Elektrisk Superbike

Det handlar inte om ljudet. Titta på hur de aktuella cyklarna ser ut och är byggda.

Tittar du på filmen med Mission One (eller vad den nu kallades) så ser du tydligt vad jag menar med kostym.

Det finns ingen anledning att bygga elektriska tävlingsmotorcyklar (eller bilar för den delen) - motorsporten står inte för några utsläpp eller resursförbrukningar. Att resten utav världen åker runt på trikkar i framtiden (vilket inte är så troligt), betyder inte att motorsporten också måste göra det. Som sagt, det är inte vi som förbrukar olja eller står för utsläpp. Vi står för en lite bullerökning på några kvadratmil utav jordens yta, mer än så är det inte.

Och det finns ju inga buller problem i tex. Falkenberg och Anderstorp?

Hur går tankarna bakom den idén?

Vid fullt nedlägg fjädrar gaffeln i ca 45° vinkel från underlaget, vilket inte fungerar lika bra som vid körning rak fram då vinkeln är 90°. Dessutom är fjädringen ihoptryckt, vilket gör den hård. Jag tror att om gaffeln är något elastisk i sidled fungerar den som en bladfjäder vilket gör att hjulet följer vägen bättre. Har även läst att svingarmar till racermotorcyklar designas så att de är lagom elastiska i sidled.

Och det finns ju inga buller problem i tex. Falkenberg och Anderstorp?

det finns inga bullerproblem, bara folk som flyttar till motoranläggningar och finner det nöjsamt att klaga på välljudet.

hade de flyttat intill en bondgård hade de klagat på lukten, i brist på annat :död

Vid fullt nedlägg fjädrar gaffeln i ca 45° vinkel från underlaget, vilket inte fungerar lika bra som vid körning rak fram då vinkeln är 90°. Dessutom är fjädringen ihoptryckt, vilket gör den hård. Jag tror att om gaffeln är något elastisk i sidled fungerar den som en bladfjäder vilket gör att hjulet följer vägen bättre. Har även läst att svingarmar till racermotorcyklar designas så att de är lagom elastiska i sidled.

Jepp. Låter som att det ligger något där. Hörde att när ducati började med kolfiberram så gick dom över till en mindre diameter på gaffelbenen för att få tillräckligt med elasticitet i hela hojjen då den blev för styv.

Men jag är endå fundersam ifall ovala gafflar är bästa vägen att gå då gaffeln förmodligen blir mer låst i sin naturliga rörelseväg när rören böjjer sig mer.

Det finns ingen anledning att bygga elektriska tävlingsmotorcyklar (eller bilar för den delen) - motorsporten står inte för några utsläpp eller resursförbrukningar. Att resten utav världen åker runt på trikkar i framtiden (vilket inte är så troligt), betyder inte att motorsporten också måste göra det. Som sagt, det är inte vi som förbrukar olja eller står för utsläpp. Vi står för en lite bullerökning på några kvadratmil utav jordens yta, mer än så är det inte.

Fast som jag ser det så ska motorsporten gå i bräschen för nya tekniska lösningar och framtidstänk.

Och oavsett vad man tycker om förbränningsmotorns förträfflighet så finns det ju inte ett oändligt lager av fossila bränslen. Det kommer ta slut.
Å varför då inte satsa på el?
Är det verkligen så dåligt?

Missförstå mig inte, jag älskar verkligen förbränningsmotorer, men jag tror inte att det finns någon framtid för förbränningsmotorn så som läget ser ut idag.

Sen gillar jag teknik, framsteg och utveckling. Nya saker är kul! :banana

om Motoczysz framgaffeln, det man har gjort är att separera dämpningen från styrningen av hjulets upp och ner rörelse.
Hojen har en stötdämpare typ en "vanlig bakdämpare" uppe under styrhuvudet.
motoczysz.jpg

Själva gaffeln består av ytterben och innerben, båda runda, ytterbenen har glidlager som innerbenen glider i, innerbenen sitter fast i en "gaffel" som är oval till formen, se bilden (X6 gaffeln som den heter monterad på en R1)
122_0507_03z+2005_czysz_c1_990+front_side_view.jpg

Den nedre gaffeln står för flexet, som dom kan laborera med genom att ha olika godstjocklekar, tätare - glesare förstärkninger etc.

Här är startlistan för TTXGP
HTBLAUVA – TGM (AU) Martin Loicht

eROCKIT (D) Rigo Richter

eROCKIT (D) David Madsen-Mygdal

XXL (D) Thomas Schoenfelder

TORK (INDIA) Garth Woods

ManTTx Racing (IoM) Dan Kneen

Rondine Racing Team (IT) Alessio Corradi

Brunel X-team (UK) Steve Harper

EVOdesign (UK) Mick Grant

EVOdesign (UK) Olie Linsdell

EVOdesign (UK) Paul Owen

Imperial TTxGP (UK) Chris Palmer

Kingston University (UK) Maria Costello

Team Agni (UK/INDIA) Robert Barber

Barefoot Motors Racing (USA) Chris Petty

Brammo/BIKE (USA) Roy Richardson

Cool World Team (USA) Steve Macdonald

Cool World Team (USA) Antonio Maeso

Electric Motorsport (USA) Chris Heath

Electric Motorsport (USA) Marie Hodgson

KillaCycle Racing/Lightning Motorcycles (USA) Alan Connor

Mission Motors (USA) Thomas Montano

MotoCzysz (USA) Mark Miller

Vem vinner?
Hoppas på Motoczysz, trodde på EVOdesign med Olie Linsdell (flerfaldig NW200 vinnare) i sadeln men han crashade i onsdags på sin R6a, (punka i 155mph, bröt ett ben, skadade ett knä och armbåge mm)

Mission One med Tom Montano blir kanske farliga, Montano är snabbaste amerikan på ön.

Last edited:
det finns inga bullerproblem, bara folk som flyttar till motoranläggningar och finner det nöjsamt att klaga på välljudet.

hade de flyttat intill en bondgård hade de klagat på lukten, i brist på annat :död

Eftersom dessa människor påverkar min möjlighet att utöva min hobby är de ett problem för mig, du kanske helst sitter hemma och stickar, vad vet jag!

Eftersom dessa människor påverkar min möjlighet att utöva min hobby är de ett problem för mig, du kanske helst sitter hemma och stickar, vad vet jag!

w o r d

Uppenbarligen är buller ett problem, eftersom det mig veterligen klagas och gnälls invid varenda motorbana i hela landet!

Jaha, nu har man sett elmotorcykelracing också.

Det var ju... Annorlunda...

Jag skulle hellre måla en pall och titta på när färgen torkar än att titta på MotoGP på elhoj.

Jaha, nu har man sett elmotorcykelracing också.

Det var ju... Annorlunda...

Jag skulle hellre måla en pall och titta på när färgen torkar än att titta på MotoGP på elhoj.

Precis som med förbränningsmotorroadracing är det nog mycket roligare att köra än att titta!

Precis som med förbränningsmotorroadracing är det nog mycket roligare att köra än att titta!

Jo, så är det säkert, men förbränningsmotorracing har jag sällan lust att snabbspola förbi...

Jag kör inte MotoGP, men jag ser det
Jag kör inte elhoj, men det orkar jag inte ens titta på.

Visst var det spännande att batteriet blev tomt strax innan målgång, så att han fick släppa förbi halva fältet innan han kunde krypa i mål, men jag ser gärna en köttig omkörning i målkurvan istället...

Jag ser det som att vi bevittnar motorcykelracingens barndom en gång till. Stora skillnader mellan maskinerna. Stor utvecklingspotential.

Jag ser det som att vi bevittnar motorcykelracingens barndom en gång till. Stora skillnader mellan maskinerna. Stor utvecklingspotential.

Japp, håller med, och vem skulle inte velat vara med på den svartvita tiden?

Tror de ska arrangera egna tävlingar i skymundan innan de "bränner" sin sport för allmänheten. Ju fler tråkiga och långsamma race, ju färre kommer att vara intresserade när de väl fått upp farten.

Tror de ska arrangera egna tävlingar i skymundan innan de "bränner" sin sport för allmänheten. Ju fler tråkiga och långsamma race, ju färre kommer att vara intresserade när de väl fått upp farten.

Ähh, kolla bara på JAS, det var ju mycket roligare och se ibörjan, nu är det ju bara en gäspning:)

Motoczysz var inte direkt nått tyst..

[YOUTUBE-ID]UmSswrLbmgc[/YOUTUBE-ID]

[YOUTUBE-ID]9XKbwWfbxNU[/YOUTUBE-ID]

En förhandstitt på Derbi GPR EV.

[YOUTUBE-ID]6CWplatxtGY[/YOUTUBE-ID]

Back