Elektrisk golvvärme. Vilken och varför?

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Jag renoverar som fan i huset nu och det är dags för köket. Altandörrar ska in i köket istället för fönster så jag kan gå ut till baksidan på huset. Under de fönster som sitter där nu finns en radiator och den måste ju bort om där ska sitta dörrar.

Så, golvvärme tänkte jag mig då. Vattenburet går ju, men jag tycker det bygger för mycket och det känns så smidigt med el. Har kollat lite på Ebeco golvvärmefolie som bara är 0,3 mm tjock och ska funka bra under laminatgolv som jag tänkte ha över.
Någon här som har koll på detta och andra elektriska golvvärmesystem? Vad funkar bra och vad funkar mindre bra? Fick för mig att Ebeco inte har temperaturstyrning förutom en sensor och panel. Att om man lägger en madrass på golvet så blir det jäkligt varmt under. Finns väl sådan elgolvvärme som känner av det och drar ner tempen precis där?

Vad tror ni som provat och har koll på detta? Vilken bör jag skaffa och varför?
 

Ivil

In BP we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Ort
Svealand
Hoj
-
Är det en stor yta så är det ekonomiskt självmord med elgolvvärme. Finns ju jefligt
smutta gv-system som inte bygger mer än 10-12mm. Det har du väll plats med?:7peta
 

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Ort
Salem
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
Har golvvärme med el i båda badrummen och under klinker i hallen. Jag brassar på med 32 grader och det blir väl en 50-lapp i månaden tror jag för ca 30 kvm totalt.

Jag har även fjärrvärme i huset men i samråd med byggaren ville jag inte dra ner vatten under golvet installera shuntar och dessutom är det inte säkert det skulle ha blivit billigare eftersom värmeförbrukningen i värmesystemet då hade ökat och fjärrvärmen har en otänk tendens att bli dyrare och dyrare varje jävla år. Dessutom hade man ju ändå behövt värma med el sommartid när fjärrvärmen är avstängd.

Jag har timer som gör att temperaturen sänks med ett par grader nattetid och när jag inte är hemma. Men annars är det fullt flås och det är förjävla skönt. Och en femtilapp i månaden är det värt.
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Är det en stor yta så är det ekonomiskt självmord med elgolvvärme. Finns ju jefligt
smutta gv-system som inte bygger mer än 10-12mm. Det har du väll plats med?:7peta

Med vatten då eller? Det kanske funkar bra ändå. Jo, 10-12 mm har jag nog plats med men jag har något emot vattenburen golvvärme eftersom jag hade läckage i det systemet i hallen så det pajjade bastun. Nu stod iofs försäkringsbolaget för det, men ändå
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Självbegränsande värmekabel. T2 röd är en sådan kabel

De har jag tittat på lite. Är det lika lätt att lägga och till samma pris eller hur är det? Golvvärme är nytt för mig att lägga.
 

AndreasStam

Ny medlem
Gick med
22 Oct 2012
Ort
Uppland väsby
Hoj
2007, Suzuki Gsxr 1000

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Norrort
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
t2 röd alla dagar, tål mer än folien så inte samma risk att behöva bryta upp för att nått spån gått över den.

t2 är stort märke och av dem säkert 500 jag har installerat (blä för nyproduktion..) har ingen krånglat om inte nån trampat sönder kabeln.

Om du ska lägga den själv (vilket du ju inte ska ;) ) så är smidigaste sättet att limma den med smältlim, de följer med några patroner men köp ett par extra så slipper du snåla.
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
t2 röd alla dagar, tål mer än folien så inte samma risk att behöva bryta upp för att nått spån gått över den.

t2 är stort märke och av dem säkert 500 jag har installerat (blä för nyproduktion..) har ingen krånglat om inte nån trampat sönder kabeln.

Om du ska lägga den själv (vilket du ju inte ska ;) ) så är smidigaste sättet att limma den med smältlim, de följer med några patroner men köp ett par extra så slipper du snåla.

Lite dyrare om man ska ha t2 reflecta plattorna (fan vad plattorna var dyra. Är det inte bara frigolit...) men det är det kanske värt?

Jag har vattenburen värme i huset och jag antar att det blir dyrare att driva en elektrisk golvvärme än om jag kopplar in golvvärme på befintligt värmesystem, men hur mycket dyrare? Jag har ingen aning. Är det värt det eller ska jag ha vattenburet system eftersom kök och matsal som ska ha golvvärme är runt 35 kvadratmeter.
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Dumheter att installera elektrisk om du har vattenburet redan. Vad har du för uppvärmning och vad är din kW-kostnad? Dra av den kostnaden från det ständigt ökande elpriset och du har mellanskillnaden där.
All värme är energi och det går åt lika många kWh för att värma dina 35kvm med el som med vatten. Visst, ett elektrisk system kan vara smart där det känner av laster osv men frågan är när det behövs.

Är huset välisolerat för övrigt? Jag gick i valet och kvalet när jag renoverade för två år sedan om jag skulle slänga in golvvärme eftersom alla golv ändå var uppbrutna och allt skulle reglas om men jag struntade i det och satte upp radiatorer istället och valde riktiga trägolv som inte blir kalla på samma sätt som tex laminat.
Inget jag ångrar men däremot ångrar jag att jag specialbeställde 3st radiatorer då det hade räckt med en enda då jag tilläggsisolerade alla väggar inåt med 70mm samt sprutade alla golv med lösull. Den dyraste radiatorn har jag haft igång en gång, när jag luftade systemet första gången :(

Jag skulle kolla på Floorés lågbyggande renoveringssystem för vattenburet, jag har installerat det några gånger och det har fungerat klockrent varje gång. Eftersom det är en egen shunt så gör det inget med ett väldigt trögt system. Har visat sig vara mest prisvärt också de gånger jag har köpt det.
Så det enda som talar för elektrisk golvvärme är just bygghöjden men frågan är om du kan leva med något högre bygghöjd som det oftast blir?
 

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Norrort
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Dumheter att installera elektrisk om du har vattenburet redan. Vad har du för uppvärmning och vad är din kW-kostnad? Dra av den kostnaden från det ständigt ökande elpriset och du har mellanskillnaden där.
All värme är energi och det går åt lika många kWh för att värma dina 35kvm med el som med vatten. Visst, ett elektrisk system kan vara smart där det känner av laster osv men frågan är när det behövs.

Är huset välisolerat för övrigt? Jag gick i valet och kvalet när jag renoverade för två år sedan om jag skulle slänga in golvvärme eftersom alla golv ändå var uppbrutna och allt skulle reglas om men jag struntade i det och satte upp radiatorer istället och valde riktiga trägolv som inte blir kalla på samma sätt som tex laminat.
Inget jag ångrar men däremot ångrar jag att jag specialbeställde 3st radiatorer då det hade räckt med en enda då jag tilläggsisolerade alla väggar inåt med 70mm samt sprutade alla golv med lösull. Den dyraste radiatorn har jag haft igång en gång, när jag luftade systemet första gången :(

Jag skulle kolla på Floorés lågbyggande renoveringssystem för vattenburet, jag har installerat det några gånger och det har fungerat klockrent varje gång. Eftersom det är en egen shunt så gör det inget med ett väldigt trögt system. Har visat sig vara mest prisvärt också de gånger jag har köpt det.
Så det enda som talar för elektrisk golvvärme är just bygghöjden men frågan är om du kan leva med något högre bygghöjd som det oftast blir?

Fast har man redan andra uppvärmningskällor så behövs det så löjligt lite för att golven ska kännas varma.

Men självklart har du rätt i sak. Har fått för mig att vattenburret är dyrare och krångligare dock? Har aldrig ens sett när de instalerat ett så jag är väldigt partisk
 

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Norrort
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Lite dyrare om man ska ha t2 reflecta plattorna (fan vad plattorna var dyra. Är det inte bara frigolit...) men det är det kanske värt?

Jag har vattenburen värme i huset och jag antar att det blir dyrare att driva en elektrisk golvvärme än om jag kopplar in golvvärme på befintligt värmesystem, men hur mycket dyrare? Jag har ingen aning. Är det värt det eller ska jag ha vattenburet system eftersom kök och matsal som ska ha golvvärme är runt 35 kvadratmeter.

Jag tycker plattorna är slöseri och hade kört kabeln
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Fast har man redan andra uppvärmningskällor så behövs det så löjligt lite för att golven ska kännas varma.

Men självklart har du rätt i sak. Har fått för mig att vattenburret är dyrare och krångligare dock? Har aldrig ens sett när de instalerat ett så jag är väldigt partisk

Det behöver inte vara mycket krångligare, vattenburet får man ju dessutom koppla in själv och behöver inte anlita en kabelapa till :D

Jag tycker plattorna är slöseri och hade kört kabeln

Det skulle du inte säga om du hade sett diagram samt bilder som visar reflektion av värmen med och utan plattorna. Samma sak gäller reflektorplåtar under den vattenburna, det är galet hur stor skillnad det gör och jag blev förbluffad när jag läste om det första gången.
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top