Elbil eller inte?

Gratis är gott. Med tanke på räckvidden lär vi bara behöva ladda en gång i månaden. Det kan man göra på Avion när man besöker Systemet den 25e...
Du menar att du ska köpa elbil när du kör så hiskeliga sträckor att du måste ladda en gång i månaden???!!!!
 
Du menar att du ska köpa elbil när du kör så hiskeliga sträckor att du måste ladda en gång i månaden???!!!!
Köper man begagnat är inte prisskillnaden mot en avgasbil lika enorm. Det är dessutom inte bara nackdelar med elbilar som vardagsfordon. Man kan köpa dem för att man vill prova annan teknik också. En del av dem är trevliga att köra också.
Jag tycker det är ganska skönt att slippa höra motorn när jag kör.
 
Gratis är gott. Med tanke på räckvidden lär vi bara behöva ladda en gång i månaden. Det kan man göra på Avion när man besöker Systemet den 25e...

Du köper väl inte mer än fyra små öl per vuxen och vecka?

Har du så litet behov av att snabbladda så är ju den "bonusen" väldigt lite värd i sammanhanget för dig, det är väl mest dom som inte har laddmöjlighet hemma eller ofta kör långresor som kan se det som en bonus.
 
Vi har börjat leta ny pendlarbil och då blir det elektriskt.
Leasing har vi övervägt, men det känns fel i hjärtat att betala flera hundra tusen och sedan ändå inte ha en egen bil.

Tesla hade vi avskrivit, men under ett samtal med en bilförsäljare kom det fram att en beggad Tesla for att gå för rimliga pengar. En stor försäljningspunkt var enligt säljaren att bilen hade livstids gratis laddning i Supercharger.
Låter lite för bra för att vara sant eller?
Kan Tesla helt sonika en dag besluta att det är stopp för fria kW eller blir de bundna av köpekontraktet?
Vad jag vet är det bara tidiga Model S där den eviga gratisladdningen följer med bilen, det slutade de med sedan så nyare Teslor får du betala men det är ju inte så hemskt dyrt att ladda ändå.
 
Det jag har fått lära mig om gratis snabbladdning hos Tesla är att det var standard på alla Model S när de kom och att de behåller den förmånen så länge inte Tesla äger bilen igen efteråt. Då säljs den utan den förmånen i fortsättningen.
Sen har de haft kampanjer då och då där det har varit varierande villkor, men det brukar vara gratis endast för första ägaren på senare årsmodeller.

Någon får gärna rätta mig om jag har fel, men jag har också förstått det som att bilar före 2015 har en annan batteriteknik som gör att de bör undvikas för att problem med batterierna är dyra att lösa.
 
Du menar att du ska köpa elbil när du kör så hiskeliga sträckor att du måste ladda en gång i månaden???!!!!
Tesla har stora batterier och de räcker därför till rätt många resor (jobbet 18 km tur och retur per dag).
I nuläget tankar vi heller inte diesel mer än en gång i månaden.
Du köper väl inte mer än fyra små öl per vuxen och vecka?

Har du så litet behov av att snabbladda så är ju den "bonusen" väldigt lite värd i sammanhanget för dig, det är väl mest dom som inte har laddmöjlighet hemma eller ofta kör långresor som kan se det som en bonus.
Jag tål knappt ens så många öl...
Försökte skämta om hur kreti och pleti invaderar spritbutiken på löningsdagen.

Laddbehovet är förvisso inte så stort, men gratis laddning sparar trots allt motsvarande runt 1500 kr i månaden för diesel. Det är ett litet plus i totalkalkylen även om det primära syftet inte är att spara pengar utan att skaffa en nyare/finare bil.
 
Tesla har stora batterier och de räcker därför till rätt många resor (jobbet 18 km tur och retur per dag).
I nuläget tankar vi heller inte diesel mer än en gång i månaden.

Jag tål knappt ens så många öl...
Försökte skämta om hur kreti och pleti invaderar spritbutiken på löningsdagen.

Laddbehovet är förvisso inte så stort, men gratis laddning sparar trots allt motsvarande runt 1500 kr i månaden för diesel. Det är ett litet plus i totalkalkylen även om det primära syftet inte är att spara pengar utan att skaffa en nyare/finare bil.
Nej, gratis laddning sparar skillnaden på att ladda en elbil jämfört med att ladda gratis. Besparingen på att byta från diesel till el får du oavsett.

Kan du ladda hemma?
 
Köper man begagnat är inte prisskillnaden mot en avgasbil lika enorm. Det är dessutom inte bara nackdelar med elbilar som vardagsfordon. Man kan köpa dem för att man vill prova annan teknik också. En del av dem är trevliga att köra också.
Jag tycker det är ganska skönt att slippa höra motorn när jag kör.
Absolut, men att kalla det pendlarbil....nja då behövs det några mil till/dygn i min bok. Jag låter elbilarna vara några år till för jag "pendlar" bara 10 km per dag:). Tänker att de gör bäst miljönytta om de som åker lite längre använder dem, tar så fruktansvärt lång tid för mig att få miljönytta med en elbil så jag är nog pensionär innan det händer.
 
tar så fruktansvärt lång tid för mig att få miljönytta med en elbil så jag är nog pensionär innan det händer.


Samma här, så jag har tagit på mig att slutförbruka ICE bilar istället.

Ge mig en skrotningspremie på 10 000 per bil jag slutförbrukar så kommer dom till skroten fortare.

Om man gör en sökning på bilar maxpris 10000 på blocket så ser man vad man skulle få bort, man skulle få bort hälften av dom som kostar upp till 20 tusen också då dom dels har prutmån och dels är det värt en liten förlust i pengar att slippa jävlas med en försäljning.

Mycket effektivare än att ge en premie på 70k till dom som köper en ny elbil, som ändå bilhandeln snor åt sig...

Få bort 7 av dom sämsta bilarna från vägen, eller göda en bilhandlare?
Man tycker att svaret borde vara enkelt
 
Samma här, så jag har tagit på mig att slutförbruka ICE bilar istället.

Ge mig en skrotningspremie på 10 000 per bil jag slutförbrukar så kommer dom till skroten fortare.

Om man gör en sökning på bilar maxpris 10000 på blocket så ser man vad man skulle få bort, man skulle få bort hälften av dom som kostar upp till 20 tusen också då dom dels har prutmån och dels är det värt en liten förlust i pengar att slippa jävlas med en försäljning.

Mycket effektivare än att ge en premie på 70k till dom som köper en ny elbil, som ändå bilhandeln snor åt sig...

Få bort 7 av dom sämsta bilarna från vägen, eller göda en bilhandlare?
Man tycker att svaret borde vara enkelt

Ja, men det sitter väl ett gäng med makt som vill ha bidrag till att köpa sig själv en ny bil.
 
Efter att ha läst om Batterygate och Chargegate blir man tveksam till en begagnad Tesla.

Och för övrigt: jävligt pissigt beteende av Tesla att göra sådana saker.
 
Teslas pissiga beteende (och saftskallen som leder företaget) är två faktorer som håller mig borta från dem. Deras hyllade OTA-uppgraderingar som godtyckligt ändrar produkten man köpt och kan ändra de funktioner man själv gillar är inte OK.
 
Absolut, men att kalla det pendlarbil....nja då behövs det några mil till/dygn i min bok. Jag låter elbilarna vara några år till för jag "pendlar" bara 10 km per dag:). Tänker att de gör bäst miljönytta om de som åker lite längre använder dem, tar så fruktansvärt lång tid för mig att få miljönytta med en elbil så jag är nog pensionär innan det händer.
Det där ju en intressant fråga. Är det inte så att där man kör korta sträckor så är elbilen jättebra? En bensin eller ännu mer en dieselbil hinner väl knappt komma upp i arbetstemperatur helt och hållet innan man är framme. Själv kör jag diesel och har 11 km till jobbet nämligen så jag har funderat på det här.
 
Det där ju en intressant fråga. Är det inte så att där man kör korta sträckor så är elbilen jättebra? En bensin eller ännu mer en dieselbil hinner väl knappt komma upp i arbetstemperatur helt och hållet innan man är framme. Själv kör jag diesel och har 11 km till jobbet nämligen så jag har funderat på det här.
För korta sträckor skulle jag rekommendera en mindre smart elbil med mindre batteri, tex Nissan Leaf 24 kWh, om man har två bilar i hushållet. En Tesla tex står alltid i standby som drar batteri samt vi upplevde att den har större värmeförluster vid laddning och uppvärmning mot ett litet batteri. Vi kör mycket korta sträckor och bilen visade ett en snittförbrukning på ca 2 kWh per mil medans snittförbrukning beräknat från laddaren var ca 2,85 kWh.
 
  • Gilla
Reaktioner: GuW
Det där ju en intressant fråga. Är det inte så att där man kör korta sträckor så är elbilen jättebra? En bensin eller ännu mer en dieselbil hinner väl knappt komma upp i arbetstemperatur helt och hållet innan man är framme. Själv kör jag diesel och har 11 km till jobbet nämligen så jag har funderat på det här.

Elbilen är bra oavsett sträcka, den är absolut bäst för dom som pendlar stillastående, typ stadsbor.

Just nu kör jag en ICE bil med start/stopp funktion och automatlåda och hamnade vid ett vägbygge, att starta/stanna motorn 10 gånger på en sträcka av 100 meter är säkert inte jättebra för miljön, ta det gånger 100 bilar i timmen vid vägbygget som gör samma sak.

Ta det gånger hur många bilar i timmen som köar i stadstrafik....

Men kör man totalt 700mil om året (i traik som flyter) så är kanske inte just den bilen viktigast att byta ut mot en elektrisk
 
För korta sträckor skulle jag rekommendera en mindre smart elbil med mindre batteri, tex Nissan Leaf 24 kWh, om man har två bilar i hushållet.

Absolut, eftersom elbilar är så pass dyra ersätter dom nog oftast första/enda bilen, men jag träffade på ett par herrar i Hondas lilla söta elbil, jag frågade om räckvidden och dom gissade 15 mil på sommaren, men dom sa "det är egentligen skit samma, den ska aldrig utanför stadsgränserna och står i laddaren nästan varje natt"

Som första bil hade han en ICE bil, Hondan var tänkt till fruns shopping/skjutsa ungar, men nyhetens behag gjorde att han gärna körde den också
 
. En Tesla tex står alltid i standby som drar batteri samt vi upplevde att den har större värmeförluster vid laddning och uppvärmning mot ett litet batteri.
Konstigt. Brukar ha min stående i veckor, märker inte av nåt nämnvärt tapp. Du kanske haft igång något? Eller sitter och pingar den hela tiden?
 
Konstigt. Brukar ha min stående i veckor, märker inte av nåt nämnvärt tapp. Du kanske haft igång något? Eller sitter och pingar den hela tiden?
Har bara kört Teslas App, ingen 3e parts app och har inte använt appen mer än nödvändigt. Vill minnas att det varierade mellan olika SW uppdateringar samt att de få gånger bilen stod längre perioder orörd så var det inte stora förluster,, men oavsett förluster, kanske bilen går i djupvila/inte söker uppdateringar etc vid längre vila? Säkert många bäckar små som gjorde att laddboxen visade så pass mycket högre förbrukning än displayen. Har du jämfört förbrukning över tid med vad laddboxen och det bilen rapporterar? Om man som mig kör få mil per år så är det oavsett värdeminskningen som är den stora kostnaden. Poängen var dock att det kanske är bättre att satsa på en billigare elbil och en ICE om man inte kör så mycket. Dyr elbil med stort batteri är mer förnuftigt om man kör en del mil per år än det vi gör.
 
Har bara kört Teslas App, ingen 3e parts app och har inte använt appen mer än nödvändigt. Vill minnas att det varierade mellan olika SW uppdateringar samt att de få gånger bilen stod längre perioder orörd så var det inte stora förluster,, men oavsett förluster, kanske bilen går i djupvila/inte söker uppdateringar etc vid längre vila? Säkert många bäckar små som gjorde att laddboxen visade så pass mycket högre förbrukning än displayen. Har du jämfört förbrukning över tid med vad laddboxen och det bilen rapporterar? Om man som mig kör få mil per år så är det oavsett värdeminskningen som är den stora kostnaden. Poängen var dock att det kanske är bättre att satsa på en billigare elbil och en ICE om man inte kör så mycket. Dyr elbil med stort batteri är mer förnuftigt om man kör en del mil per år än det vi gör.
Vaktläget "Sentry mode" drar förvånansvärt mycket på en Tesla, mer än hundra watt, så det kör jag utan. Då tappar jag kanske två-tre procent i veckan vilket i min värld är ok (och när jag kollade diffade laddboxen ungefär förväntade laddförluster vilket inte var mycket).

100 watt däremot ger 2.4kWh om dagen, på min bil ca 4 procent PER DAG vilket inte är ok. Även om det kan innebära lägre självrisk vid en parkeringsskada från en smitare.

Som jämförelse drar en riktig övervakningskamera som gör samma sak (fast bättre) några enstaka watt. Men då är det hårdvara som är gjord för att göra just detta, inte köra bil.
 
Sentry mode håller även kamerorna fria från is, det är det som drar effekt.

b641cfdeca171ed9e204b98428f50566.jpg



 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top