"Elfel" Suzuki GSX 600F -88

Laethyr

Ny medlem
Gick med
31 Aug 2010
Ort
Lund
Hoj
ER6N -12
Märkte nyligen att batteriet laddas ur på tok för snabbt, kan vara batteriet.

Men misstänker att något drar ström när det ska vara avslaget.

Någon som har något bra sätt att kolla det? eventuellt även batteriet.

Tillägger även att jag inte är särskilt kunnig inom området :P
 
Häng av en pol. är felet borta drar den tjuvstöm (inte så mycket som kan göra det, men laddreg. kan iallafall) annars byt batteri.
 
Otroligt!!!! :Bugar:Bugar:Bugar
Tre svar och alla är helt korrekta!
Skäggos är "bonnametoden"..
Hoztic gör ett rimligt försök..
Anders R ger "teknikerförslaget"..

Själv känner jag för alt 3 - men så är man ju elnörd också..
Mest informativt iaf.
En rätt använd multimeter är oumbärlig!
 
Otroligt!!!! :Bugar:Bugar:Bugar
Tre svar och alla är helt korrekta!
Skäggos är "bonnametoden"..
Hoztic gör ett rimligt försök..
Anders R ger "teknikerförslaget"..

Själv känner jag för alt 3 - men så är man ju elnörd också..
Mest informativt iaf.
En rätt använd multimeter är oumbärlig!

Håller med men att få någon som evt. inte brukar använda en multimeter och sen mäta ström är inte alltid så bra.

Det slutar alltid med att proberna sitter i amp. uttaget nästa gång han/hon mäter 3-fas uttaget till spisen:D
 
Koppla en amperemeter tex http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Ovrigt/Digital-multimeter/ inställd på 10 ampere mellan pluspol och pluskabel. Kontrollera värdet. Är det noll är nog batteriet slut. Annar är det bara att koppla ur detalj efter detalj och se när värdet blir noll, då är det den detaljen som spökar.

Man tackar, blir spännande att dra upp den kilometervis eltejp förra ägaren använde :P

Det är inte så enkelt att du vrider nyckeln lite för långt och ställer den i p-ljus-läget?

Har lyckats med det en gång innan, sedan dess har jag varit väldigt noga med att kolla baklyktan varje gång jag stiger av cykeln haha :p


Häng av en pol. är felet borta drar den tjuvstöm (inte så mycket som kan göra det, men laddreg. kan iallafall) annars byt batteri.

Förstod inte riktigt det där, hänga av en pol på batteriet över natten på ett fulladdad batteri? och vad menas med laddreg?

Håller med men att få någon som evt. inte brukar använda en multimeter och sen mäta ström är inte alltid så bra.

Det slutar alltid med att proberna sitter i amp. uttaget nästa gång han/hon mäter 3-fas uttaget till spisen:D

Nåja, jag -försöker- ta reda på vad det är jag sticker mina prober i innan jag gör det ;)
 
Förstod inte riktigt det där, hänga av en pol på batteriet över natten på ett fulladdad batteri? och vad menas med laddreg?

Precis, om batteriet blir slött med polen av är batteriet boven.

Nåja, jag -försöker- ta reda på vad det är jag sticker mina prober i innan jag gör det ;)

Intressant, du använder pluralformen:D men oavsätt det har du uppenbart bättre koll än jag har haft:rolleyes:
 
Precis, om batteriet blir slött med polen av är batteriet boven.

ok! låter som ett lagom steg 1 innan jag ger mig på kablaget :)

Intressant, du använder pluralformen:D men oavsätt det har du uppenbart bättre koll än jag har haft:rolleyes:

Japp! jag försöker utnyttja multi-tasking så gott det går! kan säga det ger en del intressanta resultat på stickprov en fredagkväll :D

Kanske inte riktigt lika intressant som dina äventyr med trefas dock :P

Tackar för tipsen alla! :tummenupp
 
Last edited:
En fuskväg kan ju vara att köpa en minuspol kabelsko med inbyggd brytare. Tror Biltema har dem. Så skjuter man på problemet en stund ivf. Bara koppla bort batteriet då man ställer hojen över natten.
 
:D
Japp! jag försöker utnyttja multi-tasking så gott det går! kan säga det ger en del intressanta resultat på stickprov en fredagkväll :D

Kanske inte riktigt lika intressant som dina äventyr med trefas dock :P

Tackar för tipsen alla! :tummenupp

Hehe, nej trefasövningen stod polarens polare som ringde mig en gång med fel på bilen, fick höra på omvägar att jag förstörde hans multimeter.:D
 
En fuskväg kan ju vara att köpa en minuspol kabelsko med inbyggd brytare. Tror Biltema har dem. Så skjuter man på problemet en stund ivf. Bara koppla bort batteriet då man ställer hojen över natten.

Ska ha det i åtanke! Är dock lika bra att försöka lösa roten till problemet direkt eftersom jag gett upp säsongen för i år :)

:D

Hehe, nej trefasövningen stod polarens polare som ringde mig en gång med fel på bilen, fick höra på omvägar att jag förstörde hans multimeter.:D

haha! :D
 
Ska ha det i åtanke! Är dock lika bra att försöka lösa roten till problemet direkt eftersom jag gett upp säsongen för i år :)D
"Multimeterproblemet" är tyvärr universellt - det finns även hos proffs...
Finns dock ett fåtal svindyra förstås MM som har avancerad konstruktion och som tål nästan allt - utom direkta blixtnerslag..


PS - Finns det nåt intresse av att jag ska lägga upp lite egentillverkade instruktioner om hur och varför vissa elfel repareras resp diagnostiseras??
Har funtat lite på "enkel el - för mcfolk"..
Med utförliga bilder och förklaringar..
 
"Multimeterproblemet" är tyvärr universellt - det finns även hos proffs...
Finns dock ett fåtal svindyra förstås MM som har avancerad konstruktion och som tål nästan allt - utom direkta blixtnerslag..


PS - Finns det nåt intresse av att jag ska lägga upp lite egentillverkade instruktioner om hur och varför vissa elfel repareras resp diagnostiseras??
Har funtat lite på "enkel el - för mcfolk"..
Med utförliga bilder och förklaringar..

Det tror jag definitivt skulle kunna vara en tillgång. Speciellt för någon som mig som har ringa kunskap och knappt känner något mc-folk :)
 
Man tackar, blir spännande att dra upp den kilometervis eltejp förra ägaren använde


Det finns förmodligen en orsak till all fulmeckad eltejp. Såsom oxiderade/felkopplade kontakter mm som kan ge krypströmmar eller konstig förbrukning. Jag avundas dig inte men du lär ha en schysst vintersyssla.

Modellerna GSX600-1100F går ofta under benämning "Katana 600-1100" på andra sidan Atlanten. Den vetskapen gör det lättare att hitta manualer osv osv.

Tanka hem en manual från internet så du vet hur elschemat ska se ut.
 
PS - Finns det nåt intresse av att jag ska lägga upp lite egentillverkade instruktioner om hur och varför vissa elfel repareras resp diagnostiseras??
Har funtat lite på "enkel el - för mcfolk"..
Med utförliga bilder och förklaringar..

Mycket bra förslag:tummenupp
 
Det finns förmodligen en orsak till all fulmeckad eltejp. Såsom oxiderade/felkopplade kontakter mm som kan ge krypströmmar eller konstig förbrukning. Jag avundas dig inte men du lär ha en schysst vintersyssla.

Modellerna GSX600-1100F går ofta under benämning "Katana 600-1100" på andra sidan Atlanten. Den vetskapen gör det lättare att hitta manualer osv osv.

Tanka hem en manual från internet så du vet hur elschemat ska se ut.

Japp, det blir en trevlig vintersyssla med mycket frustration för att hålla upp värmen :P

Det var en bra idé! hade nog inte kommit till att tänka på det förrän jag dragit upp tejp ><

Någon idé om vart jag kan hitta det?
 
Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Back
Top