Strategier för elgixxer.
Tre versioner/huvudsakliga spår.
Version 1.
Mitt Gixxerchassi med en AC-20 motor, Curtiscontroller 1238-5601 och ett 48V 100AH batteripack. Detta ger mig 25 hk (peak) vilket är hälften vad vad jag strävar efter (50 hk)
Men AC-20 är en motor som användes med framgång 2010, och är beprövad. Vikt: 30 kg
Ett 48Vs batteripack innebär endast 15 batterier till en vikt av 48 kg.
Jag skippar batteriövervakning utan använder bottenbalanserade celler.
Version 1 är alltså ram, hjul, bromsar, kåpor, elmotor, motorkontroller med en rudimentär display av strömförbrukningen, 15 batterier, kedja och hopp om livet.
Om version 1 rullar och är hanterbar utvecklas den till version 2.
Budget: ca 2700 USD + 2500 USD = 5200 USD
Version 2.
En separat strömförsörjning bestående av 4 litiumbattericeller (4*3,2V=12V) kopplas tillsammans med en helt fristående kabelstam för att driva belysning, blinkers, bromsljus, Cycle Analyst mm.
En ständigt källa till frustration som jag funnit som en röd tråd på olika elfordonprojekt är bekymmer med 12V-systemen som försörjs av det "stora" batteripacket. Om jag använder led-belysning borde ett seperat 12V litiumbatteripack kunna räcka för den driftstid som det "stora" batteripacket har. Enda nackdelen är att jag måste koppla in två laddare när jag laddar, en för det "stora" batteripacket och en för det "lilla" batteripacket. Med tanke på hur mycket man förenklar systemet, riskexponering och felsökning känns detta som en försumbar nackdel.
Om version 2 rullar och är hanterbar utvecklas den när jag får råd till version 3.
Budget: ca 5000 SEK
Version 3.
Dubblera batteripacket med 15 celler till så att det "stora" batteripacket blir ett 96V 100 AH pack. AC-20 motorn får då, om jag byter motorkontroller, 50 hk (peak).
Budget: ca 3500 USD (Hoppas dock att batteripriserna hinner sjunka en del tills det blir aktuellt).
Så tänker jag. Vad tycker ni?