Elektronikexpert sökes!

Bodoe

Motorhaverist? Javisst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda NSR 250 SP -90, Kawasaki KX 250 -91 (Elduro!), Kawasaki ZR750 Zephyr -97, KTM 450 SMR -04...
Har problem med min NSR250. Den startar inte, ingen gnista!

För att göra en lång historia kort kan jag säga att jag tycker mig ha kollat allt som går att kolla. Jag har haft turen att få tag på en extra uppsättning av allt det elektriska till hojen (kabelstam, spolar, CDI mm) som jag flitigt bytt det gamla mot, utan resultat. All annan el, som t.ex. lampor och RC-servo, fungerar.

Om man följer kablar från svänghjulet till CDI verkar allt OK. Efter CDI till spolar och stift har jag "svårt" att mäta med vanlig multimeter.

Den hjälp jag behöver hoppas jag mig finna via detta forum, antingen som svar på detta inlägg eller att någon kunnig kommer hem till mig och hjälper mig (läs texten högst upp). Anledningen att jag ber om hjälp är att jag själv inte har de rätta verktygen och kunskapen. Att lämna in till verkstad för felanalys är inget alternativ.

Vill du komma och kika på hojen, PM:a! Jag bor strax norr om Sthlm.

Sprängskisser: http://workshop.nsr-world.com/ - Välj Honda NSR250 Parts Manual/1990-1993/NSR250R8L/

Elschema: http://www.nsr-world.com/workshop/wiring/mc21/mc21-wiring-delimit.gif

Last edited:
Långa farbron skrev:
Kan du beskriva vad som är fel så är det lättare att fundera runt det :)

Den startar ju inte.

Förmodligen är det atmosfäriska störningar som gör det. Jag får inte igång min hoj heller. 250 tvåtakt, tänka sig.

Jag förtydligade texten lite. Felet är att det inte kommer gnista på stiften.

Tänkte skriva lite mer om hur felet uppstog. Blir lätt grötigt om man skriver allt i första inlägget.

Förra sommaren kör en mötande taxibil ut framför mig i min körbana vilket resulterar i att jag och hojen går sönder lite grann, mest plast och ben. Veckor efter olyckan startar hojen men går väldigt ojämt och varvräknaren hoppar upp och ner kraftigt på tomgång. Detta skulle senare visa sig vara svänghjulet som hade spruckit hela vägen runt fästet till vevaxeln (se länk http://img143.imageshack.us/my.php?image=img49696qh.jpg ). Piggarna på svänghjulet måste slagit mot givarna och skadat dessa då en bit metall på ena givaren var borta och piggarna på svänghjulet var nötta.

Efter att ha monterat nytt svänghjul startar hojen och jag tar en kort provtur runt kvarteret som slutar med att jag leder hem motorcykeln. Hojen dog under måttlig acceleration i låg hastighet. Felet uppstog precis som om nån tryckt på dödarknappen.

Jag felsöker med multimeter och, om jag inte såg helt fel, så efter att ha pillat på sladdarna vid svänghjulet så kom det gnista på stiftet. Jag skruvar i stiften och provar att starta men hojen var helt död. Jag börjar ifrågasätta mitt mentala tillstånd och fortsätter med felsökningen. Får tag på en snubbe som lånar mig extra uppsättning av allt det elektriska. Jag fick extra CDI, spolar med tändkabel och hatt, kabelstam (1 original och en HRC), likriktare och generatorlindning.

När jag bytt allt jag fått utan resultat kollade jag växelgivaren och stödkontakten. Dessa verkar inte vara felet. Har även kollat tändningslåset och dödarknapp.

Har såklart även bytt stift, haft batteriet under laddning vid start (OBS! Använder kick!), kollat alla säkringar och jordningar.

Det som återstår är om det någon stans, på nåt jag inte bytt, skulle vara nåt kabelbrott eller kortslutning som orsakar att CDI-enheten inte vill ge ström till spolen (tex TPS).

@ Mattias: När vi får igång hojarna tycker jag att vi tar en provtur och ser vad dessa maskiner går för.

Last edited:
Bodoe skrev:
@ Mattias: När vi får igång hojarna tycker jag att vi tar en provtur och ser vad dessa maskiner går för.

I mitt fall är felet självförvållat. Nu måste jag bara ändra tillbaka allt som det var. :3freak

Sen ska jag vinna över din HRC-manick ÖVERALLT!

hur e ramen jordad?
De kan inte vara så att du har problem att ramen inte jordar som den ska?

AleX skrev:
hur e ramen jordad?
Mot batteriets minuspol?

Ramen är jordad via 2 skruvar, en fram och en på bakramen, som är kopplade till kabelstammen. Sedan är det vissa saker som är jordade i godset de sitter fast i.

AleX skrev:
hur e ramen jordad?

Just det checka jordningen mellan motor och ram också, (gummiupphängning).
Dra en jordkabel direkt från batteriet till toppen.

/Fredde

freddexwing skrev:
Just det checka jordningen mellan motor och ram också, (gummiupphängning).
Dra en jordkabel direkt från batteriet till toppen.

/Fredde
Vanligtvis när jag kollar gnista på stiftet så brukar jag se till att de är en jordad yta de ligger mot. Dålig jord tror jag inte det är. Jag resonerar så att om multimetern säger att motorn är jordad borde det räcka för stiftet också.

Bodoe skrev:
Vanligtvis när jag kollar gnista på stiftet så brukar jag se till att de är en jordad yta de ligger mot. Dålig jord tror jag inte det är. Jag resonerar så att om multimetern säger att motorn är jordad borde det räcka för stiftet också.

Jag skulle checka ändå. Meckade en XJ600 en gång. Jorden mellan batteri och ram var prima, men mellan ramen och den gummi upphängda motorn var jorden dålig, ohmmätningen var okej, men den startade inte. En kabel mellan toppen och batteriet (startkabel till bilen kanske ligger brevid och skräpar) hittade felet...

/fredde

Felsökningsproblemet i ett nötskal. Multimeterns resistansmätning kan räknas i mikroampere medans tändningen drar FLERA ampere. "Tro" gör man i kyrkan, "vet" gör att man kan utesluta felkällor och ringa in problemet. Bästa hjälpmedlet förrutom multimetern är en GROV kabel som gör att man kan "hjälpkoppla" en misstänkt dålig anslutning/kabel.

Bodoe skrev:

.

Dum och amatörmässig gissning från mig, kolla så att inte krysskilen (om det finns en sådan på din hoj) gått av.

Bodoe skrev:
Efter CDI till spolar och stift har jag "svårt" att mäta med vanlig multimeter.

Problemet är multimetern som nog inte reagerar på så korta signaler. Låna ett oscilloskop någonstans. Var det detta som var svårt med mätningen?

Kanske kolla om det är något liv CDI---> spolar. Spolarna skall ju (väl) inte ha 12V konstant (som på en gammal B18) utan de skall ju(väl) "beskjutas" med 200-300V eller så från CDI;n när man kickar?

Om du lyckas konstatera att det är t ex 0 (eller 250V) från CDI så blir det ju värdefullt att veta för kommande resonemang, uteslutning etc.

edit: Känna med fingrarna är nog nummer-1. Får du en "kyss" så vet man..

(bara lite amatörspånerier)

Last edited:
Jag har svårt att TRO att det är dålig jord mot motorn. Har för mig jag inte bara testat gnista mot jord utan även direkt mot en av jordningarna på kabelstammen. Men jag skriver en lista på sånt som jag ska kolla, och i detta fall rör det sig om en minuts jobb.

@ Olsson: Precis. Men jag har svårt att själv använda mig av ett oscilliskåp i detta sammanhang. Dels för att jag inte har ett och dels för att jag inte vet hur man ska göra (lär mig dock gärna om nån vill visa) :) Inte går det väl att mäta spänningen över spolen om multimetern inte hinner mäta strömen?

Till alla andra som läser tråden: Om ni vet nåt företag man kan lämna in hojen (som sista utväg) så tipsa gärna. Anledningen till att jag inte vill gå via t.ex. en motorcykelfirma är att det kostar 750 kr/t för felsökning :död och troligtvis kommer de spendera timmar med att konstatera allt jag redan konstaterat, bara för att vara på den säkra sidan.

mickelin skrev:
Dum och amatörmässig gissning från mig, kolla så att inte krysskilen (om det finns en sådan på din hoj) gått av.
Krysskilen på vevaxeln mot svänghjulet är hel, om det är den du menar. Om den inte vore hel så skulle det ändå komma gnista, dock förskjuten om svänghjulet vridit sig.

men som jag fattade så har du alltså inte bytt picupen eller vad det kallas för som känner av när tändingen ska ske?

DJM skrev:
men som jag fattade så har du alltså inte bytt picupen eller vad det kallas för som känner av när tändingen ska ske?
Tror också att det kan vara den. När du kickar/kör laddas en kondensator upp med 200-400 V. Efter att pickupen gett en signal laddas kondingen ur i tändspolen och ger nistan. Eftersom du fick en gnista efter att ha micklat med sladdarna kan det varit att du gav ECUn en signal på pickupingången så att det kom en gnista av den laddade kondingen.

Det ni kallar pickup, som jag kallar pulsgivare, är bytt. Har mätt med multimeter och båda paren jag har verkar hela.

@ Bearing: Efter jag "micklade" med sladdarna så provade jag att kicka och DÅ kom det gnista, inte under tiden jag felsökte. Sen efter jag skruvat tillbaka tändstiften kom det ingen gnista.
Var sitter den kondensator som du nämner, i CDI:n?

Last edited:
Ja, den ska sitta i CDI:n
Du ska kunna ladda upp kondingen med vägguttaget, inget jag vågat mig på dock.

Det borde gå att AC-mäta lindningen/arna som ger den höga spänningen om du kör den på startmotorn.

Här finns det info om hur CDI funkar.
http://www.transmic.net/gbindex.htm

Bodoe skrev:
... Felet uppstog precis som om nån tryckt på dödarknappen.
Glapp i dödarknappen ? Det felet har jag faktiskt varit med om, med sporadiska stopp som följd (ja, det var en 250 2t, tänka sig :) ).

TomK skrev:
Glapp i dödarknappen ? Det felet har jag faktiskt varit med om, med sporadiska stopp som följd (ja, det var en 250 2t, tänka sig :) ).
Dödarknappen var det första jag kontrollerade. Står väl i tråden att jag kollat den redan?

Nu ska jag ut i kylan i garaget. Denna trådens syfte var även att fungera som en spark i röven.

Nyheter
En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt