Elektronikföretagens undergång(Dvd-köp)

Josafan

Vill ha sex(cylindrar) på två hjul!
Gick med
24 Feb 2004
Hoj
85 - FZ 750
Suck! Så här ligger läget, mossan har önskat sig dvd i födelsedagspresent(inte vet jag varför) och jag skulle kolla upp det där lite närmare. Efter några timmars surfande igår så kände jag att jag hade ett hyffsat grepp om situationen, men ville känna mer på grejorna och få reda på lite mer. Slutsatsen var att jag var tvungen att ta mig till de stora elektronikföretagen, här i Växjö blir det: Elgiganten, Power, Siba och OnOff.

Kutade först in på Power, helt jävla öde, personalen stod och tjabbade med varandra och det fanns inte så många dvd-spelare att kika på, inga fjärrkontroller fanns närvarande heller, noll service. Hade obligatoriskt fyndbord med bara en massa skit på för ordinarepris.

Därefter var det Elgigantens tur. Visst, hade en del spelare. Jag har bäst erfarenhet av denna butik och därför stannade jag ganska länge för att få tag i en kille som har hand om just tv/dvd. Väntade i 20-25 min. Sen orkade jag inte mer. Notera att de andra säljarna står gärna vid sina bås och är inte ute i butiken och snackar med kunderna. Dock hittade jag lite demo"bås" där man kunde åtminstone pilla på lite fjärrkontroller och OSD menyer.

Nästa var Siba, butiken med den totala inredningsanarkin. Sladdar och grejor överallt, damm och skit. Gamla prylar står lite härovar. Väntade kanske i en kvart innan jag fick bokstavligen hugga tag i en snubbe som jag ställde lite frågor till. Det första han kläckte ur sig var att jag var tvungen att skaffa ett serviceavtal för att de billigare dvd-spelarna var så dåliga. VEM FAN ÄR SÅ DUM ATT MAN KÖPER 3-ÅRSAVTAL PÅ EN GREJ SOM KOSTAR DRYGA TUSENLAPPEN. Vidare började han vifta med en denverapparat, mkt mer var det inte. Jävla idiot.

Nu har jag börjat bygga upp ilskan och traskar vidare till OnOff. Efter tidigare erfarenheter så har jag bestämt mig att inte handla här. Men kika kan man ju i alla fall. Ingen service, obligatoriskt skräpbord.

Det jag ville veta var tre saker: Hur ser fjärren ut, funkar den bra? Hur ser OSD ut, är det lättbegripligt? Vilken "kvalite" har apparaten?

I dagsläget är detta omöjligt att ta reda på följande fakta i en vanlig elektronikaffär, men vafan skall vi då med dom till? Då kan jag ju lika bra köpa över webben för där hittar jag mer information samt till nästan 25% mindre kostnad än i butik.

Nog gnällande, problemet kvarstår. Jag behöver hjälp, det skall inhandlas dvd-spelare. Jag hoppas att ni kan hjälpa mig här, jag förväntar mig att få mer info här än i butikerna.

Mål: Dvd-spelare runt 1000 kr. (Jag vet att det är en struntsumma och att jag inte får ngt monstruöst bra för denna summan)

Krav: Lättbegriplig fjärr och OSD-meny. Enkel att förstå överlag. Hållbar och tålig(om det överhuvudtaget är möjligt).

Sekundära krav: Alla de vanliga formaten: vcd,svcd, mp3, jpeg osv. HELST Divx, för då kan jag bränna filmer billigt åt tanten och då blir hon glad.

Vad har ni för erfarenheter med olika märken, Jvc, Pioneer, Sony, Philips.. osv.
HJÄLP!

Last edited:
Hmm det är inte lätt att hitta goa prylar för en spottstyver, men här kommer en länk till en produkt hos en nätbutik som har billiga prylar..

http://www.netonnet.se/item.asp?iid=58061#

Min erfarenhet är att gå på kända märken, typ dem du skrev. Akta dig för de allra billigaste maskinerna..
Tänk på det där med regionsindelningen! (köp helst regionsfri) exemplet ovan är ej regionsbefriat.

// Hygge

Orka starta en tråd om en tusing ;)

Den här sägs vara prisvärd. Har provkollat den på mindre tv-apparater och den har hållt en helt godkänd nivå för de pengarna. Bör inte sacka för repor som billiga maskiner kan göra ibland och sen är dvd-audio en kul grej om man är intresserad av ljudformat. Lägg till lite pengar till storebrodermodellen om du vill ha komponentutgång (vilket är bra om man ska koppla in den till projektor eller storbilds-tv).

http://www.fyndborsen.se/?sida=produkt.php?main!filter!Prodnr=5970

De har en dvd-spelare för 499:- på ICA. Verkar fungera utmärkt om man inte ska ha det värsta.

Lite OT, men finns det dvd-spelare som stöder XviD? DivX är ju nästan utdött till förmån för XviD nuförtiden, så det hade kanske varit bra med en spelare som stöder XviD?
Eller divx-stöd innehåller även stöd för xvid?

Last edited:
tja, pioneer e väl nästan bäst när det kommer till dvd, iaf för ett par år sen? Kolla på pricerunner och läs konsumentrecensioner!!

Skalman skrev:
Lite OT, men finns det dvd-spelare som stöder XviD? DivX är ju nästan utdött till förmån för XviD nuförtiden, så det hade kanske varit bra med en spelare som stöder XviD?
Det kommer alltid att dyka upp nya format...

Red: Viktigast är att spelaren ger så bra bild som möjligt i dvd-formatet, i mitt tycke. Skulle lugnt kunna tänka mig att lägga ner ganska mkt pengar på en spelare som bara spelade dvd och inget annat, om den bara var tillräckligt bra.

Last edited:
mb skrev:
Det kommer alltid att dyka upp nya format...

Red: Viktigast är att spelaren ger så bra bild som möjligt i dvd-formatet, i mitt tycke. Skulle lugnt kunna tänka mig att lägga ner ganska mkt pengar på en spelare som bara spelade dvd och inget annat, om den bara var tillräckligt bra.

Om du vill ha ett bra märke så är det Denon o NAD, bra kvalité som fan på både bild o ljud, brorsan köpte ett nytt system på HI-FI klubben, tror han gav 30000 för två Dali 6006 och en Denonförstärkare som kostade 13000 har jag för mig o en center.

Sen hade han ju sina gamla Dali 606 och en Denon Dvd, men nu köpte han en ny dvd spelare för 10000 :eek: även den en Denon.

O just det, han fick ju med en aktiv baslåda när han köpte paketet. :)

Josafan: Kom ner här så ska du o jag gå i många affärer på center syd, dom har service där o är relativt billiga, hittade ett par dvd spelare på siba som klarade divx, svcd, vcd, dvd, dvd-r, dvd-r, cd-r, cd-rw osv. :)

Kolla på netonnet,jag köpte deras centrum spelare och den har fungerat utmärkt för mig.
Klart prisvärd.

Solid snake skrev:
Om du vill ha ett bra märke så är det Denon o NAD, bra kvalité som fan på både bild o ljud, brorsan köpte ett nytt system på HI-FI klubben, tror han gav 30000 för två Dali 6006 och en Denonförstärkare som kostade 13000 har jag för mig o en center.

Sen hade han ju sina gamla Dali 606 och en Denon Dvd, men nu köpte han en ny dvd spelare för 10000 :eek: även den en Denon.

O just det, han fick ju med en aktiv baslåda när han köpte paketet. :)

Josafan: Kom ner här så ska du o jag gå i många affärer på center syd, dom har service där o är relativt billiga, hittade ett par dvd spelare på siba som klarade divx, svcd, vcd, dvd, dvd-r, dvd-r, cd-r, cd-rw osv. :)
Jag sparar till en primare eller rotel :tomten

Solid snake skrev:

Hehe, fajjan bor i saxtorp, inte så långt från gamla hederliga center syd, där har man gått sedan barnsben. :D

Ravetrancer skrev:
om du skall ha i den prisklassen så kör på pioneer dvd:n :)

Det börjar luta väldigt mkt åt pioneers fördel. Har läst att dem har lättförståelig osd och fjärrkontroll.

Till övriga skribenter: Jag är inte helt lost inom ämnet och jag har så pass bra koll att jag hittar till mer eller mindre alla onlinebutiker. Det jag är ute efter är egna erfarenheter med dvd-spelare.

Skalman skrev:

Hittade en LG på www.hallbacks.se som hade Xvid...kostar 1095 stållars... inte helt tokigt pris iaf.

Jag kan starkt rekomendera Argon DVD2005 för 998:-

http://www.hifiklubben.se/iz.asp?id=3|p|155|155|5850|pdetail

Bilden kan jämföras med många dyrare spelare, det är ljudet som den faller lite på, men jag antar att din kära mor inte ska ha nått 5.1 ljud?!

/Jocke

Last edited:
Bobbo V skrev:
Jag kan starkt rekomendera Argon DVD2005 för 998:-

http://www.hifiklubben.se/iz.asp?id=3|p|155|155|5850|pdetail

Bilden kan jämföras med många dyrare spelare, det är ljudet som den faller lite på, men jag antar att din kära mor inte ska ha nått 5.1 ljud?!

/Jocke

Tack för tipset, den kan bli aktuell, tog dock inte divx. Dessutom så ser fronten rätt rörig ut med många knappar.

Tråkigt nog är detta inget tillverkare tittar på eller beskriver på deras hemsidor, kul om man kommer hem och kan knappt hantera det man köpt. :3freak

Otroligt vad spelarna är billiga idag. Jag köpte min gammsony för 7 år sen och den kostade då över 6 papp och var bland de enda spelare som över huvud taget fanns till överkomliga priser. Innan dess låg de ju på 20+. Skitgrejer idag egentligen funktionsmässigt, även om pickuperna funkar hjälpligt.

Skalman skrev:

Stöder den divx så stöder den antagligen xvid eftersom det oxå är ett mpeg4 format. Jag har iaf testat på 3st olika som bara står att de tar divx och xvid gick fint.

An3Azz skrev:
Stöder den divx så stöder den antagligen xvid eftersom det oxå är ett mpeg4 format. Jag har iaf testat på 3st olika som bara står att de tar divx och xvid gick fint.

Ok, det låter ju vettigt, bra att veta. :tummenupp

Josafan skrev:
Tack för tipset, den kan bli aktuell, tog dock inte divx. Dessutom så ser fronten rätt rörig ut med många knappar.

Tråkigt nog är detta inget tillverkare tittar på eller beskriver på deras hemsidor, kul om man kommer hem och kan knappt hantera det man köpt. :3freak

Hos Hifi-klubben brukar man få bra service och dom visar gärna hur grejjorna funkar också. Men jag är inte säker på att dom har fått hem den där spelaren, Men det är helt klart värt att gå å kolla!

Hi-Fi Klubben
Båtmanstorget 1
352 30 Växjö

/Jocke

Last edited:
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...