Elbil eller inte?

Farsan tittade på elbil för ett tag sedan, försäkringarna är svettiga, .....
Jag bytte förra månaden från en diesel (MB W205 170hk) till en elbil (585hk) och försäkringen skulle bli 31% dyrare (från 5900:- till 7750:- /år) om INTE vagnskadegaranti fanns, dvs om några år.
Under den tiden kommer den kosta ca 3000:- /år (=halvförsäkring)

Samma elbil, men med 325hk skulle kosta mig 2600:- med vagnskadegaranti och 6900:- utan, så bara tusen kronor mer per år en dieseln.

Men helt klart tar de bra betalt mellan halv och helförsäkring!

Min kostar nu dryga 1000kr i månaden nu.
Mot drygt 500kr med halv.
Men hört siffror på 15000kr hos en del.
Jag är ju 67 år nästa gång å har full bonus. Det spelar stor roll
Tryckfelsnissen hade varit framme 🤭

Last edited:
Ja jag såg det, men det känns orimligt lågt med tanke på batteriets storlek. Eller så drar de helt enkelt så jäkla mycket, mer än en Tesla X.
Jag har en sån. Typ, fast det står Golf på den. Det ska vara samma drivlina och samma batteri, med officiella siffror på 23 mil har jag för mig. Nu i den skånska vintern gissar bilen själv på 17-18 mil, det är närmre sanningen. Det gör stor skillnad på förbrukningen med lägre kaross och mindre totalvikt.

Men Golfen är trevlig att köra, jag har laddat (enbart hemma) för 1500:- på 1000 mils körning sen jag köpte den i somras, och en helförsäkring på under 5000kr/år. Den billigaste bilen jag har kört med än så länge, sen beror det på hur länge den håller om det blir billigt i längden.

Min kostar nu dryga 1000kr i månaden nu.
Mot drygt 500kr med halv.
Men hört siffror på 15000kr hos en del.
Jag är ju 67 år nästa gång å har full bonus. Det spelar stor roll
Tryckfelsnissen hade varit framme 🤭
12k per år, svindyrt. Vad för bil har du och bor du mitt i storstan?

Tesla 3
Bor nån mil från Sthlm city
Men många med rätta dyra bilar bensin diesel betalar typ 10 om året. Även om det bara är Mercedes 200 modell.

Håller med.

Min EV6 hade kostat mig 8 om året för hel och då är jag 31 och bor i mindre stad...

Sent from my XQ-DE54 using Tapatalk
Vad heter ditt bolag?
Gick in på Trygg Hansa. Där kostar min ännu mer. 1360kr månaden
Men ska kolla mer. Har IF nu å dom brukar funka på mina bilar och mc.
På min första Ninja var Folksam faktiskt billigast

Vad heter ditt bolag?
Gick in på Trygg Hansa. Där kostar min ännu mer. 1360kr månaden
Men ska kolla mer. Har IF nu å dom brukar funka på mina bilar och mc.
På min första Ninja var Folksam faktiskt billigast
Kollade Trygghansa.

Har försäkring klumpad i min leasing i dagsläget.

Kias egen märkesförsäkring hade kostat mig 7344kr.

Sent from my XQ-DE54 using Tapatalk

Jag prova nyss Svedea Dina och ICA
Typ vi ringer upp.
Många kan inte konkurrera med IF
Men mej stör det inte. Betalar även tvättpogram 299kr per månad med underspolning.

Till exempel kan en Tesla Model 3 kostar runt 1 500-2 600 kronor per månad att helförsäkra och runt 700-1 000 kronor att halvförsäkra. En mindre elbil som en Nissan Leaf kostar ca. 500-1 100 kronor per månad för helförsäkring och ungefär 250-500 kronor per månad för en halvförsäkring.

Brutit arm med LF sedan jag var typ noll.

Vågar jag rekommendera att höra sig för i vilket fall, alltid(under många olika hittepå) varit raka och medgörliga.

Volvos hittepå ville kasta mig i finkan.
:glömdet

Håller med om Länsförsäkringar. Mycket värt dessutom att ha ett bolag man faktiskt kan ringa och prata med. LF och Svedea är outstanding.

Håller med dig om det mesta BroolkynS ! Men fan vad du orkar! ...med det nya internet !Va det inte bara en Fluga? Uusmann:)

Till exempel kan en Tesla Model 3 kostar runt 1 500-2 600 kronor per månad att helförsäkra och runt 700-1 000 kronor att halvförsäkra. En mindre elbil som en Nissan Leaf kostar ca. 500-1 100 kronor per månad för helförsäkring och ungefär 250-500 kronor per månad för en halvförsäkring.
Dyrt med snabb elbil!
Huvva

Kanske förmodligen det bästa elbil vS elbil inte-testet du sett.

Ansvarsfriskrivning:
  • Grabben kommer gissningsvis från pengar Men begåvad nog att starta en bra dyr kanal som idag uppskattningsvis betalar sig själv + dricks. 7.2 miljoner visningar på ett dygn borde i.a.f. generera något.
  • Detta är del 2, del 1 var mer en gapig(!!1) youtubare som han förmodligen fick mycket skit för. Kalla detta vuxnare är att ta i men han får till det bättre och några ganska giftiga scener/repliker med humor.
  • Titta på del 1 om det lockar men minns vad jag sa och rek. att se del 2 först p.g.a. anledningar. Intressantaste i del 1 är belastningsprov av dragkroken.
  • Lägg ner alla funderingar på kommentar rel. till sunt förnuft, vi vet
  • Innehåller reklam dock sparsamt mot vad ni är vana vid på p.h*piip*
Mycket nöje.

Edit; Stavfle.

Last edited:
Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...