Elektriska Motorcross glider runt i Barcelona

42Nm var det va?
Det är väl vad en 400cc fyrtakt har vid ca 10.000RPM?

En skogsamatör ligger väl snarare och fiser runt vid 4000-5000-strecket.
Vad ligger en kolvmotor på där?

Dessutom: tänk så najs att ha banor typ mitt i stan UTAN RESTRIKTIONER PÅ KÖRTIDER.
Jag gillar detta, skarpt. Tråkigt att jag måste vänta ut att inflationen ska göra sitt jobb innan jag kan handla loss igen.

42Nm var det va?
Det är väl vad en 400cc fyrtakt har vid ca 10.000RPM?

En skogsamatör ligger väl snarare och fiser runt vid 4000-5000-strecket.
Vad ligger en kolvmotor på där?

Det är som min skruvdragare, har jag roligt med min skruvdragare i endurospåret? :va

Ful, ljudlös och dyr. Och kort räckvidd. Nej, varför i helvete skulle man vilja ha ett eldrivet fordon alls :va Bara en sån grej som att det inte låter för jävla högt förstör ju halva nöjet.

Freeride my ass. Kostar den inte över 100'?
Batterier är i regel svindyrt, lär knappast vara billigare för denna.

Däremot är jag väldigt imponerad av själva idén, precis som föregående skrivit: Får man ut en ca 3-5 timmar på ett batteri är de intressant.

Det är som min skruvdragare, har jag roligt med min skruvdragare i endurospåret? :va

42Nm vid chucken... och vadå? 1200 RPM som ska drevas ner och skickas till bakhjulet?

Det är som vanligt, folk som vare sig provkört eller kan skilja på äpplen och päron har åsikter.

Man gamla xj600 hade 61Nm. Knappt starkare än din skruvdragare alltså.
En R6 har också drygt ca 61Nm men dubbelt så mycket hästar som en xj600.
Fundera på hur det går till.

42Nm vid chucken... och vadå? 1200 RPM som ska drevas ner och skickas till bakhjulet?

Det är som vanligt, folk som vare sig provkört eller kan skilja på äpplen och päron har åsikter.

Man gamla xj600 hade 61Nm. Knappt starkare än din skruvdragare alltså.
En R6 har också drygt ca 61Nm men dubbelt så mycket hästar som en xj600.
Fundera på hur det går till.

Ser det ut att vara slöare än en Puch Dakota -78 så skiter jag i om den har 42Nm eller 128Nm.

Påtal om åsikter och provkört, kört den? Eller är du en lika dålig människa som oss gissare?

Jag undrar mest hur bra den mår efter att man kört fast i nåt surhål 2 km in i skogen. Tror knappast man kan räkna med så värst bra hållbarhet på grejerna när det kommit in vatten i alla skrymslen och vrår och man stått och försökt tugga sig loss från all lera och skit i 5 minuter. Nae, jag satsar nog hellre på en gammal hederlig förbränningsmotor i det läget.

Men det är såklart bara vad jag tror, om det fortfarande är ok att spekulera?

Jag undrar mest hur bra den mår efter att man kört fast i nåt surhål 2 km in i skogen. Tror knappast man kan räkna med så värst bra hållbarhet på grejerna när det kommit in vatten i alla skrymslen och vrår och man stått och försökt tugga sig loss från all lera och skit i 5 minuter. Nae, jag satsar nog hellre på en gammal hederlig förbränningsmotor i det läget.

Men det är såklart bara vad jag tror, om det fortfarande är ok att spekulera?

Det finns massor med elektronik på vanliga hojar med så varför skulle den klara sig sämre?

Edit:

Saxat från hemsidan:

DUST AND WATERPROOF
Both the drive unit, with its electric motor and power electronics, and the battery are completely dust and waterproof. The Freeride E is therefore well prepared for the toughest offroad trips

Betyder dock inte att den kan överleva allt i alla fall

Last edited:
Ser det ut att vara slöare än en Puch Dakota -78 så skiter jag i om den har 42Nm eller 128Nm.

Påtal om åsikter och provkört, kört den? Eller är du en lika dålig människa som oss gissare?

Något bättre tror jag, klämt på den och snackat med en som testat.

Uhuhu! :gnissla
Som motorcyelintresserad nänns det som att skogsåkeriet skulle bli svartvit film utan de inslagen. För att inte tala om avsaknaden av tvåtaktsrök och och det skönt burkiga expansionsammarljudet :skrämd

Vad gäller tvåhjulingar tror jag dock att nästa boom vad gäller eldrift, är eu-moppar. Där är det ju som klippt och skuret.

Finns gott om billiga kinesiska elmoppar. Kvalitén vet jag däremot inget om, men den är väl som på mopeder i stort. :D

Finns gott om billiga kinesiska elmoppar. Kvalitén vet jag däremot inget om, men den är väl som på mopeder i stort. :D

Jo jag vet att det finns, men jag menade att tex har i Sthlms innerstad, där det rullar mycket EU-moppar pga trafik- och parkeringssituationen, är ganska ovanligt ännu. Här skulle det verkligen passa. De flesta som äger EU-moppar skulle ju bara få fördelar. Kalla vinterdagar då batterierna ger dåligt, ja då körs inte EU-moppar pga halkan. Antalet mackar i innerstan är mycket få pga ett politiskt projekt att minska antalet mackar innanför tullarna. Därtill rullar dessa EU-moppar mest innanför tullarna, ofta mellan hemmet och jobbet, där ström lätt kan ordnas.
Därtill är den gemene EU-mopedisten inte ngn biker eller ens motorintresserad, man har ofta köpt moppen för att slippa bil, dvs tex oljebyte och service är ngt som måste lämnas bort. Många bensindrivna EU-moppar startar inte i mars, efter att ha vinterförvarats i en snödriva på trottoaren under januari/februari, så då blir det ännu mer bök eftersom källarimportfirmorna av kinamopparna inte har ngn serviceorganisation.

Så elmoppar skulle passa de genomsnittlige EU-mopedägaren.

Att sälja en eldriven cross är ju däremot ett vågspel. Man ger sig då på att konkurera med en extrem form av förbränningsmotormotorcykel. Dvs en motorcykeltyp som redan använder en motor med extremt hög litereffekt, och där vikt/effekt-förhållandet redan är långt drivet, och där köparskaran och banorna av samma orsak är mycket krävande.

Helt väsenskilt mot de söliga eu-mopparna med förlåtande kåpor under vilka man kan lassa in batterier, med ägare som bara ville ha ngt som flyttar stjärten. Dessa oräknerliga eu-moppar som används till vardags står dessutom för många ggr fler personkm och utsläpp, därtill många ggr i stadsmiljö, än de få crosscyklarna i riket.

Last edited:
Vridmomentet för en permanentmagnets likströmsmotor ser för det mesta ut som på bilden.
Maxvrid när rpm=0 och Vrid=0 när maxvarvet nås.
Ungefär som en gaffeltruck, tokstark i starten men inget vidare tryck
när man kommit upp i fart.

Effekten då, Varvtal*vridmoment=Effekt

och

Effekt = Spänning*Ström

Dessa elmotorer kan ha så bra verkningsgrad som 95% och en liten
del försvinner också i kedjan, men skulle tippa på ganska lite.

En elmotor i en sånhär typ av motorcykel, bra eller dåligt?

Jag tror i alla fall att batteriet räcker längre än man tror, men ändå
inte tillräckligt. Och ni som inte kan nånting, effekten på en kolvmotor
är angiven som maxeffekt.

Bifogat

• dc.JPG
    dc.JPG
    32.9 KB · Visningar: 60
De där är bara en (el)motordriven DH/Freeride cykel, kan förstå aspekten med tystheten men räkna inte med att du kan smiska runt på några riktigt a Cross/enduro banor med den där. dom är inte anpassade för den sortens åka.

Läste en artikel i senaste Motorad "Offroad" där dom testat ett annat märke av El-crossar
och dom var positivt överraskade över dessa skapelser men och de är ett stort men dom måste gå på speciellt anpassade baner för dessa som är tillplattade och inte alls så lösa som riktigt Cross banor då som inte pallade med att köra nån längre tid i sådant underlag.

Kan passa utmärkt i dom miljöer som visas upp i filmklippet och som lek hoj fram och tillbaka i stan eller på gatan hemma för att inte störa grannarna eller på en Bmx/freeride bana men för dom pengarna vet jag inte... :D Men de är "my two cents"

Precis så tänkte jag också. Har provat elcross av annat (kinesiskt?) märke, och visst, på den typen av bana som visas i filmen funkar det helt ok och är faktiskt riktigt kul men som sagt, påminner mest om en DH hoj med motor, på en riktig crossbana är man nog torsk..

MEN, tänk den dagen utvecklingen kommmit såpass långt att dom kan börja matcha bensinhojarna, vilket uppsving det skulle bli för sporten! Obegränsade träningstider på banorna och inga miljönissar som kan gnälla heller.. Jag är helt klart för!:tummenupp

Vridmomentet för en permanentmagnets likströmsmotor ser för det mesta ut som på bilden.

Hm, de där kurvorna ser snarare ut som från en likströmsmotor med seriekopplad fältlindning, tycker jag. Men enligt bilden är det en permanentmagnetsmotor. Antagligen drivs den med så låg spänning att resistansen räcker för att begränsa strömmen.

Permanentmagnetsmotorer av den aktuella typen behöver drivas med elektronisk strömbegränsning, vilket gör att den har konstant vridmoment så länge motorströmgränsen är aktiv. I högre fart, kanske halva toppfarten, är det vanligt att en batteriströmgräns går in, som gör att motorn har konstant effekt och dalande vridmoment. När motorn närmar sig toppfarten sjunker effekten p.g.a. resistans i systemet.

Här finns en effektkurva från en motor som har motorströmsbegränsning, men inte batteriströmsbegränsning.
http://endless-sphere.com/forums/viewtopic.php?f=30&t=24834

Permanentmagnetsmotorer av den aktuella typen behöver drivas med elektronisk strömbegränsning, vilket gör att den har konstant vridmoment så länge motorströmgränsen är aktiv.

Det enda jag ville säga med grafen var hur strömmen-vridet och vridet-varvtalet är kopplat till varandra i en DC-motor.

Strömbegränsning = vridbegränsing, som du säger.

Tycker den verkar kul, men inte som ersättare till någon riktigt hoj, utan istället för en MTB typ.

Det här en hoj för "skejtar och datorgenerationen" inte vi som jackade kolven på moppen:D

Pratet om effekt gör den inte riktigt rättvisa, iaf inte i endurospåret.

En bensinmotor är starkare effektmässigt, men en elmotor har fullt vrid redan vid 1 rpm vilket i teorin skulle göra den rätt så överlägsen på svåra banor när det behövs mycket körning i lägre fart.

Tyvärr är effekten allt.

Det du vill ha är vridmoment på bakhjulet men låt dig därför inte luras och tro att det korrelerar med en motors vridmoment. Det är nämligen motorns effekt som styr vilket vridmoment som kan växlas ner till bakhjulet i slutändan. Skillnaden mellan de två är att att man försummar varvtalet om man bara tittar på vridmomentet.

Parkerar jag bilen i en brant nerförsbacke så producerar min handbroms ett högt vridmoment på bahjulen men ingen som helst effekt.

Fördelen med elmotorn gentemot förbränningsmotorer är ett brett varvtalsregister men en siffra på 42Nm eller 400Nm säger ingenting om den saken. Det är till sist även med elmotor den maximala effekten som bestämmer din maximala acceleration.

Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien