"Elfel" Suzuki GSX 600F -88

så.. dags för del 2 ^^

då jag fick in lite pengar tänkte jag det var lika bra att byta batteri ändå (som en liten sidnot tror jag mitt gamla batteri lyckades skada min laddare, då den totaldog under laddningen dagen innan jag skulle börja felsöka. så fick bli en ny laddare med bah)

och nu kommer jag med en vad som känns som en grymt dum fråga.. om jag ska mäta batteriets ut-kapacitet innan belastning, hur går jag tillväga?

som jag gjorde, var att mäta (med multimeter) ampere med röd ampere utgång till pluspolen på batteriet och com-utgången(minus) till minuspolen.

vilket känns logiskt för mig, men då det slår rätt så rejäla gnistor känner jag mig inte lika säker längre! Jag antar att i denna situationen att det inte spelar något roll ifall det är bly eller gel batteri?

what to do?

så.. dags för del 2 ^^

och nu kommer jag med en vad som känns som en grymt dum fråga.. om jag ska mäta batteriets ut-kapacitet innan belastning, hur går jag tillväga?

som jag gjorde, var att mäta (med multimeter) ampere med röd ampere utgång till pluspolen på batteriet och com-utgången(minus) till minuspolen.
what to do?
Snarare not to do...
Mäta output med multimeter på A-området är direkt dumdristigt och inte snällt mot multimetern.
Alla har inte säkringar på +10A- området...:rolleyes:
Polspänningen utan last säger ingenting om batteriets tillstånd.
13.2V vid absolut toppning, 12.2-12.3V under 90% av laddningstillståndet och under 12 = urladdat...

"Kvaliteten" på batteriet mäter man genom att mäta polspänningen (volt) med en fast känd stor belastning inkopplad. Då är det rätt enkelt att kontrollera om spänningen sviktar. Stort spänningsfall = dåligt batteri..
(Det tycks som jag får speeda upp framtagningen av kursen "el för mc-ister" en smula..Hade passat perfekt här.)

Snarare not to do...
Mäta output med multimeter på A-området är direkt dumdristigt och inte snällt mot multimetern.
Alla har inte säkringar på +10A- området...:rolleyes:
Polspänningen utan last säger ingenting om batteriets tillstånd.
13.2V vid absolut toppning, 12.2-12.3V under 90% av laddningstillståndet och under 12 = urladdat...

"Kvaliteten" på batteriet mäter man genom att mäta polspänningen (volt) med en fast känd stor belastning inkopplad. Då är det rätt enkelt att kontrollera om spänningen sviktar. Stort spänningsfall = dåligt batteri..
(Det tycks som jag får speeda upp framtagningen av kursen "el för mc-ister" en smula..Hade passat perfekt här.)

jag skulle behöva "el för klåpare" haha :D men anyways.

missförstod tillvägagångssättet då, trodde det var strömmen jag skulle mäta och inte spänningen.

varför är det dumdristigt btw?

så om jag nu ska se om något tjuvar i cykeln ska jag mäta spänning polerna på batteriet medans jag kopplar ur/in eventuella felkällor. right?

Last edited:
Det är egentligen två olika problem.
1 Batteriets kvalitet, då mäter man med belastning med biltemas .15-1370 a 299:-

2. Tjuvström då mäter man med amperemeter mellan röd tåt och batteri men utan belastning dvs ingen startmotor eller tändning påslagen.

Det är egentligen två olika problem.
1 Batteriets kvalitet, då mäter man med belastning med biltemas .15-1370 a 299:-

2. Tjuvström då mäter man med amperemeter mellan röd tåt och batteri men utan belastning dvs ingen startmotor eller tändning påslagen.

ah, då är jag nog mer förvirrad än dum :P

att kolla tjuvström blir prio 1 eftersom jag skaffade nytt batteri.

så då ska jag:

1. koppla ur batteriet
2. mäta strömmen mellan pluspolen och den röda tåten
3. då ska värdet vara 0 rimligtvis, eftersom den är avslagen helt

om jag har förstått det hela rätt?

har en multimeter hemma som borde fixa jobbet. blir att kolla på det imorgon!

ah, då är jag nog mer förvirrad än dum :P
så då ska jag:

1. koppla ur batteriet
2. mäta strömmen mellan pluspolen och den röda tåten
3. då ska värdet vara 0 rimligtvis, eftersom den är avslagen helt

om jag har förstått det hela rätt?

har en multimeter hemma som borde fixa jobbet. blir att kolla på det imorgon!
Det står dig fritt att vara båda - samtidigt...:D
Punkt 1-2-3 är Ok..

Sen går det att mäta mellan batteriets minuspol och jordtåt också.
Kan vara enklare då det ibl finns extratåtar på plussidan. Resultatet blir detsamma, men enklare att göra.

Det står dig fritt att vara båda - samtidigt...:D
Punkt 1-2-3 är Ok..

Sen går det att mäta mellan batteriets minuspol och jordtåt också.
Kan vara enklare då det ibl finns extratåtar på plussidan. Resultatet blir detsamma, men enklare att göra.

Dåså, då var det kollat och värdet var 0. Så då kan jag lämna den biten.

Passade på att kolla ifall det blev mycket spänningsfall över natten ändå, tänkte göra det ett par dagar till.

Passar på att fråga något annat, innan det är dags att döda tråden.

hittade två lösa kablar, som gnager på mitt samvete(nej det är inte jag som dragit upp dom) finns det något enkelt sätt att härleda vart de "ska vara" ?

kollade elschemat men färgerna verkar inte stämma överens med där de eventuellt skulle höra till

what to do?

Ser ut som att min försiktighet med amp. mätning fick all anledninga att excistera.

Antar att proberna dämpade strömmen (dom brukar sällan leverera mer än några 10-tal ampere) annars hade det blivit mer än lite gnistor:D

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla