Elbil eller inte?

Bonus malus funkade på mig…
Ny diesel pickis=30000:-/år i 3år kändes inget vidare.
Då fick det bli E85/bensin ist…3000:-/år
Dyrare i inköp men allt är bättre för övrigt.
 
Bonus malus funkade på mig…
Ny diesel pickis=30000:-/år i 3år kändes inget vidare.
Då fick det bli E85/bensin ist…3000:-/år
Dyrare i inköp men allt är bättre för övrigt.
Klart incitament fungerar. Det håller nog de flesta förutom socialister med om.

Frågan är ju snarare varför elbilsfanatiker som tror bilarna säljer lika bra utan statliga artificiella incitament ändå tycker att dessa subventioner(på andras bekostnad) ska finnas kvar.

Sen kan man såklart diskutera vilka incitament som gör skillnad. Att subventionera E85-bilar för att man tror folk tankar E85 när det i själva verket är bensinbilar kan vara ganska bakvänt. I vart fall om man försöker få folk att köra på E85.
 
Klart incitament fungerar. Det håller nog de flesta förutom socialister med om.

Frågan är ju snarare varför elbilsfanatiker som tror bilarna säljer lika bra utan statliga artificiella incitament ändå tycker att dessa subventioner(på andras bekostnad) ska finnas kvar.

Sen kan man såklart diskutera vilka incitament som gör skillnad. Att subventionera E85-bilar för att man tror folk tankar E85 när det i själva verket är bensinbilar kan vara ganska bakvänt. I vart fall om man försöker få folk att köra på E85.
Jag är inte dummare än att jag begriper att det är vi som kör biltyper som straffas hårt av bonus/malus som betalar de frikostiga statliga subventionerna.
Det går jag inte med på så nu förlorar statskassan 6000:-/år ungefär på att jag bytte till e85 pickup ist för en ny liknande det jag hade innan.
Så kan det gå…
 
Dåså, då är det dags att ta bort den nu?
Det tyckte jag att jag var ganska tydlig med. När jag köpte elbil 2014 tyckte jag att 40000 kr var bra för att motivera mig att ta risken med ny teknik. Nu är nästan varannan bil på parkeringen vid jobbet eldriven. Man är inte längre en kuf för att man väljer elbil.
 
Det tyckte jag att jag var ganska tydlig med. När jag köpte elbil 2014 tyckte jag att 40000 kr var bra för att motivera mig att ta risken med ny teknik. Nu är nästan varannan bil på parkeringen vid jobbet eldriven. Man är inte längre en kuf för att man väljer elbil.
Så är det dags elbilsbonus nu? Tycker du är mycket otydlig. Ja eller nej?
 
Om min kompis vill ha en elbil för jobbpendling, 8-10 mil några gånger i veckan och däremellan korta rundor och enstaka turer på 20 mil med möjlighet att ladda i båda ändar, vilken bil är då billigast idag?
Tänk er leasing, 1000 eller mer mil per år inkl alla andra kostnader som inte verkarbingå i privatleasing typ skatt o försäkring, mm.
Gärna en bil som går att få i närtid.
 
Om min kompis vill ha en elbil för jobbpendling, 8-10 mil några gånger i veckan och däremellan korta rundor och enstaka turer på 20 mil med möjlighet att ladda i båda ändar, vilken bil är då billigast idag?
Tänk er leasing, 1000 eller mer mil per år inkl alla andra kostnader som inte verkarbingå i privatleasing typ skatt o försäkring, mm.
Gärna en bil som går att få i närtid.

Den här listan tycker jag är bra:

Där kan du sortera efter pris, räckvidd eller pris per räckvidd, hur det är med tillgängligheten är svårare att säga, men där får man kanske ringa runt när man har sorterat ut intressanta modeller.

EDIT: Kolla även listan med kommande modeller, några ligger ju i närtid.
 
Last edited:
Om min kompis vill ha en elbil för jobbpendling, 8-10 mil några gånger i veckan och däremellan korta rundor och enstaka turer på 20 mil med möjlighet att ladda i båda ändar, vilken bil är då billigast idag?
Tänk er leasing, 1000 eller mer mil per år inkl alla andra kostnader som inte verkarbingå i privatleasing typ skatt o försäkring, mm.
Gärna en bil som går att få i närtid.

Nissan Leaf skulle jag tro.

Eller MG nånting då, men de har väl längre leveranstider de också.
 
Leveranstiderna är ju lite olika beroende på ort, jag hörde mig för om en bil jag var intresserad av och det skulle ta flera månader att få hem en.

Det stod exakt en sådan jag frågade efter hos en handlare 12 mil bort...
Den stod kvar osåld ett halvår senare när jag passerade.

Det var inte jag som skulle ha den utan jag frågade åt en bekant, men dom köpte ett helt annat märke istället, då dom tyckte att responsen var.... sval...
 
Om min kompis vill ha en elbil för jobbpendling, 8-10 mil några gånger i veckan och däremellan korta rundor och enstaka turer på 20 mil med möjlighet att ladda i båda ändar, vilken bil är då billigast idag?
Tänk er leasing, 1000 eller mer mil per år inkl alla andra kostnader som inte verkarbingå i privatleasing typ skatt o försäkring, mm.
Gärna en bil som går att få i närtid.
Man får ringa runt och kolla om det finns något inne. Jag beställde en Leaf 40kWh i mars och den skulle komma i april. Det blev dock början av augusti sen... En av de mer förmånliga att leasa just nu, men det finns andra som passar in på behoven också. Annars är nog ett köp hyfsat förmånligt med tanke på andrahandsvärde. Om man har slantar nog till handpenning. Polestar tex ligger bra till.

Skickat från min ASUS_Z017D via Tapatalk
 
Hur står det till med kvalitetskontrollen ?
Citat: Största delen av de drygt tre miljonerna står, enligt Råd & Rön, bilföretaget Tesla för med 710 780 kronor för en bil med fel som Allmänna reklamationsnämnden i sitt beslut rekommenderar att kunden ska få återlämna. slut citat
 
Plötsligt händer det. Tesla lyckades tillslut leverera min bil.

Konstigt nog verkar så långt jag sett hittills alla plåtar sitta på rätt plats och glapp vara rätt storlek.

Är inte van vid att bilar plingar på mig när de tycker det är trångt och har synpunkter på hur nära jag ska ligga framförvarande bil när jag kör cruise kontroll och blir distraherad när kameraströmmar startar till höger och vänster när jag blinkar eller backar, så ännu så länge har vi ett ansträngt förhållande. Men jag hatar min diesel-golf mer så det ska nog bli bra med tiden.

Nu ska jag bara hitta knappen för att öppna handskfacket, misslyckades på första försöket. :gnissla (ja, jag vet att det är någon touch i skärmen, vilket enligt min mening är skitfånigt, men jag vänjer mig nog även här).
 

Bifogat

  • IMG_20220830_105250.jpg
    IMG_20220830_105250.jpg
    2 MB · Visningar: 8
Plötsligt händer det. Tesla lyckades tillslut leverera min bil.

Konstigt nog verkar så långt jag sett hittills alla plåtar sitta på rätt plats och glapp vara rätt storlek.

Är inte van vid att bilar plingar på mig när de tycker det är trångt och har synpunkter på hur nära jag ska ligga framförvarande bil när jag kör cruise kontroll och blir distraherad när kameraströmmar startar till höger och vänster när jag blinkar eller backar, så ännu så länge har vi ett ansträngt förhållande. Men jag hatar min diesel-golf mer så det ska nog bli bra med tiden.

Nu ska jag bara hitta knappen för att öppna handskfacket, misslyckades på första försöket. :gnissla (ja, jag vet att det är någon touch i skärmen, vilket enligt min mening är skitfånigt, men jag vänjer mig nog även här).
Tryck på höger rattknapp och säg "öppna handskfacket"...
 
Nu har jag slagit personligt rekord på en tank bensin. Förra gången jag tankade var 24:e maj. Sen dess har jag kört 652 mil. Inte illa på 42 liter.

Har ingen aning om hur många kWh el jag fyllt på med under tiden.
Det är nog dags att sluta med hybrid.
 
Nu har jag slagit personligt rekord på en tank bensin. Förra gången jag tankade var 24:e maj. Sen dess har jag kört 652 mil. Inte illa på 42 liter.

Har ingen aning om hur många kWh el jag fyllt på med under tiden.
Det är nog dags att sluta med hybrid.
Det här är orsaken till att jag gillar hybrider. En stor del av befolkningen skulle kunna klara sig bra med en hybrid istället för en helelbil! Åker man under 30km/dag till vardags så klarar man sig mer än väl med en plugin hybrid.
Det är en avsevärt högre miljönytta att 10 bilar kör omkring med ett 10kW batteri än en 100kW Tesla.
 
Det här är orsaken till att jag gillar hybrider. En stor del av befolkningen skulle kunna klara sig bra med en hybrid istället för en helelbil! Åker man under 30km/dag till vardags så klarar man sig mer än väl med en plugin hybrid.
Det är en avsevärt högre miljönytta att 10 bilar kör omkring med ett 10kW batteri än en 100kW Tesla.
Jag tänker tvärtom. Det är uppenbart att jag oftast kör korta sträckor med min bil så vad sjutton släpar jag runt på en tvåliters bensinmotor för? Ett batteri på 40 kWh hade funkat lika bra.
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top