Elektriker/elhjälp sökes i Stockholm

RRbjorn

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawasaki ZX6R-08 (race), Yamaha YZ450F-07 cross
Har ett litet problem. Fattar inte hur fan de har dragit elen (från 1953). Ska koppla in spottar i badrum men vet inte hur kablarna är dragna från början.

Någon som kan förklara eller kanske ännu bättre har lust att kolla på trasslet för ett par hundra (studentpris).

Bifogat

• 2.jpg
    2.jpg
    43.9 KB · Visningar: 107
  • 3.jpg
    3.jpg
    62.4 KB · Visningar: 116
  • 4.jpg
    4.jpg
    64.6 KB · Visningar: 269
  • 1.jpg
    1.jpg
    83.7 KB · Visningar: 134
Köp en multimeter som Andreas säger, sen har du fixat det på ett par minuter. Jag drog om all el på nya stället då det var lakritskablar överallt och jag blev inte klok på en del kopplingar i början.
Du behöver ju bara ha en fas och en nolla till trafon på spottarna och det är ju bara att ta en av varje och koppla in så är du godkänd. Kvittar vilken som sitter vart och blanda inte in någon jord.

PM:a OljekyldGsxr här på forumet.
Fast jag rekommenderar oxå att du drar om elen i hela lägenheten.
Det där OVIR-ledningarna är livsfarliga!

Dee_cati skrev:
2669870 Köp en multimeter som Andreas säger, sen har du fixat det på ett par minuter. Jag drog om all el på nya stället då det var lakritskablar överallt och jag blev inte klok på en del kopplingar i början.
Du behöver ju bara ha en fas och en nolla till trafon på spottarna och det är ju bara att ta en av varje och koppla in så är du godkänd. Kvittar vilken som sitter vart och blanda inte in någon jord.

Jo jo. Det var så jag tänkte också. Problemet är bara att jag vill ha ett uttag nere vid ljusswitchen (utsidan av badrummet) med el från switchen, ha kvar en ledare så att jag i framtiden (extra ljusswitch) kan koppla in den runda lampan, samt ha spottarna inkopplade.

Röd tåt = gammal standard numera gulgrön = Jord
Vit/blå = nolla eller fas, de har vänt på den standarden ngn gång på 70 talet
kolla med mätpenna typ 48156 på kjell o co för 25:-
Där den lyser är fasen

RRbjorn skrev:
2670051 Problemet är bara att jag vill ha ett uttag nere vid ljusswitchen (utsidan av badrummet) med el från switchen, ha kvar en ledare så att jag i framtiden (extra ljusswitch) kan koppla in den runda lampan, samt ha spottarna inkopplade.

Det du behöver göra är att dra ur de kablarna som går från tak/väggdosan ner till strömställaren.
Sen drar du i 1st Brun (FK 1,5) matande fas, 1 st blå (Nolla till uttaget som skall fortsätta igenom väggen) 1 st svart (tändtråd till trafon/spottarna) 1st T.ex. grå (tändtråd till klotlampan)
Sedan installerar du en kron-strömställare med två tändningar, en till spotts och en till klotlampan, fiffigt va?

Anders R skrev:
2670061 Röd tåt = gammal standard numera gulgrön = Jord
Vit/blå = nolla eller fas, de har vänt på den standarden ngn gång på 70 talet
kolla med mätpenna typ 48156 på kjell o co för 25:-
Där den lyser är fasen

Utgå inte från att röd är jord, det kan lika gärna vara en tändtråd.
Använd inte röd om du inte är 100% säker att det verkligen är jord!

Precis som sweedo säger så anlita en elektriker som byter ut alla dom där kablarna istället för att hänga på nått nytt på dom.

Last edited:
Jag behöver göra en hjärttransplantation men tänkte spara lite pengar genom att göra det själv. Vet någon hur man gör? Någon kanske är villig att göra det för hundra spänn? Om inte så gör jag det själv.

syltburk skrev:
2670296 Jag behöver göra en hjärttransplantation men tänkte spara lite pengar genom att göra det själv. Vet någon hur man gör? Någon kanske är villig att göra det för hundra spänn? Om inte så gör jag det själv.

:) Det är lugnt Jag kan pröjsa hela operationen - av medlidande för din grava brist på intelligens:tummenupp

Gammla installationer ska man alltid passa sig för. Mät upp vad det är för några kablar så är du säker. Man vet aldrig vem som varit där innan och kan ha kopplat hej vilt, kan ju vara en hemfixare som läst på internet hur man kopplar.:tungan

Vet du inte hur du ska göra så bör du ta dit någon fackman.

Ja jag vet att jag är tråkig, men jag pensionsparar faktist

RRbjorn skrev:
2669680Fattar inte hur fan de har dragit elen (från 1953). Ska koppla in spottar i badrum men vet inte hur kablarna är dragna från början.

Vi hjälper dig här så att du får till det, inga probs, lägenhetsel är relativt enkelt. :tummenupp

Gissar att du har en gammal DCL-central (plåt med porslinshuvar) och att du inte vågar/vill plocka av kåpan.

Men om du lossar strömställaren i badrummet och kollar vilken färg dom 2 tåtarna har där så vet du vilken färg som är fas och vilken som är tändtråd...

Lossar du kåpan på ett vägguttag (ojordat) så bekräftar det vilken som är fas och även vilken färg nollan har. Har du/hittar du ett jordat uttag så vet du dessutom vilken färg jorden (skyddsledaren) har.

Därefter drar du som jag skrev i inlägget ovan, sen när det är klart tar du en bild på det så ska jag tala om för dig hur du ska koppla in det...

PS. Såg på bilden att du redan satt gipset i taket, hur har du löst det med transformatorn/na, är de av konventionell typ (järmkärna) eller elektroniska?
(Man få inte bygga in någon av dem), elektroniska får dessutom inte ha längre lampkablar än 2m. (Strålningen)
bäst är att om möjligt ha dom i ett angränsande utrymme, tex klädkammare.
Man bör använda sk. SELV (12V) i badrum och själva utrymmet är indelat i Zoner och i Zon 1 ( 60cm och utanför från duschens/badkarsblandarens huvud) skall ljusarmaturer ha kapslingsklass IP44.

Last edited:
Finns det inte nån som kan hjälpa till? Jag är inte full utbildad än så jag vill inte ha ansvaret eftersom jag inte är 100 själv.

prulle skrev:
2670385 Finns det inte nån som kan hjälpa till? Jag är inte full utbildad än så jag vill inte ha ansvaret eftersom jag inte är 100 själv.

Jag har ju skrivit hur han ska göra... Spelar ingen roll om du är utbildad eller inte, är du inte anlitad som konsult kan du aldrig hållas ansvarig för att ha gett goda råd...

Synd att han bor i Sthlm annars hade jag fixat det ikväll...

Silverryggen skrev:
2670389 Jag har ju skrivit hur han ska göra... Spelar ingen roll om du är utbildad eller inte, är du inte anlitad som konsult kan du aldrig hållas ansvarig för att ha gett goda råd...

Syfta mer på att känns fel å hjälpa när jag inte är HELT 100 på hur han ska göra.

prulle skrev:
2670394 Syfta mer på att känns fel å hjälpa när jag inte är HELT 100 på hur han ska göra.

Jo , jag förstår det men jag är 100% säker, har gjort >20 likadana badrumsinstallationer och vet EXAKT vad föreskfterna säger och EXAKT hur han skall göra... Hade han bott närmare hade jag fixat det direckkt...

Silverryggen skrev:
2670358 Vi hjälper dig här så att du får till det, inga probs, lägenhetsel är relativt enkelt. :tummenupp

Gissar att du har en gammal DCL-central (plåt med porslinshuvar) och att du inte vågar/vill plocka av kåpan.

Men om du lossar strömställaren i badrummet och kollar vilken färg dom 2 tåtarna har där så vet du vilken färg som är fas och vilken som är tändtråd...

Lossar du kåpan på ett vägguttag (ojordat) så bekräftar det vilken som är fas och även vilken färg nollan har. Har du/hittar du ett jordat uttag så vet du dessutom vilken färg jorden (skyddsledaren) har.

Därefter drar du som jag skrev i inlägget ovan, sen när det är klart tar du en bild på det så ska jag tala om för dig hur du ska koppla in det...

Blir inte riktigt klok på hur det är tänkt/draget. :huvet

Jag hade en elektriker som kopplade lite. Problemet är att jag inte har kvar hans nummer. Hur som helst. Jag sade att jag ville ha ett uttag där klotlampan sitter (jag vet att man inte får det) eller att jag skulle låta den sitta kvar och sätta just en kronställare. Elektrikern drog orange, svart och blå kabel. Han sade att jag skulle använda orange som tändtråd till spottar, svart till klotlampa och att blå var nollan.

Jag vill bara ha en strömställare för spottarna och ett uttag utanför badrummet (+ möjlighet att använda kablarna där klotlampan sitter).

Köpte en mätpenna...
När proppskåpet är avstängt så lyser den på sladden under "Frånknappen" -som är brun --> fas.

Nu är det kopplat enligt bild "vägg".
Blå går upp till spottar samt ner till strömställaren.
Svart går ner till strömställaren.
Orange går upp till spottar samt ner till strömställaren. (Ej inkopplad vid strömställaren).

När inte spottarna är inkopplade så fungerar klotlampan som den skall med strömställaren. När spottarna är inkopplade så lyser både klotlampa och spottar svagt när strömställaren står Från. När strömställaren står Till så lyser enbart klotlampan.

Det är ormboet som jag undrar lite över. Är det mittenkabeln som är huvudkällan och de andra går till badrumslampa och vidare i lägenheten?

Det kanske lutar mot att ringa elektriker igen. Tycker ändå det är bra att veta hur det är tänkt och hur det skall dras - sådan jag är:pannkyss

Silverryggen skrev:
2670358 PS. Såg på bilden att du redan satt gipset i taket, hur har du löst det med transformatorn/na, är de av konventionell typ (järmkärna) eller elektroniska?
(Man få inte bygga in någon av dem), elektroniska får dessutom inte ha längre lampkablar än 2m. (Strålningen)
bäst är att om möjligt ha dom i ett angränsande utrymme, tex klädkammare.
Man bör använda sk. SELV (12V) i badrum och själva utrymmet är indelat i Zoner och i Zon 1 ( 60cm och utanför från duschens/badkarsblandarens huvud) skall ljusarmaturer ha kapslingsklass IP44.

Spottar o transformator är godkända (IP44) och tillåtna att sätta i tak (personal - Bauhaus) sladdar < 2m.

Bifogat

• Proppskåp1.jpg
    Proppskåp1.jpg
    58.4 KB · Visningar: 101
  • 4.jpg
    4.jpg
    64.6 KB · Visningar: 77
  • Vägg.jpg
    Vägg.jpg
    23.2 KB · Visningar: 85
  • Strömställare.jpg
    Strömställare.jpg
    58 KB · Visningar: 99
Last edited:
Silverryggen skrev:
2670389 Jag har ju skrivit hur han ska göra... Spelar ingen roll om du är utbildad eller inte, är du inte anlitad som konsult kan du aldrig hållas ansvarig för att ha gett goda råd...

Finns inte många försäkringar som täcker brand orsakad av självdragen el utan behörighet.

Men va fan, kör bara :yoparty

*/ ?>
Nyheter
Sista dagarna för ”Early Bird”, Gotland Ring Bike Week!

Boka senast lördag 31/1 för...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger

Luciano Benavides, som gick...

Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!

Alldeles nyss fick vi klart...

Michelin lanserar Anakee Adventure 2 – nytt adventuredäck med fokus på väg, men redo för grus!

Michelin breddar sitt adven...

Back