Elektrisk Superbike

Tom Montano på Infineon Raceway med en Mission One Electric Superbike.
http://www.ridemission.com/

MissionOne-1.jpg

MissionOne-2.jpg

MissionOne-3.jpg

MissionOne-4.jpg

Skit coolt. Undrar om man får chansen själv till ett normal pris att köra en sådan innan man blir för gammal. För faktum är ju ändå att förbränningsmotorn äär döende, hur gärna vissa än vill säga emot =) Vi kommer bli av med ljudet av twinnar o rad fyror, skramlande växellådor och den goa 2takts lukten.....:(

En hoj till som är färdig att tävlas med på IoM. Brammo Entiria TTR.

BrammoenertiaTTR.jpg

BrammoEnertia-TTR.jpg

BrammoEnertiaTTR-1.jpg

www.brammo.com

[YOUTUBE-ID]Z1BHo3fYzJc&feature=player_embedded[/YOUTUBE-ID]

Skit coolt. Undrar om man får chansen själv till ett normal pris att köra en sådan innan man blir för gammal. För faktum är ju ändå att förbränningsmotorn äär döende, hur gärna vissa än vill säga emot =) Vi kommer bli av med ljudet av twinnar o rad fyror, skramlande växellådor och den goa 2takts lukten.....:(

Man kan ju bygga ett bensindrivet elverk för batteriladdning och däcksvärmare. Där man naturligtvis anväder sig av ngn hårig RR-motor som drivkälla. En TZ750-motor med ljuddämparlösa expansionskammare tex. :D

Man kan ju bygga ett bensindrivet elverk för batteriladdning och däcksvärmare. Där man naturligtvis anväder sig av ngn hårig RR-motor som drivkälla. En TZ750-motor med ljuddämparlösa expansionskammare tex. :D

Förlorar man inte lite av poängen då?

Precis och vad jag erfarat så håller inte batterierna länge. Lite skillnad på hur dom lagras också. Visst i lager så kanske dom inte åldras mycket. Men tills dom kommer till affären och kunden då? Kanske ligger på en lastpall i några månader. Köp ett batteri som redan förlorat 10%.. använd det hårt och det kanske förlorar 30% per år. 70% är borta efter 2år...

Mao så kör du inte långt det andra året. Ödslar man energi om man hela tiden måste ladda ett dåligt batteri?
Dessutom:
Hur effektiv är energiöverföringen när man först måste producera den (kolkraft, kärnkraft?), överföra den med förluster i elnätet, via en laddare (med ytterligare förluster) till ett batteri som självurladdar?

Dessutom:
Hur effektiv är energiöverföringen när man först måste producera den (kolkraft, kärnkraft?), överföra den med förluster i elnätet, via en laddare (med ytterligare förluster) till ett batteri som självurladdar?
Skönt och se att det finns fler som tänker lite längre än näsan räcker :tummenupp

Dessutom:

Såja, utveckling kommer ju inte att stanna. El kommer att produceras på massor av olika sätt och av privatpersoner om en inte alltför avlägsen framtid. Stoppa laddarkabeln rakt in i din egen anläggning av vindkraft eller solceller så har du minskat förlusten iaf. Batterierna förutsätter jag att dom också kommer att bli bättre. Elfordon kanske inte är lösningen men jag tror dock att dom kan bli ganska bra.

Såja, utveckling kommer ju inte att stanna. El kommer att produceras på massor av olika sätt och av privatpersoner om en inte alltför avlägsen framtid. Stoppa laddarkabeln rakt in i din egen anläggning av vindkraft eller solceller så har du minskat förlusten iaf. Batterierna förutsätter jag att dom också kommer att bli bättre. Elfordon kanske inte är lösningen men jag tror dock att dom kan bli ganska bra.
Jag tror inte att olje- och energibolagen kommer att titta på och låta oss själva producera den energi som de tjänar hundratals miljarder på varje år....

Men tanken är ju fin :)

Dessutom:

Jag skulle nog vilja påstå att energiöverföringen från bränslekälla -> kraftverk -> batteri är ett antal nivåer mer effektiv än överföringen från borrhåll -> tanker -> raffinaderi -> bensinstation -> biltank ->kemisk energi vid förbränningen.

Självurladdningen är ett ickeproblem för ett fordon som används en gång i veckan eller oftare.

Angående ljudet så sägs det ju låta lite som ett jetplan när de åker förbi,enligt vissa som hört dem i verkligheten på bana.

Skönt och se att det finns fler som tänker lite längre än näsan räcker :tummenupp

Se ovan.

Fattar inte motståndet mot eldrivna fordon. Den absolut största fördelen måste ju vara flexibilitet, dvs att man inte låser upp sig vid en viss energikälla. El kan produceras på en rad olika sätt och framförallt, av dig själv, i ditt eget hus (solpaneler och vindkraft). Tror inte det är så många som skulle smälla upp ett eget raffinanderi på tomten...

-edit- ser att jag skrivit ungefär exakt samma som para... :brinnerup

Last edited:
Jag skulle nog vilja påstå att energiöverföringen från bränslekälla -> kraftverk -> batteri är ett antal nivåer mer effektiv än överföringen från borrhåll -> tanker -> raffinaderi -> bensinstation -> biltank ->kemisk energi vid förbränningen.
Nu förenklar du verkligheten rejält.

Kol är en stor energikälla och det är inte direkt miljövänligt att bryta, transportera, elda och distribuera i jämförelse med bensin. Dessutom eldar vi massor av olja för att få el och sen ska vi inte tala om de restprodukter kärnkraften producerar...

Nu förenklar du verkligheten rejält.

Kol är en stor energikälla och det är inte direkt miljövänligt att bryta, transportera, elda och distribuera i jämförelse med bensin. Dessutom eldar vi massor av olja för att få el och sen ska vi inte tala om de restprodukter kärnkraften producerar...

Nä, jag kommenterade Skrotnisses inlägg som verkade påstå att energiöverföringen mellan energikälla och slutanvändning skulle vara mindre effektiv i elnätet än med petroleumbaserade produkter vilket naturligtvis är dumheter (brunkol för kraftverk bryts generellt i direkt anslutning till kraftverk och går med transportband från brott till verket). Annars har du rätt i att vi har många typer av miljöskadlig elproduktion men det finns också många rena produktionsmetoder för el och med tiden kan vi fasa ut de dåliga till förmån för de rena, något som ju aldrig blir möjligt med förbränningsmotorer.

Mission Ones hoj tycker jag annars är riktigt fet, designen är ju lite skum men jag gillar den mer, ju mer jag ser den. Hade lätt kunna tänka mig att äga en sån, om specen stämmer någotsånär.

Du är för användadet av fossila bränslen men mot kärnkraft?
Nej, det var inte vad jag skrev.
Jag försökte bara poängtera att el inte är så rent som vissa försöker göra gällande.

Är för en utbyggnad av svensk kärnkraft :)
Nä, jag kommenterade Skrotnisses inlägg som verkade påstå att energiöverföringen mellan energikälla....
Okej, då är jag med på vad du menade :tummenupp

Nästa diskussion är vad som egentligen är skadligt eller inte för vårt klimat men det kan vi ta en annan gång, alarmisterna brukar nämligen gå i taket när man tar upp det :hihi

Back