Eld ur nya helsystemet

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Hoj
KTM 990 SMR
Igår satte jag på ett Arrow helsystem i aluminium på hojen. Det satt på när jag köpte det. Bytte dock snabbt ut det till orginal pga bankörningar, sen orkade jag inte byta tillbaka. Förrens igår då. När jag hade värmt upp motorn ordentligt och gasade upp den på dom höga varven så blev det 20-30 cm långa flames ur pipan som lyste upp garageuppfarten.

Fick då höra av min mekpolare att om jag inte gjorde nåt åt detta så finns det risk att jag skjuter hela motorn :brinnerup

Den låter bra. Går bra. Allt är bra utom dom där eldslågorna.

Måste jag justera munstucken, förgasare och gud vet vad?

Kostar de flera miljoner? Kommer den sen att gå märkbart bättre?

Nån i gbg som kan sånt? :rolleyes:

En vilsen själv bland flames

Samma sak med min R1a då den e kall det är lite hårdrock över det :yoparty

Inte för att jag kan mycket om meka och sånt, men kan det inte vara så att det bara e den överflödiga bensinen som har lagt sig i systemet nånstans som "förbränns"?? Men vad vet jag. För du har väl inte kört på länge

Ja en justering är inte helt fel mark snacka med killen som hade hojen innan vilka munstycken han körde på lr så bromsar du den i bänken och vi har ju faktiskt Power performance i stan www,powerperformance.se räkna med 1400-2000 kr

Killen som hade hojen före mig körde på dom delarna som är i nu. (sa han iaf)

Jo, den har ju stått sen september. Så kan ju vara så.

Den kastar eld när jag gasar. Då gasade jag nästan fullt.

1400 bagis är en del för en som bara plockar in 76 kr/tim :(
Tål dock att funderas på.

Tack för snabba svar!

Det ska elda ur högeffektsmotorer! Har med ventilöverlappning och oförbränd soppa att göra... Sn så kan den behöva en justering iallafall, men även en optimal motor skjuter lite eld emmellan åt :D

Mark skrev:
Igår satte jag på ett Arrow helsystem i aluminium på hojen. Det satt på när jag köpte det. Bytte dock snabbt ut det till orginal pga bankörningar, sen orkade jag inte byta tillbaka. Förrens igår då. När jag hade värmt upp motorn ordentligt och gasade upp den på dom höga varven så blev det 20-30 cm långa flames ur pipan som lyste upp garageuppfarten.

Fick då höra av min mekpolare att om jag inte gjorde nåt åt detta så finns det risk att jag skjuter hela motorn :brinnerup

Den låter bra. Går bra. Allt är bra utom dom där eldslågorna.

Måste jag justera munstucken, förgasare och gud vet vad?

Kostar de flera miljoner? Kommer den sen att gå märkbart bättre?

Nån i gbg som kan sånt? :rolleyes:

En vilsen själv bland flames
herrejävlar, snacka om flames.... om ändå min hoj gick så bra :rolleyes:

Nej jag vet faktisk inte hur det ligger till, men eld ur systemet kan ju knappast tyda på nått bra, så ja skulle nog meka tillbaks det gamla tillsvidare iallfall....

Kanske ger lite för mycket kraft än vad den pallar med =) men tänk dig en sommarkväll på avenyn o du drar förbi med eld ur dämparn....fy faen va status =)

Att det skjuter eld ur avgasröret gör i 99 fall av 100 absolut ingenting. Det är betydligt vanligare vid montage av helsystem då de är lite otätare i skarvarna i kombination med avmagring.
Flamesen beror på att det antingen går för magert eller för fett, det din kompis tänker på är att om det går tokmagert pga helsystem utan ombestyckning så kan man med lite otur bränna en avgasventil.
Går cykeln bra för övrigt?
Inte ryckigt på mellangas?
Ingen tvekan vid hastiga gasöppningar?
Om svaret är nej på samtliga är orsaken troligast att det går lite fett och avgasystemet är lite otätt. När oförbrända avgaser får tillskott på syre genom skarven förbränns det och en helt ofarlig flamma uppstår

Om svaet är Ja på frågorna lämna in cykeln för ombestyckning alt gör det själv beroende på ekonomi och kunskap.

Edit: Borde tilläggas att vid den låga temp och luftfuktighet som råder vid denna årstid tenderar alla cyklar att gå snålt.

Last edited:
Hur lång tid tar det innan man riskerar att förstöra avgasventilerna? Vet att min hoj gick jävligt snålt (enl. lambda) de första 600-700 milen nämligen. Är det bara att vänta sig ventilsallad om ytterligare några hundra mil (den har rullat totalt lite över 1200 mil nu) eller är det något mer slitna ventiler som blir resultatet?

Har du inte brännt ventilerna på 600 mil gör du inte det de nästa 600 heller, då går cyekln nog inte snålt nog för att avgastempen skall bli hög nog för att ventilen skall rasa. Även om tempen inte har varit hög nog för att bränna den har det dock lett till ett ökat slitage vilket du kommer att märka om ett par tusen mil (fåtal tusen på motard) då styrningarnas slitage gör sig påminnt....

Borsiin JR skrev:
Går cykeln bra för övrigt?
Inte ryckigt på mellangas?
Ingen tvekan vid hastiga gasöppningar?
Om svaret är nej på samtliga är orsaken troligast att det går lite fett och avgasystemet är lite otätt.QUOTE]

Ja

Nej

Nej

Får hoppas att han bara överdrev det hela lite. Eftersom jag tycker att den går bra så ska jag kanske bara lugna mig lite.

Jo, visst, en sen sommarkväll ska ja elda i stan! Då ska hela stan lysa :squid

Jag vill hävda med en envis mans dumhet att hojen inte ska skuta vid gas PÅDRAG. OM den gör det när du släpper är det ok och fränt. Dock kanske inte bra men inte skadligt. Om den skuter när du gasar får den för mycket soppa som förbräns i systemet vilket inte är bra, det ska inte göra så och om det gör så är nått fel så enkelt är det. Vad det är får du fråga nån som kan...

vid byte till ett öppet 4-1 system på min gpz900r fick man bestycka om fuggarna efteråt...
stämde lixom inte med mottrycket tack vare att det sitter vaakuumfuggar på den...

kanske går din hoj fett o det överflödiga bränslet i din hoj brinner väl förmodligen upp på vägen ut.....kanske inte så vidare bra i slutet för ditt system om du nu inte har ett helöppet system annars bränner du snart stoppningen i pipan....

bara en tanke...

janoshki-jonaz skrev:
vid byte till ett öppet 4-1 system på min gpz900r fick man bestycka om fuggarna efteråt...
stämde lixom inte med mottrycket tack vare att det sitter vaakuumfuggar på den...

kanske går din hoj fett o det överflödiga bränslet i din hoj brinner väl förmodligen upp på vägen ut.....kanske inte så vidare bra i slutet för ditt system om du nu inte har ett helöppet system annars bränner du snart stoppningen i pipan....

bara en tanke...

Jo, du har nog alldeles precis rätt.

Ska höra med power perfomance eller vadom heter här i stan.

Om man behöver fixa mer munstucken och sånt, innebär det då att man behöver massa nya saker? Saker som kostar fläsk, eller typ som ett nytt framdrev ala 110 kr :va

En som har jobbat inatt och ska sova nu

Bestycka om i bänk!

Den får för lite soppa när den skjuter sådär...
Ser ju ballt ut men faktum är att du tappar massor av effekt!
Ventilerna kan brännas om du åker för snålt.
Och vipps så är du en i mängden som sänker effekten med ett helsystem! :rolleyes:

Så i slutändan är det värt de 1400:- som omnämns för en justering! :tummenupp

Last edited:
*/ ?>
Nyheter
Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot De flesta nav...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...