Elfråga baklampa

"R1"

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2006
Ort
Skaraborg
Hoj
Dragstar bobber
Ska montera sidomonterad lampa över skylten med integr. skyltbel. Har 3 kablar, röd, grå o brun. Vart drar jag dem för att det ska funka. Direkt till batteri? Plus el minus?
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha FZR600R -94, tidigare Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Enklast är att koppla in dem direkt på baklyset då du har kablage till det där bak.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Härligt , röd , grå och brun.
Är det vanliga lampor ? I belysningen ?
Hur många ? Tre sladdar tyder på minst 2 lampor ?
Gissning
Grå till minus jord.
Brun bakljus och skyltbelysning
Röd bromsljus.

Är det LED så kan det spela roll hur de kopplas.
(Om det inte finns inbyggda felkopplingsskyddsdioder.)
Men är det två LED för tex bakljus Röd + Skyltbelysning Vit
Och Bromsljus (röd?) går till bakljusLED med ett mindre strömbegränsningsmotstånd.

Har du någon länk till produkten?

Fråga säljaren?

Men jag håller med Killawife, koppla direkt till sladdarna till befintligt bakljus.
Då slocknar ju de här också när bakljuset stängs av.
 

"R1"

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2006
Ort
Skaraborg
Hoj
Dragstar bobber
Haringet bakljus idag. Börjar från scratch. Så, hur fan dra dessa kablar. Som sagt, grå, röd o brun. Fattar inget.
 

Broberg

Sporthojsnörd
Gick med
1 Sep 2007
Ort
Karlshamn
Hoj
BMW K1100 -93
Haringet bakljus idag. Börjar från scratch. Så, hur fan dra dessa kablar. Som sagt, grå, röd o brun. Fattar inget.

Är hojen totalslaktad eller sitter original kabelhärva kvar?
Isf föreslår jag att du börjar med att skaffa ett elschema/kopplingsschema/diagram för hojen du jobbar på, så kan du kolla vilka kablar som går var.

Sen torde ju lampan du köpt ha en beskrivning av vilka kablar som går var.

Är det LED så kan du testa med ett 9v batteri vad som är vad.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Som sagts tidigare det är omöjligt att veta vad som är vad med bara färger, de tre trådarna bör vara bakljus, bromsljus och jord men vad som är vad måste testas, mätas fram. Är det ett lyse med en vanlig glödlampa kan man resistansmäta med multimeter mellan socken och kablarna vad som går till vad är det LED är det enklast att testa sig fram med ett batteri.

Sen verkar du ha nästa problem med var du skall ta spänningen till bak respektive bromsljuset, är kabelhärvan kvar så är ju en multimeter bra att testa vad som är vad. Slå på och av lyset och testa bland de olika kablarna med multimeterns svarta kabel till jord nånstans på hojen ex en skruvskalle på ramen eller motorn till du hittar en tåt med spänning då lyset är på och spänningslös då lyset är av, samma med bromsljuset testa olika kablar till du hittar den som ger spänning med bromsen intryckt. För att hitta en jord (om det finns) resistansmäter du mellan de olika kablarna och tex ramen till du hittar en tråd med 0 ohm.

Är kabelhärvan borta så är det nog bara att skaffa ett schema och börja läsa det och försöka förstå det för att räkna ut hur det hela ska kopplas, vilket om man inte är van läsa scheman kan vara lite knepigt. Det är dock inte omöjligt att lära sig detta om man bara ger sig fan på det och ger det lite tid.
 

"R1"

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2006
Ort
Skaraborg
Hoj
Dragstar bobber
I den nya lampan har jag: brun,röd, svart

I den gamla: röd, blå,svart

Dessa kablar går in i en "kontakt" från mc:n med blå,gul,svart.
De möts i "kontakten" följande: röd-blå, blå-gul, svart-svart

Så....i kontakten från mc (gul,blå, svart) vilken färg ska möta vilken från min nya lampa?

Antar också att jag måste köpa en ny "kontakt" att sätta på min nya lampsladdar och var i så fall?? Är en sån där vit för 3 sladdar med en klipps som låser sig med i "kontakten" från Mc:n. Behöver ju också såna där runda kabelskor för lampor/blinkers antar jag
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Du måste mäta dig fram till vad som är vad, enklast med multimeter om du inte har schema på hojen och lampan. En billig multimeter som duger till detta kostar ca 100 kr på biltema.

En jäkla rå chansning som kan sluta hur som helst är att svart är jord på både hoj och lampa, koppla svart till svart och testa sen att koppla ihop de två andra trådarna på chans har du tur funkar det eller så lyser bromsljuset istället för bakljuset och bakljuset då du bromsar och då får du skifta på kablarna. Har du otur så funkar det inte alls har du ännu mer otur så blir det kortis och nån säkring går eller att det börjar ryka och brinna nånstans. Jag skulle inte chansa men det är upp till dig, det tar ju bara nån minut att mäta upp det hela.

Du behöver väl knappast nån ny kontakt om det är svårt att hitta en sån, är ju bara att köpa kabelskor på närmaste mack och klippa loss kontakten och skippa den och ha kabelskor på både hoj och lampa.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Kom bara ihåg att det kan bli dyrt och ännu jobbigare om du eldar upp nåt mot att mäta med multimeter. Ursäkta men du verkar inte ha så bra koll på el, vet du var du har säkringarna till bak och bromsljuset? Bränner du en säkring av misstag vid testande kommer det ändå inte att funka om du sen kopplar om även om det blir rätt. Kan ingen med lite koll på el hjälpa dig att mäta? Men du gör som du vill.
 

"R1"

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2006
Ort
Skaraborg
Hoj
Dragstar bobber
Har kollat. Är en vanlig 12v glödlampa. Om jag ska mäta med multimeter för att orda färgerna hur f-n gör man. Aldig använt multimeter o hur vet man vilka färger som hör ihop. Färgerna i den vita kontakten är från hojen o de utan vita kontakten kommer ut från lampan. Ska sätta vit 3-polig kontakt på båda som jag hittade på kjell o co, alt kabelskor hona (stiftmodell) på de från hojen. Måste dock veta vilka som ska mötas.
image.jpgimage.jpgimage.jpg
 
Last edited:

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
För det första läs igenom bruksanvisningen noga till multimetern, så du vet hur den fungerar och att du sätter rätt sladd på rätt ställe.

Ställ multimetern på DC (likspänning) inom vettigt område tex 20 Volt, ta den svarta mätkabeln och håll den till jord på hojen, tex nån skruvskalle på motorn eller ramen som ger god kontakt, slå på lyset och testa sen genom att hålla den röda kabeln från multimetern (den svarta skall hela tiden ha kontakt med jord) i kontakten på hojen vilken av de tre kablarna blå, gul, svart som ger ca 12V (batterispänningen jag utgår att det är batteri i hojen) den som ger spänning nu är till baklyset.

Ta nu och håll in bromsen och gör om samma procedur, nu har du bara två kablar att välja på för baklyset vet du ju vilken det är, testa sen att släppa bromsen för att se att spänningen försvinner.

Nästa steg blir att kolla jorden. Ställ multimetern för resistansmätning ohm och sätt den röda sladden i den sista kabeln som du har kvar på hojen och då ska den vis 0 ohm eller möjligtvis nån ohm. Detta visar att den kabeln har kontakt med jord (-).

Nu till lampan, ser att du har den öppen vilket är bra. Ha multimetern fortfarande inställd på ressistansmätning (ohm) och håll ena sladden (spelar ingen roll om det är svart eller röd) från multimetern på glödlampans metallsockel tex på sidan nånstans, ta den andra sladden på multimetern och testa vilken av sladdarna på lampan som som ger noll ohm på multimetern, denna sladd är jord och skall anslutas till den kabel som är jord på hojen.

De övriga två ska ge oändligt då du håller på glödlampssockeln (tror det brukar stå OL på multimetern) vilket betyder att sladdarna på multimetern inte har kontakt med varandra). Nu vet jag inte vad det är för glödlampa i din hoj så det är lite svårt att veta vad som är bak och bromsljus av de två kablarna. Jag skulle bara testa att koppla in dom två kablarna på chans i hojens kablage för broms och bakljus, det som nu kan hända är att baklyset lyser väldigt starkt och broms ljuset knappt syns att det tänds om det händer byter du bara plats på de två kablarna för broms och bakljus.

Är som svårt att beskriva i ord men hoppas du fattar.

Orkade inte kolla igenom hela videon men här mäter dom spänning, ström och ressistans. Det är bara spänning och resistans som du skall mäta så ström kan du strunta i.
https://www.youtube.com/watch?v=wBZmDVhw1RA
 

"R1"

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2006
Ort
Skaraborg
Hoj
Dragstar bobber
Mycket bra förklarat!!!!!!??
Har kommit så här långt.
Från hojen: blå 11,58 (lampa)
Gul broms 0,8 upp till 11,77 ner till .08
Det konstiga var att svart hade ca 6ohm (mätaren unställd på 20k) visste inte vad den skulle stå på?!

Nu till kablarna från lampan. Alla visade 0.00 ohm...vad gör jag för fel här? Testade alla ohm-lägen.
Sedan hur kan man mäta då det inte går nån ström från lampan. Den är ju inte ikopplad?!
image.jpg
 
Last edited:

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Om du har 6 ohm på den svarta till jord spelar mindre roll, det kan vara oxid i kontakten eller dålig kontakt mot tex ramen som gör det.

Ta ut lampan och mät därifrån som metallsockeln på glödlampan tar och se vilken kabel som har kontakt 0 ohm, eller så kanske du kan se vilken kabel som är ansluten till det som har kontakt med glödlampans ytterhölje. Som du mätt nu får du nog kontakt till jord via glödampans glödtrådar och därför visar det 0 ohm på samtliga kablar.

Edit: Efter som du mäter resistans (ohm) så skall ingen spänning vara påkoppad. Multimetern skickar själv ut en liten spänning och räknar på så sätt ut resistansen (motståndet) i kopplingen.
 
Last edited:

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Triumph Daytona 650, Aprilia RS 125
...Det konstiga var att svart hade ca 6ohm (mätaren unställd på 20k) visste inte vad den skulle stå på?!...
Om den resistans du skall mäta ligger i nedre änden av mätområdet; 'kommer noggrannheten att bli lidande.
Om du byter mätområde till 200 Ohm; 'kommer du att få ett bättre mätvärde.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
I detta fall skall då du ska kolla vilka kablar som leder vars så skall multimetern vara ställd på lägsta området, i ditt fall 200 ohm för att få så korrekt mätvärde som möjligt, samma sak om du mäter spänning, ska man mäta 12V ställer man på det mätområde som ligger ovanför 12V tex 20V om det är närmast. Du kan mäta spänningen på 500V och resistansen på 5Meg men det blir sämmre mätnogranhet, i detta fall spelar det mindre roll då vi är ute efter att se var vi har spänning och vilka kablar som leder var i bakljuset dock är det bra att ta för vana att vara noggrann.

Själv brukar jag använda summer funktionen och "pipa" fram vilka kablar som går var men det kan vi skippa nu, är bättre du lär dig mäta med multimeter för det kommer du ha nytta av i framtiden, vare sig det är hojar, bilar, kolla säkringar i hus, kolla om glödlampor är hela osv. Ska bli spännande att höra vad du kommer fram till då det gäller bakljuset vilket som är jord i det. Jag kan nästan säga vilken kabel det är som är jord men tänker inte göra det, det är bättre du får lista ut det själv då lär du dig mycket mer ;)
 

"R1"

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2006
Ort
Skaraborg
Hoj
Dragstar bobber
Du utmanar mig....kul:)
Så här är det nu....mätte om den svarta från hojen, fick idag 1,2 ohm, så den är ju absolut jord.

Sedan till lampan. Här ärdet något knepigt. Brun/röd går in i lampan. Svart är jordad mot skruv inne i lampan.
MEN....den röda och bruna kabeln ger ca 1.5ohm, svart ger inget utslag dvs 0.00.
Håller multimeterstickan på någon av "vårtorna" dit brun resp röd kabel går i blecket som nuddar lampsockeln. Givetvis är lampan urtagen.
 
Last edited:

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Tror du inte riktigt har koll på resistansmätningen, 0,00 ohm är inget motstånd så när du 0 ohm har du "full kontakt" mellan kabelskon och bläcket i lampan via kabeln. Ju högre värde som visas ju mer resistans (motstånd) har du mellan de två mätsladdarna. Testa att sätta ihop sladdarna på multimetern utan nåt mellan då ska multimetern visa 0 ohm.

Får du nån ohm vid mätning beror det säkert på att du inte får riktig kontakt då du mäter, skrapa lite med spetsarna på mätsladdarna så brukar det bli bättre. Sen kan det säket vara så att du inte har bästa multimetern för riktig prescision mätning så den visar lite fel men för det du håller på med nu duger den gott.
 
Nyheter
ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

Top