Elfel, felsökning

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Hoj
Z1000SX -18
Har en CB750 där något drar ur batteriet när man försöker starta. Mäter jag spänningen över batteriet vid startförsök så sjunker det i botten 2-4 V. Är det kortslutning eller möjligen brott i kabel? Det är väl den korta beskrivningen, nästa stycke är den långa.

Visade sig i lördags då jag skulle gå ut och åka med den, den hade stått ett tag och gått perfekt innan så när den inte startade så antog jag att batteriet var slut. Sprang igång den och körde lite på parkeringen för att se om batteriet kanske fick lite laddning då. Stannade och stängde av och provade att starta igen och då gick det bra. Åkte en sväng, stängde av hojen, gick bra att starta och köra hem igen. Åkte ut igen med tjejen som skulle övningsköra. Vi tog paus och hojen ville inte starta, batteriet verkade "dött" igen. Sprang igång den igen, lite mer åka och sen stack vi hem. När vi var vid garaget stängde jag av och provade starta och det gick fint. Gick ut till hojen igen senare på kvällen, även då startade den bra. Testade mäta över batteriet när hojen gick, det var runt 12,7 V vid tomgång och varvade jag upp till 3-5kRPM så var det ibland så spänningen var 13 V och ibland upp till lite över 14 V. Idag var jag ute igen och hojen startade fint, spänningen såg bra ut. Tänkte att jag rycker lite i kablarna och ser om jag kan framkalla felet. Absolut, nu går den inte att starta med elstart.

Vad som gör mig konfunderad är då att batteriet verkar tappa all spänning vid startförsök, det tycker jag mig indikerar kortslutning. Kan det ske utan att någon säkring går? Hur länge håller huvudsäkringen vid kortslutning?

Har ännu inte hittat något vettigt elschema så har svårt att få fram ledtrådar så men det kommer väl ordnas.

Har du testat med ett friskt batteri för att utesluta den vanligaste felkällan med sånt där? Ett batteri som spänningen faller radikalt mycket på vid last tyder på ett dåligt batteri, den lite knepiga biten är väl att det verkar funka intermittent...
Efter att ha testat med ett annat batteri för att se om felet envisas med att vara efterhängset är det väl mest en fråga om att börja mäta upp kablar, spåra dem från batteriet och till startmotor/startknapp osv. Gärna med en multimeter som kan pipa vid sluten krets för att leta efter kortisar.
HAr du kortis är det ju antagligen nån gammal möglig kabel vars isolering blivit avskavd, torkat, dålig koppling nånstans i någon kabelsko eller liknande eller nåt annat spännande som gamla elsystem brukar bjuda på.

Ett taskigt batteri kan ge väldigt konstiga symptom, funka ibland och har flera gånger fått mig att vara tvärsäker på att det är något annat i systemet som spökar just med plötsliga laddningstapp för att sedan helt botas med nytt batteri. Kan man åtminstone låna ett friskt och separat fullladdat så besparar man sig lite felsökning

MEN hojen ska definitivt laddar mer än 13 V vid 3-5kRPM. Optimal laddning ligger på strax över 14 V och även om den ofta ligger under det på tomgång så ska en frisk kombination av generator och regulator få upp den åtminstone i närheten av 14 V när du kommer upp i några tusen varv för att stabilseras kring 14 V och helst strax över vid högre varv. 13V är inte tillräckligt för att fullladda ett batteri så bortsett från att det konstant kommer vara halvladdat så kommer det sakta förstöras, blybatterier mår bäst av att vara relativt fulladdade.

Edit: partiell bolltvåa

Följ plus och minuskabeln . Minusen bör väl jorda i ramen nånstans och plussen gå till startrelät. Kolla så det är rent och fastdraget.
Det antar jag att du kollat vid batteriet ,att poler är rena och ordentligt fastsatta?

Var mycket och pillade vid startrelät igår, tyckte det inte såg allt för skitigt ut, inte värre än något annat batteri jag sett.

Ska testa byta batteri ikväll så får vi se. Det sitter ett Yuasa i nu men vet inte hur gammalt det är..

Ni verkade ha rätt igen. Slängde på mitt batteri så flög den igång, bytte tillbaka och det var dött så det verkar rätt konsekvent.

Säljer Batterilagret några vettiga MC-batteri så man kan plocka upp ett från butik?

Biltema har ett bra sortiment. Garantin samt deras oslagbara kundbemötande gör att man inte behöver fundera på hållbarheten.
Har du en äldre mc utan en massa känslig elektronik är det inte heller så kinkigt med egenskaperna - gå mer på måtten.

Hondas laddningsregulatorer är inte kända för sin tillförlitlighet. Får du samma problem med nya batteriet är det sannolikt laddningen som felar.

Ni verkade ha rätt igen. Slängde på mitt batteri så flög den igång, bytte tillbaka och det var dött så det verkar rätt konsekvent.

Säljer Batterilagret några vettiga MC-batteri så man kan plocka upp ett från butik?

Biltema borde duga, som sagt.
Och kolla upp laddspänningen så den inte är för hög eller låg så det är det som dödat det gamla batteriet. Annars dör batterier emellanåt, så om den laddar som den ska så var det nog bara batteriet som tackade för sig på alldeles egen hand.

Testade mäta över batteriet när hojen gick, det var runt 12,7 V vid tomgång och varvade jag upp till 3-5kRPM så var det ibland så spänningen var 13 V och ibland upp till lite över 14 V.
Kass laddningsregulator ! (Liten chans för klena kablar oxiderade kontakter i elsystemet)
Med släckt belysning ska du ha över 14 Volt vid tomgång över batteriet och med tänd belysning (halv eller helljus) över 14 Volt från 2000RPM och uppåt. Det vanliga när allt är OK är alltid i området 14Volt till 14,5 Volt med tänd belysning.
Med kass laddningsregulator så blir batteriet aldrig ordentligt laddat.
Utan batteriet står halvladdat, sulfaterar. Och så förstörs batteriet långsamt men säkert.

Last edited:
Kass laddningsregulator ! (Liten chans för klena kablar oxiderade kontakter i elsystemet)
Med släckt belysning ska du ha över 14 Volt vid tomgång över batteriet och med tänd belysning (halv eller helljus) över 14 Volt från 2000RPM och uppåt. Det vanliga när allt är OK är alltid i området 14Volt till 14,5 Volt med tänd belysning.
Med kass laddningsregulator så blir batteriet aldrig ordentligt laddat.
Utan batteriet står halvladdat, sulfaterar. Och så förstörs batteriet långsamt men säkert.

Tror dåliga batteriet påverkade mätningen. Efter nytt batteri så verkar den sakta röra sig mot ~14V vid tomgång och drar man upp till ~4k RPM så kan den ligga mellan 14.3 och 14.5 ungefär. Så det verkar okej.

Tvivlar på att din laddning är OK.
Min Triumph Sprint RS har 14,3 Volt över batteriet med 2 st halvljuslampor H4 60/55 W tända vilket borde bli 2x55W=110W belysning ett par minuter efter start av motorn och 1400RPM.
När motorn är varm och tomgångsvarvet sjunkit till 1200RPM är spänningen 14,2Volt över batteriet med 110W halvljus tänt.

Bifogat

• SpRS-14-3V-1400RPM-110W-halvljusB.jpg
    SpRS-14-3V-1400RPM-110W-halvljusB.jpg
    105.6 KB · Visningar: 41
Olika maskiner har olika spänning vid olika varv; beror bland annat på generatorns storlek, uttagna Ampere och batteriets laddningsgrad + inre motstånd. Trådskaparens värden låter väldigt normala.

Spara kvittot på batteriet. Då jag haft ett eller två som slutat fungera efter ett tag. Om det väl fungerar är det lika bra som vilket annat batteri" jag är dock inget proffs på batteri" :)

Tvivlar ännu mer på att din laddning är OK.
Min Suzuki GSX1300R har 14,27Volt över batteriet med halvljus H7 55 W tänt ett par minuter efter start av motorn och 1350RPM.
Lite senare när tomgångsvarvet sjunkit till 1250RPM är spänningen 14,38Volt över batteriet med H7+H9 120W Hel+halvljus tänt.
Jag behöver alltså inte varva upp hojen för full batterispänning. Jag har det redan vid tomgångsvarvtal. Med tänd belysning.
Det finns ett skäl till:
Om laddningen fungerade, varför är då ditt gamla Yuasa slut?
Jag har ett Yuasa i GSX1300R och jag tror det är originalbatteriet.
Batteriet är i varje fall inte bytt sedan jag köpte GSX1300R hösten 2013. När den hade gått 1200mil.

Bifogat

• GSX1300R-14-26V-1350RPM-55W-halvljusB.jpg
    GSX1300R-14-26V-1350RPM-55W-halvljusB.jpg
    107.3 KB · Visningar: 44
  • GSX1300R-14-38V-1250RPM-120W-Hel-halvB.jpg
    GSX1300R-14-38V-1250RPM-120W-Hel-halvB.jpg
    104 KB · Visningar: 38
Last edited:
Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra