Eld ur nya helsystemet

japp, nu har jag varit hos bänken och beställt tid.

Nu har jag bara tre små funderingar kvar.

1. När jag torrgasade så var de utan luftfilter, det jag hade var helt igen sopat och nytt är NU påsatt, kan de vara därför den flög ut ed ur pipan, för att de var utan luftfilter?
(Har tyvärr inte haft möjlighet att torrgasa med luftfiltret på)

2. När jag ändå lämnar in den på bänkmätning och justering, ska man passa på att skicka med några trimgrejjer? Finns det för rimliga pengar? Gör det nån skillnad? Nåt annat man ska tänka på?

3. Vad innebär dynojet-kittad? Är de att man just justerar munstucken mm. fast med prylar som det står dynojet på? (Kanske är frågan så dum så att jag måste ta bort den här sen, men det får jag ta)

Marky med hojabstinens

Mark skrev:

1. När jag torrgasade så var de utan luftfilter, det jag hade var helt igen sopat och nytt är NU påsatt, kan de vara därför den flög ut ed ur pipan, för att de var utan luftfilter?

2. När jag ändå lämnar in den på bänkmätning och justering, ska man passa på att skicka med några trimgrejjer? Finns det för rimliga pengar? Gör det nån skillnad? Nåt annat man ska tänka på?

3. Vad innebär dynojet-kittad? Är de att man just justerar munstucken mm. fast med prylar som det står dynojet på? (Kanske är frågan så dum så att jag måste ta bort den här sen, men det får jag ta)

Marky med hojabstinens

1. Japp
2. Om du har några så visst men det är dyrt, rent generellt. Förutom helsystem så är det andra kammar, big-bore och/eller portad topp som är möjligt (ungefär) men det är dyrt.
3. Ja, Dynojet har gjort en grej av att sälja munstycken, nålar och fjädrar till extra dyra priser.

Coola Ola skrev:
1. Japp
2. Om du har några så visst men det är dyrt, rent generellt. Förutom helsystem så är det andra kammar, big-bore och/eller portad topp som är möjligt (ungefär) men det är dyrt.
3. Ja, Dynojet har gjort en grej av att sälja munstycken, nålar och fjädrar till extra dyra priser.

Så om jag ska ha råd med trafikffs. och bensin till och från bänken kanske jag ska låta den vara som den är... :rolleyes:

Mark skrev:
Så om jag ska ha råd med trafikffs. och bensin till och från bänken kanske jag ska låta den vara som den är... :rolleyes:

Att få den injusterad i bänk är alltid bra, speciellt med slip-on. Motorn brukar bli mjukare i gången vilket gör mycket för känslan när man vrider på rullen. Förmodligen tjänar du nån hästkraft eller tre. Jag tycker du ska lämna in den för justering.

Mark skrev:

Marky med hojabstinens
Om du kör utan filter så måste du bestycka om, annars kommer den garanterat att gå magert och skjuta flames.

Sätt dit ett tvättbart K&N för optimalt flöde och bestycka i bänk.

Min 1100R skjuter flames när jag startar den utan ljuddämparen :brinnerup

Mark skrev:

Du kan ju få lite priser:

Kammar Yoshi 14 000:-
Porta o plana topp 8400:- (svart)
Topplockspackning 2400:-

Till detta kommer "oftast" nya ventiltätningar
(tror det var 30:- st)

+ plocka isär motorn, motorarb o sätta ihop motorn igen

Ny olja + filter (vilket du byter efter 50-100mil)
Troligen ventiljustering efter 100mil (fick jag göra :mad: )

Detta TAR lång tid på en verkstad (om du inte gör det själv förstås)
Det är mkt arb för dom o liten förtjänst.

Allt detta kostade mig 35 000:- (inkl lite andra prylar till hojen)
O visst gav det effekt...
Men kr per hk så var det INTE värt det!!
Då är det billigare att bara sätta på helsystem, PC o KN filter (kr per hk)

.../Yoshi

Yoshi_gixxeRR skrev:
Du kan ju få lite priser:

Kammar Yoshi 14 000:-
Porta o plana topp 8400:- (svart)
Topplockspackning 2400:-

Till detta kommer "oftast" nya ventiltätningar
(tror det var 30:- st)

+ plocka isär motorn, motorarb o sätta ihop motorn igen

Ny olja + filter (vilket du byter efter 50-100mil)
Troligen ventiljustering efter 100mil (fick jag göra :mad: )

Detta TAR lång tid på en verkstad (om du inte gör det själv förstås)
Det är mkt arb för dom o liten förtjänst.

Allt detta kostade mig 35 000:- (inkl lite andra prylar till hojen)
O visst gav det effekt...
Men kr per hk så var det INTE värt det!!
Då är det billigare att bara sätta på helsystem, PC o KN filter (kr per hk)

.../Yoshi

Ok, du her precis fått mig att förstå att nåt annat än org. och helsystem räcker. Helsystemet har jag ju redan, så saken är nog biff.

Jag har ju inte för avsikt att köra utan luftfilter, det var bara utplockat i väntan på det nya.

Men vad kan power commander tänkas kosta? :va

Ska prova igen och se hur mkt flames det blir med luftfilter.

hej då, lilltå!

Mark skrev:
Men vad kan power commander tänkas kosta? :va

Ska prova igen och se hur mkt flames det blir med luftfilter.

hej då, lilltå!

vad ska du med en powercommander till din hoj :fatta! för du har väl förgasare på den lr :7peta :7peta

Gottis skrev:
vad ska du med en powercommander till din hoj :fatta! för du har väl förgasare på den lr :7peta :7peta
Meeh, det här är ju en Mark-får-ställa-hur-dumma-frågor-som-helst-tråd :fatta!

Bra, då slipper jag lägga pengar så sånt :tungan

Mark skrev:
Meeh, det här är ju en Mark-får-ställa-hur-dumma-frågor-som-helst-tråd :fatta!

Bra, då slipper jag lägga pengar så sånt :tungan

Vill du ändra din hojs karaktär UTAN att lägga ner för mkt pengar???

Dreva om den då :7peta Den kan bli hur kul som helst :yoparty

Skulle jag göra om jag var du :tummenupp

.../Yoshi

Yoshi_gixxeRR skrev:
Vill du ändra din hojs karaktär UTAN att lägga ner för mkt pengar???

Dreva om den då :7peta Den kan bli hur kul som helst :yoparty

Skulle jag göra om jag var du :tummenupp

.../Yoshi
Det är redan på gång!

Har ett 14-drev ist. för 16 drev som jag håller på att få på. Tyvärr var det nya drevet 4-5 mm smalare. Ska se om det går att låsa fast med lite distanser.

Nån som har en idé?

Ska fresten byta kolvuppstötarfjäder oxå :rolleyes:

Mark skrev:
Det är redan på gång!

Har ett 14-drev ist. för 16 drev som jag håller på att få på. Tyvärr var det nya drevet 4-5 mm smalare. Ska se om det går att låsa fast med lite distanser.

Nån som har en idé?

Byt inte mer en 1kugg mindre i fram pga att du kommer dels paja kedjan fortare o dels paja kedjestyrningen MKT fort!!!

2kugg mindre fram = 1kugg mindre fram o 3större bak!!!

O köp ett framdrev som passar!!! Lek inte med distanser o dyl (inte så kul om skiten rasar i 200++)

Ett framdrev kostar 150-200 spänn

Ska du byta så byt HELA drivpaketet!!
Annars kommer det bara slitas fortare...

Kolla oxå om det är 520 525 lr 530 (troligtvis 530)

Bara ngr tips från mig :7peta

.../Yoshi

Mark skrev:
Det är redan på gång!

Nån som har en idé?

Tyckte du det jag berättade för dig igår var skitsnack min kära vän? ;)

Yoshi_gixxeRR skrev:
Byt inte mer en 1kugg mindre i fram pga att du kommer dels paja kedjan fortare o dels paja kedjestyrningen MKT fort!!!

2kugg mindre fram = 1kugg mindre fram o 3större bak!!!

O köp ett framdrev som passar!!! Lek inte med distanser o dyl (inte så kul om skiten rasar i 200++)

Ett framdrev kostar 150-200 spänn

Ska du byta så byt HELA drivpaketet!!
Annars kommer det bara slitas fortare...

Kolla oxå om det är 520 525 lr 530 (troligtvis 530)

Bara ngr tips från mig :7peta

.../Yoshi
Det är orginaldrev, jag fick samma när jag köpte det på superbike.. Det är tydligen så, och det sitter, det är bara det att man tror att skruven som håller fast hastighetsgivarkransen skall låsa drevet, det skall tydligen inte vara så...
Det är ingen låsanordning på framdrevet på den modellen..
Tråden angående detta

Hultan skrev:
Tyckte du det jag berättade för dig igår var skitsnack min kära vän? ;)
Njäe, men det såg ju ut som att det gamla drevet satt fast mha låsmuttern/hastighetsmuttern. Samt att du ju fick problem med att ditt drev lossnade och pajjade mätaren.

Går det att låsa fast så måste ju det vara bättre.

Hultan tycker jag är dum nu :gnissla

Hultan skrev:
Det är orginaldrev, jag fick samma när jag köpte det på superbike.. Det är tydligen så, och det sitter, det är bara det att man tror att skruven som håller fast hastighetsgivarkransen skall låsa drevet, det skall tydligen inte vara så...
Tråden angående detta

Hmm, va skummt :va

.../Yoshi

Gottis skrev:
Ja precis, fan det sa jag ju till dig härom dagen med?! Fan mark ignorerar du mig :va

:tungan

Hultan skrev:
Tråden angående detta
Ahaa :rolleyes:

Nu gjorde jag bort mig igen

:(

Mark skrev:
Njäe, men det såg ju ut som att det gamla drevet satt fast mha låsmuttern/hastighetsmuttern. Samt att du ju fick problem med att ditt drev lossnade och pajjade mätaren.

Går det att låsa fast så måste ju det vara bättre.

Hultan tycker jag är dum nu :gnissla
Nja men det var så att jag inte dragit ordentligt antagligen.. Skall dubbelkolla när jag kört några mil nu till våren, men som sagt, det är ingen låsanordning tydligen, märkligt tycker jag med..

Hultan skrev:
Ja precis, fan det sa jag ju till dig härom dagen med?! Fan mark ignorerar du mig :va

:tungan

Näe, men jag kom faktiskt inte ihåg det. Ska nog skriva upp allt bra som du säger. :huvet

Då var det nummer 3 då :död

*/ ?>
Nyheter
Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot De flesta nav...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing