Elfel på caddy pickup, batterilampa som lyser

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Bakrund
#Batterilampan tänds om motorn varvas över 2000rpm
#Innan motorn är varvad upp till 2000 är tank/temp instrumenten döda
#Den ligger på ~14,1 volt när den laddar och 13,5 volt utan motorn på (den ligger på 14,1 volt då man varvar den också)

Tas kabeln ur ifrån generatorn som skall magnetisera den på tomgång så börjar inte batterilampan lysa trots uppvarvningen till 2000rpm.

Jag fann lite vatten i säkringsfacket som jag inte förstår vad det kommer ifrån (skulle kunna tänka mig rutan men icke vad jag kan se) Har torkat ur allt och låtit bilen torka ur med en fläkt så idag är det torrt.

Vart ska man börja? Jag har ohm-mätt jorden till stolsvärmen som inte heller lirar innan 2000rpm och den har då jord.

Caddy pickup -99 (1.6) är det.

Är det nån som vet hur startmotorn fungerar på en sån där jävel.
Sambons startmotor brann upp och vid felsökning upptäckte jag att det finns alltid 12V på manövern till startmotorn, utom när tändningen är avstängd då, även med nytt startrelä och startmotor.
Vad får startmotorn att börja snurra när man vrider på nyckeln?

TS: Kan det inte vara laddningsrelät som spökar?

inga lysen el instrument som blinkar i bilen?

Nix. Det enda som tänds är batterilampan. Den flimrar ju något. Tex blir det starkare sken om jag sätter på stolsvärmen.:näsblod

jag tänker bara laddregulatorn. kanske lampan lyser om den ger för mycket oså?

annars??? jordfel de man alltid säger när nåt strular och man inte har nån anning :D

Rent spontant låter det som ett jordfel. Om den inte laddar ur batteriet så lyser ju laddningslampan falskt beroende på att den får ström från något håll den inte borde. Att du har rätt spänning från generatorn är ju ett tecken på att det faktiskt är så.
Kanske kan det ha att göra med vattnet i säkringsboxen men det kan vara i någon kabelstam någonstans också.
Elfel är ett helvete att utreda. Det du får göra är att mäta upp jordningskablar så dom verkar OK och kolla så att det inte är någon sladd i stammen till instrumenthuset som är kass.

Nu vågar jag inte svära på hur Caddy Pickup ser ut men är det inte samma som på Audi att det sitter ett gäng reläer i bakkant på förarsidan under huven. Om det läcker i den tätningen så rinner det ner i säkringsdosan som sitter ihop med den.

jag tänker bara laddregulatorn. kanske lampan lyser om den ger för mycket oså?

annars??? jordfel de man alltid säger när nåt strular och man inte har nån anning :D

Jo men om laddregulatorn vore kajko borde den ju ladda för mycket, specielt om jag varvar men det gör den inte ju.

Jo jordfel är enkelt allt säga. Kanske bara får leva med det.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg