Elfel på tanken?

malajo

Spelgud
Gick med
8 May 2008
Ort
Halmstad
Hoj
FZ6-N -08
Okej, rubriken kanske inte stämmer helt och hållet.

Men jag har ett fel någonstans och det yttrar sig som så att min "tank-lampa" lyser samtidigt som min neutral-lampa.
Lägger jag i växel så slocknar lampan, så länge jag har soppa i alla fall.

Lite jobbigt för man e så van vid att tank-lampan lyser titt som tätt så man reagerar inte på att den tänds när det behöver tankas.
Körde soppatorsk idag och skulle nog vilja skylla det på detta felet.

Så vad ska man tänka sig om problemet?
Jordfel någonstans eller kan det vara något i instrument-huset som spökar?
 
ha koll på hur mycket du kör och va tacksam för att du har snälla polare som kör dig till macken :)
 
Jag tror ju inte på jordfel i detta fallet, mer åt hållet att det är en plus kabel som spökar. Gissningsvis kortis mellan neutral o bränslelampa. Närmaste stället de ligger ihop är ju just i mätarhuset. Följ sedan kablarna neråt o se om de har skarvat ihop sig på fler ställen. Annat klassiskt ställe som sliter på kablar är där ramen möter gaffel, samt där kablarna "krokar" med ramen.
 
Jag tror ju inte på jordfel i detta fallet, mer åt hållet att det är en plus kabel som spökar. Gissningsvis kortis mellan neutral o bränslelampa. Närmaste stället de ligger ihop är ju just i mätarhuset. Följ sedan kablarna neråt o se om de har skarvat ihop sig på fler ställen. Annat klassiskt ställe som sliter på kablar är där ramen möter gaffel, samt där kablarna "krokar" med ramen.

Bara till att skruva loss och undersöka alltså.
Bara orken som saknas just nu :död
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top