Elfel på Kawasaki W650

A D A M

Your Evil Twin
Gick med
7 Apr 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 900 SS 79, Kawasaki W650 2001
Har ett elfel som knäcker mig. Min teori just nu är att det är "junction boxen" som lagt av men jag skulle bli glad om någon överbevisade mig.
Cykeln är en 2001a och den har en elektronisk tripmätare i som blinkar vid start.
Nu uteblir funktionen och och trippmätaren blinkar om jag gör något av följande.
Har på hel eller halvlyse.
Använder blinkers.
Tutar .
Bromsar så bromsljuset tänds (well, borde tändas).
Använder startmotorn.
Nu har cykeln kick så jag kom hem efter att ha plockat ut alla säkringar utom den till ignition.
Någon som kan ge en gissning på såhär vaga grunder?
Jag har plockat ned elsystemet och kopplat isär plintarna allt eftersom utan att hitta något.

PS.
Jag tror detta kan fälla avgörandet i tävlingen mellan Kawasaki och Triumph om vem som byggt den mest genuint Triumpiga Triumphkopian. Detta är en ren hyllning till Lucas.
 
Usch, men samtidigt ett intressant fel - att läsa om

Vad är "junction boxen" för något)? (kopplings box/plint??)

Jag vet att ett litet jordfel, kan störa massor - men detta har du säkert kollat
 
Har du kollat/bytt batteriet?
Lyckades med att få bullen att stanna då kabel till minuspol på batteri hade skakat loss :huvet. Det visade sig först som blinkande och nollställd panel.

tooby
 
Låter som ett jordfel.

dvs att den digitaltrippen inte har nån kontakt med jord o därigenom inte blir en hel krets förrens du bromsar eller använder nån av dom funktionerna som du beskrev, när du gör nåt av dom sakerna så hittar strömmen en annan väg att gå.

Leta efter minus anslutningen på trippmätaren o summra den mot ramen så ser du om du har kontakt eller ej.
 
Tack för alla snabba svar.
Jag har drabbats en elektrisk förbannelse så ond att själva mörkerfursten LUCAS måste vara inblandad..
Min Ducati vägrade idag att starta efter ett kort stopp. Inget lyse, inen tuta. Inga säkringar som gått. Över till svärföräldrarna som bor nära med batteriet i handen. Dött.
Kawans batteri visade sig också vara dött. I våras plockade jag ut vår veteran MB. Batteriet dött.
Inget av dessa har gått att ladda igen. Alla har underhåll laddats med samma CETEC laddare. Kan den helt enkelt vara paj och kokt betterierna? Ska fixa nya MC batterier i veckan och gå tillbaka till min gamla laddare.
Återkommer när det är klart.
Tobias, jag åker till Jönköping med barnen tisdag till torsdag. Ska vi ses på en fika?
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top