Elbil eller inte?

Har nämligen också en Javelin SST, inte lyckats elda upp den än dock. Fan va kul!
Lyckligtvis har vi expertkunskaper i tråden som nog ska kunna råda bot på just det problemet :hihi

Har ägt tio bilar (bensin, diesel och el), och fyra motorcyklar. Inte lyckats bränna upp någon än, så jag följer tråden med spänning.
 
Ovana elbilister tenderar att vara lite fega när det gäller kvarvarande räckvidd. En avgasbil har varning för bränslebrist när de har samma räckvidd kvar som elbilar hade som max för 10 år sen.

Ja, det är fint med elbilar. Man behöver inga marginaler för att man eventuellt hamnar i en trafikstockning och kan tvingas stå still någon timme men ändå hålla bilen varm. Inga marginaler för att man kanske tvingas ta en omväg pga en trafikolycka som blockerar vägen.

Du kör säkert utan reservhjul också, inga kontanter i börsen och inga varma extrakläder i bilen.
Moderna människor behöver ingen plan B.
 
Lyckligtvis har vi expertkunskaper i tråden som nog ska kunna råda bot på just det problemet :hihi

Har ägt tio bilar (bensin, diesel och el), och fyra motorcyklar. Inte lyckats bränna upp någon än, så jag följer tråden med spänning.
I sann elbilsanda :hihi

Hörrni, ska man titta lite mer åt Fisker Ocean än? Den verkar ju få rätt bra värden på räckvidd
 
Stopp och broms! Ni godkänner jag OT här!

Har nämligen också en Javelin SST, inte lyckats elda upp den än dock. Fan va kul!
Tyvärr sålde jag den sen. Törs inte fan åka i så eldfängda fordon.

Jag har alltid haft en tendens att byta fordon ofta. Som mest 9 bilar på ett år och totalt ett åttiotal. Motorcyklar började jag med senare så det har inte hunnit bli så många ännu.
Köper man bilar i prisklassen åtta kronor och uppåt händer det att de går sönder.
 
Du kör säkert utan reservhjul också, inga kontanter i börsen och inga varma extrakläder i bilen.
Moderna människor behöver ingen plan B.
Nästan alla moderna bilar, el eller bensin, verkar ju sakna just reservhjul. Du förväntas klara dig med flasklagning. Eller ringa bärgare. Var väl lite lättare att klämma in ett 13" hjul i min gamla Escort-93a än 20" som väl är om inte standard idag så det minstaman vågar ha idag för att inte behöva skämmas utanför korvmojen. Man vill väl även spara vikt nu när bilen, el eller bensin, ligger över två ton UTAN utrustning. Jag tror det är det som kallas utveckling.
 
Ja, det är fint med elbilar. Man behöver inga marginaler för att man eventuellt hamnar i en trafikstockning och kan tvingas stå still någon timme men ändå hålla bilen varm. Inga marginaler för att man kanske tvingas ta en omväg pga en trafikolycka som blockerar vägen.

Du kör säkert utan reservhjul också, inga kontanter i börsen och inga varma extrakläder i bilen.
Moderna människor behöver ingen plan B.
Reservhjul finns knappt i moderna bilar, jag har inte haft kontanter i plånboken på flera år och inte har jag kläder i bilen. Det mesta brukar lösa sig utan att man har planerat så jäkla noga i förväg.
 
Lyckligtvis har vi expertkunskaper i tråden som nog ska kunna råda bot på just det problemet :hihi

Har ägt tio bilar (bensin, diesel och el), och fyra motorcyklar. Inte lyckats bränna upp någon än, så jag följer tråden med spänning.

Jag har haft brand i en bil två gånger, en SAAB V4 som hade ett insugningsrör med stora fack som kunde rymma en hel liter bensin.

Efter första branden byttes alla spruckna och halvsmälta bränsleslangar, andra gången hade förgasaren hängt sig och flödat över.

Bilen såldes senare trots brännskadad lack på huven och ett klistermärke som varnade för brännbar vätska som någon humorist klistrade på.
 
Jag förstod det.
Men försäkring på bilen har du trots att det mesta brukar lösa sig.

Man kan ju Swisha dom flesta nuförtiden, mobiltelefonen har gjort det mesta överflödigt.
Men på vintern ser jag till att det ligger extrakläder i bilen, för frysa i en krashad bil är bedrövligt.

Jag bogserade hem brorsans bil efter att han hade kört på ett rådjur så att kylaren sprack, i bilen hade dom en 4 månaders bäbis i bilbarnstol, lyckligtvis väl påbyltad och dom hade extra filtar till henne.
Dom vuxna frös lite lagom när jag kom dit, och mamman och barnet fick åka med mig, men innan vi var tillbaka i stan frös brorsan så han knappt kunde styra bilen.
 
Man kan ju Swisha dom flesta nuförtiden, mobiltelefonen har gjort det mesta överflödigt.
Men på vintern ser jag till att det ligger extrakläder i bilen, för frysa i en krashad bil är bedrövligt.

Jag bogserade hem brorsans bil efter att han hade kört på ett rådjur så att kylaren sprack, i bilen hade dom en 4 månaders bäbis i bilbarnstol, lyckligtvis väl påbyltad och dom hade extra filtar till henne.
Dom vuxna frös lite lagom när jag kom dit, och mamman och barnet fick åka med mig, men innan vi var tillbaka i stan frös brorsan så han knappt kunde styra bilen.

En olycka kommer sällan ensam.
Tänk på att saker hänger ihop så en olycka har ofta betingad sannolikhet att dra med sig andra olyckor. Om telefonnätet ligger nere fungerar så fungera varken kort eller swish.
 
En olycka kommer sällan ensam.
Tänk på att saker hänger ihop så en olycka har ofta betingad sannolikhet att dra med sig andra olyckor. Om telefonnätet ligger nere fungerar så fungera varken kort eller swish.

Näe, och krockar man kan man ju krasha telefonen också
 
Jag förstod det.
Men försäkring på bilen har du trots att det mesta brukar lösa sig.
Visst har jag försäkring på alla fordon, men det är ju en rent ekonomisk transaktion. Främst är det vindrutor som försäkringen får ta. En enda gång har jag nyttjat stöldförsäkringen.

Jag tittar inte på om bilar har bra krocksäkerhet när jag köper. Det är fruktansvärt sällan jag utnyttjar den egenskapen.

Don't take life too seriously, you'll never get out of it alive.
 
Har värmeljus med mig! Ta ingen plats. Skitbra att värma kupen med.
Och filtar har jag året runt i bilen några st, plus lite "bra att ha-saker" som kombiverktyg, kniv extra handskar o mössa mm. Allt kan hända, även på sommaren. Bara tumskallar är oförberedda.
 
De som får sin bonusbil levererad efter sista dagen som klimatbonusen gällde, den 8 november 2022, ska enligt reglerna söka bonusutbetalningen på en blankett som inte finns. Hur ska det gå till?


MIKAEL STJERNA
mikael.stjerna@teknikensvarld.se
När regeringen tog bort bonusen bjöd man på en sista dag att beställa en klimatbonusbil med 50 000 kronors subvention.
Följden blev en osannolik rusch till bilhandlarna den 8 november. Bilsäljarna jobbade över och innan midnatt hade tusentals miljöbilar beställts med ett tydligt löfte om att 50 000 kronor i klimatbonus skulle betalas ut.
Men nu hotas utbetalningarna till kunderna. Orsaken är – blankettbrist!
Peter Sigfridsson i Sundsvall är en av de drabbade.

– Vi hade länge funderat på att köpa en elbil, och nästan bestämt oss. När nyheten kom ut att miljöbonusen skulle försvinna så var jag på resa, men ringde min fru och tillsammans bestämde vi oss för att utnyttja tillfället och få 50 000 kronor i rabatt. Jag skrev på köpeavtalet klockan 20.00 på kvällen hos bilhandlaren, berättar Peter Sigfridsson.

Peter Sigfridsson köpte en klimatbonusberättigad elbil, men när klimatbonuspengarna betalas ut är oklart.
Peter Sigfridsson köpte en klimatbonusberättigad elbil, men när klimatbonuspengarna betalas ut är oklart. Foto: Privat
Säljaren sa till Peter Sigfridsson att bonusen skulle betalas ut automatiskt, så har det nämligen fungerat tidigare. Men reglerna ändrades denna sista dag. Man bestämde nu att alla som ställer på en klimatbonusbil efter den 8 november 2022 också måste ansöka om bonusutbetalning. Detta för att man måste bevisa att bilen beställdes senast 8 november.

Denna bonusansökan ska göras på en särskild blankett. Det finns bara ett problem.
Transportstyrelsen har ännu inte lyckats ta fram denna blankett som man kräver att ägarna av klimatbonusbilar ska fylla i, trots att det nu har gått mer än ett halvår sedan blankettkravet infördes.

– Jag hörde av mig till Transportstyrelsen både i mars och nu i maj och frågade efter den blanketten som de kräver att jag ska fylla i. Men på Transportstyrelsen svarar de bara att den kommer ”så snart som möjligt”. Det konstigt tycker jag, att göra en blankett låter ju inte så märkvärdigt, säger Peter Sigfridsson.

Blir du orolig för att du kommer att bli utan pengar?
– Man undrar ju om man är ”ghostad”, kanske vill de inte kännas vid oss som köpte den sista dagen, säger Peter Sigfridsson.

Jonny Geidne, strateg på Transportstyrelsen.
Jonny Geidne, strateg på Transportstyrelsen. Foto: Josefine Backström / Transportstyrelsen
Enligt Transportstyrelsen har förseningen flera orsaker.
– Det handlar inte bara om att ta fram en blankett, framför allt handlar det om det bakomliggande systemstödet. Arbetet har tagit tid på grund av flera orsaker. Dels så fick vi veta det samtidigt som alla andra, den 7 november. Vi visste då inte riktigt hur det skulle gå till och fick inleda ett arbete med miljödepartementet för att ta fram en tillämplig förordning. Dels så fanns arbetet inte med i vår planering. De som skulle arbete med det här var upptagna med annat som de var tvungna att avsluta först. Det innebar att arbetet kom igång sent, förklarar Jonny Geidne, strateg på Transportstyrelsen.

Den försenade blanketten innebär att utbetalningarna av bonuspengarna kommer att bli försenade. Bonus ska egentligen betalas ut sex och en halv månad efter första registrering. De klimatbonusbilar som registrerades 9 november 2022 ska alltså generera en bonusutbetalning senast 23 maj 2023. Men när detta skrivs, den 11 maj, har Transportstyrelsen fortfarande inte tagit fram den blankett som man kräver ska fyllas i.

När blanketten är framtagen ska den fyllas i av bilägarna och sedan granskas av Transportstyrelsen och först efter det kan bonuspengarna betalas ut.
– Det kommer att bli en viss försening, erkänner Jonny Geidne.

Frågan är dessutom om det finns pengar för alla klimatbonusbilar som hann registreras fram till 8 november. Regeringen satte av 5,95 miljarder kronor för bonusutbetalningar, nog för 119 000 elbilar.

Kommer pengarna att räcka?
– Vi vet bara att det finns en viss summa avsatt i budgeten, 5,95 miljarder kronor. Enligt vår prognos bör pengarna räcka för årets utbetalningar. Men det kommer att behövas ett tillskott, säger Jonny Geidne på Transportstyrelsen.
 

IMG_7157.pngIMG_7158.jpegIMG_7159.jpeg
 

View attachment 484303View attachment 484304View attachment 484305

Jag undrar hur mycket av batteriet som gick åt för respektive rekord.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top