Elbil eller inte?

I övrigt då? Började från sommarbostaden i Skåne, laddad med 90% för 61öre/kWh inkl allt (pga låste på 5 år för 3år sen.. aningslösa jävlar). Allt med den lilla enfaskabeln i schuko-uttag.

Kvällsmål på gyllene måsen, laddade där för 202kr. Raskt över till Polen (haha.. 12timmars guppande).

Stopp för kW i en sömnig håla utanför polska motorvägen. 213kr, klart innan kaffet runnit igenom. (Sen gammalt reser man med Primus).

Mer motorväg (se ovan), sen sushi-middag i Lodz. Bilen fick elektroner på hotellet under tiden. 81kr.

Full fräs, nästa stopp innan gränsen. Superchargers med 4 stolpar och 5 olika nationer som ville till. Tysken fick vänta, för tyskar är alltid på fel sida gränsen. Eller historien. 223kr, som hittat.

Tung dojja. Torka av en BMW M2(kom inte här och spänn bakaxel mot ennsketen familjebil, Franz) och sen in och fylla joule i racing-drypande Brno i Tjeckien. V3 Supercharger, klart innan jag lyckats köpa vatten. 289kr.

Blåste förbi ett helt land utan att stanna.

Hemma med 12%. Instoppad 3x16A och nyfylld spolarvätska. Städa får bli imorgon #grisbil

134mil och 1008kr från kortet, växlat och klart. 7,5kr/mil sådär på långkörning blev det.

Denna gång matchades alla stopp med förtäring.
 
Last edited:
Man får ju säga att det faktiskt är ett behagligt sätt att resa. Inte tar det längre tid heller, i verkligheten alltså.

Men jag saknar prestandan i M3P, det är otroligt vad man blir bortskämd. Y LR är ju bättre på många punkter men 5 sek till 100 känns ju som sugdiesel när man kört M3P i nästan tre år.
 
Man får ju säga att det faktiskt är ett behagligt sätt att resa. Inte tar det längre tid heller, i verkligheten alltså.

Men jag saknar prestandan i M3P, det är otroligt vad man blir bortskämd. Y LR är ju bättre på många punkter men 5 sek till 100 känns ju som sugdiesel när man kört M3P i nästan tre år.
Det tyckte nog den där Taycan föraren jag stötte på i ett rödljus i Slovakien (basmodell) också ?
#somettmöte
 
Funderar på att leasa en Leaf, men den har i mina ögon en aktionsradie på 10 mil eftersom den har 28 mil räckvidd (WLTP) och Chademo för snabbladdning.
 
Funderar på att leasa en Leaf, men den har i mina ögon en aktionsradie på 10 mil eftersom den har 28 mil räckvidd (WLTP) och Chademo för snabbladdning.

Tänker du leasa en fem år gammal Leaf? Eller en ny?

De har Typ2 uttag, billigaste modellen 39kWh batteri och max 50kW snabbladdning men det större batteriet har 59kWh och kan ladda med 100kW.

Omodernt men å andra sidan billigt och beprövat om man nu sällan kör långresor.
 
Tänker du leasa en fem år gammal Leaf? Eller en ny?

De har Typ2 uttag, billigaste modellen 39kWh batteri och max 50kW snabbladdning men det större batteriet har 59kWh och kan ladda med 100kW.

Omodernt men å andra sidan billigt och beprövat om man nu sällan kör långresor.
En ny är tanken. Såvitt jag vet har Leaf inte CCS. Det kommer på Ariya.
Jag har inte tittat på hur intaget ser ut.
 
Funderar på att leasa en Leaf, men den har i mina ögon en aktionsradie på 10 mil eftersom den har 28 mil räckvidd (WLTP) och Chademo för snabbladdning.
Jag leasar en (40kWh). Mycket nöjd så här långt. Men den används till jobb och shoppa i stan som ligger tre mil bort. Laddar hemma för det mesta via type 2.

Skickat från min ASUS_Z017D via Tapatalk
 
Jag leasar en (40kWh). Mycket nöjd så här långt. Men den används till jobb och shoppa i stan som ligger tre mil bort. Laddar hemma för det mesta via type 2.

Skickat från min ASUS_Z017D via Tapatalk
Hur ser intaget ut i bilen? Jag har fast kabel på min laddbox och den anpassad för "tyska" bilar.
 
Mjo, vi kikar lite på en Leaf och saxar man från Nissans hemsida:

"SNABBLADDNING PÅ SPRÅNG​

Anslut din Nissan LEAF till en CHAdeMO-snabbladdare och få från 20 % till 80 % laddning på cirka 60 minuter"

Kollade nyss, det står type2 på hemsidan och när du konfigurerar.
 
Kollade nyss, det står type2 på hemsidan och när du konfigurerar.
Type 2 är väl för långsamladdning på leafen, chademo är fortfarande snabbladdningen på dom om jag har fattat rätt iaf.
 

Bifogat

  • Screenshot_2022-08-21-20-58-51-158_com.adobe.reader.jpg
    Screenshot_2022-08-21-20-58-51-158_com.adobe.reader.jpg
    390.9 KB · Visningar: 12
Jo, ChadeMo eller CCS är standardpluggarna för snabbladdning, och ChadeMo är enbart standard på Nissan Leaf...

Bara dom som köpte BetaMax 1989 köper en bil med annat än CCS i dag
 
Type 2 är väl för långsamladdning på leafen, chademo är fortfarande snabbladdningen på dom om jag har fattat rätt iaf.
Ja du verkar ha helt rätt... men det är i princip nedlagt på de flesta ställen i EU, undantaget är väl Estland vill jag minnas. Och så finns det på gamla snabbladdare vid köpcentra osv.

Synd att det inte var CCS, men det finns tydligen adapters.
 
Hur ser intaget ut i bilen? Jag har fast kabel på min laddbox och den anpassad för "tyska" bilar.
Type 2 enligt bild för hemmaladd. Max 6kW - det är vad bilen tar emot oavsett vad. Den laddar bara över en fas nämligen, vilket inte är lysande, men det har funkat hittills för oss. Tex om du har en 3x16A laddbox, så är det bara 1x16A du nyttjar. Siffrorna på laddtider är med 32A och det är det inte många som har hemma. Jag kör just nu med 10A ut via laddboxen, men ska byta markkabel till en dedicerad med egna säkringar och oskarvad. Tänker ta ut 16-20A. Hinner ändå ladda över natten med vår användning.

Chademo är mycket snabbare, men finns inte jättemånga av de stationerna. Funderar på att leta efter en adapter till CCS.type2-european-connector.jpg

Skickat från min ASUS_Z017D via Tapatalk
 
Last edited:
Ja du verkar ha helt rätt... men det är i princip nedlagt på de flesta ställen i EU, undantaget är väl Estland vill jag minnas. Och så finns det på gamla snabbladdare vid köpcentra osv.

Synd att det inte var CCS, men det finns tydligen adapters.
Så ditt tvärsäkra svar var tvärfel?
Min tanke är förstås främst pendling, men det är skönt om man kan snabbladda vid enstaka tillfällen.
Det vore helkorkat att köpa en bil med Chademo nu, men att leasa i två år för några tusingar i månaden kanske är rimligt.
 
Chademo är mycket snabbare, men finns inte jättemånga av de stationerna. Funderar på att leta efter en adapter till CCS.
Skickat från min ASUS_Z017D via Tapatalk

Har dom löst problemet med adapter nu?

Jag minns inte detaljerna men det var ju något problem med kommunikationen mellan batteriet och laddaren som inte gick att lösa så lätt har jag för mig?
 
Så ditt tvärsäkra svar var tvärfel?
Min tanke är förstås främst pendling, men det är skönt om man kan snabbladda vid enstaka tillfällen.
Det vore helkorkat att köpa en bil med Chademo nu, men att leasa i två år för några tusingar i månaden kanske är rimligt.

Eftersom det är 2022 och jag läste typ2 så fanns det inte i min värld att någon tillverkare skulle montera Chademo i en bil som moderniserats efter 2014… men ingen prestige i det, fel har man ibland.

Men det gäller kanske inte dig? :)
 
Har dom löst problemet med adapter nu?

Jag minns inte detaljerna men det var ju något problem med kommunikationen mellan batteriet och laddaren som inte gick att lösa så lätt har jag för mig?

Som jag har förstått det så är det inte löst, finns väl chademo -> Tesla men ingen som funkar åt "rätt" håll för en Leaf
 
Eftersom det är 2022 och jag läste typ2 så fanns det inte i min värld att någon tillverkare skulle montera Chademo i en bil som moderniserats efter 2014… men ingen prestige i det, fel har man ibland.

Men det gäller kanske inte dig? :)
Visst händer det att jag har fel, men ska jag rätta någons påståenden brukar jag kolla några gånger extra innan jag skriver. Återigen kommer mitt ledord i livet upp i mina tankar.
"Assumptions is the mother of all fuck ups"

Jag var också övertygad om att Leaf hade fått modernt intag ända tills jag läste på hemma. Ditt inlägg fick mig att fundera över om Nissan har fel på sin hemsida.

Nåväl, de bilar de har tillgängliga snart är Acenta som inte har appstyrd förvärmning. Det är ju något jag har vant mig vid de senaste åren. Att bilen är helt isfri och uppvärmd på morgonen är ganska skönt.
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top