Elhojar

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Det är helt rätt att ifrågasätta hur miljöpåverkan att tillverka den nya tekniken ser ut, även hur lång livslängd den har.
Sedan måste man också ta med hur e,v återvinningsprocess ser ut och påverkar.

Om vi säger att det blir stopp för fossildrivna fordon 2030 så betyder det att en gigantisk, relativt ny, fordonspark ska skrotas/inlösas samtidigt som jätteresurser ska läggas på tillverkning av nya fordon drivna av t,ex el vilket verkar vara den heliga gralen i fordonssammanhang just nu.
Vilket enormt resursslöseri..

Då vore det kanske bättre att bara byta ut drivlina i befintliga fordon i ett startskede?
 
Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Det är helt rätt att ifrågasätta hur miljöpåverkan att tillverka den nya tekniken ser ut, även hur lång livslängd den har.
Sedan måste man också ta med hur e,v återvinningsprocess ser ut och påverkar.

Om vi säger att det blir stopp för fossildrivna fordon 2030 så betyder det att en gigantisk, relativt ny, fordonspark ska skrotas/inlösas samtidigt som jätteresurser ska läggas på tillverkning av nya fordon drivna av t,ex el vilket verkar vara den heliga gralen i fordonssammanhang just nu.
Vilket enormt resursslöseri..

Då vore det kanske bättre att bara byta ut drivlina i befintliga fordon i ett startskede?

Men det är ju ingen som hävdat detta? Det är lika lite sant som att alla motorcyklar utan ABS blev tvungna att skrotas 2016.

Nyförsäljning av bensin/diesel slut efter 2030. Helt rimligt, utvecklingen av dessa motortyper har redan upphört hos de flesta stora tillverkare. Det blir el i någon form, frågan är bara hur energin skall lagras...
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Men det är ju ingen som hävdat detta? Det är lika lite sant som att alla motorcyklar utan ABS blev tvungna att skrotas 2016.

Nyförsäljning av bensin/diesel slut efter 2030. Helt rimligt, utvecklingen av dessa motortyper har redan upphört hos de flesta stora tillverkare. Det blir el i någon form, frågan är bara hur energin skall lagras...
Bra poäng, ska erkänna att jag inte visste vad som var sagt ang 2030, bara något jag drog till med men att inget händer inom en överskådlig framtid är väl ändå en underdrift med städer som vill förbjuda körning med vissa typer av drivmedel/euro klassning, det känns bara som början.

Sen är väl sanningen att ingen vet hur miljön ska hanteras rent strategiskt så min gissning är att åtgärder kommer tas efter hur klimatet utvecklas framöver i par med den tekniska utvecklingen.

För det mesta funkar människan som att finns inget omedelbart hot är det lugnt, barkar det snett snabbt tvingas vi agera snabbt :)

Men allt detta måste ändå balanseras med vad det kostar att fasa ut gammal teknik och vilket avtryck det gör på miljön.

Är det t,ex rätt/försvarbart att slänga ut ett 2år gammalt kylskåp för att köpa ett som har ett snäpp lägre energiförbrukning?
 
Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Bra poäng, ska erkänna att jag inte visste vad som var sagt ang 2030, bara något jag drog till med men att inget händer inom en överskådlig framtid är väl ändå en underdrift med städer som vill förbjuda körning med vissa typer av drivmedel/euro klassning, det känns bara som början.

Sen är väl sanningen att ingen vet hur miljön ska hanteras rent strategiskt så min gissning är att åtgärder kommer tas efter hur klimatet utvecklas framöver i par med den tekniska utvecklingen.

För det mesta funkar människan som att finns inget omedelbart hot är det lugnt, barkar det snett snabbt tvingas vi agera snabbt :)

Men allt detta måste ändå balanseras med vad det kostar att fasa ut gammal teknik och vilket avtryck det gör på miljön.

Är det t,ex rätt/försvarbart att slänga ut ett 2år gammalt kylskåp för att köpa ett som har ett snäpp lägre energiförbrukning?

Nej, men det är rimligt att inte sälja orenade tvåtaktsutombordare, freonfyllda kylskåp eller bilar utan katalysator efter ett visst datum. Vilket har gjorts utan att folk gastade om total skrotning av allt som redan fanns...

1976 infördes katalysatorkrav i Californien, 1989 i Sverige. Det kravet innebar att inga nya bilar fick säljas utan katalysator. Det betydde inte att alla äldre bilar skulle skrotas på momangen.

Det är precis likadant i detta fall och de stora biltillverkarna har redan lagt om sin utveckling. De vill fortsätta sälja bilar, hur de drivs är inte poängen...
 

illoco

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2015
Ort
mitt i mellan
Hoj
suzuki gsx1428-82 honda vfr800-98 ducati st2-98 suzuki 1100 ef-86 kawasaki kxf250-18 kawasaki h2-72
problemet med förbränningsmotorn är väl vad man slår i tanken och förbränner?läste någonstans att vi skulle nära nog vara självförsörjande på drivmedel om vi tog hand om skogsavfall"typ toppat,grenar och rotben" och tillverka metanol av det.men detta verkar inte vara något som intresserar varken miljö-muppar eller politiker. men politikerna är väl mest intresserade av symbolpolitik som syns typ skatterabatterade elcyklar å annat som syns men ger en minst sagt begränsad miljö effekt
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
problemet med förbränningsmotorn är väl vad man slår i tanken och förbränner?läste någonstans att vi skulle nära nog vara självförsörjande på drivmedel om vi tog hand om skogsavfall"typ toppat,grenar och rotben" och tillverka metanol av det.men detta verkar inte vara något som intresserar varken miljö-muppar eller politiker. men politikerna är väl mest intresserade av symbolpolitik som syns typ skatterabatterade elcyklar å annat som syns men ger en minst sagt begränsad miljö effekt

Nej, vi skulle inte vara självförsörjande på skogsavfall...
 

illoco

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2015
Ort
mitt i mellan
Hoj
suzuki gsx1428-82 honda vfr800-98 ducati st2-98 suzuki 1100 ef-86 kawasaki kxf250-18 kawasaki h2-72
Nej, vi skulle inte vara självförsörjande på skogsavfall...

tyvärr hittar jag inte artikeln men det var vad som stod i den men oavsett är det ett resurs slöseri precis som med kärnkraften och det är det som är problemet för mig
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
tyvärr hittar jag inte artikeln men det var vad som stod i den men oavsett är det ett resurs slöseri precis som med kärnkraften och det är det som är problemet för mig

Ditt problem verkar faktiskt vara källkritik.

;)



EDIT: glömde en liten smiley...


Skickat från min iPad med Tapatalk Pro
 
Last edited:

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
tyvärr hittar jag inte artikeln men det var vad som stod i den men oavsett är det ett resurs slöseri precis som med kärnkraften och det är det som är problemet för mig

Tänker du på denna från KVA?
https://6702d.https.cdn.softlayer.net/2017/03/rapport_energi_biodrivmedel_2013.pdf

Bör såklart läsas i sina sammanhang men nedan är några citat.

Inledningsvis kan konstateras att Sverige är ett land med naturliga förutsättningar att vara självförsörjande inom energiområdet och skulle rent tekniskt kunna vara detta också inom transportsektorn.

Sverige kan med sina stora tillgångar på skogsbiomassa gott och väl bli självförsörjande på biodrivmedel, förutsatt att man utgår från den mest energieffektiva produktionskedjan.

Med ett mer intensivt skogsbruk skulle Sverige på sikt kunna bli självförsörjande på drivmedel för motor-fordon, utan att riskera övriga värden som skogen har idag för skogsindustri, rekreation och bio-logisk mångfald
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Hur mycket energi går det åt att framställa ”biodrivmedel” från skogsråvara?

Vad används den aktuella skogsråvaran till idag?



Läs sammanfattningen i ovan länkade rapport (som är sex år gammal och till viss del redan överspelad).


Skickat från min iPad med Tapatalk Pro
 
Last edited:

illoco

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2015
Ort
mitt i mellan
Hoj
suzuki gsx1428-82 honda vfr800-98 ducati st2-98 suzuki 1100 ef-86 kawasaki kxf250-18 kawasaki h2-72
Ditt problem verkar faktiskt vara källkritik.

;)



EDIT: glömde en liten smiley...


Skickat från min iPad med Tapatalk Pro

jag hittade källan där jag läste om det interjuv med björn gillberg om hans intresse för biomassa bränsle i gs-fackets medlemstidning

vad har du för för källa och källkritik angående dina på ståenden då :)
 
Last edited:

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
problemet med förbränningsmotorn är väl vad man slår i tanken och förbränner?läste någonstans att vi skulle nära nog vara självförsörjande på drivmedel om vi tog hand om skogsavfall"typ toppat,grenar och rotben" och tillverka metanol av det.men detta verkar inte vara något som intresserar varken miljö-muppar eller politiker. men politikerna är väl mest intresserade av symbolpolitik som syns typ skatterabatterade elcyklar å annat som syns men ger en minst sagt begränsad miljö effekt

Förbränningsmotorer är inte bara problematiska ur en koldioxid-synpunkt (dvs, vad man häller i tanken som du säger), utan har också andra hälsovådliga effekter som partiklar, kväveoxider och marknära ozon. Detta oavsett om bränslet är förnyelsebart eller ej,Det förstnämnda är framförallt ett hälsoproblem för människor, det andra påverkar både djur och människors respiratoriska system och bidrar till försurning av miljön och det sistnämnda är också hälsovådligt för människor och ger skador på bland annat växande grödor och skog. Hälsoproblemen är huvudsakligen ett problem i städerna pga koncentrationen av biltrafik. Dessutom är bullernivåerna högre från förbränningsmotorer, vilket också betraktas som ett folkhälsoproblem.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag tror mycket väl att elhojar kan vara framtiden, en dålig parallell är väl att tex jämföra en gammal Norton med en flång ny sporthoj med insprutning. Hur många anser att den gamal Norton stånka är det häftigaste som finns idag? Hade det varit så är jag ganska övertygad att Nortons encylindriga 500 cc hade sålt riktigt bra ;) Visst det finns några som är som jag och tycker att gamla hojar, bilar och sånt är häftigt att köra och jag kör i alla fall några hundra mil på sommaren med min Cadillac och PV:n dom används också lite som bruksbilar, tar heller en Cadillac med fenor och V8 till jobbet än L200:an eller Passaten men ska jag åka tex bara blåsa på 100 mil tur och retur efter E4:an tar jag ju fakltiskt någon av de modernare bilarna, dock fungera det förvånasvärt fint som helst att åka lång i en 1960:a Cadillac, inga problem att hålla skyltade farter med en hand på ratten.

Tror mycket väl att elhojar och elbilar kan slå ut förbränningsmotorn och det med hjälp av bra markandsföring och utveckling där man får prestanda, batteritid och snabbladdning. Vem trodde att man skulle kunna stå mitt i skogen (i alla fall på vissa ställen ska tilläggas och inte där jag bor) och surfa på internet för drygt 20 år sen då mobilen var ny och man satt med 56K modem kopplat till telefonen? Utvecklingen kan mycket väl gå fort framåt på elfordonen och jag skulle tro att den stora massan struntar i hur bruksfordonen drivs bara dom fungerar bra. Dock finns det nog lite problem att övervinna men det kan mycket väl gå fortare än man tror.

Sen kan man ju också tänka sig att myndigheterna nu ser sin chans att passa på att begränsa effekten på elhojar så dessa blir tråkiga rena nyttofordorn för att på sikt få bort motorcykeln från vägarna.

Sen kommer ju nästa fråga det är ju inte första gången i mänsklighetens historia nåt nytt som ska vara så bra "bra" inte visar sig så bra efter ett tag. Mitt som det är finns ju risken att miljömupparna kommer på att elbilen, elhojen är djävulens påfund då det kommer till miljöpåverkan kanske i form av utsläpp vid nytillverkningen av bilar, batterier och att sen ta hand om de utttjänta bilarna och även kanske oren elproduktion och nån annan då lyckats lodda ännu bättre för sin sak och då ska dom bort för nåt nytt.

Jobbade för ca 10 år sen på ett jobb där företagsgrannen hade forskning, utveckling av biodiesel från skogsråvara och vi hade gemensamt fikarum, vid en kaffe rast frågade jag en av kemisterna vad man skulle ha för dieselbil för att vara mest miljövänlig när det då kommit avgasrening och partikelfilter på bilarna och om jag inte minns helt fel var dessa dessutom var skatterreducerade. Svaret jag fick var att man absolut inte skulle ha en sån bil utan en diesel med elektrisk insprutning och turbo intercooler vilket jag då hade i form av en högskattad -98 Opel Vectra turbo diesel. Nu kommer jag inte ihåg hela resonemanget men det var nåt i typ med att man klumpade ihop en massa ämnen och mätte nivån på dessa och med avgasreningen släppte bilen ut 3/4 mindre vilket var jättre bra men det hände tydligen nåt i den processen så utsläppt blev typ 15 gånger farligare för människan och säkert även naturen men då man bara släppte ut 25% blev det skattelättnad och nu är ju tydligen dieselbilarna livsfarliga vilket dom inte var för 10 år sen:huvet Karln var ju part i målet men han hade nog inte helt fel i det han sa då för drygt 10 år sen.


Problemet med detta är ju att den som kan lobba bäst vinner inte miljön och tyvärr så ser vi ju inte eventuella konskvenser av vårt levene här på planeten innan skador är skedda. Ska man tänka på miljön skulle man minska omsättningen på prylar att tex en mobiltelefon ska fungera i minst 5 år med dess alla funktioner som den säljs med, en smart TV i 10 år, en bil minst i 25 år osv. Är helt övertygad att detta skulle påverka miljön mycket mer, jag säger inget om folk frivilligt vill ha den senaste mobilen, tv:n eller bilen, men jag vill inte bli tvingad att köpa en ny mobil för att min 3 år gamla Samsung Xcover 3 nu knappt går att använda för den är utan minne I mitg fall kommer jag när som helst tvingas att lägga pengar på en ny telefon eller göra en fabriksåterställning ca 1 gång i månaden för att bli av med alla uppdateringar jag blir tvingad till som segar ner telefonen, för det första är jag intresserad av mobiler och för det andra skulle jag heller lägga 3000 kr av mina pengar på kompressor montaget på Hondan än en ny mobil ;).

Problemet är ju att om man ska tänka på miljön lär ju globalaekonomin svikta rejält då konsumtionen måste minskas och jag tror att den nöten är värre att knäcka än vad som är miljövänligt då dom flesta idagens samhälle säkert inte är så sugna på att bli självförsörjande utan heller vill betala för den tjänsten och gärna så lite som möjligt vilket påverkar miljön negativt. Är bara att se hur många mindre bönder det finns kvar idag och dessa påverkade nog miljön ganska lite då dom var aktiva men nu är dom ersatta av stora gårdar och säkert en väldigt stor del import för att det blir billigare och bekvämare så. Vet inte hur länge vi i Sverige skulle klara oss utan import om det skulle krisa men förmodligen skulle det nog gå ganska fort till vi hade svält i Sverige.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Är bara att se hur många mindre bönder det finns kvar idag och dessa påverkade nog miljön ganska lite då dom var aktiva men nu är dom ersatta av stora gårdar och säkert en väldigt stor del import för att det blir billigare och bekvämare så. Vet inte hur länge vi i Sverige skulle klara oss utan import om det skulle krisa men förmodligen skulle det nog gå ganska fort till vi hade svält i Sverige.

Tre dagar är det krassa svaret på detta. :fakta

Så länge de mindre bönderna är självförsörjande, dvs inte behöver tex diesel och konstgödsel, så ökar ju uthålligheten men jag känner inte till särskilt många jordbruk som är ens i närheten till självförsörjande idag. :va


Vad gäller skogsråvara ---> HVO/metanol/etanol/fan och hans moster så är det en komplicerad soppa, på samma sätt som vätgastillverkning. Dvs det kräver elektrisk energi och den energin skulle väl lika gärna kunna användas direkt till fordonen i form av elbilar osv...:dummer

Tar man ut ALLT ur skogen måste man ersätta med konstgödning vilket innebär massor av import och transporter som i sin tur är energikrävande.

El kan man göra på enkelt vis med en spole och någon form av rörelse. Du kan ladda ditt fordon med en ombyggd motionscykel som du (eller ungarna hehe) sitter och trampar, sätta en generator i älven, vindsnurra på gården, solceller etc etc etc. Elnätet är otroligt utbyggt även i vårt glest befolkade land, dessutom ihopkopplat med andra länder. Vi har väldigt många elproducenter, vi har vind-, vatten-, kärn- och solkraft i stora väl beprövade anläggningar, vi kan lagra energi i vatten, värme, batterier osv. Vi kan styra produktion, buffring och lagring dit där behovet finns och i princip precis när vi behöver göra det. Det finns snabba och långsamma reglermekanismer, dessutom har vi utlandet att jämna ut med. Distributionen av el är enkel och väl beprövad, även över längre avstånd. Det finns el i varenda avkrok och den räcker till även för laddning av fordon bara man sätter en standard för slottning efter kapacitet/tid ungefär som mobilnätet ger dig bandbredd där den finns.

Om man nu anser elektricitet vara en blindtarm för fordonsutvecklingen skall man ha bra mycket på fötterna menar jag, till detta skall läggas att alla de stora fordonsutvecklarna satsar på endast eldrift framöver och de har ju inte tänkt lägga sig ned och dö bara för att de inte får sälja nya bensin/dieselbilar efter 2030, den saken är klar. :yoparty
 

illoco

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2015
Ort
mitt i mellan
Hoj
suzuki gsx1428-82 honda vfr800-98 ducati st2-98 suzuki 1100 ef-86 kawasaki kxf250-18 kawasaki h2-72
Förbränningsmotorer är inte bara problematiska ur en koldioxid-synpunkt (dvs, vad man häller i tanken som du säger), utan har också andra hälsovådliga effekter som partiklar, kväveoxider och marknära ozon. Detta oavsett om bränslet är förnyelsebart eller ej,Det förstnämnda är framförallt ett hälsoproblem för människor, det andra påverkar både djur och människors respiratoriska system och bidrar till försurning av miljön och det sistnämnda är också hälsovådligt för människor och ger skador på bland annat växande grödor och skog. Hälsoproblemen är huvudsakligen ett problem i städerna pga koncentrationen av biltrafik. Dessutom är bullernivåerna högre från förbränningsmotorer, vilket också betraktas som ett folkhälsoproblem.

du verkar vara väl insatt i detta med elfordon så du kanske kan reda ut ett frågetecken som man kan läsa om både här å där tillverkningen av batterier skulle vara ett rätt stort miljöproblem har du någon kunskap om det?
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
du verkar vara väl insatt i detta med elfordon så du kanske kan reda ut ett frågetecken som man kan läsa om både här å där tillverkningen av batterier skulle vara ett rätt stort miljöproblem har du någon kunskap om det?
Detta kommer ofta upp, och är något av en gråzon om du frågar mig. Det brukar koka ner till 3 huvudpunkter:

Litium är en stor beståndsdel. Många tror att det bryts av slavar i djupaste djungeln där mortaliteten är skyhög. Så vi börjar med det.
Litium är ett salt, och om jag inte minns fel det 5:e vanligaste ämnet i jordskorpan. Den största "gruvan" senast jag kollade var en stor saltöken i Chile där de pumpar upp högkoncentrerad saltlösning och låter vattnet avdunsta, skrapar ihop saltet och skeppar iväg det. Inget problem om du frågar mig.

Kobolt är en vital del för högpresterande litium batterier. En stor fyndighet finns i Kongo, där det historiskt sett har funnits slavliknande brytning (oavsett mineral/metall-typ). Självrespekterande bolag ser till att det blir framgrävt på korrekt sätt. Det är inte alla fordonsbatterier som använder kobolt till batteriet. Min Nissan Leaf har ingen kobolt öht. Min Tesla som har det största batteriet som går att köpa i dagsläget har ca 5kg kobolt. Ja, det finns risk att något kilo i någon bil någonstans i världen har brutits av en minderårig pojke, men där tippar jag mer på att mobiltelefonen du har i handen har högre sannolikhet än en elbil. Helt min egen uppfattning dock.

Den sista är energi. För det drar ganska mycket energi att tillverka batterierna. Enligt Northvolt som ska bygga en svensk "gigafactory" här i Sverige åtgår det ca 8000kWh att bygga motsvarande det största elbilsbatteriet (100kWh) som går att köpa idag. Den så kallade IVL-rapporten som kom för ett tag sen och uppmärksammades bl.a i SVT kom fram till att det tar ca 8 år att en bil med ett sånt batteri går +-0 med en snål begagnad fossilbrännare vars produktions"kostnad" redan är spenderad. Problemet här är dock att de antog att energin att framställa batteriet till stor del var av smutsig t.ex kolkraft. Och att bilen under hela sin livstid skulle tankas med lika smutsig el.
Då funderar man på hur det blir när man skaffar sig exempelvis en Tesla i Sverige? Gigafactory som tillverkar de nya batterierna i model 3 tas fram med enbart förnybar energi. Sverige har närmast 0 fossil elproduktionen. Hur många år.. eller vänta nu, kanske bättre att räkna dagar, tar det innan du går +-0 då.
Nästa intressanta fråga är: jaha, men efter de gått +-0. Hur ser det ut då?
Frågan efter det är: Redan nu (trots att vi inte har ordentlig data, för "riktiga" elbilar har bara funnits några år) så verkar det som att man kan köra en elbil _längre_ än en motsvarande fossibil. Hur ser det ut då?
 

illoco

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2015
Ort
mitt i mellan
Hoj
suzuki gsx1428-82 honda vfr800-98 ducati st2-98 suzuki 1100 ef-86 kawasaki kxf250-18 kawasaki h2-72
Detta kommer ofta upp, och är något av en gråzon om du frågar mig. Det brukar koka ner till 3 huvudpunkter:

Litium är en stor beståndsdel. Många tror att det bryts av slavar i djupaste djungeln där mortaliteten är skyhög. Så vi börjar med det.
Litium är ett salt, och om jag inte minns fel det 5:e vanligaste ämnet i jordskorpan. Den största "gruvan" senast jag kollade var en stor saltöken i Chile där de pumpar upp högkoncentrerad saltlösning och låter vattnet avdunsta, skrapar ihop saltet och skeppar iväg det. Inget problem om du frågar mig.

Kobolt är en vital del för högpresterande litium batterier. En stor fyndighet finns i Kongo, där det historiskt sett har funnits slavliknande brytning (oavsett mineral/metall-typ). Självrespekterande bolag ser till att det blir framgrävt på korrekt sätt. Det är inte alla fordonsbatterier som använder kobolt till batteriet. Min Nissan Leaf har ingen kobolt öht. Min Tesla som har det största batteriet som går att köpa i dagsläget har ca 5kg kobolt. Ja, det finns risk att något kilo i någon bil någonstans i världen har brutits av en minderårig pojke, men där tippar jag mer på att mobiltelefonen du har i handen har högre sannolikhet än en elbil. Helt min egen uppfattning dock.

Den sista är energi. För det drar ganska mycket energi att tillverka batterierna. Enligt Northvolt som ska bygga en svensk "gigafactory" här i Sverige åtgår det ca 8000kWh att bygga motsvarande det största elbilsbatteriet (100kWh) som går att köpa idag. Den så kallade IVL-rapporten som kom för ett tag sen och uppmärksammades bl.a i SVT kom fram till att det tar ca 8 år att en bil med ett sånt batteri går +-0 med en snål begagnad fossilbrännare vars produktions"kostnad" redan är spenderad. Problemet här är dock att de antog att energin att framställa batteriet till stor del var av smutsig t.ex kolkraft. Och att bilen under hela sin livstid skulle tankas med lika smutsig el.
Då funderar man på hur det blir när man skaffar sig exempelvis en Tesla i Sverige? Gigafactory som tillverkar de nya batterierna i model 3 tas fram med enbart förnybar energi. Sverige har närmast 0 fossil elproduktionen. Hur många år.. eller vänta nu, kanske bättre att räkna dagar, tar det innan du går +-0 då.
Nästa intressanta fråga är: jaha, men efter de gått +-0. Hur ser det ut då?
Frågan efter det är: Redan nu (trots att vi inte har ordentlig data, för "riktiga" elbilar har bara funnits några år) så verkar det som att man kan köra en elbil _längre_ än en motsvarande fossibil. Hur ser det ut då?

tackar för ett bra svar :tummenupp ska bara klar göra att jag varken är för eller emot elfordon tycker det är enormt svårt att få en nyanserad bild både för och emot
men får väl åka å provköra ktm´s elhojar till våren :)
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
tackar för ett bra svar :tummenupp ska bara klar göra att jag varken är för eller emot elfordon tycker det är enormt svårt att få en nyanserad bild både för och emot
men får väl åka å provköra ktm´s elhojar till våren :)

Väl bekommen! Jag är ifall det undgått någon stor förespråkare för eldrift. Fördelarna uppväger enligt min mening i de allra flesta fall nackdelarna.

Hade du bott närmare kunde du provat min KTM E-XC nästan vilken dag som helst i veckan ;)

Bör nämnas att KTM har yttepytte-batterier i sina hojar. De funkar för tänkt område (tekniska långsamma partier i brötig terräng där man mestadels ligger på 0 effekt). Som brukshoj med rullen på max nästan konstant funkar de katastrofalt. Pendla 2 mil enkel resa utan laddning medans man jobbar är no-go :(
 

bensintank

3,5L
Gick med
21 Jun 2014
Ort
kommun/län
Hoj
Honda VFR800-98
Är bara att se hur många mindre bönder det finns kvar idag och dessa påverkade nog miljön ganska lite då dom var aktiva men nu är dom ersatta av stora gårdar och säkert en väldigt stor del import för att det blir billigare och bekvämare så. Vet inte hur länge vi i Sverige skulle klara oss utan import om det skulle krisa men förmodligen skulle det nog gå ganska fort till vi hade svält i Sverige.
Intressant det här med att åkerjorden lagrar co2 för att sen när plogen/kultivatorn sätts i arbete frigöra ämnet när det är dags för nytt utsäde. "Lösningen" är att skita i plöjning men hur får man ner sådden i backen, måste ju luckras upp innan..kolla Vetenskapens värld "Världen i växthuset" del2 ca 45min i programmet..svt.
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top