Elhojar

Uppdaterade listan över elmotorcyklar här i landet.
Osäker om den stämmer helt...

Märke/ModellPris SEKRäckviddViktToppfartBatteriEffekt
CAKE Kalk INK115 00086 km83 kg90 km/h2,6 kWh10kW/13,5hp
ZERO FX 3,6(?)55 km112 kg136 km/h3,6 kWh20kW/27hp
ZERO FX 7,2159 000111 km131 kg136 km/h7,2 kWh34kW/46hp
ZERO S(?)109 km142 kg158 km/h7,2 kWh34kW/46hp
ZERO DSR(?)158 km190 kg163 km/h14,4 kWh52kW/70hp
ZERO SR/S 14,4217 900153 km235 kg200 km/h14,4 kWh82kW/110hp
ZERO SR/S Premium274 900166 km235 kg200 km/h15,6 kWh82kW/110hp
RGNT Classic121 556120 km156 kg125 km/h7,7 kWh11kW/14hp
Energica Ego249 900200 km282 kg240 km/h13,4 kWh107kW/143hp
Energica Ego+309 900420 km260 kg240 km/h21,5 kWh126kW/169hp
Energica Eva Ribelle289 900420 km260 kg200 km/h21,5 kWh126kW/169hp
Energica EsseEsse9199 900200 km282 kg200 km/h13,4 kWh80kW/107hp
Energica EsseEsse9+259 900420 km260 kg200 km/h21,5 kWh80kW/107hp
SEAT Mó 12574 900137 km152 kg95 km/h5,6 kWh9kW/12hp

Lade till SEAT Mó 125. Samma som Silence S01. Och om Cake räknas som MC så tycker jag den gör det med. :hihi Av lågeffekthojarna så ser den ju helt klart mest prisvärd ut.
 
Märke/ModellPris SEKRäckviddViktToppfartBatteriEffekt
CAKE Kalk INK115 00086 km83 kg90 km/h2,6 kWh10kW/13,5hp
ZERO FX 3,6(?)55 km112 kg136 km/h3,6 kWh20kW/27hp
ZERO FX 7,2159 000111 km131 kg136 km/h7,2 kWh34kW/46hp
ZERO S(?)109 km142 kg158 km/h7,2 kWh34kW/46hp
ZERO DSR(?)158 km190 kg163 km/h14,4 kWh52kW/70hp
ZERO SR/S 14,4217 900153 km235 kg200 km/h14,4 kWh82kW/110hp
ZERO SR/S Premium274 900166 km235 kg200 km/h15,6 kWh82kW/110hp
RGNT Classic121 556120 km156 kg125 km/h7,7 kWh11kW/14hp
Energica Ego249 900200 km282 kg240 km/h13,4 kWh107kW/143hp
Energica Ego+309 900420 km260 kg240 km/h21,5 kWh126kW/169hp
Energica Eva Ribelle289 900420 km260 kg200 km/h21,5 kWh126kW/169hp
Energica EsseEsse9199 900200 km282 kg200 km/h13,4 kWh80kW/107hp
Energica EsseEsse9+259 900420 km260 kg200 km/h21,5 kWh80kW/107hp
SEAT Mó 12574 900137 km152 kg95 km/h5,6 kWh9kW/12hp

Lade till SEAT Mó 125. Samma som Silence S01. Och om Cake räknas som MC så tycker jag den gör det med. :hihi Av lågeffekthojarna så ser den ju helt klart mest prisvärd ut.
Funderade faktiskt på att ha en lista med elskootrar med, men sen insåg jag att jag har noll koll på de där fanstygen :crash?
 
Last edited:
Det senaste stora steget var ju Lithiumkemin, där har ju Lithiumbatteriets fader John Goodenough sagt att man börjar nå vägs ände.
Kemin kan nog finetunas någon procent, men det som har gjort dom stora skillnaderna på senare år är ju tillverkningstekniska förbättringar, men man kan inte tunna ut isolerskiktet mycket mer, man kan inte göra ännumera tablösa batterier osv..

Vad jag har kunnat läsa mig till så finns det ett antal förbättringar av litiumbatterier som sammangaget kan ge förbättring på mer än bara någon procent. Det handlar inte bara om själva den kemiska sammansättningen utan t.ex konstruktion/material i anod/katod, typ av elektrolyt etc etc. Dessa typer av förbätringar brukar introduceras sakta men säkert med tiden så visst kan det bli förbättringar även om det inte blir revolutionerande språng. för att elmotorcyklar ska bli likvärdiga gällande vikt/räckvidd tror jag personligen att det krävs något tekniksprånge. Där verkar sockerdopade litium/svavelbatterier vara det mest lovande, som kan ge minst dubbelt så hög effekt per kg jämfört med vad som är möjlig med nuvarande litiumteknik.
 
Det senaste stora steget var ju Lithiumkemin, där har ju Lithiumbatteriets fader John Goodenough sagt att man börjar nå vägs ände.
Kemin kan nog finetunas någon procent, men det som har gjort dom stora skillnaderna på senare år är ju tillverkningstekniska förbättringar, men man kan inte tunna ut isolerskiktet mycket mer, man kan inte göra ännumera tablösa batterier osv..
Jag minns när det flödade av artiklar om att hårddiskarna började nå sin fysiska gräns att det inte gick att göra dem större, det gick helt enkelt inte att packa mer på en fysisk disk. Då tittade man istället på nya spännande tekniker med 3D lagring i glaskuber eller andra former av optisk lagring. Detta var runt 2005 om jag inte missminner mig och då var diskarna 1-2 GB...
Nu kan man köpa en singeldisk på 20TB för väldigt billiga pengar...
 
Jag minns när det flödade av artiklar om att hårddiskarna började nå sin fysiska gräns att det inte gick att göra dem större, det gick helt enkelt inte att packa mer på en fysisk disk. Då tittade man istället på nya spännande tekniker med 3D lagring i glaskuber eller andra former av optisk lagring. Detta var runt 2005 om jag inte missminner mig och då var diskarna 1-2 GB...
Nu kan man köpa en singeldisk på 20TB för väldigt billiga pengar...

Jo, solid state batterier kommer att göra att vi tar nästa stora kliv
På samma sätt som solid state lagring av data i princip har dödat hårddiskar i laptops.
(ja, jag vet att det finns många andra applikationer där man använder snurrediskar fortfarande)
 
Jo, solid state batterier kommer att göra att vi tar nästa stora kliv
På samma sätt som solid state lagring av data i princip har dödat hårddiskar i laptops.
(ja, jag vet att det finns många andra applikationer där man använder snurrediskar fortfarande)
Solid är både positivt och trendigt alltså :)
Satte upp en RAID senast idag med 6x18TB snurredisk, still going strong :)
 
Okej, inga motorcyklar mao. :D

The big four har gått ihop för en batteristandard för skotrar, kul att det rör lite på sig.
Fler batterier till solcellanläggningar med andra ord ?

Jag skulle faktiskt vilja testköra en RGNT. Helt seriöst nu.
Den uppfyller ju inte riktigt de önskningar jag har iom kompromissen med extra ofjädrad vikt med motorn i navet.
Men jag har ju inte kört den så jag tänker inte såga den som hoj. Dessutom så har jag haft sämre hojar vet jag redan rakt av och dessa har jag varit nöjd med.
Det som gör den snäppet bättre än CAKE är förutom utseendet det faktum att den har vettigt batteri och går att framföra i motorvägsfart.
Den verkar även finnas med högre effekt 21kW och större batteri 9,5kWh
 
Okej, inga motorcyklar mao. :D

The big four har gått ihop för en batteristandard för skotrar, kul att det rör lite på sig.
Märkligt med tanke på det "Letter of intent" som Yamaha och Honda skrev med KTM och Piaggio för ett år sedan! Eller har de andra 2 hoppat på tåget?

 
Fler batterier till solcellanläggningar med andra ord ?

Jag skulle faktiskt vilja testköra en RGNT. Helt seriöst nu.
Den uppfyller ju inte riktigt de önskningar jag har iom kompromissen med extra ofjädrad vikt med motorn i navet.
Men jag har ju inte kört den så jag tänker inte såga den som hoj. Dessutom så har jag haft sämre hojar vet jag redan rakt av och dessa har jag varit nöjd med.
Det som gör den snäppet bättre än CAKE är förutom utseendet det faktum att den har vettigt batteri och går att framföra i motorvägsfart.
Den verkar även finnas med högre effekt 21kW och större batteri 9,5kWh
Och du gillade inte Zero FX? ?
 
Fler batterier till solcellanläggningar med andra ord ?
Jupp. Och en del annat...

"Swappable" är väl ett försök att standardisera batteriformatet/en? Ett, eller några, generella format, tänkt att passa alla fabrikat, för att undvika att varje tillverkare utvecklar sina egna lösningar. Teoretiskt skulle man då kunna åka in till batteristation och bara byta sitt eget batteri mot ett nyladdat fräscht. Teoretiskt...!

Good thinking, bad implication!
 
För dyr. Får ju en sprillans Hayabusa/Africa twin/Ducati DesertX för de pengarna.
Provkör gärna en ZERO dock
Okej...jag fick intrycket av att du var intresserad av en RGNT med 125-prestanda för 130,000 men dissade en beggad FX för 110 som håller Husqvarna 701 enduro bakom sig till 110 :D .

Nu är jag ju lite ”part i målet” men testkör en FX om du får tillfälle, även om inte köp är aktuellt. Dom flesta blir positivt överaskade.
 
Okej, inga motorcyklar mao. :D

The big four har gått ihop för en batteristandard för skotrar, kul att det rör lite på sig.
Verkar som att både ktm o piaggo group har bestämt att dom också skall använda detta formatet av batterier.
 
en beggad FX för 110 som håller Husqvarna 701 enduro bakom sig till 110 :D .
Gör den verkligen det?

Tänkte på denna där en ZeroFX kör mot en YZ450F och förvisso vinner, men det är inte med så stor marginal. Skulle YZ450an vara lite (väldigt lite) snabbare så skulle de köra jämnt. Att en 701 inte skulle gå snabbare en YZ450 stämmer väl inte?

 
Jupp. Och en del annat...

"Swappable" är väl ett försök att standardisera batteriformatet/en? Ett, eller några, generella format, tänkt att passa alla fabrikat, för att undvika att varje tillverkare utvecklar sina egna lösningar. Teoretiskt skulle man då kunna åka in till batteristation och bara byta sitt eget batteri mot ett nyladdat fräscht. Teoretiskt...!

Good thinking, bad implication!
Mmm, man köper en ny hoj, som har ett splirrans nytt batteri som kostar 50 lax, kör 8-10 mil tills det nästan är tomt och åker till "macken" för att byta och får ett som har gått gud vet hur långt, laddats gud vet hur många gånger, körts helt stendött gud vet hur många gånger, stått tomt gud vet hur länge, stått laddat till 101% en månad med laddningen på OSV....

Nja, jag vill nog äga mitt batter själv, så jag vet hur det har behandlats.

Swappable så att man själv kan ha två batterier och byta emellan, visst, men då ska man ju lägga 50 lax till på det då...
 
Gör den verkligen det?

Tänkte på denna där en ZeroFX kör mot en YZ450F och förvisso vinner, men det är inte med så stor marginal. Skulle YZ450an vara lite (väldigt lite) snabbare så skulle de köra jämnt. Att en 701 inte skulle gå snabbare en YZ450 stämmer väl inte?

Jag vet inte, kanske?

CBR 600RR och trimmad CRF 450 R.
 
Back
Top