Elhojar

checkster

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2008
Ort
Umeå
Hoj
Helst Yamaha , men öppen för det mesta
Wow!
Men kedjan behöver ju inte vara magisk tänker jag.
Själv smörjer jag bara en gång per år, när jag ställer bort den för säsongen, och det funkar bra tycker jag.
Men, den hojen i övrigt…vad ska man säga?
Intressant om man får se en enda ”live” någongång.
Nä men då har du ju inte det där vridmomentet som sliter i din kedja konstant heller 😃
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Maxeffekt 12kW, 3,7kWh batterikapacitet, oreggad och kostar 60k. Jag tror inte den kommer sälja många ex.
Och om man hade kunnat få ut varenda strömming, vilket man inte kan- ur batteriet dryga 18 minuter i körtid. I praktiken blir det väl mer något i stil med strax över 10 minuter eller så, förmodligen om nu inget gått varmt innan dess.
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Och om man hade kunnat få ut varenda strömming, vilket man inte kan- ur batteriet dryga 18 minuter i körtid. I praktiken blir det väl mer något i stil med strax över 10 minuter eller så, förmodligen om nu inget gått varmt innan dess.
En 1000-kubikare går också ungefär en kvart på en "laddning" om den körs med full effekt på topphastigheten. Enligt samma beräkning du gjorde här.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag hamnade brevid en Zero idag, första gången jag ser en elmotorcykel ute i det vilda, accet verkade inte vara något vidare, eller så tyckte han att bilarna han svängde ut framför skulle bromsa.

I övrigt såg den helt OK ut
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Jag hamnade brevid en Zero idag, första gången jag ser en elmotorcykel ute i det vilda, accet verkade inte vara något vidare, eller så tyckte han att bilarna han svängde ut framför skulle bromsa.

I övrigt såg den helt OK ut
Har provsuttit några olika el-MC, känns tunga och otympliga. Skapar inget habegär (ännu)
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Provkör så märker du att vikten ”försvinner”….
Ja som vanligt mao, men nu finns det lätta trevliga cyklar.
Tycker tunga cyklar är lite tristare helt enkelt.
Haft BMW Boxer, tung men låg tyngdpunkt = trevligare. Men de elcyklar jag klämt på verkar vara med topptunga. Men ge det några års tekn utveckling!
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Ja som vanligt mao, men nu finns det lätta trevliga cyklar.
Tycker tunga cyklar är lite tristare helt enkelt.
Haft BMW Boxer, tung men låg tyngdpunkt = trevligare. Men de elcyklar jag klämt på verkar vara med topptunga. Men ge det några års tekn utveckling!
Inte alls topptunga, batteriet långt ned och snarare boxerkänsla. :)
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
I senaste Bike finns ett reportage om brukshojar tillverkade av svenskar i Afrika för afrikanska förhållanden.

En sådan vill jag ha!

IMG_9436.jpeg
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
I senaste Bike finns ett reportage om brukshojar tillverkade av svenskar i Afrika för afrikanska förhållanden.

En sådan vill jag ha!

View attachment 501569
Smidigt med lätt utbytbara batterier. Kan tänka mig att någon sorts hyrmodell för ackar kan sättas upp med stationer där man bara svänger in och byter.
Också vettigt att bygga för marknaden, 16 mils räckvidd läter ju fånigt, men om de flesta inte kör mer än 13 mil om dagen är det ju fullt tillräckligt.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Smidigt med lätt utbytbara batterier. Kan tänka mig att någon sorts hyrmodell för ackar kan sättas upp med stationer där man bara svänger in och byter.
Också vettigt att bygga för marknaden, 16 mils räckvidd läter ju fånigt, men om de flesta inte kör mer än 13 mil om dagen är det ju fullt tillräckligt.
16 mils räckvidd på en brukshoj för 25.000 som klarar över 200 kilos last, det är inget annat än fenomenalt. Lägg till lätt utbytbara batterier och du har något som fungerar i verkligheten. En bank med 10 batterier som ligger fulladdade under solcellstaket som samtidigt är garage åt hojarna.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
16 mils räckvidd på en brukshoj för 25.000 som klarar över 200 kilos last, det är inget annat än fenomenalt. Lägg till lätt utbytbara batterier och du har något som fungerar i verkligheten. En bank med 10 batterier som ligger fulladdade under solcellstaket som samtidigt är garage åt hojarna.
Yup.Har sagt rätt länge att det antagligen skulle vara smidigare med batteribankar där man bara svänger in och byter, särskilt med hojar. Lite samma modell som med gasflaskor, man "köper" den första flaskan, och sen betalar man bara för bytet, alternativt prenumererar på det. Skulle ju ta ungefär lika lång tid att byta batteri som att tanka.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Yup.Har sagt rätt länge att det antagligen skulle vara smidigare med batteribankar där man bara svänger in och byter, särskilt med hojar. Lite samma modell som med gasflaskor, man "köper" den första flaskan, och sen betalar man bara för bytet, alternativt prenumererar på det. Skulle ju ta ungefär lika lång tid att byta batteri som att tanka.

Där man skall åka jättelångt på jättekort tid finns fördelar, annars är det ju bara ännu en infrastruktur som skall byggas upp… :)
Men jag ser detta på samma sätt som för handverktyg, dvs man köper in sig i ett system där batterierna kan användas till hojen, till packmopeden, till trucken på lagret, till belysningen och internatet i huset osv. Allt laddat med solceller. Då är mycket av energifrågan löst även i områden som idag helt saknar el.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Det är två saker jag funderar över med de där motorcyklarna.
1. Går de över mopedfart?
2. Kommer det att påverka den Kenyanska dominansen i maratonlöpning att de kör mc?
 
Nyheter
Klart med H-D Euro Festival 2025

Vill uppleva nästa vår i Fr...

Ducati DesertX Discovery

Ducati har presenterat Dese...

Ducati Panigale V2 Superquadro Final Edition

Ducati har presenterat Pani...

CFMoto har presenterat 657 SR-R

Kinesiska tillverkaren CFMo...

2025 års MX-modeller från Yamaha

För säsongen 2025 har Yamah...

Bike söker en motorjournalist

Vi söker dig som är genuint...

Bike Babes Sweden nu 7 000 medlemmar

Fotograf: Lotta Kronåker ...

BMW R 1300 GS Adventure

BMW Motorrad har presentera...

ExploreBike: Workshop hos Öhlins

Kent Öhlin började 1976 att...

Vinnarhojen utlämnad!

Under Älvsjö-mässan i janua...

Top