Elektriker, hilfe! Verkligen så här dyra?!

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Va i helvete! ... vill jag först säga. Och sorry för en ny tråd... men ack! Husbygge alltså. Budgeten har ju spruckat på alla ledder ett par gånger redan, och nu det här!! :mad:

Elektriker verkar ju kunna tro de kan ta vad som helst betalt!

Jag har valt att göra om telefonjack till mediauttag och totalt ca 20 spotlights.
Flyttat en del jack, och tagit bort en hel del lysknappar. Sedan 6 lysrör i garagets tak. Kort sammanfattat... såklart en del mer. För en jeffla handdukstork vill de ha 2600 kr. En snabb googling så hittar jag handdukstorkar för under 1000-lappen som är minst lika bra.

Deras offert(er, 5 st) ligger på 91.000 kr totalt och dom kallar det "extraarbete"... ?! Vad fan gör dom "standard" då? Har en produktionskalkyl där de "standard" ska hursomhelst ta betalt 94.000 kr! Vad gör dom för den pengen liksom?
Så totalt vill dom alltså ha 185.000 kr och det "stora" vore 20 spotlights och mediacentral där telejack blir mediauttag istället.

Snälla berätta för mig om detta är normalt eller inte!

:brinnerup

Är handdukstorken monterad för 2600 eller bara materialkostnad?

Det bör ju vara monterat o klart. Men iaf inte det det hänger på.

Har varit så snygg att jag samlat ihop allting i ett excelark.

Så får ni väl se om jag överreagerar eller inte, eller om det verkligen är så här dyrt... :näsblod

Bifogat

• elektriker_priser.gif
    elektriker_priser.gif
    67.5 KB · Visningar: 662
Du har dvs mer eller mindre låtit företaget göra dessa installationer av mediauttag och spotlights utan att först förhandlat om priset?

Tjaa, att montera spottar är lite pyssel eftersom du behöver någon forma av kåpa ovanför dom för att säkerställa avståndet till brännbart material, sedan ska det dras rör/slang kors o tvärs mellan alla spottar, slangen ska säkert passera reglar o andra grejer som är i vägen.
Rent instinktivt så låter det inte som rövarpriser men man bör ju alltid ta in mer än 1 offert.
Angående priset på materialet så handlar man materialet rakt av från sin grossist, skulle de behöva sitta o jaga runt efter billigt material o beställa från olika grossister så ska ju någon betala för den tiden också.
Troligen har du fått listpriset på materialet vilket är klart förhandlingsbart, de flesta större elfirmor har mycket goda rabatt-brev.
Att du hittar en tork som är precis lika bra men mycket billigare, skulle du ens komma på tanken att montera Biltema bromsbelägg på din banräcer?

Om du bygger hus utan bra kontakter i byggbranschen och låter firmor göra nästan allt arbete och dessutom stockholmstrakten.

Då har jag bara ett råd: Bend over!

Vi drog nätverk (10 uttag) + central, slängde in några spottar, nåt extrauttag o lite annat pyssel. Har för mig att det landade på runt 30' extra. 90' låter rätt saftigt.

Precis som Westfield skriver minns även jag sen jag arbetade på bygge hur olika installationer av exempelvis spotlights kunde variera kraftigt i pris. Det är mycket som spelar in när priset fastställs. Spotlights finns ju i en mängd olika varianter som kräver mer eller mindre "avancerad" montering.

Du ska begära ett anbud/offert från ett annat företag. Dom pengarna (självklart även ett pris du ska ha reda på innan) det rör sig om att få ut en som uppskattar priset/tar fram offerten kan du spara mycket pengar på om dom lämnar bättre anbud dvs.. Skulle det varit mitt projekt skulle jag säkert hört med 5-10 företag.

Edit: Stvafel

Last edited:
Vad jag kan bedöma är deras priser "normala".

Eftersom du troligen köpt elektrikern på entreprenad så är du tvungen att anlita honom enligt avtal och de tar därför betalt i den mån de kan och inte riskerar att förlora på arbetet.

Vad du ska beakta när du jämför priser är att en vara som du hittar på internet ska jämföras med transporter, avemballering, montering, provning och sedan även omfattas av garantiansvaret.
Dvs du betalar för service och kan ringa elektrikern om sakerna går sönder så måste han byta ut det hela.

Skulle du däremot köpa vara leverera den och låta elektrikern montera ligger ansvaret hos dig om den går sönder.Då kommer kostnader för att elektrikern ska felsöka och du får själv reklamera varan där du köpt den.

Vi drog nätverk (10 uttag) + central, slängde in några spottar, nåt extrauttag o lite annat pyssel. Har för mig att det landade på runt 30' extra. 90' låter rätt saftigt.
30.000 ÄR vad jag för-budgeterat för extrasaker såsom spottar, mediauttag och möjligen något extra uttag.

Vad jag kan bedöma är deras priser "normala".

Eftersom du troligen köpt elektrikern på entreprenad så är du tvungen att anlita honom enligt avtal och de tar därför betalt i den mån de kan och inte riskerar att förlora på arbetet.

Vad du ska beakta när du jämför priser är att en vara som du hittar på internet ska jämföras med transporter, avemballering, montering, provning och sedan även omfattas av garantiansvaret.
Dvs du betalar för service och kan ringa elektrikern om sakerna går sönder så måste han byta ut det hela.

Skulle du däremot köpa vara leverera den och låta elektrikern montera ligger ansvaret hos dig om den går sönder.Då kommer kostnader för att elektrikern ska felsöka och du får själv reklamera varan där du köpt den.
De ska enligt grundofferten göra huset välfyllt med kontakter, dosor, knappar, antenn-uttag osv... för 94.000 kr. Jag har flyttat på olika ställe de sitter på. Valt 20 spottar och valt mediauttag istället för telefonjack. Därtill några lampor i taket i garaget.

Jag förstår inte hur det kan bli 91.000 kr EXTRA...

Last edited:
De ska enligt grundofferten göra huset välfyllt med kontakter, dosor, knappar, antenn-uttag osv... för 94.000 kr. Jag har flyttat på olika ställe de sitter på. Valt 20 spottar och valt mediauttag istället för telefonjack. Därtill några lampor i taket i garaget.

Jag summerade inte vad offerten blev totalt, jag orkar inte handjaga, men varje rad verkar inte som de tagit mer betalt än vad som kan anses "skäligt".

Om du bygger hus utan bra kontakter i byggbranschen och låter firmor göra nästan allt arbete och dessutom stockholmstrakten.

Då har jag bara ett råd: Bend over!

Dagens sanning. :rofl
Finns massor av bra firmor men just i Stockholmstrakten samlas tydligen all världens tomtar också. Tar varje chans att blåsa Svensson som inte förstår sig på saker och ting utanför det trygga kontorslandskapet kring Stureplan.

Gillar speciellt eldragningen på mitt jobb av den polska elektrikern. Allt är uppmärkt och fint som snus. Märkpenna direkt på kablarna, givetvis på polska. :D

Klart de gör ett försök. Har de tur sitter ju någon stressad person med gott om pengar i andra ändan och tycker att ja för fan kör på det.

Last edited:
Jo precis. Jag tror de gjort ett försök att jag har fett med stålar o bara kommer accepteras. Nä... har gjort en korrigerad version o är nere på 51.000 kr. Det är "acceptabelt". Dragit bort en hel del spottar, som visade sig vara 32 st... nu nere på 20 kanske.

:)

Ett antal poster visade sig efter prat med Eksjöhus att det ska ingå i standard... o en del saker kan tas bort helt osv.

Tyvärr så är det så att oftast så blir kontakter med hantverkare och mekaniker blir katastof, antingen ekonominskt eller resultatet.
Vill verkligen inte att det ska vara, jag skulle behöva hjälp med massor men det är bättre att kåken förfaller och jag tar förlusten vid försäljning eller fixar själv i mån av tid än att någon tomte sabbar aktivt när jag är på jobbet.

Jag har i princip bara taskiga erfarenheter av hyrd arbetskraft, allt från el och rör till entreprenad.
Sen efter att avslutat katastrof så ska man käfta om fakturan också.

Jo precis. Jag tror de gjort ett försök att jag har fett med stålar o bara kommer accepteras. Nä... har gjort en korrigerad version o är nere på 51.000 kr. Det är "acceptabelt". Dragit bort en hel del spottar, som visade sig vara 32 st... nu nere på 20 kanske.

:)

Ett antal poster visade sig efter prat med Eksjöhus att det ska ingå i standard... o en del saker kan tas bort helt osv.

Du har väl backslick och stora solglasögon och går hemma hela dagarna så de chansade helt enkelt :D ;)

Det är ju så enkelt. Man provar att safta på. Orkar den i andra ändan inte kolla allt noga har man jackpott, annars säger man bara hoppsan och drar av lite och ger lite "extra rabatt". Du känner dig nöjd.

Du har väl backslick och stora solglasögon och går hemma hela dagarna så de chansade helt enkelt :D ;)

Det är ju så enkelt. Man provar att safta på. Orkar den i andra ändan inte kolla allt noga har man jackpott, annars säger man bara hoppsan och drar av lite och ger lite "extra rabatt". Du känner dig nöjd.
Kommer hålla stenkoll på deras arbete. Dock utan att bli för irriterande. Bara mån om att de står för sin offert och inte tar ut mer än det står där...

Men japp. Hantverkare... bah! :) Vissa är ju dock schysta o ibland är det ju plötsliga saker som förändrar saker. Får man ju acceptera. Men trist är det ju ändå ...

Är det bokat att du ska ha den firman, och har du beställt saker redan??

Jag pluggar till elektriker.....:yoparty:tummenupp Tycker att det verkar rimligt om dom håller med allt material och så.... Sen är det ju sthlm oxå....

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT