Elbil eller inte?

Dock ska sägas att bilarna är specialpreppade för resan, 3,5-4kg i däcken, smalare däck på mindre fälgar i vissa fall, tejpade huv/dörr skarvar och lite andra knep.

IOFS kanske man måste tejpa Teslans dörrar för att det inte ska blåsa in i vanliga fall också

EDIT: ruttval kan också vara avgörande för att få en bra tid, ifjol transporterade dom lite vindkraftverk på ena rutten där många blev sinkade

Last edited:
Elbil inköpt till hustrun. 2024 C40 Ultra 4WD med all extrautrustning utom drag o ullinredning. Hoppas hon blir nöjd.

Vad ska man nu köpa för laddbox?
Med riktig jordfelsbrytare (dvs ingen fuskvariant med mjuvara), riktig lastbalanserare som verkligen kan styra effektuttag på alla faser (inte fuskvaiant som stänger av helt)

Vad ska man nu köpa för laddbox?
Med riktig jordfelsbrytare (dvs ingen fuskvariant med mjuvara), riktig lastbalanserare som verkligen kan styra effektuttag på alla faser (inte fuskvaiant som stänger av helt)

Alla boxar verkar ladda ungefär lika snabbt, hur lastbalanseringen funkar har jag ingen aning om, och fejkade jordfelsbrytare var det väl bara den där norska boxen som hade?

Jag pratade med en något Hippie aktig man som just pluggade in sin elbil på IKEA//Willys när jag passerade, han gjorde så att han åt middag en dag i veckan på IKEA (dom har en dag då det är billigare), gratisladdade under tiden, och antingen storhandlade han på willys samma dag eller gjorde det en annan dag och laddade under tiden han gjorde det också, för han hade ingen möjlighet att ladda hemma eller på jobbet, och det räckte oftast för honom.

Jag tror att det är samma ladd hastighet som hemmaboxarna har, och vad kan det bli, tre timmar med mat och handling (förmodligen elbilsbajsar han också för att maximera laddtiden) han får gratis bränsle till sin bil 20-30kW i veckan och det klarade han sig på

Resten (undantagsfall) laddade han på snabbladdare där han betalar ~5kr/kW

Så med den enklaste laddboxen, med nerställd laddhastighet för att den inte klarar lastbalansering så har du tankat mycket mer medans du sover än han gjorde.
Jag tror helt enkelt inte att du kan köpa "fel" laddbox längre, annat än kvalitetsmässigt.

Man ska nog undvika Kinesiska fabrikat, men annars så är det nog ganska samma på alla större laddstationstillverkare. Vet att DEFA håller på med V2G på sin laddare lite sådär vid sidan om om man är nyfiken på det, men det borde inte ta extremt lång tid innan de stora tillverkarna stöder det när bilarna börjat ha stöd.

Varför skulle man vilja ha V2G ?

V2L kan jag förstå, det kan ju vara bra vid ett strömavbrott, men V2G ???

Varför skulle man vilja ha V2G ?

V2L kan jag förstå, det kan ju vara bra vid ett strömavbrott, men V2G ???
För att med V2G så använder man samma uttag som för laddning och vid elavbrott slår laddaren automatiskt om från att ladda till att tillhandahålla ström till hushållet? Iofs är väl V2H mer relevant då.

Men ämnet har ju redan diskuterats ganska friskt här i tråden och själv bryr jag mig inte nämnvärt om det.

För att med V2G så använder man samma uttag som för laddning och vid elavbrott slår laddaren automatiskt om från att ladda till att tillhandahålla ström till hushållet?

Men ämnet har ju redan diskuterats ganska friskt här i tråden och själv bryr jag mig inte nämnvärt om det.

Nej, V2G levererar ingenting när det är strömavbrott, det är det lagkrav på
Finns ingen grid att synkronisera mot så får du inte ut någonting.

Nej, V2H (home) kan göra det om man bygger om husets elcentral för Ö-drift
V2G med.
Enligt snubben som implementerar det i DEFAs laddare. Själv orkar jag inte läsa iso18115-20 för att se om det han säger stämmer.

Suck då frågar vi AI igen: Fungerar V2G vid strömavbrott?

Inte riktigt – men V2H gör det!

Vid ett strömavbrott fungerar V2G (Vehicle-to-Grid) inte som backup eftersom det kräver att bilen är ansluten till elnätet för att kunna mata ut el. När nätet ligger nere, är V2G alltså ur funktion.

Däremot fungerar V2H (Vehicle-to-Home) som en backup-lösning. Den kopplar elbilens batteri direkt till husets elsystem och kan:

• Förse hemmet med ström under ett strömavbrott
  • Ladda bilen när elen är billig och använda batteriet när elen är dyr
  • Undvika behovet av extra abonnemang eller mätning eftersom elen inte skickas ut på nätet

⚡ Kort sagt: V2G är ett kraftfullt verktyg för att stötta elnätet – men om du vill ha reservkraft vid strömavbrott är det V2H du ska satsa på.

Vill du veta vilka bilar och laddboxar som stödjer V2H eller V2G? Jag kan hjälpa dig att hitta rätt!

Last edited:
Man ska nog undvika Kinesiska fabrikat, men annars så är det nog ganska samma på alla större laddstationstillverkare. Vet att DEFA håller på med V2G på sin laddare lite sådär vid sidan om om man är nyfiken på det, men det borde inte ta extremt lång tid innan de stora tillverkarna stöder det när bilarna börjat ha stöd.
Ja kinaprylar försöker jag undvika om det går.
Vilka laddBox är så oberoende av Kina som möjligt, tänker utveckling och tillverkning.

Ja kinaprylar försöker jag undvika om det går.
Vilka laddBox är så oberoende av Kina som möjligt, tänker utveckling och tillverkning.

Det finns ju flera "Svenska" laddboxar, men då måste man fråga om var dom tillverkar grejorna, då det Svenska kan vara bara ett kontor.

Charge Amp ska ha tillverkning i Solna, sen kanske dom köper in kinesiska komponenter ändå

Det tror jag med tyvärr. Det viktiga är att mjukvaran är egenutvecklad och att företaget är stabilt man inte står där med svartepetter då firman konkar.
DEFA vet jag har utveckling och montering i Norge/Sverige. Mest för att jag konsultar hos dem just nu. Och om jag inte minns fel försöker de köpa delar där det är möjligt från Europeiska tillverkare, men mycket hos Europeiska tillverkare kommer ju ändå från kina.

Och vad gäller elfordon så är ju en stor del av den industriella infrastrukturen uppäten av Kina, genom ett idogt arbete från CCP och statliga subventioner helt ägnade till att ta över den marknaden.

Det tror jag med tyvärr. Det viktiga är att mjukvaran är egenutvecklad och att företaget är stabilt man inte står där med svartepetter då firman konkar.
Det var ett par år sedan jag köpte så märke vet jag inte längre.
Däremot beställde jag med fast kabel vilket jag är glad för och kan rekommendera.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman