ska vara primärt rolig att köra och att den sedan är praktisk i vissa avseenden är mer eller mindre sekundärt.
Det gör att det är avsevärt svårare att göra en elmotorcykel som passar för flertalet av motorcykelförarna.

Och då skall man inte heller glömma att knappt 5% av den svenska bilparken är elektrifierad trots att merparten bara bryr sig om att komma från A bill B. Dvs det finns en bit kvar innan elfordon på riktigt tar över. Dom kommer dock att göra det. Men det kräver att utbudet av alternativ som är vettiga blir fler och mer tillgängliga så att man inte måste välja antingen något som är trevligt att köra eller något som tar dig hela vägen och inte bara till ICA utan att tömma hela sparkontot och belåna hela huset för att kunna köpa en bil för 1 miljon..

Jag har flera fordon för olika ändamål å ser att de finns stora likheter mellan bil å mc..
Jag har vanlig billig gammal bil att flytta rumpan mellan punkt A å B..
En skåpbil att frakta saker i å även frakta hoj i...
Sen en trimmad ombyggd bil som jag nöjes åker i..
Hoj för nöjes köra på vägen... Enduro för att nöjes köra i skogen..
Beställt elhoj för nöjes skull kunna köra på tomten å närområdet.. Vikten blir typ 10 kg tyngre en vanlig enduro..
Att räkna hem en elbil är på tok för dyrt för behovet av daglig körning finns inte.. Jobbet finns hemma..
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Håller med om att vissa inlägg inte berör hoj. Mest ilska väcker off-topic trådar som elbil och sånt. Då spinner folket loss. Om du vill ha ett rent sporthojsforum får du väl fråga de 7 personer i Sverige som kör om det går och starta ett nytt forum ;) Tiderna förändras och försäkringspremier och andra orsaker gör att färre och färre kör sporthoj. Tror det blir ett väldigt litet forum kvar om bara dessa diskuteras.
Ber om ursäkt om jag varit otydlig. Jag har inget emot andra typer av motorcyklar, de jag reser till Tjeckien med har båda japantillverkade gruSHojar att åka på vinterträffar med.
Jag vet inte om SOE har regler men gissar att om man inte är entusiastiskt offroadintresserad så kan man känna sig utanför om man inte har en gruSHoj. ;)

Tider ändras och jag tyckte det var för mycket liknande Fast Bikes för 20 år sedan så jag höll till på andra forum där min SportHoj platsade.

Sajtens huvudsakliga inriktning är till för sporthojsåkare och / eller de med intresse för att köra sportigt! Om du inte delar denna grundläggande åsikt, bör du inte registrera dig. Annars, varmt välkommen!

Nu har många som körde på det viset antingen slutat köra eller blivit "mognare" och tar som nyktra alkolister avstånd från en typ av motorcykel där man TjÖriGälSEJdirEcKT.
Nu är elhojar framtiden och en av de många fördelarna med el är att dessa fordon snart kommer att vara snabbare än bensindrivna.
Men varför blir det inte TjÖriGälSEJdirEcKT i sadeln om motorn är eldriven? :va
Har de elektroniska hjälpmedel som trumfar ett puckhuve i sadeln?:va

Jag har inget emot andra åsikter, tvärtemot, det berikar och kan ge andra infallsvinklar som jag kanske inte tänkt på. Jag läser trådar och inlägg jag tycker är intressanta och struntar i resten.
Ser ingen vinning i att bli arg eller irriterad på troll eller människor med problem. :hej



HATE WON´T WIN.PNG
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Jag har flera fordon för olika ändamål å ser att de finns stora likheter mellan bil å mc..
Jag har vanlig billig gammal bil att flytta rumpan mellan punkt A å B..
En skåpbil att frakta saker i å även frakta hoj i...
Sen en trimmad ombyggd bil som jag nöjes åker i..
Hoj för nöjes köra på vägen... Enduro för att nöjes köra i skogen..
Beställt elhoj för nöjes skull kunna köra på tomten å närområdet.. Vikten blir typ 10 kg tyngre en vanlig enduro..
Att räkna hem en elbil är på tok för dyrt för behovet av daglig körning finns inte.. Jobbet finns hemma..
Visst finns det dom som även har bilen som nöjeskörning på samma sätt som dom flesta av oss har motorcykeln. Men vi som anser att bilen ska vara rolig att köra är nog i minoritet. Den absoluta majoriteten av Svenska bilförare är nöjda om bilen tar dom från A till B hyfsat bekvämt. För det så spelar det ingen direkt roll om bilen får lite sämre väghållning pga högre vikt. Motorkaraktär mm har inte heller det någon större betydelse i det avseendet då dom flesta är fullt nöjda med en bils prestanda så länge som den grejar motorvägstempo med lite marginal vilket alla bilar gör.
Sen är det ju frågan om kostnaden. Vill man ha en elbil med tillräcklig räckvidd för att greja långkörningar så blir det en hel del pengar som man ska ut med enbart för att fordonet är dyrt. Framför allt för att stora batterier kostar pengar. Man måste köra en del för att tjäna igen de pengarna på den lägre driftkostnaden.
Där faller elbilen för min del. Jag skulle absolut kunna köra elbil men jag har ingen lust att lägga ut de pengarna som en hyfsat ny elbil kostar. Och tyvärr så måste den ju vara relativt ny för att ha räckvidd eftersom det är först nu det börjar komma hyfsat gott om alternativ som alla har godtagbar räckvidd även om den absoluta majoriteten av körningen med bil jag gör skulle kunna grejas med en räckvidd på 10 mil utan problem. (till och från jobb eller till affären för att handla). Men den måste ju även kunna klara en resa till sommarstugan eller liknande.
Så för elbil så är det för mig precis som för dig. Jag skulle ha svårt att räkna hem det på grund av att jag inte kör tillräckligt för att det ska motivera ett så dyrt inköp.

Vad gäller hojen är det lite knepigare.
Jag skulle visserligen mycket väl kunna tänka mig att köra en elhoj. Men där finns det väldigt dåligt med alternativ som har någon räckvidd att tala om. När jag är ut och kör så blir det utan vidare 20-30 mil vissa gånger och mestadels i glesbygd och då blir räckvidden ett problem då det på dom platserna ofta saknas möjligheter till att ladda en elhoj. Framför allt förlorar man då möjligheten att stanna och käka på just det stället man vill stanna till på.
Sen ligger det ju lite i saken att jag gillar motorkaraktären på hojen. Jag kör den delvis för den känslan och även om en elhoj är aldrig så snabb i accelerationen så är det inte riktigt samma känsla.
Så hojen är jag inte säker på att jag skulle vilja ersätta med en elhoj i nuläget även om det fanns alternativ med tillräcklig räckvidd för mina behov. Men det är ju ändå en ickefråga eftersom det utbudet är obefintligt till mycket litet.
 

bensintank

3,5L
Gick med
21 Jun 2014
Ort
kommun/län
Hoj
Honda VFR800-98
Det kommer en tid när assisterande framhjulsdrivning blir en realitet på elcrossmotorcyklar. Självladdning medelst elektromagnetisk överförbar dynamo transmission som genereras via strategiskt utplacerade kameraskåp.
Gaffelfjädring sensorstyrd serviceintervall med uppdaterad fjäderkontroll varje tusende mil för att kunna bibehålla rätt dämpning.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top