Elfel el förgasarstrul?

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Håller snart på att bli riktigt knäpp på hojen min.... :huvet

Hojen gick illa efter service, har haft bort ett stift och kollade vid service, men efter när man skruvade tillbaka all, så bluddrade maskinen märkbart, och gick rent ibland, tog bort stiften, gjorde rent dem, satte tillbaka dem "huller om buller" hojen gick mycket bättre men trots allt bludder i alla fall, men inte lika ofta, så det var så nära så nära.

Var och köpte nya stift idag, exakt lika som satt i innan, och startade upp, var nyss ute och åkte en sväng, den går bra sina stunder, men ibland bludder när man åker från "botten" när man håller jämn gas oftst fint o lent, men slår man av gasen po bromsar vid korsningar o skall iväg, bludder o ryckigt tills man kommer upp lite i varv sen rent o fint igen. Känns som det är något väldigt lite som missar för det skall bli 100%-igt igen, och man är "nästan" där.

:confused: :va

Kan det vara synkning av förgasare(den har gått perfekt före strulet) borde väl inte vara det? Kan man mäta upp tändkablarna(multimeter?) för att se om det är något fel där? Det elektrikska är inte min starka sida heller tyvärr :(

Tips, råd synpuknter kanske hjälp av någon, så vore jag tacksam värre!

Kör du på reserven?
Det låter som du har vatten i tanken, och att du nu har det i bensinsystemet.
Var f.ö och kollade efter dig påMarkan i Strömsholm igår.

Dr.Bike skrev:
Kör du på reserven?
Det låter som du har vatten i tanken, och att du nu har det i bensinsystemet.
Var f.ö och kollade efter dig påMarkan i Strömsholm igår.

Nej var inte på markan i strömsholm igår.

Det har varit strul med soppakranen, när jag köpte hojen så hade tidigare ägare haft strul, så han körde alltid på reserven, så har jag med gjort(han lämnade in hojen på förgasarrengörning samt bytte emulssionsrören) Ivåras(maj)månad så fick jag "soppa"-torsk när jag var ute på långtur på väg ner till Götene, trots att det var säkert 5-6 liter kvar och den stod på reserven, så var det tvunget att slå i ett par liter soppa. Tror att filtret måste bytas/rengöras, men tänkte göra det till vintern.

Vatten i tanken, men hojen har stått i garage, så det borde inte blivit kondens i denna värme som varit, el :confused: Var inga fel på det för en 1 och en 1/2 vecka sedan.

Skall man tömma ut all soppa kanske??

Hej!
Det låter precis som min gsxr går nu. under 6000v så bara bluddrar den o går ojämt. växlar mellan att gå på 2,3 o 4 cylindrar. men att min gör det kan bero på att föregående ägare tejpat tändspolen så jag gissar att felet kan ligga där men det är lustigt för det har gått hur bra som hellst att köra innan kört ca 400 mil utan problem innan. sen är även mina förgasarnålar slitna ( väntar på nya men det verkar ta tid) så det kan vara en anledning i mitt fall.
skulle också vilja veta om man kan mäta upp tändkablarna på nått sätt? vill ju inte köpa ny tändspole i onödan :-)

Mvh
Martin

sporTlovEr skrev:
Nej var inte på markan i strömsholm igår.

Det har varit strul med soppakranen, när jag köpte hojen så hade tidigare ägare haft strul, så han körde alltid på reserven, så har jag med gjort(han lämnade in hojen på förgasarrengörning samt bytte emulssionsrören) Ivåras(maj)månad så fick jag "soppa"-torsk när jag var ute på långtur på väg ner till Götene, trots att det var säkert 5-6 liter kvar och den stod på reserven, så var det tvunget att slå i ett par liter soppa. Tror att filtret måste bytas/rengöras, men tänkte göra det till vintern.

Vatten i tanken, men hojen har stått i garage, så det borde inte blivit kondens i denna värme som varit, el :confused: Var inga fel på det för en 1 och en 1/2 vecka sedan.

Skall man tömma ut all soppa kanske??

Mitt tips: Töm tanken, ta ur kranen, och du ska se att filtret är HELT nergeggat! Troligen massa vatten i tankens botten oxå. Häll ut skiten i en hink så du ser.

Dr.Bike skrev:
Mitt tips: Töm tanken, ta ur kranen, och du ska se att filtret är HELT nergeggat! Troligen massa vatten i tankens botten oxå. Häll ut skiten i en hink så du ser.
OK!

Soppan går att återvända? Det fräscha?(ca 15 liter soppa)

Skall följa ditt råd och ut o göra rent ialla fall, tar nog ett tag, återkommer efteråt....

sporTlovEr skrev:
OK!

Soppan går att återvända? Det fräscha?(ca 15 liter soppa)

Skall följa ditt råd och ut o göra rent ialla fall, tar nog ett tag, återkommer efteråt....

Tömde ur soppan, tog bort bensinkran, allt rent o fräsch, blåste igenom reserven, fungerade bra, täppt i ordninaren, kanske har blivit bättre sug nú, för soppan rann så sakta ur, på reservkranen.

Återkommer senare efter mat och provning...

Last edited:
sporTlovEr skrev:
Tömde ur soppan, tog bort bensinkran, allt rent o fräsch, blåste igenom reserven, fungerade bra, täppt i ordninaren, kanske har blivit bättre sug nú, för soppan rann så sakta ur, på reservkranen.

Återkommer senare efter mat och provning...

Var ute och provade igen, den hoppar igång och går, ibland går den rent på tomgång ibland "bluddrar" den ibland går den rent när man kör ibland inte, Men bluddrar den och man drar på så går den rent i de högre varvtalen, skall bort med skiten igen för att kolla upp tändkablar och mäta upp, är de OK så kanske man får kolla tändspolarna.

Tror inte det är något förgasarefel, och inget fel på tändstiften heller.

sporTlovEr skrev:
Var ute och provade igen, den hoppar igång och går, ibland går den rent på tomgång ibland "bluddrar" den ibland går den rent när man kör ibland inte, Men bluddrar den och man drar på så går den rent i de högre varvtalen, skall bort med skiten igen för att kolla upp tändkablar och mäta upp, är de OK så kanske man får kolla tändspolarna.

Tror inte det är något förgasarefel, och inget fel på tändstiften heller.

Har nu varit och mätt upp alla tändkablar, och de är OK! Kollade även om båda tändspolarna som betedde sig lika, så nu är det också uteslutet.

Nu återstår om det är problem med bränsletillförseln i alla fall :confused: :va

Kan man ha gjort fel när man satte tillbaka luftburken? Men då skulle väl felet vara konstant?? Får den månne ändå inte tillräckligt med soppa i fuggarna, alt att det blir för lite luft så det inte blir optimalt?

Kan det bli bättre om man blödar ur förgasarna?

Prova utan luftfilter i.
Om man ska kolla tjuvluft e ett bra knep att sraya startgas runt gummin o annat när hjen e igång..Höjt varvtal = tjuvluft.

gnagaren skrev:
Prova utan luftfilter i.
Om man ska kolla tjuvluft e ett bra knep att sraya startgas runt gummin o annat när hjen e igång..Höjt varvtal = tjuvluft.

Tack alla hjälpsamma människor härinne!! :tummenupp

Hojen går som smort nu igen, jag hade "kastat" om 2 st luftslangar vid luftburken, antar att en var en vacumslang el dyl, kastade om dessa 2, och vips, samma gamla bettan igen!!!!!!!!

Nyheter
Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN