Stora bloatade organisationer som funnits länge och utvecklats till byråkratier, där vansinnigt mycket tid går åt till budgetar, beslut som skall fattas högre upp osv. Hela traditionella föreställningen om en bil bygger på att det är en produkt som lanseras EN gång, efter flera års planering och utveckling. Man gör fleråriga planer där såväl produktionsdatumet som när ritningarna skall vara låsta är huggna i sten och utifrån antagandet att inget skall behöva ändras, men likt förbannat springer alla arslet av sig på slutet och ändrar en massa i sista stund när man upptäcker att planen inte stämde med verkligheten och vad marknaden nu efterfrågar, så det blir i stort sett alltid förseningar. Så här är det generellt bland de traditionella biltillverkarna.
Tesla bygger istället upplägget på att kunna göra förändringar hela tiden och satsar stenhårt på bl.a. automatiserade tester och annat som ger dem förutsättningar till detta, även för hårdvara. De har inga budgetar, utan finansiella medel omallokeras hela tiden automatiskt med hjälp av maskininlärning. Även chefer är till stor del ersatta av s.k. "digital self-management" för att bl.a. undvika att behöva vänta på beslut. Det gör inget att AI inte alltid fattar lika bra beslut som en människa - värdet av snabbheten är så enormt mycket större. Eftersom alla har tillgång till all relevant information kan de självorganisera kring där de behövs.
Finns väldigt mycket mer och de flesta som jobbat hos traditionella biltillverkare skulle nog bli rätt chockade när de fick insikt i hur Tesla jobbar och sedan uppgivna när de inser att det är i princip omöjligt att lyckas förvandla deras tröga organisation till något motsvarande, trots att Tesla är i princip helt öppna med hur de jobbar och inte har något emot att andra följer efter. Men visst görs det stora framsteg även hos de traditionella tillverkarna och visst finns det sådant som de är bättre på, men på det stora hela är det två skilda världar.