L. Mäkinen
Gudomlig sporthojare
Zoe finns väl med mängder av olika batteristorlekar och laddmöjligheter och har varierat genom åren så där ska man nog vara påläst om man handlar.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Just när det gäller Zoe har jag inte hört så mycket om problem med batterierna, de verkar vara ganska ok. Däremot borde de ha hyra av motorn, det är många Zoe som har fått byta motor, en del redan efter några tusen mil.Ja. Dom där avtalen är ju lite som att köpa en försäkring.
Man försäkrar sig mot risken att behöva punga ut med en stor klumpsumma om batteriet havererar mot att man löpande betalar en kostnad som gör att på 10 års sikt så har man ändå betalat hela kostnaden för ett nytt batteri.
Det är ju fördelaktigt om det är batterier av dålig kvalitet som behöver bytas ofta men generellt på elbilar så är jag ganska säker att tillverkaren satt upp avtalen så att dom i längden ska tjäna på dom.
Just när det gäller Zoe har jag inte hört så mycket om problem med batterierna, de verkar vara ganska ok. Däremot borde de ha hyra av motorn, det är många Zoe som har fått byta motor, en del redan efter några tusen mil.
Det är ju en fråga om hur ofta man behöver stanna också.Är det ett problem? Det är väl bara att stanna för att ladda och bajsa? Dricka kaffe, äta osv...
Har jag hört....
Det är ju en fråga om hur ofta man behöver stanna också.
Om man behöver stanna för att ta en paus efter 30 mil för att stanna och kan snabbladda så är det ju inget problem. Om man ska stanna var 10:e mil för att ladda så blir det ju ett problem. I synnerhet som laddningen går långsammare när man börjar närma sig fullt batteri.
det innebär ju att man potentiellt måste stanna och ta en paus 2-3 gånger för en resa på dryga 20 mil som normalt sett tar drygt 2 timmar. Det är att stanna så ofta att bilen faktiskt blir ett hinder.
Har man en räckvidd på 40 mil eller mer och därigenom kan välja att stanna när man faktiskt behöver ta en bensträckare så är det inget problem.
Borde fixa.det innebär ju att man potentiellt måste stanna och ta en paus 2-3 gånger för en resa på dryga 20 mil som normalt sett tar drygt 2 timmar. Det är att stanna så ofta att bilen faktiskt blir ett hinder.
Nja. Dom bilar som har mindre batterier brukar inte stödja lika snabb laddning så i praktiken tar det säkert nästan lika lång tid att ladda en Zoe med 20 kWh batteri som en Tesla med 85kWh. Dvs du får ta flera stopp som alla är lika långa som om du hade haft ett större batteri.Men i gengäld behöver du ju inte stanna lika lång stund för att ladda ett litet batteri.
Nog för att jag kan sitta länge på toaletten hemma men de som väntar på sin tur på en offentlig toalett uppskattar nog inte att jag sitter där och surfar på telefonen.
Nja. Dom bilar som har mindre batterier brukar inte stödja lika snabb laddning så i praktiken tar det säkert nästan lika lång tid att ladda en Zoe med 20 kWh batteri som en Tesla med 85kWh. Dvs du får ta flera stopp som alla är lika långa som om du hade haft ett större batteri.
Du skulle inte vara speciellt förtjust i att ha en bensinbil med en tank på 10 liter heller även om det bara tar 1 minut att tanka den.
Enorm skillnad på bilar som har kort räckvidd och långsam laddning jämfört med lång räckvidd och snabbare laddning.Det är ju en fråga om hur ofta man behöver stanna också.
Om man behöver stanna för att ta en paus efter 30 mil för att stanna och kan snabbladda så är det ju inget problem. Om man ska stanna var 10:e mil för att ladda så blir det ju ett problem. I synnerhet som laddningen går långsammare när man börjar närma sig fullt batteri.
det innebär ju att man potentiellt måste stanna och ta en paus 2-3 gånger för en resa på dryga 20 mil som normalt sett tar drygt 2 timmar. Det är att stanna så ofta att bilen faktiskt blir ett hinder.
Har man en räckvidd på 40 mil eller mer och därigenom kan välja att stanna när man faktiskt behöver ta en bensträckare så är det inget problem.

Bra exempel på hur snabbt utvecklingen gårEnorm skillnad på bilar som har kort räckvidd och långsam laddning jämfört med lång räckvidd och snabbare laddning.
En släkting har en Leaf med några år på nacken som är kass på båda ovanstående punkter.
En resa från nordvästra Skåne till Stockholm tog 10 timmar, en sträcka på ungefär 55 mil.
Jag kör samma sträcka på 6 timmar med min EV6 och det är marginell skillnad mot vad det tog mig med bensindriven bil.
Kan fortfarande sakna hur jävla smidigt det är att bara köra in om en mack och vara ute på motorvägen igen 2 minuter senare ibland, men oftast när jag ska långt så kör jag själv och lyssnar på ljudbok och då uppskattar jag en kort paus i körandet efter ett par timmar.
Elsäkerhetsverket upptäcker ny regelmiss hos Easee
Norska Easee lanserade nyligen en ny laddare efter Elsäkerhetsverkets säljstopp. Nu reagerar myndigheten på företagets budskap att vem som helst kan installera laddaren med att enkelt klick.
Du har inte hela artikeln?Såg att Easee är i nytt blåsväder. Tyvärr väntat.
![]()
Elsäkerhetsverket reagerar: ny regelmiss hos Easee
Norska Easee lanserade nyligen en ny laddare efter Elsäkerhetsverkets säljstopp. Nu kritiserar myndigheten företagets budskap att vem som helst kan installera laddaren med att enkelt klick.www.nyteknik.se
Du har inte hela artikeln?
Känns ju tryggt att företaget verkar ha återkommande dålig koll på regelverk som rör elsäkerhet. Som om Volvo skulle låta folk installera sina egna airbagssystem.Jämfört med tidigare problem så torde det här vara lättfixat i dokumentationen.
Vi har börjat leta ny pendlarbil och då blir det elektriskt.
Leasing har vi övervägt, men det känns fel i hjärtat att betala flera hundra tusen och sedan ändå inte ha en egen bil.
Tesla hade vi avskrivit, men under ett samtal med en bilförsäljare kom det fram att en beggad Tesla for att gå för rimliga pengar. En stor försäljningspunkt var enligt säljaren att bilen hade livstids gratis laddning i Supercharger.
Låter lite för bra för att vara sant eller?
Kan Tesla helt sonika en dag besluta att det är stopp för fria kW eller blir de bundna av köpekontraktet?
Gratis är gott. Med tanke på räckvidden lär vi bara behöva ladda en gång i månaden. Det kan man göra på Avion när man besöker Systemet den 25e...Just när det gäller Tesla skulle jag inte lita en sekund på att tidigare avtal med tidigare ägare som dom har betalt för gäller för nästa ägare, och dessutom i all evighet
Men hur ofta tänker du ladda i Tesla-laddare då?
Elbilsägarna på det här forumet hävdar ju att dom aldrig behöver besöka en "bensinmack", det laddas ju hemma medans dom sover.
Du menar att du ska köpa elbil när du kör så hiskeliga sträckor att du måste ladda en gång i månaden???!!!!Gratis är gott. Med tanke på räckvidden lär vi bara behöva ladda en gång i månaden. Det kan man göra på Avion när man besöker Systemet den 25e...
|
|
Premiär för Östgöta Dundret
Under 1940 talet var Finspå... |
|
|
Ny 500-kubiks retro från Honda
Efter rykten om en ny retro... |
|
|
Ny 500-kubiks retro från Honda
Efter rykten om en ny retro... |