Elektriska Motorcross glider runt i Barcelona

En sak är säker, jag vill ha en. Nuu! :)
Fast helst en motsvarande Yamaha då.

Termen Street Cross som nämndes tidigare i tråden tror jag på.
Kan riktigt se framför mig hur grabbar & tjejer likt idag trixar runt på BMX/Mountain bikes far runt på dessa istället. :)

Körtid på 30min (eller i realiteten 25min) låter inte mycket men å andra sidan får man betänka att flera crossbanor har körpass på 25-30min sär man växlar mellan knatte och vuxna på samma bana.
De flesta motionsåkare kör heller inte ett helt körpass innan de går av banan med spagettiarmar och helt slut på orken.
Samma med enduro, inte många motionärer som kör konstant i 2 timmar såvida inte man tränar för kåsan.
Med andra ord skulle man klara sig ganska bra med ett extra batteri att byta med. Klämmer man dessutom in en lunchpaus så kan man köra 25min, sätta batteri 1 på laddning och börja köra med batteri nr2. Sedan fika/lunch och montera batteri1 igen.
Med tre batterier skulle många motionsåkare troligen tröttna innan elektriciteten har sinat.

Som motionsredskap tror jag nog att en elcross/enduro kan funka bra.

Vill verkligen ha en elenduro ute i skogen vid torpet som inte retar grannarna,
men det där är ingen kraft, inte ens Dupont kan hålla den på bakhjulet mer än nån sekund ;)

30min fabrikspecad batteritid betyder 20minuter äkta från fabrik, 15 minuter efter ett år eller så.
Vilket ger 7,5-15min åt ena hållet i skogen för att sen vända för att ladda, yääy.

.....ínte byta någon kolv, inte ställa ventiler, kanske inte ens byta olja ...Priceless

För skeptiker finns MasterCard

Däremot räknar KTM med att du ska byta batteri varannat år för $2500

Last edited:
30min fabrikspecad batteritid betyder 20minuter äkta från fabrik, 15 minuter efter ett år eller så.
Vilket ger 7,5-15min åt ena hållet i skogen för att sen vända för att ladda, yääy.

Men hur säker kan du vara på det? Dom skriver "minst" 30 minuter, vilket borde betyda att det då handlar om hård körning i grusgrop. Den räcker nog längre vid lek i skogen.

I mitt citat talades det om två timmar "aggresive trail riding" ur 5,2 kW, med en motorcykel med högre effekt och vikt.
De skriver även:
"We've gotten about 90 minutes of hard supermoto riding in per charge (to reserve), including back-to-back-to-back drag runs and swapping riders to make sure we stay fresh and aggressive"

Annat citat:
"3kw-hrs on dirt lasts me ~45mins of hard off-road, which is long enough to thoroughly wear me out."
http://endless-sphere.com/forums/viewtopic.php?f=7&t=30441

Men hur säker kan du vara på det? Dom skriver "minst" 30 minuter, vilket borde betyda att det då handlar om hård körning i grusgrop. Den räcker nog längre vid lek i skogen.

I mitt citat talades det om två timmar "aggresive trail riding" ur 5,2 kW, med en motorcykel med högre effekt och vikt.
De skriver även:
"We've gotten about 90 minutes of hard supermoto riding in per charge (to reserve), including back-to-back-to-back drag runs and swapping riders to make sure we stay fresh and aggressive"

Annat citat:
"3kw-hrs on dirt lasts me ~45mins of hard off-road, which is long enough to thoroughly wear me out."
http://endless-sphere.com/forums/viewtopic.php?f=7&t=30441

Jag pratade om KTMs

Jag pratade om KTMs

Jag vet, jag menade att om den andra, som har 2,5ggr större batteri klarar 2 timmar aggresiv körning, trots mer effekt och vikt, tror jag inte att siffran 30 minuter från KTM är en glädjesiffra, utan snarare konservativ.

Jag tror tillverkarna förstår att kunderna är bekymrade över körtiden. Att då skriva glädjesiffror i produktinformationen så att den första recensionen får rubriken "ONLY LASTS 22 MINUTES", är nog inte så smart. Så jag gissar att de är konservativa så att recensenten istället kort nämner att de fick en körtid på 40 minuter trots att de körde ganska hårt.

Last edited:
i skogen kan det ju vara riktig skönt med en hoj som inte låter så att man kan smyger fram utan att störa andra skogsnjutare eller djur.
men som jag själv har upplevt det och även hört från andrar så fick jag en otroligt ändrad körskänsla när jag bytte från org system till ett effektsystem på min förra hoj. plötsligen kunde jag höra hojen mkt bättre. det vart för det ena roligare men även "lättare" att känner av motorn/varvtalen osv.

ang batteri tiden kan jag tänker mig att det är rätt likt datorer och annat med batterie tider. som tex min dator som skulle har 6timmar. redan i början klarade jag knappt 5timmar. efter ett halvt år 2timmar och efter ett år var skiten paj.

powermässigt har jag inte räknat och kan inte räknar sånt heller men kolla man på filmen så bli jag inte impad som nån annan uttryckte sig.
tex vid hoppen drar han fullt just innan och klarar då precis att landa "rätt", om man jämför då en standard cross så dutta man snarare på gasen för att kommer upp i samma fart.visst, bara en uppskattad känsla efter att jag har sett filmen men har sett ngr andra filmer om andra elhoja där det ser likt trött ut. tex den där facebok sidan det länkades till på förra sidan. där hitta man en dragrace på elhojen mot en 250 där elhojen vinner. kan tänker mig att en elhoj verkligen kan drar snabbare på starten men just i denna film ser det då verkligen inte ut som hojarna går snabbt efter de 60-100m.

Håller med om att 4,2kW spontant låter lite. Men har du någon data på att det inte är kul? för hur mycket effekt bränner en duktig amatör som pressar max med crossen, i snitt?

Medelhastigheten på en crossbana är ju relativt låg, och eftersom effekt är proportionellt mot hastighet kommer medeleffekten bli ganska låg jämfört med om samma fordon skulle köra på en större asfaltsbana.

När jag räknade grovt på det här en gång tog jag data från en Ariel Atom runt Sviestad. Bilens toppeffekten är 245 hk, och mina ganska grova beräkningar visade att medeleffekten var runt 70 hk. Det skiljde alltså en faktor 3-4 mellan toppeffekt och medeleffekt. Detta var alltså på en 2km lång asfaltsbana med lång raksträcka. Med detta i åtanke tycker jag att faktorn 5 (22/4,2) för en motorcykel som kör på en grusbana där medelhastigheten nog är mindre än hälften av Sviestad tyder på att föraren gasar rejält.

Men är den verkligen tröttare? 30hk på 95kg tycker jag låter bättre. Jag tror den är i nivå med 250 fyrtakt.

4.2kW eller knappt 6hk, det är som en hårt trimmad moped och jag känner mig ganska övertygad om att en sådan skulle jag nog kunna hålla stumt med varvet runt på vilken sandbana som helst.

Men om vi tar en vanligare cross typ en 250F som jag kört en hel del så håller jag nog full gas mer än hälften av tiden. En sån har väl 35hk på bakhjulet så säg att jag snittar 17hk i snitt. Det är min gissning och med en 450 så snittar jag nog aningen högre.

Eller om man räknar från andra hållet så bränner jag ca 5 liter bränsle på en timme effektiv crossåkning med 250F och kanske 6 liter med 450F. Det är 45 resp 56kWh nu på fullgas är verkningsgraden bra kanske 35% vilket används under ganska stor del av tiden på250F så jag vågar nog tror att jag ligger kring 20-25% genomsnittlig verkningsgrad med en 250F och det blir då 9-11kWh som jag skickar ut på bakhjulet under en timme med 250F. Och något mer effekt men med sämre verkningsgrad på 450F så säg 10kWh.
Då anväder jag alltså i genomsnitt 13-14 hästar runt en crossbana. I enduro så snittar man lägre. Men säg för enkelhetens skull att jag snittar 8.4kW så skulle ett batteri enligt ovan vara slut på 15 minuter.
Crosstanken rymmer väl drygt 7 liter så på den kör jag 1.5hcross med 250F eller 2h enduro.

30hk räcker nog bra, särskillt i ett brett register men klarar den ju bara tillfälligt, vad det nu innebär? Det vet kanske du?
Det 30 hästarna faller väl kanske ändå på att batteriet tar slut så snabbt om man nyttjar den effekten.

Min drömhoj! Fan va gutt att kunna glida runt på skogsstigar m.m utan en brummande motor. Tänk att aldrig behöva byta olja, justera ventiler, byta kolvar, blaska med oljeblandat m.m, bara rent nöje hela tiden, vrid nyckeln till ON och kör...

För en motionär tror jag att den hade varit fullt tillräcklig.
JAg har aldrig kört t.ex GGN så jag vet inte hur långt ett varv är, men tror en elhoj är rätt lättkörd i sådana sammanhang :)

EDIT: Synd dom inte kunde lägga in en krets för s.k "bromskraftåtervinning", så all motorbroms laddar batteriet. :)

Uhuhu! :gnissla
Som motorcyelintresserad nänns det som att skogsåkeriet skulle bli svartvit film utan de inslagen. För att inte tala om avsaknaden av tvåtaktsrök och och det skönt burkiga expansionsammarljudet :skrämd

Vad gäller tvåhjulingar tror jag dock att nästa boom vad gäller eldrift, är eu-moppar. Där är det ju som klippt och skuret.

Last edited:
Ska väl tillägga som motortaliban att jag har två radiostyrda bilar med elmotor och det känns faktiskt ganska skönt att slippa slabba med metanol och olja som sprids över hela bilen.

Och det intressanta är att elbilarna verkar vara snabbare än nitrobilarna idag och dessutom kan dom som tävlar köra ett 30min rejs på samma batterier. Nitrobilarna har begränsad tankstorlek och måste tanka typ var 5e minut.
Det är alltså helt omvända roller men kanske inte så konstigt för en glödstiftsmotor har en verkningsgrad kring 1-2% så den blir lite lättare att konkurera ut.

Därav tror jag att elfordonens nästa marknad att slå sig in på och bli dominerande på blir mopeder och hjälpmoterer för cykel. På fordon som är gjorda för kortare transporter, och som dessutom inte behöver så mycket effekt. dvs små batterier räcker.

Men säg för enkelhetens skull att jag snittar 8.4kW så skulle ett batteri enligt ovan vara slut på 15 minuter.
När jag provat cross har jag kännt mig riktigt slut på 15 minuter, men jag är ju inte van. Vid bankörning på gokartbana räcker 15 minuter/timme, tycker jag, särskilt en varm dag, då är jag helt slut efter 4 timmar. Nu kunde ju inte den där laddaren ladda på 45 minuter, men det kommer nog i nästa modell. Finare LiPo för leksaker klarar att laddas 8C, dvs laddas fullt på mindre än 10 minuter. Att ladda en elhoj på så kort tid skulle kräva 3-fas uttag, men vanlig 230 16A räcker för att ladda 2kW på 45 minuter.

30hk räcker nog bra, särskillt i ett brett register men klarar den ju bara tillfälligt, vad det nu innebär? Det vet kanske du?

Det betyder att man kan hålla fullt i någonstans mellan 5 och 120 sekunder i sträck, helt beroende på motorns massa och hur mycket mer ström än nominell som används. Medelvärmen måste blir lägre än nominell. Man kan alltså inte köra full gas upp för ett berg, man man kan antagligen hålla fullt så ofta man klarar av på en bana.

Den amerikanska jag länkade till är vätskekyld, så den klarar nog betydligt längre perioder med full gas.

Jag tror tillverkarna förstår att kunderna är bekymrade över körtiden. Att då skriva glädjesiffror i produktinformationen så att den första recensionen får rubriken "ONLY LASTS 22 MINUTES", är nog inte så smart. Så jag gissar att de är konservativa så att recensenten istället kort nämner att de fick en körtid på 40 minuter trots att de körde ganska hårt.

Där tror jag att du har kraftigt fel!

När det gäller elbilar har man alltid angivit rena glädjesiffror.
En massa familjer i danmark fick prova elbilar med 16 mil räckvidd, dom fick ut 8-10 mil, sen blev det vinter...

Med lysen, fläkt och torkare igång, och några minussgrader ute halverades det, några tog sig inte ens enkel väg till jobbet.

Som föredetta elflygare (modellplan) vet jag vikten av att ta batterierna "varma" från laddaren, det kan skilja upp till 10%, det gör man när man mäter upp siffrorna, med släta stenhårda däck i lätt nedförsbacke, medvind,solen i ryggen, en lätt förare och utan krav på att det ska gå att återupprepa.

Här i Sverige skulle det köras distanstest med Tesla roadsters, mellan två orter som enlig uppgift skulle ligga inom den uppgivna räckvidden.

Tyvärr började det regna så dom insåg att båda bilarna skulle köra tomt långt innan målgång på grund av fläkt/vindrutetorkare, det visade sig inte göra något, då båda bilarna gick sönder innan batterierna var tomma.

Så med största sannorlikhet är siffrorna överdrivet positiva även i det här fallet.

Kan ni sluta mörda enheter och säga kwh per timme? Jag har ingen aning om vad effekt per tid i kvadrat är för enhet, energi ökning kanske? :tungan (m/s^2 är ju aceleration)

"2.1 kWh of energy for more than 30 minutes' riding pleasure"

Korrekt översatt: 2.1 Kwh batteri, för mer än 30 minuters körglädje.

rated output: 7.5 kw

2.1/7.5=0.28 dvs du kan hålla full patte i 19 minuter. Dvs klarar ett varv runt en mindre endurobana eller ett crossheat

Inte så svårt att räkna ut va?

Cool grej, även om det inte är nått nytt eller praktiskt användbart då den e klenare än en fiddy, så gillar jag iden.

När jag provat cross har jag kännt mig riktigt slut på 15 minuter, men jag är ju inte van.

Blir du van så gasar du hårdare och så är du ändå slut efter 15min och vill pusta ut i depån en stund. Men då måste du ju ändå ha 4 batterier om du ska köra 4*15min med lite vilopaus emellan. Och dom är ju inte billiga. Alternativt ett stort elverk men vad är då vitsen med el-cross?

Tävling blir ju helt uteslutet med 15min driftstid.

Sen vill jag se el-crossar med mer prestanda in action innan jag tror på det. Varje gång det kommer en ny så ska dom vara så snabba och sedan när man får se dom på film så är det i princip mopeder.
Det kommer säkert nån gång...

Pratet om effekt gör den inte riktigt rättvisa, iaf inte i endurospåret.

En bensinmotor är starkare effektmässigt, men en elmotor har fullt vrid redan vid 1 rpm vilket i teorin skulle göra den rätt så överlägsen på svåra banor när det behövs mycket körning i lägre fart.

Halva lyckan i motorcyckelkörning är ju såklart att köra, den andra ligger i motorljudet.

Så tycker jag iallafall

De där är bara en (el)motordriven DH/Freeride cykel, kan förstå aspekten med tystheten men räkna inte med att du kan smiska runt på några riktigt a Cross/enduro banor med den där. dom är inte anpassade för den sortens åka.

Läste en artikel i senaste Motorad "Offroad" där dom testat ett annat märke av El-crossar
och dom var positivt överraskade över dessa skapelser men och de är ett stort men dom måste gå på speciellt anpassade baner för dessa som är tillplattade och inte alls så lösa som riktigt Cross banor då som inte pallade med att köra nån längre tid i sådant underlag.

Kan passa utmärkt i dom miljöer som visas upp i filmklippet och som lek hoj fram och tillbaka i stan eller på gatan hemma för att inte störa grannarna eller på en Bmx/freeride bana men för dom pengarna vet jag inte... :D Men de är "my two cents"

• Gilla
Reaktioner: Lx3
42Nm var det va?
Det är väl vad en 400cc fyrtakt har vid ca 10.000RPM?

En skogsamatör ligger väl snarare och fiser runt vid 4000-5000-strecket.
Vad ligger en kolvmotor på där?

Dessutom: tänk så najs att ha banor typ mitt i stan UTAN RESTRIKTIONER PÅ KÖRTIDER.
Jag gillar detta, skarpt. Tråkigt att jag måste vänta ut att inflationen ska göra sitt jobb innan jag kan handla loss igen.

42Nm var det va?
Det är väl vad en 400cc fyrtakt har vid ca 10.000RPM?

En skogsamatör ligger väl snarare och fiser runt vid 4000-5000-strecket.
Vad ligger en kolvmotor på där?

Dessutom: tänk så najs att ha banor typ mitt i stan UTAN RESTRIKTIONER PÅ KÖRTIDER.
Jag gillar detta, skarpt. Tråkigt att jag måste vänta ut att inflationen ska göra sitt jobb innan jag kan handla loss igen.

Last edited:
Jag tycker den är grym.. Skulle vara kul att wheela runt i byn utan att störa folk o grannar på senkvällarna..

Det är väl det den räcker till... Men dom är på rätt spår!!
Med att utvecklingen går fram åt får man hoppas priset kommer sjunka, för en hundring laxar e väl lite dyrt för en trampfri bmx

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8