Elbil eller inte?

Hade på känn att det regnar i norr…

8dcee15be2f00cbe47ca3a5b4a67d71d.jpg
 
Zeekr 7GT körd i Europa av svensk journalist.
Behöver testas en. 😊
Jo, bra bil till ett konkurrenskraftigt pris. Med 0%- ränta till och med juni ut (om den inte förlängs) till och med ett riktigt vasst alternativ! Nu har jag nog varit inblandad i att ett par av mina bekanta beställt 7GT, av provkörningarna att döma behöver jag ju i vart fall inte skämmas för de råden :)

Få se vad som landar hos mig när 001:an ska bytas ut om ett halvår? EX60 och 7GT är två av alternativen, för EX60 talar väl vettigt bra rabatter, utrymmen för föräldrar och svärföräldrar som numera behöver skjuts samt förmodat procentuellt högt andrahandsvärde. Att den är svensktillverkad och att merparten av köpeskillingen därmed stannar i landet är inte heller fel. Då talar vi P10, 12:an och Cross Country vet man ju inte när de levereras.

För 7GT talar att det är en lägre och i mina ögon snygg bil som ska vara riktigt kul att köra, en låg leasingkostnad på grund av lågt pris och nollränta samt luftfjädring som ger möjlighet att justera markfrigång.

Hade det varit privatköp hade 7GT Privilege varit svårslagen, så är det nog. Som firmabil spelar kanske andra faktorer in.

GLC och iX3 ska heller inte förbises, men utseende faller inte HSB i smaken för den senare, prislapp och leasingkostnad för den förra passar inte mig. Jag har däremot full förståelse för att andra kan prioritera annorlunda!
 
Last edited:
Jo, bra bil till ett konkurrenskraftigt pris. Med 0%- ränta till och med juni ut (om den inte förlängs) till och med ett riktigt vasst alternativ! Nu har jag nog varit inblandad i att ett par av mina bekanta beställt 7GT, av provkörningarna att döma behöver jag ju i vart fall inte skämmas för de råden :)

Få se vad som landar hos mig när 001:an ska bytas ut om ett halvår? EX60 och 7GT är två av alternativen, för EX60 talar väl vettigt bra rabatter, utrymmen för föräldrar och svärföräldrar som numera behöver skjuts samt förmodat procentuellt högt andrahandsvärde. Att den är svensktillverkad och att merparten av köpeskillingen därmed stannar i landet är inte heller fel. Då talar vi P10, 12:an och Cross Country vet man ju inte när de levereras.

För 7GT talar att det är en lägre och i mina ögon snygg bil som ska vara riktigt kul att köra, en låg leasingkostnad på grund av lågt pris och nollränta samt luftfjädring som ger möjlighet att justera markfrigång.

Hade det varit privatköp hade 7GT Privilege varit svårslagen, så är det nog. Som firmabil spelar kanske andra faktorer in.

GLC och iX3 ska heller inte förbises, men utseende faller inte HSB i smaken för den senare, prislapp och leasingkostnad för den förra passar inte mig. Jag har däremot full förståelse för att andra kan prioritera annorlunda!
Hur står sig en Polestar4 om man jämför med Zeeker?
 
Hur står sig en Polestar4 om man jämför med Zeeker?
Intressant fråga då Polestar 4 delar plattform med vår 001, dessutom har två av mina bekanta Polestar 4 så vi har gjort en del jämförelser.

Vi är nog eniga i att Zeekr 001 har en mer ombonad interiör med något exklusivare materialval, däremot gör Polestars implementering av Android Auto med Googles Assistent och navigator att vi håller mjukvaran i Polestar 4 ett snäpp vassare. Kupé-buller är jämförbart, för att få en tystare upplevelse måste vi snegla mot Polestar 3. Som GT-vagn är luftfjädringen i Zeekr en tillgång, den hjälper även markfrigång i oväder eller på usla vägar, men jag upplever att Polestars chassi med sin elektronik gör bilen välbalanserad vid riktigt inspirerande körning. De är duktiga på att tuna chassin, grapparna i Gbg.

Vi gillar ju vår P2 och hade P4 lanserats med bakruta hade vi nog haft en sådan. Men då vi har hund fick det bli en 001. Andra P4-ägare med hund menar dock att även den bilen fungerar, vi valde dock att inte chansa.

Så båda bilarna är fina och har sina för- och nackdelar. Att Polestar kan servas hos det väl utbyggda systemet av Volvohandlare och Zeekr hänvisas till Mekonomen kan vara en fördel för Polestar, mot detta står Zeekrs 10-åriga garanti (om man sköter service). Zeekr har nog lite växtvärk och framför allt back-officesupport hos service-organisationen lämnar en del övrigt att önska. Tack och lov har vi personligen inte drabbats av detta men Polestars storlek är kanske i sig en garant för seriöst bemötande.

Andrahandsvärdet hos Zeekr förefaller vara i paritet med Polestars, jag antar att garantipaketet hjälper till. Nu har vi gjort andra av de fem service som krävs för att få 10 år/ 20 t mil (vilket som kommer först) garanti, priserna är inte avskräckande för 4, 12 och 20 t mil, och rimliga för 8 och 16 t (som innehåller byte av broms- och kylvätska för batteriet.

Jag kan rekommendera båda bilarna som prisvärda och komfortabla långfärdsvagnar, där hårdvaran och garantierna talar för 001, mjukvara och serviceorganisation för P4.

Ungefär så kanske? 🙂

Men 400V och långsam laddning gör att det inte blir en ny 001 för oss. Då ligger 7GT med sin nya batteriteknik och chassi bättre till, klarar man sig utrymmesmässigt är det mycket för pengarna. 7X hamnar lite för nära EX60 i pris för oss så där vinner mjukvara, komfort och servicenätverk över Volvos rent ut sagt usla garantier i förhållande till systerföretaget.
 
Last edited:
Jag köper ingen ny bil där det finns batteri under förarsätet. Jag hatar att sitta högt upp i himlen och köra. Som det ser ut nu behåller jag min Polestar en stund till för alla bygger bara äckliga SUVar utan markfrigång.
Kan de då plats med 60kWh i McMurtry Sperling borde det inte vara så svårt för vanliga bilar att nå dit utan att se ut som att de sitter på en låda.
 
Jag vill gärna provköra en Volvo P10. Dels spelar svenskheten in en hel del men framför allt att den skall vara så tyst. Tystheten har blivit allt viktigare med åren måste jag medge.
Nu verkar det ju till största delen bero på aktiv ljudreducering så det kanske kommer på fler bilar i framtiden.
 
Jag vill gärna provköra en Volvo P10. Dels spelar svenskheten in en hel del men framför allt att den skall vara så tyst. Tystheten har blivit allt viktigare med åren måste jag medge.
Nu verkar det ju till största delen bero på aktiv ljudreducering så det kanske kommer på fler bilar i framtiden.
Njae, EX60 har väl laminerade sidorutor och rätt väl isolerad kupé om jag förstått det rätt, sedan borgar väl den helpressade bakvagnen för viss reducering av potentiellt skrammel? Där kan det nog ge en del att testa P6 i core-version om man vill jämföra, jag tror inte den har aktiv brusreducering.

Jag håller däremot med Dig, tyst kupé börjar bli viktigare med åren. Skillnaden mellan bullret i vår P2 (lanseringsmodellen) och 001 är klart märkbar i motorvägsfart, och å andra sidan är P3 tystare än P4/001. Även 7GT har laminerade rutor och ett par referat från provkörningarna noterar även den bilen som tyst.

Mäkinen - jag gillar också körställningen i P2, och noterade även att någon testförare tyckte sig sitta bekvämt men lite högt i 7GT. Kanske en bil att provsitta ändå, den är ju långt ifrån SUV-höjd i alla fall? Annars kanske BMW i3 på nya plattformen kan bli ett alternativ, om bara designavdelningen håller fingrarna i styr och inte saboterar utseendet på den bilen...
 
Mäkinen - jag gillar också körställningen i P2, och noterade även att någon testförare tyckte sig sitta bekvämt men lite högt i 7GT. Kanske en bil att provsitta ändå, den är ju långt ifrån SUV-höjd i alla fall? Annars kanske BMW i3 på nya plattformen kan bli ett alternativ, om bara designavdelningen håller fingrarna i styr och inte saboterar utseendet på den bilen...
Nya i3 ska provas när den kommer. BMW kunde bygga bilar fram till mitten av 90-talet, men sen blev det för mycket Mercedes av dem.
 
Apropå elbilar, jag kollade upp begagnatpriset för en Maserati Granturismo Folgore förra veckan, minns inte om jag postade det här, men tydligen tappar de lite styvt 50% av värdet första halvåret enligt vad jag såg. Det är ju ganska stöddigt, men inte helt oväntat. Då kan man ju nästan vänta ett år till så kan man köpa en sån begagnat för en nästan resonabel peng. :hihi
 
Hoppas på nya 2CV!! En sådan, om de lyckas med designen vill jag ha som shoppingbil!
 
Apropå elbilar, jag kollade upp begagnatpriset för en Maserati Granturismo Folgore förra veckan, minns inte om jag postade det här, men tydligen tappar de lite styvt 50% av värdet första halvåret enligt vad jag såg. Det är ju ganska stöddigt, men inte helt oväntat. Då kan man ju nästan vänta ett år till så kan man köpa en sån begagnat för en nästan resonabel peng. :hihi
Hade inte Porsche Taycan ett liknande värdetapp första åren?
 
Mäkinen - jag gillar också körställningen i P2
Dito, övervägde någon av P2 och P4 performance-variantera länge, innan jag landade i en EQS. Världens bästa nappastolar i fullutrustade Polestar och Volvo.
Stolar och ergonomi är underskattat !
Sitter för högt i P4, klar nackdel, ogillar höga bilar.

EQS update efter knappa 600mil
WLTP på 78mil med verklig räckvidd 63 mil motorväg 100-0%, vid100km/h. Mycket nöjd.

Körde till Nice (via Lyon), 220mil. Startade kl 10 torsdags o kom fram lördag kl 15 med 24% kvar.
 Totalt 3 laddstopp på 30min vardera 5-80% med farthållare på 110km/h, samma tempo som med E-klassen.
 Lagom fart så man slipper trängas.
 Den kunde gått komma längre än de 55milen/stint.

Under 560mil från inköp, 18.6kWh/100km. 220 mil motorväg genom europa 110km/h, 17kWh/100km. Märks den är hal genom luften, lätt att man kommer upp i 140+ utan farthållare.
Rusningstrafik i Antibes och Cannes, tot 3 timmar, 65km med medelfart 23km/h, 19.7kWh/100km

Med akustikpaket (UV/IR-skydd runtom, även glastaket) blir det svalt trots svart lack på EQS.
Blev 35-40 grader redan i tyskland.
Kanon tycker jag, tokgillar värme!

EQS med äkta nappastolar med kyla och massage är skitbra, men inte bäst som fullutrustade Polestar och Volvo..
Mercan är skittyst trots 21" och har klima som inte låter. Ovanligt i elbilar som de flesta andra har ljud för sig även på lägsta fläkten, störande om man står stilla.

Kylt förvaringsfack mellan stolarna, men INTE handsfacket, hur tänkte de där? Är kanske för litet, det andra rymmer lätt 3st 50cl.

Nackdelar, ja jäklar vad stor den är i sydeuropeiska P-garage och gator.
Men otrolig långresekomfort uppväger. Förarstödet (filhållningsassistent mm) och headupdisplay med augmented reality är en grym kombination ihop med lång WLTP och tystnaden i kupen.
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top