Har en CB750 där något drar ur batteriet när man försöker starta. Mäter jag spänningen över batteriet vid startförsök så sjunker det i botten 2-4 V. Är det kortslutning eller möjligen brott i kabel? Det är väl den korta beskrivningen, nästa stycke är den långa.
Visade sig i lördags då jag skulle gå ut och åka med den, den hade stått ett tag och gått perfekt innan så när den inte startade så antog jag att batteriet var slut. Sprang igång den och körde lite på parkeringen för att se om batteriet kanske fick lite laddning då. Stannade och stängde av och provade att starta igen och då gick det bra. Åkte en sväng, stängde av hojen, gick bra att starta och köra hem igen. Åkte ut igen med tjejen som skulle övningsköra. Vi tog paus och hojen ville inte starta, batteriet verkade "dött" igen. Sprang igång den igen, lite mer åka och sen stack vi hem. När vi var vid garaget stängde jag av och provade starta och det gick fint. Gick ut till hojen igen senare på kvällen, även då startade den bra. Testade mäta över batteriet när hojen gick, det var runt 12,7 V vid tomgång och varvade jag upp till 3-5kRPM så var det ibland så spänningen var 13 V och ibland upp till lite över 14 V. Idag var jag ute igen och hojen startade fint, spänningen såg bra ut. Tänkte att jag rycker lite i kablarna och ser om jag kan framkalla felet. Absolut, nu går den inte att starta med elstart.
Vad som gör mig konfunderad är då att batteriet verkar tappa all spänning vid startförsök, det tycker jag mig indikerar kortslutning. Kan det ske utan att någon säkring går? Hur länge håller huvudsäkringen vid kortslutning?
Har ännu inte hittat något vettigt elschema så har svårt att få fram ledtrådar så men det kommer väl ordnas.
Visade sig i lördags då jag skulle gå ut och åka med den, den hade stått ett tag och gått perfekt innan så när den inte startade så antog jag att batteriet var slut. Sprang igång den och körde lite på parkeringen för att se om batteriet kanske fick lite laddning då. Stannade och stängde av och provade att starta igen och då gick det bra. Åkte en sväng, stängde av hojen, gick bra att starta och köra hem igen. Åkte ut igen med tjejen som skulle övningsköra. Vi tog paus och hojen ville inte starta, batteriet verkade "dött" igen. Sprang igång den igen, lite mer åka och sen stack vi hem. När vi var vid garaget stängde jag av och provade starta och det gick fint. Gick ut till hojen igen senare på kvällen, även då startade den bra. Testade mäta över batteriet när hojen gick, det var runt 12,7 V vid tomgång och varvade jag upp till 3-5kRPM så var det ibland så spänningen var 13 V och ibland upp till lite över 14 V. Idag var jag ute igen och hojen startade fint, spänningen såg bra ut. Tänkte att jag rycker lite i kablarna och ser om jag kan framkalla felet. Absolut, nu går den inte att starta med elstart.
Vad som gör mig konfunderad är då att batteriet verkar tappa all spänning vid startförsök, det tycker jag mig indikerar kortslutning. Kan det ske utan att någon säkring går? Hur länge håller huvudsäkringen vid kortslutning?
Har ännu inte hittat något vettigt elschema så har svårt att få fram ledtrådar så men det kommer väl ordnas.