Elfordon för dem som vill lära sig

The Green Optimistic?

REALLY?

Googlade bara på det. Läste om magnetbatterierna i illustrerad vetenskap för ett tag sen. Vad jag vill få fram är att jag tror det kommer komma så otroligt mycket bättre alternativ än de vi har idag om inte allt för många år.

:rofl

(pp) visar vägen!:tummenupp

Jag vet inte riktigt vad det är du vill säga.

Last edited:
Googlade bara på det. Läste om det i illustrerad vetenskap för ett tag sen.

Jag vet inte riktigt vad det är du vill säga.
Du kan ju alltid föra in det i partiprogrammet, fri energi. :)
Wetterstrand kommer ju att vätska som en varböld!

Förlåt, jag skall sluta. Det är intressant att läsa för mig som inte är insatt.

Last edited:
Den reglerbara delen av vår elkraft finns i väldigt stor utsträckning här uppe, man shuntar inte upp/ner kärnkrafterken så snabbt som behövs, så det betyder att det rusar en hel del upp/ner genom landet beroende på hur mycket som förbrukas.

Det varierar ännu mera om man börjar räkna med vindkraftstillskott och det sedan mojnar utan att man har hunnit shunta på reaktorerna, eller om det börjar tokblåsa strax efter man har shuntat på och man således måste strypa ner all vattekraftsproduktion för att skicka upp överskottet till norrland.

Elbilarna laddas när man kommer hem (som jag skrev i mitt tidigare inlägg om smarta nät) det är en naturlag, ingen vill riskera att behöva bilen och den står oladdad i väntan på överskottsel till lågpris.

Och slutligen, elnätet rasade, transformatorstationer pajjade, det tog massor av tid att få reservdelar och få igång nätet igen, just på grund av att man matade för mycket från ett håll.

Visst finns det ett överskott på elenergi i norra Sverige. Frekvensregleringen (och därav effektregleringen) sker normalt med vattenkraftverken. Sveriges elnät har ett överflöd av potentiell reglerstyrka, långt från alla vattenkraftverk ingår i frekvensregleringen. Vindkraften ökar visserligen behovet av reglerbar effektgenerering men vi har långt kvar innan vi slår i taket. Du behöver alltså inte vara orolig än så länge. Några kärnkraftverk till skulle dock göra gott för att minska elpriset och försäkra sig om att slippa problem med effektbrist på kalla vinterdagar.

Med ekonomiska styrmedel skulle det inte vara något problem att kontrollera när folket laddar sina elbilar. Det kräver givetvis även timdebitering av elräkningen eller liknande.

Att elnätet har rasat ihop har jag inte hört talas om. Har du någon källa på det? Det sättet du beskriver det på låter inte sannolikt i mina öron.

Ja, det gjorde jag, men och andra sidan fattade du säkert vad honkiie menade också fastän du var tydlig att markera.

Man kan fortfarande inte tillverka energi. Endast omvandla, dvs omvandla potentiell energi till någon form av kinetisk energi. Jag kan sträcka mig till att man kan tillverka el.

Nej jag förstod faktiskt inte vad honkiie menade med att någon ska uppfinna fri energi. Vi står inte inför ett tekniskt genombrott som skulle innebära dramatiskt minskade kostnader för energi.

Vill man ha energi kan man antingen omvandla en energiform till en annan eller omvandla massa till energi (e = mc²). Härmed anser jag diskussionen om huruvida man kan tillverka energi eller inte vara avslutad.
:backontop

Last edited:
Sveriges elnät har ett överflöd av potentiell reglerstyrka, långt från alla vattenkraftverk ingår i frekvensregleringen. Vindkraften ökar visserligen behovet av reglerbar effektgenerering men vi har långt kvar innan vi slår i taket.

Vi har dock sålt ut reglerkapacitet, bland annat Danmark har väl avtal.

Så när det slutar blåsa tvärt i Danmark-skåne regionen så ska vi skicka kraft söderut, står då en stor-reaktor på underhåll och en annan måste stoppas då det redan produceras en stor del längst norrut så blir det för mycket för nätet.

http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_miljo/vindkraft/article538893.ece

http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_miljo/vindkraft/article269758.ece

Några artiklar om när det pajjade hittar jag inte, men någon här måste ju ha sett på TV då, dom körde ju inslaget om den stackars familjen som bodde i ett betonghyreshus utan alternativ uppvärmning samt inslaget om riskerna med att försöka värma huset med engångsgrillar på TV nyheterna flera gånger.

Då får vi hoppas att de bygger vindkraften i södra Sverige.

edit: Men å andra sidan betalar de ju en savgift till SVK för att ansluta en elproduktionskälla i norra Sverige. Det är de pengarna som SVK ska använda till att hålla stamnätet i erforderligt skick. Om vindkraftbyggarna trots avgiften får ekonomi i att bygga den i norra Sverige så kan de väl få göra det. Vilka som betalar för reglerkapaciteten i vattenkraftverken vet jag inte.

Last edited:
Då får vi hoppas att de bygger vindkraften i södra Sverige.

Vindkraften ska byggas så nära reglerkraften som möjligt, så att vi slipper skicka den onödigt långt i ledningar.

Eller så ska vi bygga ut reglerkraft där vi har vindkraft som har behov av att regleras.

Det är lättare att placera vindkraften rätt än att bygga ny reglerkraft.

Dags att damma av Ågesta kanske?

Bygga upp R1'an på KTH's campus?

Last edited:
Det verkar som att del tror att det är något negativt över oljedrivna fordon? Vad isåfall, och inte tror väl någon att el kommer ersätta olja inom de kommande decennierna?
Möjligtvis inom bilvärlden men den är ju inte ensam i sitt nyttjande av fossila bränslen, långt ifrån.

Det verkar som att del tror att det är något negativt över oljedrivna fordon? Vad isåfall, och inte tror väl någon att el kommer ersätta olja inom de kommande decennierna?
Möjligtvis inom bilvärlden men den är ju inte ensam i sitt nyttjande av fossila bränslen, långt ifrån.

Det är absolut inget fel på oljedrivna fordon, frågan är bara vilken olja vi ska driva dom med, raps, majs eller någon annan gröda?

Produktionen ska placeras så nära konsumtionen som är praktiskt möjligt.
Nöjd nu? :)

En snurra på varje hus kanske?

Ska alla kineser och indier kunna köra bil så lär vi ta fram andra alternativ än bensin och diesel.

Jag kan gott och väl tänka mig en elbil. Den dagen som det går att köra åtminstone ca 60 mil i 110kmh på en laddning och man kan få en bil för en vettig penning.

Jag skulle tillochmed kunna tänka mig att ha en elmoppe för små ärenden inom stan och liknande. Om det inte vore för att de kostar 30'kr för en kinesmoppe.

En snurra på varje hus kanske?
Det skulle vara något. Här har vi en ganska så stormig debatt angående vindkraft. Och det är knappt så det skulle kunna finnas utrymme för ett vindkraftverk i varje kommun och alla gnällspikar fick sin vilja igenom. Det är värdefulla kulturbygder som måste bevaras och det ena med det tredje.

på sikt tror jag att man kommer köpa bensin på dunk i nån specialbutik o säga till sina barn att på "min" tid så fanns det överallt..

Idag är elbilen ett jävligt bra komplement till vanliga bilar om man bara ser till bilen som sådan.
Tyvärr e den också idag för dyr för o funka för många i inköp, sen att folk är så insnöade på att de ska ha 100mil körsträcka och kunna köra 200km/h...

Elbil funkar idag inte för alla men för en väldigt stor del av befolkningens vardagliga transporter funkar den utmärkt, tex till mig själv.
De gånger jag behöver en bensinbil lånar jag eller hyr

på sikt tror jag att man kommer köpa bensin på dunk i nån specialbutik o säga till sina barn att på "min" tid så fanns det överallt..

Idag är elbilen ett jävligt bra komplement till vanliga bilar om man bara ser till bilen som sådan.
Tyvärr e den också idag för dyr för o funka för många i inköp, sen att folk är så insnöade på att de ska ha 100mil körsträcka och kunna köra 200km/h...

Elbil funkar idag inte för alla men för en väldigt stor del av befolkningens vardagliga transporter funkar den utmärkt, tex till mig själv.
De gånger jag behöver en bensinbil lånar jag eller hyr

Elbil skulle funka bra för mig också, om jag hade minst en bensin/dieselbil som komplement.
Dels för långkörningarna, dels för släpvagnsdragandet och slutligen för dom där extraresorna som man kommer på när batteriet redan är tomt.

Men det skulle funka!
Nu ska bara någon ge mig en elbil också, för än så länge är dom för dyra!

Fattar inte varför många är så negativa och rädda för ny teknologi. Elbilen kommer med all säkerhet att ta över förbränningsmotordrivna bilar. I alla fall i utvecklade delar av världen. Det är bara en fråga om tid innan de utvecklar bättre batterier, elmotorer, laddstationer som är bättre än dagens bensindrivna bilar.

Vad gäller körglädje och ljud. Visst så är ljudet från en V8-12 eller en skrikande rad4 nice men potentialen i elmotorer är är ju sjuk med höga vrid. t.ex.

Han i filmen (nr. 2) som menar på att elnät inte skulle palla med... Så är det med allt. Bandbredden var problem för hög internetuppkoppling också. - Det löste ju sig. Problem/utmaningar = nya jobb och nya lösningar - Välkomnas varmt!

Mer el till folket!

Lite länkar och videos är alltid bra för tråden:tummenupp

Han i filmen (nr. 2) som menar på att elnät inte skulle palla med... Så är det med allt. Bandbredden var problem för hög internetuppkoppling också. - Det löste ju sig. Problem/utmaningar = nya jobb och nya lösningar - Välkomnas varmt!

Lite länkar och videos är alltid bra för tråden:tummenupp
Att bygga ut bandbredd är skitlätt jämfört med att bygga ut kapaciteten för elproduktion och eldistribution. Dessutom så har ju elbilar funnits i sisådär 100-200 år medan bredband bara har funnits någon tiondel av den tiden, ändå så har utvecklingen av bredband gjort större framsteg snabbare. Även om man kollar på tiden som det har funnits någon slags kommunikation mellan digitala apparater (eller hur man nu ska uttrycka sig) så är det en fis i rymden jämfört med tiden som det funnits eldrivna fyrhjuliga fordon.

En video önskades. Här kommer en video:
[YOUTUBE-ID]JtGp8Sha_mA[/YOUTUBE-ID]

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP