Elbil eller inte?

Ska man ha den enbart som andrabil och bara ladda hemma så spelar det ju ingen roll egentligen.

Men samtidigt så är det ju inte bara laddkontakten som är förlegad teknik på Leaf
 
Ska man ha den enbart som andrabil och bara ladda hemma så spelar det ju ingen roll egentligen.

Men samtidigt så är det ju inte bara laddkontakten som är förlegad teknik på Leaf
Har de ens kylning av batteri och drivlinan?

På ämnet teknik så har nu BMWs i4 kommit ut på marknaden och blivit testad av långfärdstestaren Björn Nyland och BMWn levererar god långfärdsprestanda, i klass med Tesla Model 3 LR. 100mil på 9 tim 20min inkl laddning.
Får BMW bara byggt en från grunden och inte på en gammal grundplåt kan det bli än bättre. Den väger fläsk och det känns (har själv kört i4), i övrigt känner man igen sig. De artificiella ljuden är dock lite eljest. Msn kunde lagt den utvecklingen på att snabba upp UI:t..

med det sagt så har jag siktet inställt på en 5-serie när den kommer som hel-el om det blir på dedikerad platta dvs.
 
Har de ens kylning av batteri och drivlinan?
Inte tillräckligt. Det ligger en begränsning i bilen som gör att den bara går att "snabbladda" en gång per resa.

Det är få andra elbilar som går att leasa för 3495 kr/mån inklusive service och 2000/mil per år med en tid på 24 månader.
 
Inte tillräckligt. Det ligger en begränsning i bilen som gör att den bara går att "snabbladda" en gång per resa.

Det är få andra elbilar som går att leasa för 3495 kr/mån inklusive service och 2000/mil per år med en tid på 24 månader.

MG ZS?
En betydligt modernare bil på alla sätt, har rätt laddkontakt och går att snabbladda
 
MG ZS?
En betydligt modernare bil på alla sätt, har rätt laddkontakt och går att snabbladda
Om man bortser från att det inte är en personbil utan ett jordbruksredskap så går den inte heller att få förrän "förhoppningsvis i Q1".
 
Har dom löst problemet med adapter nu?

Jag minns inte detaljerna men det var ju något problem med kommunikationen mellan batteriet och laddaren som inte gick att lösa så lätt har jag för mig?
Verkar inte så, när jag nu kollar. Kineserna påstår sig ha något, men det får man ta med en nypa salt. Har inte sett en enda recension från någon som köpt.
 
Om man bortser från att det inte är en personbil utan ett jordbruksredskap så går den inte heller att få förrän "förhoppningsvis i Q1".

Varför kallar du den jordbruksredskap?
Jag har förvisso inte lyckats provköra en än, men sämre än en Leaf är den då inte på något sätt som framgår i dom olika testvideos jag har sett.
 
Inte tillräckligt. Det ligger en begränsning i bilen som gör att den bara går att "snabbladda" en gång per resa.

Det är få andra elbilar som går att leasa för 3495 kr/mån inklusive service och 2000/mil per år med en tid på 24 månader.
Det finns en fördel till: det är den elbil som har minst problem. Att tekniken är beprövad och väl inkörd, gör att det faktiskt fungerar. Inte ens Tesla kommer i närheten (och de är ju *aningens* dyrare i leasing eller inköp). Just att det var kort leveranstid och ingen insats på leasingen, gjorde det till ett gjutet val.

Vi har N-Connecta-modellen som har adaptiv farthållare, LED-lysen och det mesta annat man kan vilja ha. Finns några småsaker vi saknar mot den BMW vi hade tidigare, men man sitter skönt i den även om jag önkar att sätet hade längre stöd under benen och gick att vinkla upp mer i framkant. Den rullar på bra och är långt ifrån slö. Förvärmning (eller kyla) använder vi ofta och 360-kameror för fickparkering är väldigt trevligt.
 
Varför kallar du den jordbruksredskap?
Jag har förvisso inte lyckats provköra en än, men sämre än en Leaf är den då inte på något sätt som framgår i dom olika testvideos jag har sett.
Det är känslan jag får av onödigtvis höga fordon. Ska jag välja kaross fritt är en tvådörrars sedan val ett, två och tre. Helst ska bilen vara knappt fyra meter lång och ha en hjulbas på 2,30 kombinerat med en fordonshöjd på 1,20.
Tyvärr finns ingen sån.
 
Det är känslan jag får av onödigtvis höga fordon. Ska jag välja kaross fritt är en tvådörrars sedan val ett, två och tre. Helst ska bilen vara knappt fyra meter lång och ha en hjulbas på 2,30 kombinerat med en fordonshöjd på 1,20.
Tyvärr finns ingen sån.
En Honda S660 kanske?
 
Det är känslan jag får av onödigtvis höga fordon. Ska jag välja kaross fritt är en tvådörrars sedan val ett, två och tre. Helst ska bilen vara knappt fyra meter lång och ha en hjulbas på 2,30 kombinerat med en fordonshöjd på 1,20.
Tyvärr finns ingen sån.

Ska jag välja så är en hög bil val 1-10, absolut helst fyrhjulsdriven, men det finns ju ingen som helst anledning att göra en bil låg ändå.

Tredörrars är väl okej, men femdörrars är bättre (större öppningsvinkel på trånga parkeringar med korta dörrar)

Mått spelar mindre roll, men hjulen ska avsolut sitta i hörnen på bilen, inga onödiga överhäng.
Höjden får vara vad den vill, men helst inte under 180cm

Beskrev jag just en Suzuki Jimny?
 
Ska jag välja så är en hög bil val 1-10, absolut helst fyrhjulsdriven, men det finns ju ingen som helst anledning att göra en bil låg ändå.

Tredörrars är väl okej, men femdörrars är bättre (större öppningsvinkel på trånga parkeringar med korta dörrar)

Mått spelar mindre roll, men hjulen ska avsolut sitta i hörnen på bilen, inga onödiga överhäng.
Höjden får vara vad den vill, men helst inte under 180cm

Beskrev jag just en Suzuki Jimny?
Nä den är ju 3-d. Du beskrev just en MB G-klasse
 
Ska jag välja så är en hög bil val 1-10, absolut helst fyrhjulsdriven, men det finns ju ingen som helst anledning att göra en bil låg ändå.
Jo, det kostar energi att fara omkring med en lådformad bil. Höga bilar har sämre vägegenskaper. Bilar med stor volym av luft inuti får ofta sämre akustiska egenskaper, dvs dämpar buller sämre. Höga bilar är ofta tyngre och kräver större däck som drar mer energi.
För egen del skulle jag ha nytta av allhjulsdrift ungefär 30 sekunder per år. Alla övriga 31535970 sekunder är det enbart onödigt skrot man släpar runt på och det man inte har monterat går inte sönder. För att inte tala om vad drivning på styrhjulen gör med känslan i ratten, men i dagsläget är det för få bilar som designas med dynamiken prioriterad över ekonomin.
 
Elbil är inget som jag kommer köpa än på många år då batteritekniken inte är där än och att det saknas så mycket publika laddplatser. Utvecklingen mot elhojar är dock något jag avskyr då en stor del av njutningen med körandet är just deras motor- och avgasljud. En enstånka vid varvstopp är ju rena orgasmen för öronen.
 
Elbil är inget som jag kommer köpa än på många år då batteritekniken inte är där än och att det saknas så mycket publika laddplatser. Utvecklingen mot elhojar är dock något jag avskyr då en stor del av njutningen med körandet är just deras motor- och avgasljud. En enstånka vid varvstopp är ju rena orgasmen för öronen.
Jag tror din morsa ropade från fönstret att det är dags att komma in och äta..
 
Jagade en polestar med hojen på en duktigt kurvig väg idag på väg hem. Dom e fan så svåra att hålla gämna steg med? kränger inget trots helt klart både moms o restskatt på farten. Jävligt imponerad hur den klunsen klarade kurvor. Sedan kom vi till en korse o det är nåe Grön jävligt vad dom axar från 0? kom aldrig ikapp innan det var dags att svänga i nästa korse några km bort..

Väldig skillnad mot Volvos gunghäst till el bil.
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top