Elbil eller inte?

Jag har ett överlastproblem hemma. Vi har en elbil och en laddhybrid. Elbilen laddas via en Wallbox på tre faser med 10 A och hybriden via en Zaptec på en fas med 10A. Garaget matas via 16A säkringar så om jag laddar dem samtidigt går säkringen på en fas efter ett par timmar vilket bryter laddningen på båda bilarna. Oftast är hybriden fulladdad vid 22-tiden och jag har elbilen ställd att börja ladda vid 23:00, men senast igår kördes de samtidigt.

Nästa problem är att diskmaskinen och mikrovågsugnen givetvis ligger på samma fas som laddhybriden använder så glömmer man att använda fördröjd start på diskningen varnar Tibberappen för att huvudsäkringen är överbelastad. Det är bara några delar av ampere över 25 så det löser inte ut.

In the words of Skånska Lasse:
"För allt går ju med elektricitet”.
 
Jag har ett överlastproblem hemma. Vi har en elbil och en laddhybrid. Elbilen laddas via en Wallbox på tre faser med 10 A och hybriden via en Zaptec på en fas med 10A. Garaget matas via 16A säkringar så om jag laddar dem samtidigt går säkringen på en fas efter ett par timmar vilket bryter laddningen på båda bilarna. Oftast är hybriden fulladdad vid 22-tiden och jag har elbilen ställd att börja ladda vid 23:00, men senast igår kördes de samtidigt.

Nästa problem är att diskmaskinen och mikrovågsugnen givetvis ligger på samma fas som laddhybriden använder så glömmer man att använda fördröjd start på diskningen varnar Tibberappen för att huvudsäkringen är överbelastad. Det är bara några delar av ampere över 25 så det löser inte ut.

In the words of Skånska Lasse:
"För allt går ju med elektricitet”.

Lastbalansering!
 
Lastbalansering!
Blir väl krångligt att få till med två laddare av olika märken?

Dubbelladdare med lastbalansering är antagligen lättare men då krävs det lite nyinvestering.

Jag har en icke-lastbalanserad laddbox och 3*16A huvudsäkring på huset. Ställt ner laddning till 3*12A i box och laddar när jag vet att inte annat kör som inte är 3-fas. Laddar när elen är billigast vilket vintertid är på natten, sommartid ofta mitt på dan lördag eller söndag. Skulle jag behöva köra något samtidigt kan jag i bilens app manuellt ställa ner laddning med det är ett nederlag varje gång. Men mitt system förenklas av att enbart en elbil behöver laddas.

Fungerar för mig utan att någon säkring har gått, men har säkert klarat mig på att man får tillfälligt överlasta tröga säkringar, 25% i en timme tror jag det var. Jag bävar för hur jag ska förklara reglerna för frugan om hon någon gång ska ladda. Lyckligtvis är hon ännu så långe rädd för elbilen :tungan
 
Jo, det kommer onekligen att vara besvärligt så länge man envisas med att ladda med nästan full uppsäkrad effekt.

Det finns alltid någonting annat som går på samma fas som knuffar förbrukningen över.

Och folk förstår inte hur saker hänger ihop.
I samma fastighet som mitt förra jobb fanns det ett "studieförbund".

I deras kök fanns 6! vattenkokare, när dom gick på rast så fylldes och trycktes alla dom igång för att göra thé.
4 av dom var anslutna till samma dubbeluttag med hjälp av två "gristrynen"

Dom tyckte att det var underligt att säkringarna gick..

4x1500W på ett gammalt schukouttag...
 
Lastbalansering ska ju kunna lösa det där, så länge inte saker som inte är balanserade går över gränsen.

Undrade varför min 2100W 1fas flismaskin drog säkring (10A) tills vi insåg att den gick på samma säkring som ett uttag i köket där frugan körde både kaffebryggaren och mikron samtidigt. :tungan
 
Lastbalansering ska ju kunna lösa det där, så länge inte saker som inte är balanserade går över gränsen.

Undrade varför min 2100W 1fas flismaskin drog säkring (10A) tills vi insåg att den gick på samma säkring som ett uttag i köket där frugan körde både kaffebryggaren och mikron samtidigt. :tungan

Jo, när vi byggde huset blev det lite sistaminuten ändringar i var vissa förbrukare kopplades in, vilket ledde till att man fick tänka sig för lite.
Elektrikern kom tillbaka och flyttade om lite saker så nu är det lastbalanserat.
Jag kör ändå inte diskmaskin/tvättmaskin/spis och dammsugare samtidigt så ofta.

Skulle jag skaffa elbil finns det dock kapacitet över för det på garagets trefas, och hemma laddar man ju oftast över natten så man behöver ju inte kräma på så förbannat.
 
Jag har haft samma upplägg sen i november, men problemen dök upp nu när jag har semester. Det är väl ändrade vanor som spökar. Det som behöver göras är att byta plats på två faser till laddhybriden.
 
I tråden om Stark Varg blev det en diskussion om elbilar, service och slitage. Jag påstår att elbilar generellt har mindre mönsterdjup när de levereras än avgasbilar. Det svar jag fick var att inte säga att elbilar = VW, men det gäller likväl med Tesla. De är en i mängden av elbilstillverkare och de flesta elbilarna tillverkas av andra än Tesla.

Tittar man på däck som rekommenderas till elbilar så är det oftast EV-specific vilket alltså hos de flesta däcktillverkare innebär mindre än 6mm mönster.


Teslas löfte om att "support Beijing’s ‘core socialist values’" gör mig inte mer sugen på en av deras produkter.
 
Om du påstår en sak om ”elbilar” som du menar är representativt för alla elbilar vore det väl fint med några belägg utom att VW enligt ViBilägare monterar vissa däck på några (?) ID3…
 
Jag tror inte att jag skrev "alla" elbilar. Jag brukar undvika ickeexkluderande uttryck.
Angående ID3 finns grusproblemet här:
https://www.vibilagare.se/reportage/elbilsdacken-slut-efter-bara-1-800-mil låst artikel.

Generellt om EV däck:
Utdrag ur sista länken "EV tyres can have a reduced original tread depth for rolling resistance enhancement in comparison to petrol and diesel vehicle tyres."
 
Enklare kan väl vara att titta på vilka däck bilar levereras med idag och om det är någon skillnad mellan el- och fossildrivna bilar…
Finns inga signifikanta skillnader är det lätt att dra slutsatsen att det återigen handlar om bashing… ;)
 
Enklare kan väl vara att titta på vilka däck bilar levereras med idag och om det är någon skillnad mellan el- och fossildrivna bilar…
Finns inga signifikanta skillnader är det lätt att dra slutsatsen att det återigen handlar om bashing… ;)
Det är just det Vi Bilägare har gjort. De har ofta tillgång till nya bilar.
 
Istället för att begränsa mönsterdjupet så går det säkert att istället köra med c-däck.
Lite sämre komfort följer nog med på köpet.
Kan ju orimligtvis vara sämre än skiten som BMW mfl monterar och kallar RunFlat. Byter man till ett vanligt däck slutar känslan av att köra spårvagn i på solkurvor #innovationärintealltidevolution
 
Ja men var det många fler modeller än just ID3? Det är snarare ett ”Volkswagen-problem” än ett ”elbils-problem”…
Det gäller även koreanska bilar och om jag inte missminner mig Stellantis.
"the depth of the pattern groove was made shallower to reduce rolling resistance and increase pattern rigidity,"
 
Allmänbildning:

Btw, har inte elbilsladdaren smartstyrning av effekten?
Men det kräver ju effektmätning vid elmätaren eller kommunikation mot den.
Det finns smartare boxar än de jag har. Den ena kan jag styra mot huvudsäkringen, men det hjälper inte när det är nedströms det är för klent.
 
Har suttit o lyssnat lite om VW o deras elbilar ingen vill ha, VW stoppade ju elbils fabriken i 6 veckor pga låg efterfrågan, men samtidigt så väntar 3 bekanta nu på sina id 3-4 den som väntat längs är väll uppe i 16-17 månader nu.

Tesla rekord säljer.
MG rekord säljer.
Kia rekord säljer
Tillomed Ford säljer allt dom kan tillverka.
Stelantis säljer.

Varför inte VW? Skit bilar? Dåligt bemötande av kunder är ju VW o ktm, s specialitet utan tvekan.

VW går ut o säger att nu skall vi börja tillverka ice bilar igen.

Samtidigt stänger dom fabriken i Kina som gör ice bilar där pga,,, wait fort it, bristande försäljning o att man helt enkelt inte får någon nummer skylt av myndigheterna om man köper en ice bil oavsett märke, detta verkar gälla hybrider med.

VW har även stängt fabriken i Brasilien i 6 veckor då lager ytorna är fulla med osålda bilar alla ice bilar.

VW satsade 195 miliarder lånade pengar att bygga elbilar o är vad jag fattade den högstbelånade fordons tillverkaren som finns, Tillomed värre än GM som faller fritt.

Vågar någon köpa en undermålig VW produkt med taskig attityd mot garantier o allt vad kundservice heter. Börjar det bränna ordentligt under fötterna på VW som på Toyota, Toyota fick ju några miliarder av japanska staten o mer eller mindre en direkt order att nu jävlar börjar ni bygga elbilar.

Tesla kommer ju med en ny bil 24 o en ny bil 25 samt pickupen o lastbilarna.

Vad händer,?
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top