Elektrisk mc - när?

  • Thread starter Thread starter überkill
  • Start date Start date
Ljudlöst eller med ett vinande ljud är coolare.. Lite som dagens Nightrider eller batman..

Nja nej fan de ska låta ju. Inte surra de tar ju glansen av mycke, för att inte säga de mesta. Till och med den härliga lukten man i hallen kan få om man glömt korka igen hålet så att säga.

Iaf så e de ju bra med alternativ de kan ja hålla med om.
 
Nja nej fan de ska låta ju. Inte surra de tar ju glansen av mycke, för att inte säga de mesta. Till och med den härliga lukten man i hallen kan få om man glömt korka igen hålet så att säga.

Iaf så e de ju bra med alternativ de kan ja hålla med om.



Du tar alltså med hojen in i hallen? Eller vilket hål e det du glömmer korka igen :7peta
 
Jag är ingen elfordonsspecialist, men min flickvän har byggt om en Cagiva C12R till eldrift. Den ger en max effekt om cirka 20kW och en räckvidd om cirka 6 mil i 70-80km/h. När den är uppgraderad i steg 2 kommer den ge max 30kW och en räckvidd om 10 mil. Den går alltså idag ungefär som originalet gjorde och kommer att gå lite bättre i framtiden. :)
Hon kör utan växellåda med en toppfart om runt 110km/h, men ska i steg 2 gå i runt 140km/h. Den väger något mer än originalhojen men inte så att det påverkar köregenskaperna negativt.

Och det är någonstans där tekniken är i dag, kan matcha en strypt 125'a prestandamässigt och får ändå kortare räckvidd och väger mer.
(för jag gissar att Cagivan orginal har betydligt längre räckvidd)

Ska man försöka öka prestanda eller räckvidd så blir det tungt.
 
Jag ser det så här när det gäller elektriska hojar...
Först o främst ska tekniken finnas för att göra dem åtråvärda genom att man har tillräckligt mycket kraft som kommer tillräckligt långt. Tänk på att man konkurrerar med sannerligen effektiva förbränningsmotorer.

Men eftersom denna teknik inte finns för tillfället innebär det att företagen måste lägga ner massa teknik, forskning samt pengar för att göra detta möjligt. O då ska man ha i åtanke att det är inga småsummor som spenderats hittills på ny batteriteknik.

Men säg då att man lyckas! Man kommer på en snillrik teknik vilket gör att man kan skjuta på en mc i hyfsad fart till en hyffsad sträcka. Då har vi priset...denna skapelse skulle nog ligga MNST 30.000 över normala förbränningshojar.

Och det innebär att de "nya skapelserna" har att konkurrera med förbränningshojar som accelererar snabbare....har högre toppfart....kommer längre...som inte behöver leta upp speciella "batteripumpar" samt har en del förmågor som nästan alla av älskar...ljudet!

Nu så har företagen något att tänka på...ska de spendera åtskilliga miljarder på ny teknik som KANSKE funkar?
Om det funkar.....Kommer någon vilja köpa deras teknik? Inte tror jag Yamaha skulle våga chansa på att de skulle få sålt tillräckligt många för att täcka utvecklingen av den nya "eletriska hojen" ...de har ganska stor insikt vad som folket vill ha...kanske därför utvecklingen inom detta område knappt har börjat?

Frågar du mig tror jag att nya typer av förbränningsmotorer med alternativa bränslen är svaret....dock inte inom vår livstid. Only time will tell
 
Är själv också för mera kärnkraft men problemet är ju att uran inte är någon outtömlig energikälla, utan kommer att ta slut det också. Så fast ja hatar de här proppellrarna ute i naturen så är väl vindkraft ett av de bättre alternativen.


Emil

Jovisst, för min del skulle de gärna få fylla hela sveriges kust med snurror, men inte ens det skulle räcka för att vi ska kunna avstå från kärnkraft eftersom det finns dagar det inte blåser ett skvatt.

Det skulle vara jäkligt intressant om någon på allvar skulle räkna ut miljöpåverkan om alla fortfarande åkte runt i amazoner o bubblor, dvs inga bilar hade skrotats och endast tillverkat nya för att möta den ökade efterfrågan.
Det lär visst vara så att Toyotas (tror jag det var) nya miljöbil inte är ett dugg bättre än vilken småbil som helst om man tar med miljöpåverkan från tillverkningen i kalkylen
 
Jovisst, för min del skulle de gärna få fylla hela sveriges kust med snurror, men inte ens det skulle räcka för att vi ska kunna avstå från kärnkraft eftersom det finns dagar det inte blåser ett skvatt.

Det skulle vara jäkligt intressant om någon på allvar skulle räkna ut miljöpåverkan om alla fortfarande åkte runt i amazoner o bubblor, dvs inga bilar hade skrotats och endast tillverkat nya för att möta den ökade efterfrågan.
Det lär visst vara så att Toyotas (tror jag det var) nya miljöbil inte är ett dugg bättre än vilken småbil som helst om man tar med miljöpåverkan från tillverkningen i kalkylen

Glöm inte skövlingarna i Amazonas.
 
Tänk på att man konkurrerar med sannerligen effektiva förbränningsmotorer.

nja, en bensin motor har en verkningsgrad på ca 30% en elmotor 90%

o angående priset, "Då har vi priset...denna skapelse skulle nog ligga MNST 30.000 över normala förbränningshojar" sparar du ju in snabbare och snabbare.
Bensin blir bara dyrare och dyrare
 
Men säg då att man lyckas! Man kommer på en snillrik teknik vilket gör att man kan skjuta på en mc i hyfsad fart till en hyffsad sträcka. Då har vi priset...denna skapelse skulle nog ligga MNST 30.000 över normala förbränningshojar.


Nu så har företagen något att tänka på...ska de spendera åtskilliga miljarder på ny teknik som KANSKE funkar?
Om det funkar.....Kommer någon vilja köpa deras teknik? Inte tror jag Yamaha skulle våga chansa på att de skulle få sålt tillräckligt många för att täcka utvecklingen av den nya "eletriska hojen" ...de har ganska stor insikt vad som folket vill ha...kanske därför utvecklingen inom detta område knappt har börjat?

Frågar du mig tror jag att nya typer av förbränningsmotorer med alternativa bränslen är svaret....dock inte inom vår livstid. Only time will tell

Men är det inte alltid så att i utvecklingsfasen av ny teknik är den både tekniskt undermålig och dyr men potentialen gör att det ändå är en källa till utveckling.
Jämförelsen med exempelvis plasmaskärmar (som kostade fläsk, och var skitdåliga i början) ligger nära, nu är det kanske Oled skärmar som gäller ett tag framöver, för tillfället skitdyra och små, men men.......:)

Jag tycker det är tråkigt att sverige är så usla på hänga på el tåget...
snacka om tillväxt möjligheter
 
http://www.vectrix.com

Vectrix_Superbike-thumb.jpg
 
ztaevfäl

Hmm, man skulle kanske damma av fords gamla koncept från -58. Vad sägs om 800 mil på en laddning. Med modern teknik skulle detta kanske bli bra. Låt bli att krocka bara. :näsblod

http://en.wikipedia.org/wiki/Ford_Nucleon

EDIT:

Hur man nu kan vilja ha en El hoj och byta ut de härliga motorljudet mot de tradiga surrandet är för mig totalt obegripligt

Kräsen blir utan :mad:
 
Last edited:
Måste en elektrisk hoj ha batterier som energikälla då?

ja, hur ska du annars förvara den elektriska energin? Skulle vara bränslecellstekniken där man (oftast) producerar en elektrisk ström genom reduktion och oxidation av syre och vätgas till vatten.

elhoj i all ära, jag tror säkert det kan funka. Men jag tror, tja framför allt pga vikt och räckvidd, att det mest rimliga alternativet för hojar antagligen blir icke-fossila bränslen som typ biodiesel eller etanol eller liknande. Kanske rentav biogas för fordonsbruk.

El är ju inte miljövänligare än dess produktion. Det är t.ex. värdelöst att köra elhoj om juicen kommer från e-ons nya naturgaskraftverk i Malmös hjärta....

Bensin blir bara dyrare och dyrare

samma gäller ju iofs elen...:tummenupp
 
Last edited:
nja, en bensin motor har en verkningsgrad på ca 30% en elmotor 90%

o angående priset, "Då har vi priset...denna skapelse skulle nog ligga MNST 30.000 över normala förbränningshojar" sparar du ju in snabbare och snabbare.
Bensin blir bara dyrare och dyrare

Nja, det stämmer bara om du räknar el som en energikälla vilket det inte är
(det är bara ett sätt att transportera energin).
Ska det vara rättvist så måste man se till den energi som går åt för att framställa elen.
Exempelvis hur mycket el får du ut ur 1ton brunkol, då lär inte elmotorn vara särskilt effektiv längre.
 
Iden är alldeles lysande.
Det stora problemet miljömässigt som ofta missas är att el inte är en energikälla, bara ett sätt att transportera energin!
Vad skulle alla elfordon laddas av om de blev var mans egendom, kolkraft eller olje-el som vi redan idag behöver importera för att täcka elbehovet?
Ska elfordon utnyttjas i någon större skala utan att sabba miljön finns inget annat alternativ än att bygga ut kärnkraften.

Du får det och låta som om det vore något negativt :D
 
Ljudlöst eller med ett vinande ljud är coolare.. Lite som dagens Nightrider eller batman..

Om hojen är helt ljudlöst kan man ju lägga till valfri ljudeffekt mha mp3-spelare och högtalare.

Puttrande från HD? Laserkanon från Starwars, eller melodivinnaren Amy Diamond?
 
Som scooter borde det vara intressant med eldrift om man jämför med tvåtakts EU-moppar. Korta turer till och från jobbet, åka till affären osv borde vara bekvämare med eldrift som ger bättre drag på lågvarv, förhoppningsvis lägre buller och att man slipper doften av tvåtaktsavgaser i jobb-kläderna.

Jag tror att själva tekniken måste börja med scootrarna och bilarna innan det är möjligt att få den prestandan att vara acceptabel för riktiga motorcyklar. Som någon nämde tidigare så behöver det inte betyda att man har en massa batterier, utan en lösning så att man tillverkar all ström eller en viss del av den under färden kanske är en bra lösning.

Det känns ganska mycket 1900-tal att bromsarna fortfarande måste vara mekaniska. Nog måste det vara möjligt att istället återvinna bromsenergin till elenergi även på mindre fordon?

Sen kan man alltid diskutera vad som är miljömässigt bästa lösningen. De flesta konsumenter styrs ju av plånboken så det är upp till politikerna med hjälp av experterna att med skatter och belöningar styra oss mot de bästa alternativen.
 
Last edited:
Back
Top