Elektriker/elhjälp sökes i Stockholm

2684039 Vi riktiga gnistor kör med spotlighthinkar, använder inte ni kattfotselektriker det?

Max två meter på elektronisk trafo går förresten att kringgå.
En järnkärnetrafo kostar ju några spänn, surrar och kräver andra dimmrar så varför använda såna i onödan,,,

Gnistor?? Gnistrar det när du/ni kopplar eller?

Definiera gärna "kattfotselektriker"...?

Just det, HINKAR använder en del "gnistor" här nere också, har sett allt från tomma pfefferoniburkar till halvt urskrapade målarpytsar.
Nexan har kanonfina infällnadsburkar med membraninförningar för 16mm VP, kostar ca, 60:-, aldrig någon av mina kunder som klagat...

Ser inte riktigt anledningen att ha infällnadsburkar om inte situationen kräver det (isolering) eller för liten luftspalt, det står i amaturens spec. hur mycket som behövs.

Förklara gärna hur du kringgår 2m kabel från en elektronisk transformator, jag har aldrig hört talas om något som kan hantera/filtrera bort den störningen/strålningen som den utvecklar..

Kalla mig gammalmodig för att jag gillar järnkärnetrafos men jag tycket det känns mycket mer gediget. Jag vill inte ha elektronik liggandes i/utanför innertaken, och den kostar kanske 200:- mer än 2st motsv elek. och dimmrar som tar reaktiva laster en hundring mer...
Jag snålar inte på sånt.

EDIT: Du bor ju i samma stad som trådstartarn, du kan väl hjälpa honom, detta är ju ingen match för dig, koppla så det GNISTRAR :D

Anders R skrev:
2670061 Röd tåt = gammal standard numera gulgrön = Jord
Vit/blå = nolla eller fas, de har vänt på den standarden ngn gång på 70 talet
kolla med mätpenna typ 48156 på kjell o co för 25:-
Där den lyser är fasen

Finns väl inget som heter standard. Det är en rekomendation! Jag har själv kopplat en 220 tvättmaskin på svart och blå, och hoppsan den brann! Blå var visst inte nolla! Ta ALLTID en multimeter till hjälp!

EDIT: la till ordet: väl

Last edited:
Silverryggen skrev:
2684270 Gnistor??

Kalla mig gammalmodig för att jag gillar järnkärnetrafos

Å vad faan är tändtråd? Har aldrig hört talas om det.

Och, NEJ, jag är ingen elektriker.

Silverryggen skrev:
2684270EDIT: Du bor ju i samma stad som trådstartarn, du kan väl hjälpa honom, detta är ju ingen match för dig, koppla så det GNISTRAR :D

Nej jag har jobb så jag klarar mig, det där med ersättning på studentnivå lät inte så lockande heller...

Kawwa skrev:
2684898 Nu var det inte det som var det viktiga! :mad:

Jag ville veta vad tändtråd är? Vet du det eller vet du det inte? Kan någon svara?
Fram till en tex en lampa har du fas och nolla, det är fasen som kallas tändtråd.

2684586 Nej jag har jobb så jag klarar mig, det där med ersättning på studentnivå lät inte så lockande heller...

Tanken var att någon kanske skulle kunna kolla på grejerna och bara se hur det ska vara. Jag menade inte någon omdragning av elen i hela lägenheten för 200 spänn. Allt är draget, bara att få till det i "väggbilden". Men jag vill ändå ha vitt nu känns det som så det blir väl lite mer - dumt att snåla på sådant.

Det är just som du säger "ni har jobb så ni klarar er". Det finns alldeles för lite hantverkare i Stockholm - ingen konkurrens! Hade jag inte haft fullt med skola skulle jag fan dra igång en hantverkspool. Det är sjuka pengar i branschen här uppe.

Är det verkligen klistorna (hinkar:va ) som är problemet vid montering av spottar. Trodde det främst var värmeutvecklingen som är brandfaran (nära brännbart material).

Jag kan inte riktigt hålla med om att det skulle vara sånna enorma pengar i byggbranschen här i stan, det finns gott om både stora och små företag plus att det är många firmor från Enköping, Västerås, södra delarna av Sörmland osv som jobbar nästan enbart här. Det kostar runt 350-400 kr/h+moms för valfri yrkesgrupp, och med tanke på hur mycket verktyg man behöver, kläder, bilar, lokaler osv så är det inget jättepris, jämför det med en IT-konsult som kan fakturera 800 kr/h+moms och som har en bärbar dator och kontoret på fickan.

De omdiskuterade pottorna till spottarna då? Har du tex betongtak och undertak i gips så finns det ingen anledning att hålla på med pottor, det finns inget i taket som kan brinna och ljuskällorna håller längre ju luftigare det är. Har du isolering i taket, trätak osv så är det ett krav. Sen beror det också på vilken typ av spottar/ljuskällor som används.

RRbjorn skrev:
2684925Det är just som du säger "ni har jobb så ni klarar er". Det finns alldeles för lite hantverkare i Stockholm - ingen konkurrens! Hade jag inte haft fullt med skola skulle jag fan dra igång en hantverkspool. Det är sjuka pengar i branschen här uppe.

Är det verkligen klistorna (hinkar:va ) som är problemet vid montering av spottar. Trodde det främst var värmeutvecklingen som är brandfaran (nära brännbart material).

Så fantastiskt mycket jobb finns det väl inte direkt samt att priserna fortfarande är väldigt låga (inom elinstallation). Det finns firmor som har gubbar på lådan.
Men däremot har jag så jag klarar mig.

Hinkarna behövs ju inte alltid som du säger.

Anledningen till mina smådryga svar är att folk ger väldigt mycket tips om saker dom kanske inte riktigt har koll på, det kan ju sluta hur som helst.
Du gör ju dock rätt som tänker ta dit någon som kollar igenom dina tåtar innan du spänningssätter.

*/ ?>
Nyheter
Sista dagarna för ”Early Bird”, Gotland Ring Bike Week!

Boka senast lördag 31/1 för...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger

Luciano Benavides, som gick...

Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!

Alldeles nyss fick vi klart...

Michelin lanserar Anakee Adventure 2 – nytt adventuredäck med fokus på väg, men redo för grus!

Michelin breddar sitt adven...

Back